L’escola El Despujol ens definim com una escola que treballa per projectes de P3 fins a 6è i som també comunitat d’aprenentatge. Com a comunitat duem a terme dues actuacions d’èxit que són els grups interactius i les tertúlies literàries dialògiques. Per tant, el treball cooperatiu, el voluntariat i la idea de compartir forma part de la nostra manera d’entendre l’aprenentatge. Aquesta mateixa idea va ser la que fa tres cursos ens va empènyer a voler formar part de la Xarxa de Cb. La creació del grup impulsor ens ha permès reflexionar sobre la nostra pràctica educativa i generar propostes de millora que han entrat dins de totes les aules; és allò que d’una manera més planera en diríem “fer taca d’oli”. Vam començar essent cinc persones i en aquest moment ja en som onze. La Xarxa ens ha permès “compartir” idees, reflexions i també experiències: res més a prop del que nosaltres en diem “aprendre junts” per aprendre més i millor.
Durant aquests tres cursos, el tema de l’avaluació en el marc del treball per projectes ha generat debats prou interessants que ens han portat a replantejar-nos les nostres actuacions i a introduir canvis en la manera d’evidenciar què aprenem i com ho fem.
En aquesta línia, l’activitat d’avaluació competencial que se’ns ha proposat en les reunions de coordinació, pot ser una oportunitat per consensuar els trets que defineixen el ser competent i millorar l’avaluació, entenent-la sempre com a element transformador i generador de canvis. Nosaltres afegirem a aquesta activitat, un nou repte: fer extensiva la carpeta d’aprenentatge a tots els alumnes com a eina autoavaluativa que permet reflexionar sobre els coneixements adquirits, però també sobre el procés, per aprendre dels errors i adquirir estratègies aplicables a diferents contextos.
La Neus Senmartí ho explica així: Quan diem que l’alumnat s’ha d’avaluar a ell mateix, que ha de ser protagonista, ens referim a un procés de metareflexió. L’alumne ha de ser conscient d’allò que fa bé i allò que ha de canviar. En aquest procés de metareflexió, l’avaluació hauria de dirigir-se a ser un mètode de suport a l’estudiant, sobretot per a aquells que no són capaços de fer-lo ells sols.