ESCOLA LA LIÓ
TÍTOL PROJECTE: PER QUÈ NO PORTEM SUCS PER ESMORZAR A L’ESCOLA?
NIVELL: 5è EP
El projecte l’hem començat arrel del plantejament d’una situació problema en l’àrea de matemàtiques.
Per grups de 4 o 5 alumnes havíem de comprovar la mesura d’1 litre d’un bric de suc fent servir gots de plàstic i un mesurador, sense poder utilitzar ni el litre ni el mig litre com a referència. Quan acabaven i havien comprovat que era correcta i després de l’explicació de l’estratègia seguida, feien un brindis i se’l prenien.
Just després ens adonàvem que a l’escola no es poden prendre sucs i, sabedors que ens havíem saltat una norma, sortia la pregunta de “per què penseu que no es poden portar sucs a l’escola”?
Van sortir diferents respostes: perquè ens poden caure, no són sans, tirem el bric a terra i el conserge està fart de recollir-los, tenen molt de sucre, … A partir d’alguns comentaris dels alumnes, com per exemple: al meu avi li fan veure aquets sucs per a que pugi el sucre, el mestre planteja que portin informació sobre aquest tema:
- Per què penseu que li fan veure, si dieu que no són sans?
- Portar envasos de diferents sucs i marques comercials.
Degut a la informació que han aportat quatre alumnes, ha sortit nou vocabulari: diabetis, glucosa, insulina, pàncrees, hiperglucèmia, hipoglucèmia. Hem buscat informació al respecte i l’hem explicat i aclarit.
Sabem que la nostra energia és la glucosa (el sucre), però no pot haver-hi ni un excés ni un dèficit.
ACTIVITATS QUE S’HAN DERIVAT
Matemàtiques
- Unitat de mesura líquida
- Mirar etiqueta de diferents envasos de sucs que han porat a l’aula i fer una llista de tots els sucs (i begudes ensucrades) ordenats de més a menys, per la quantitat de sucre per cada 100 ml.
- Fer una taula de dades, de doble entrada amb els gustos més habituals que hi podem trobar, pinya, taronja, préssec, … i les diferents marques comercials. Comparar el valors dels sucres afegits per cada 100 ml.
Coneixement del Medi
- Metabolisme cel·lular: glucosa i insulina.
- El pàncrees
- Nutrició i piràmide alimentària
- Treballar el sentit crític en la publicitat: visionar espots publicitaris sobre diferents marques de sucs, analitzar les imatges i comentar-les: Juver, Don Simón, Granini..
- Comprovar a casa, quantes taronges fem servir per omplir un got de suc, de la mateixa capacitat que hem fet servir com a mesura.
- Diluir en 100 ml. d’aigua la quantitat de sucre en gr. que marca l’etiqueta dels sucs comercials. Hem agafat el valor més baix de 5’4 g / 100 ml. L’han begut i han comprovat el gust que té, a la majoria no els hi ha agradat gens.
- Visionar com es fa el suc industrial de taronja https://www.youtube.com/watch?v=teGPnRT3Q_U
Llengües
- Crear el diàleg d’un espot publicitari per: afavorir el consum de fruita o rebutjar el consum regular dels sucs amb sucres afegits.
- Expressió oral de cada alumne sobre el grau de consum: alt, mig o baix.
Artística
- Música: crear una cançó per a l’espot publicitari
- Plàstica: crear l’eslògan de l’espot publicitari i construcció de fruites de gran tamany amb paper maché.
Docents implicats: mestres de matemàtiques, llengües, educació artística plàstica i música, TAC.
Temporització: 2 hores al matí durant 4 setmanes.
Organització: investigació individual o en parella, treball cooperatiu en grups de 4 o 5 i posada en comú en gran grup.
OBJECTIU | PRODUCTE FINAL |
Conscienciar-se de reduir el consum d’aquets tipus de sucs. | Espots publicitari en grups de 5 alumnes per transmetre aquesta conscienciació. |
Adonar-se de la importància d’una bona alimentació i consum de peces de fruita. | Proposar un dia fix (dimecres) a la setmana de portar a l’escola fruita per esmorzar: “El dia de la fruita”. |
Transmetre els coneixements apresos a la resta de l’alumnat de l’escola. | Exposicions als altres grups de l’escola i al moodle del centre. |
Confeccionar i passar una enquesta sobre el grau de consum. | Confecció de gràfics de resultats per cursos. |