“Ruido y salud”
Aquests dies ha aparegut una notícia sorprenent relacionada amb la contaminació acústica dins de l’ entorn de la llar.
Es tracta de la denúncia presentada per una veïna a una pianista i els seus pares per perjudicis de salut causats per l’ activitat continuada de tocar el piano.
Tenint en compte que es defineix el soroll com un so desagradable, caldria afegir que un so agradable com podria ser el d’ un piano pot arribar a ser molest o acústicament sorollós si s’ escolta persistentment i a un nivell de volum elevat.
A banda d’ això, també caldria preguntar-se si pot arribar a ser desproporcionada aquesta petició de sentència quan les Administracions no manifesten interès per desenvolupar campanyes d’ informació i conscienciació entre la població en relació al problema acústic ni tampoc hi ha un marc normatiu clar i eficient que reguli el soroll dintre dels edificis ni al carrer: maquinàries d’ obres, trànsit, festes…
Potser caldria fer més pedagogia pública contra la contaminació acústica i també afavorir i incentivar les incorporacions de materials d’ aïllament acústic als edificis.
En els següents enllaços trobareu la notícia:
Aquest matí, en el programa “HOY POR HOY” de la Cadena Ser han parlat de com pot arribar a afectar el soroll a la salut de les persones.
Podeu accedir-hi a la web o bé escoltar directament l’ audio en aquesta entrada del bloc.
cadenaser.com
“Un 20% de la población española conviven con niveles de ruido que sobrepasan los niveles considerados adecuados para la salud humana. Y casi 20 millones podrían estar sometidos a índices menores, pero que también pueden causar molestias en nuestra salud si estamos expuestos durante largos períodos de tiempo.Esta mañana en ‘Hoy por hoy’ hablamos del problema del ruido con personas que se ven afectados por él y también con el abogado de Juristas contra el ruido“
La nena, de 10 mesos d’ edat, escolta amb atenció i s’ emociona mentre la seva mare li canta la cançó de Rod Stewart “My heart can’t tell you no”.
Amanda, la seva mare, es va adonar que la nena expressava emocions quan ella cantava: les cançons alegres la feien riure i les tristes la feien plorar, especialment aquesta cançó de Rod Stewart.
Font: elPeriodico.comEl Fòrum de la XESC ahir a Sant Cugat va ser tot un èxit tant pel que fa a l’ organització com per la participació dels alumnes i professorat. L’ escola Rosella va presentar, com estava previst, el nostre projecte de millora del Confort Acústic.
A continuació podeu ampliar la informació clicant damunt la imatge:
Font: Cugat.catProfessors i alumnes del Vallès han reivindicat aquest dimecres a la ciutat la importància de l’ecologisme com un dels pilars fonamentals de l’educació escolar. El Teatre-Auditori, el Conservatori i Torre Negra han acollit una trobada entre diferents escoles de la comarca, emmarcada en la 2a edició del Fòrum de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) que organitza la Generalitat”
Al llarg dels mesos d’ octubre i novembre, la Xarxa d’ Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC), celebrarà els II Fòrums.
La XESC organitza els Fòrums per facilitar l’intercanvi d’experiències entre el professorat i l’alumnat dels centres educatius. Enguany, s’organitzen 13 Fòrums a Catalunya. Al Vallès Occidental, tindrà lloc aquest intercanvi d’ experiències el proper dimecres dia 16 d’ octubre al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès.
L’ escola Rosella, representada pels tres alumnes eco-delegats de 6è i dues mestres, participarà en aquesta trobada presentant el seu projecte de millora del confort acústic en el Centre.
Clicant sobre els següent enllaços accediu a més informació sobre el tema:
El curs passat, amb l’ indicador de soroll (orella-sonòmetre) a les aules, vam poder comprovar que un dels sorolls més molestos era el que feien les cadires i les taules quan les arrosseguem. El professorat en va parlar i també els alumnes a través dels seus delegats i a les tutories. D’ aquestes assemblees va sorgir la necessitat bastant urgent de posar-hi “fil a l’ agulla” mitjançant la col.locació de taps “sabates” a les potes que ajudessin a reduir el nivell de soroll. Un grup d’ alumnes, aprofitant una visita a l’ Ajuntament, va presentar una instància sol.licitant la compra i col.locació dels taps a les taules i cadires de l’ escola. Finalment, ha estat l’AMPA qui s’ ha fet càrrec de la despesa i ens ha ajudat a aconseguir el nostre objectiu.
