A l’escola fa temps que treballem per Projectes, però trobàvem a faltar que el Claustre de mestres seguíssim la mateixa línia metodològica i un camí semblant a l’hora de treballar amb els alumnes, la qual cosa ens permetés millorar la nostra tasca pedagògica.
Tot això ens va portar a reflexionar sobre com treballàvem en els projectes, quina visió en teníem els mestres, el grau de participació/decisió per part dels alumnes, les eines d’avaluació utilitzades habitualment, com es recollien els aprenentatges adquirits…
Una vegada analitzat el nostre centre i la nostra manera de treballar, vam veure punts forts i punts febles, la qual cosa ens va portar a pensar unes propostes de millora per tal d’elaborar uns passos comuns a seguir a l’hora de realitzar projectes a les aules.
Per començar, sortim del “punt de partida”. Aquest, pot ser una pregunta o un repte que motivi als alumnes a posar-se a treballar. Un cop engrescats, compartim els objectius on volem arribar i els criteris que farem servir per avaluar tot allò que es va aprenent. Fets aquests primers passos, els alumnes s’agrupen per equips de treball, ja sigui per interessos o per altres criteris. De manera cooperativa, mestres i alumnes desenvolupem el projecte. Tota aquesta feina, acaba amb un producte final, que, moltes vegades, ja es té clar des de l’inici. Paral·lelament a tot aquest treball, els alumnes poden recollir les seves evidències d’aprenentatge de diferents maneres (carpeta d’aprenentatge, presentació digital, mapa conceptual, exposicions orals…). Dins de tot el procés, cal tenir en compte que hi hagi moments de reflexió compartits que permetin l’avaluació del procés d’aprenentatge.
I tot això, amanit amb molta il·lusió perquè tots junts, seguim aprenent.