CONSTRUCCIÓ D’UNA JOGUINA AMB MATERIAL RECICLAT

El projecte «Construcció d’una joguina amb material reciclat» està dirigit a alumnat de segon d’ESO de l’Institut Guillem Catà, de Manresa. L’objectiu d’aquest projecte és la realització de dues joguines amb material de rebuig: un calidoscopi i un pal de pluja. Aquest curs 2017-2018 es realitzarà el projecte entre els dies 7 i 11 de maig, durant 10 sessions.

Els alumnes es distribuiran en grups de quatre persones. En una primera fase, dos alumnes del grup realitzaran el calidoscopi i els altres dos el pal de pluja. Ho faran interpretant un full d’instruccions. En una segona fase, quan aquests primers objectes ja es tinguin fets, els alumnes s’intercanviaran els rols. Els alumnes que feien el calidoscopi faran el pal de pluja i a la inversa. En aquesta ocasió, però, seran els mateixos alumnes els que explicaran els seus companys tot el procés per a realitzar la joguina; és a dir, els transmetran oralment el coneixement que ells ja han adquirit i, d’aquesta manera, tots tindran coneixement de tots els passos del procés i treballaran cooperativament.

Aquest projecte no és de nova creació, sinó que s’ha realitzat a l’institut des de fa quatre anys. L’equip de treball de la Xarxa de Competències Bàsiques, però, ens hem proposat de renovar-lo i ampliar-lo, de manera que s’hi incloguin tasques que corresponguin a més àrees del coneixement. Fins ara, s’hi treballaven bàsicament continguts de tecnologia (materials i elaboració de les joguines), de visual i plàstica (decoració de les joguines) i de ciències (coneixement de la llum i el so). En la revisió que hem fet nosaltres, hem introduït també continguts de les següents matèries:

– Anglès: les instruccions per a la construcció de les joguines es donaran als alumnes en anglès, així com el llistat de material necessari per a poder-les fer.

– Socials: els alumnes hauran de fer una recerca sobre l’origen i la història d’aquestes dues joguines.

L’alumnat, a mida que vagi realitzant les joguines, haurà d’anar elaborant també una presentació amb powerpoint on explicaran com s’han organitzat el treball, la història d’aquests dos objectes, tot el procés que han seguit per fer-los i propostes de millora del projecte. Quan facin l’exposició oral d’aquesta presentació, a més a més, presentaran els objectes que han realitzat.

A més a més, al final de cada dia, els alumnes tindran una estona per escriure a la carpeta d’aprenentatge, on reflexionaran individualment sobre el treball que han realitzat durant aquella jornada.

Finalment, pel que fa a l’avaluació del projecte, es programaran activitats d’autoavaluació del grup i l’equip de professorat avaluarà també tots els aspectes que s’hauran anat treballant, tant la feina diària com el producte final, el powerpoint i la presentació oral, així com la carpeta d’aprenentatge.