AVALUACIÓ INICIAL DELS ALUMNES

Abans de començar el projecte hem portat a terme una presentació i avaluació inicial dels dos instruments que els alumnes hauran de crear. Es va portar a l’aula un pal de pluja original, fet amb canya de bambú; i un calidoscopi de metall. En un principi no se’ls va dir el nom de cap dels dos elements, ja que després que els poguessin tocar i observar se’ls va passar un petit qüestionari, on hi trobàvem preguntes pels dos objectes. Les preguntes eren les següents:
– Pel Pal de pluja: Com es diu?; Perquè et sembla que s’utilitza?; De que està fet? Creus que es pot construir amb altres materials?; Perquè et sembla que fa soroll?.
– Pel Calidoscopi: Com es diu?; Perquè et sembla que s’utilitza?; De què està fet? Creus que es pot construir amb altres materials?; Perquè et sembla que podem veure aquests dibuixos a l’interior?.

El nostre objectiu és veure quins coneixements previs tenen sobre aquests dos instruments, i també motivar-los en la seva creació i en el descobriment de les propietats d’aquests (tant el so d’un, com la imatge de l’altre) . El que vaig poder observar va ser que els alumnes els van agradar molt el so del Pal de Pluja i les figures del Calidoscopi; i la seva pregunta era «nosaltres en podrem fer un?, que guai!!!» .

A partir dels resultats del qüestionari s’ha pogut observar que en general els alumnes coneixen més el Pal de pluja, tot i que el nom no el sabien. Però tenien més coneixements de perquè servia i perquè feia soroll. Alguna de les respostes de perquè servia van ser: per relaxar, per fer música, per fer el soroll de l’aigua; i 4 van dir que els feien servir en el passat per fer ploure. La majoria van coincidir que fa soroll perquè a dins hi ha: boletes, arròs, sorra, pedretes, etc… que al moure fa soroll.

Pel que fa al Calidoscopi, el nom encara ho sabien menys alumnes, però alguns el van confondre amb telescopi o microscopi. Hem va sorprendre, que a l’aula de 2on A tenien més idea que era un efecte òptic, que hi han uns miralls a dins que produeixen la imatge. Les altres dues aules o no van contestar o la resposta era molt més simple. Pel que fa a la pregunta de perquè servia hem va cridar molt l’atenció que hi va haver alumnes que van dir que era per relaxar-se mirant les figures. En els dos casos, la majoria deien que si que es podria construir amb altres materials però no es van atrevir a dir amb quin tipus de material els podria fer.

Un cop van entregar el qüestionari, se’ls va dir el nom dels dos objectes i se’ls va presentar la llista del material que necessitàvem per poder fer-los crear. Es van poder escoltar com els alumnes feien les primeres deduccions de quins materials necessitàvem per poder crear cada un dels instruments. Crec que aquesta sessió va anar molt bé perquè els va motivar i els va fer treure les primeres hipòtesis.