Aprender haciendo

powerball numbers

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tw1VVjvMF9k" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Internet i educació.

mega millions numbers

http://www.slideshare.net/benitomend/internet-i-educaci-203499

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Aprenguem del passat per construir el futur.

arizona lottery

http://www.slideshare.net/jvivancos/aprenguem-del-passat-per-construir-el-futur

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Red.es i la Zer El Sió.

§ Presentació. Red.es i la ZER El Sió. (Projecte que sorgeix del Ministeri d’Economia.

  • ZER El Sió: 2 comarques/de 5 vàrem passar al curs 2010/11 a 4 pobles/Al curs 2011/12 som 58 alumnes i 12 mestres a jornada completa, 2 mitges jornades i 1 terç.
  • La nostra experiència: L’ordinador a l’aula. Projecte Red.es (L’aula d’informàtica ha quedat en un segon terme).

§ Antecedents. La concessió del projecte, no va ser per casualitat.

  • Promotor: Ramon Contijoch i Valvè.
  • Implicació del Claustre.
  • Pàgines web de Zona i de Centres. (Eina de relació, de gestió i de treball de les diferents àrees).

http://www.xtec.cat/zerelsio

§ Història i dotació del Projecte Red.es.

  • Curs 2003/04:

    Proposta i presentació del projecte: Integració de les TIC al Currículum i a la gestió de la ZER.
    Informe dels problemes de connectivitat a Internet. (But: Punt a punt/Puig:ADSL/la resta parabòliques unidireccional).
    Manca total d’informació durant tot el curs.

  • Curs 2004/05:

    Proposta d’assessorament. (No es farà, perquè el maquinari no arribarà fins a finals de curs).
    Cablat dels centres.
    Visita a la ZER del responsable de la SGTI de Barcelona, de Red.es de Madrid i d’Educació de Lleida, abril de 2005.
    Visita a un CRA de Terol: Aula autosuficiente de Ariño.
    Recepció del material, 05/05/05. La dotació del Projecte Red.es constava de 33 tablets PC, 11 portàtils, 7 projectors, 7 pantalles, un servidor, …
    http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/10/19/pc-

    Instal•lació, configuració i proves del material, 04/06/05. La calaixera /els servidors/ les boques/…

  • Curs 2005/2006 (1r trimestre):

    Proposta de punts de càrrega de tàblets i portàtils, 05/09/05.
    Jornades formatives Centres Educatius Piloto a Madrid, 15-16/09/05.
    Adaptació de la dotació a la xarxa interna. (Wi-fi, xarxa inalàmbrica).
    Visita al CRA Cinca-Cinqueta, 5/12/2005.
    Autoformació: Assessorament d’en Ramon Contijoch i Valvè. (Al llarg de tot el curs).

§ Treball amb la dotació Red.es.

  • Curs 2005/2006:

    Familiarització del docents amb el material i els programes: Iriscene/Windows Journal,…
    Familiarització dels alumnes amb el PC tàblet.
    S’efectua a la classe de Telemàtica amb la coordinadora d’informàtica.
    Es comença amb l’Àrea de Llengua i posteriorment amb les altres àrees. Fites assequibles.
    La infraestructura que s’ha realitzat en tots els centres, tant en xarxa wifi com en unitats compartides i permisos d’usuari, permet a tots els/les mestres, tutors/es o itinerants, treballar amb el seu portàtil en qualsevol centre sense haver de canviar cap paràmetre de configuració. Aquesta versatilitat és aplicable, també, als tàblets dels/de les alumnes a fi de poder realitzar treballs i agrupacions en un centre determinat.
    A més en el servidor Linux de Puigverd s’ha obert un port que ens permet, via FTP, tenir una colla de recursos compartits per àrees.
  • Curs 2006/2007:

    L’ordinador ha passat a ser una eina més. Cada tutor/a fa el treball en TIC amb els seus alumnes, d’acord amb el seu criteri i amb la proposta del grup de treball d’informàtica: Un mes un conte, temps, calendari, premsa, comentaris a les webs, revista, …)
    Els/les alumnes es poden endur el PC tàblet a casa per realitzar el deures.
    Actualment s’imparteix amb el PC tàblet l’Àrea de Música en tota la Zer i el Coneixement del Medi a l’Escola de Butsènit, de manera experimental.
    http://www.xtec.cat/~gcaldero/

    http://www.xtec.cat/~msolduga/

    Programació d’informàtica.
    ftp://85.192.116.145/

    Pla de Formació de Zona.
    http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/27/pla-de-formacio-de-centre-sota-la-perspectiva/

    Projecte d’innovació sobre noves tecnologies: L’ordinador a l’aula.
    http://www.xtec.cat/centres/c5007852/proj_innov.pdf

    S’ha fet realitat allò que en un principi vàrem creure una utopia.

    Ha resultat un projecte molt potent, al que no se li dóna la transcendència que té ni el seguiment que seria convenient.