Aquests darrers dies, van poder realitzar les activitats de col.locació dels taps. Primer, els alumnes de CM i CS van calçat les cadires de les seves aules i ahir, dijous dia 10, es va realitzar una activitat d’ apadrinament, que va consistir en que els padrins i padrines (alumnes grans), dividits en dos torns, anàven a ajudar als més petits d’ Etapa Infantil i Cicle Inicial a posar els seus taps.
L’ activitat ha estat un gran èxit tant per com ha contribuït a millorar el confort acústic a les aules com per la finalitat i els valors que representa l’ apadrinament: amistat, responsabilitat, autonomia, sensibilització i aprenentatge.
Aviat també les taules de l’ escola tindran sabates noves.
Clicant damunt la imatge podeu enllaçar amb l’ àlbum Picassa d’ aquesta activitat:
La periodista Eva Millet, que va realitzar una xerrada als alumnes de tercer de l’ escola Rosella el curs passat blocs.xtec.cat/sosoroll/, ha publicat un article al diari LA VANGUARDIA que parla de com afecta negativament el soroll en general als nens i nenes i del treball de concienciació sobre aquest aspecte que es comença a realitzar en els alguns Centres Escolars.
Una part de la seva exposició es centra concretament en el treball acústic que s’ està portant a terme a la nostra escola.
Podeu accedir-hi al reportatge clicant damunt la imatge:
http://blogs.publico.es/traduccioninversa/102/el-silencio-en-berlin/
Joan Garí (25 ago 2009)
“Hay en Berlín un lugar inimaginable en una gran ciudad –en una gran ciudad que no sea Berlín. Se trata de una habitación no muy grande, situada en uno de los templetes (el de la derecha, visto desde Unter den Linden) que flanquean la puerta de Brandeburgo. El visitante accede a su interior con curiosidad puesto que, no siendo una iglesia ni ningún lugar sagrado, lo único que se le reclama al penetrar allí es silencio. El visitante viene de recorrer lo que queda del muro que entre 1961 y 1989 dividió esta ciudad, o de adentrarse en el extraño bosque de paralelogramos que, a poca distancia de aquí, se levanta, desde el año 2005, en memoria de los judíos asesinados en Europa.
El visitante lee “Silencio en la puerta de Brandeburgo”, abre la puerta, se acomoda y piensa. Ningún lugar mejor como Berlín para establecer un espacio para meditar en el dolor provocado en el pasado, pero también en los tiempos dichosos por venir. La cámara está desnuda. Su única decoración es un tapiz de Ritta Hager que representa la luz penetrando en la oscuridad. No se promociona ninguna religión ni ninguna ideología, pero se invita en diferentes idiomas (entre ellos, el catalán y el castellano) a promover la paz y la no violencia.
El visitante reflexiona y saborea el silencio. A pocos metros de allí, en el exterior, continúa el bullicio ciudadano, ajeno a la tremenda experiencia histórica que ha atesorado esta ciudad. La paz le sumerge, por un momento, en un estadio más allá del tiempo y de la historia. Cuando sale de allí, ya no es solo un turista. La paz, sin sospecharlo, forma parte de él”
En el següent monogràfic de “Cuadernos de Pedagogía”, Carl Honoré analitza els efectes de l’ acceleració de la vida en els infants i assenyala les claus necessàries per posar-hi remei.
46 CUADERNOS DE PEDAGOGÍA. Nº 407 MONOGRÁFICO
Autor: HEIKE FREIRE
“Criar un hijo debería ser un viaje, tomar su mano y decir: ‘vamos a descubrir quién eres tú, con todo el misterio, la incertidumbre, la alegría y las lágrimas”, dice Carl Honoré. Para avanzar en esta dirección, se necesita reducir la velocidad y propiciar momentos de silencio, que inviten a mirar dentro y buscar los propios recursos. Y la escuela deberá abrir puertas y enseñar a los niños a amar el aprendizaje, a hacer preguntas para que cada uno encuentre su camino. Así, el paso de la infancia a la edad adulta será un tránsito más fluido.
![]() |
![]() |