  • Curs 2007/08:

    S’ha continuat amb els projectes iniciats: Programació informàtica, Pla de Formació de Zona i Projecte d’innovació.
    Incorporació a SAGA: Gestió, informes,…
    Aparició de nous espais a la web de la Zer: Tauler d’anuncis, Fòrum Sió (Bloc) i AMPA.
    http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm
    Remodelació de les webs de Centres i de Zer.
    Ampliació de les possibilitats de l’espai del calendari: Convocatòries, treball dels llibres de lectura, ordres de la Vella Quaresma, …
    Utilització del bloc, l’àlbum Picassa i els Google maps.
    http://blocs.xtec.cat/zerelsio/
    Participació en xerrades de formació programades pels Serveis educatius, ICE, Universitats, …

    L’evolució a nivell d’utilització de les TAC com a eina de relació, gestió i ensenyament-aprenentatge és molt satisfactòria; i més si tenim en compte que de 14 membres del Claustre, 7 s’han incorporat aquest curs.
    En canvi les traves que han sorgit derivades de la part tècnica (garanties, reparació del maquinari, connexions, …) ens han fet invertir un temps innecessari i ha resultat molt decebedor.
  • Curs 2008/09:

    Accés al Projecte Heura: Banda ampla amb: Cobertura wi-fi, cablatge i xarxa elèctrica corresponent.
    Alta al servei Eduroam.

 

  • Curs 2011/12:

    Material EduCAT2.0: Portàtils netbook pels/per les alumnes.
    Xarxa docent eduCAT2.0.
    Arriben 4 PDI i la ZER fa una inversió en 4 projectors de curta distància.
    I fins aquí! Jornada Educat 2.0 A l’EOI de Lleida, dia 5 de juny de 2012.
    http://blocs.xtec.cat/msolduga/articles/
Publicat dins de Articles | 1 comentari

Lliçó magistral

california lottery

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/91gDdSSX_jk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/K2GTauJT5Vg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

No només s'educa a les escoles.

pa lottery

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/JArU1Tm5fwc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

La direcció d’una Zona Escolar Rural.

nj lottery


Trets, reptes i incongruències

  • Presentació

Marisol Solduga Salse, directora de la Zer El Sió (La Noguera-Urgell).
Presentació del nostre model de direcció amb el suport de la Web de la Zona.

  • Contextualització

La Zer El Sió és una zona escolar rural, que des del curs 1992/93 funciona com a tal, però en la que anys abans ja s’havia detectat la necessitat de treballar plegats. Està integrada per cinc escoles: el CEIP de Puigverd d’Agramunt, el CEIP de Montclar, el CEIP de Preixens, el CEIP de Les Ventoses i el CEIP de Butsènit d’Urgell. Amb 8 aules, 14 mestres i 57 alumnes; al curs 2007/08. El percentatge d’immigració és alt, només, en el primer dels centres citats.

http://www.xtec.cat/zerelsio/
http://www.xtec.cat/zerelsio/dades/dades1.htm

  • Trets distintius

El nostre model de direcció es base en els trets que com a Zer ens han caracteritzat des dels seus inici: La relació, la participació, la programació i la innovació.

La relació

Cadascuna de les nostres escoles està estretament vinculada al poble on està ubicada i es dóna la conscienciació general de pertinença a la Zona, entre alumnes, pares i mares, ajuntaments i docents. A aquest fet hi contribueixen:

Les activitats de relació amb l’entorn que des de la Zer es programen cada curs (Sortides, Celebració de festes, Vespres a la Zer, Estudi del medi natural i social de la zona, …).

http://www.xtec.cat/zerelsio/sortides.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/festes.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm

Les activitats de relació de caire més personal (Presentacions, Calendari, …).

http://www.xtec.cat/zerelsio/inicial.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/calendari/calendari.htm

El tauler d’anuncis. Protocol d’acollida d’un mestre/a nou/va. La informació és a l’abast de tots i totes.

http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm

La participació

Cal sumar esforços. Els docents han de compartir, comentar, intercanviar,…. Tots ens hi hem implicar; mestres, mares i pares i ajuntaments. L’escola rural la fem gran la gent que d’alguna manera hi estem vinculada: AMPA, Consell escolar, Claustre, …

Treball en equip per tal de pal·liar mancances i potenciar habilitats  (coordinacions, grups de treball, …). L’Equip directiu ha d’ésser obert i dialogant, però al mateix temps coherent. Cal no confondre la companyonia amb el corporativisme.

Coordinació d’activitats: Revista, Eix tranversal, …

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/
http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm

La programació

L’Equip directiu dinamitza els projectes i programes consensuats en Claustre. En escoles petites com les nostres, on de 14 mestres la meitat han arribat aquest curs; això possibilita la continuació de molts del projectes i programes que es duen a terme.

http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm

La innovació

L’escola rural incrementa la necessitat d’innovar. Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees,…) fa anys que, per necessitat, s’aplica a l’escola rural.

Comenius, Recursos tic, Projecte red.es, Espais webs personals, Blocs, Projecte d’innovació, Pla de formació, Itineraris de lectura, … són exemples d’aquesta necessitat d’innovar; gestionada per l’Equip directiu i amb la implicació del Claustre.

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm
http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/category/artistes-a-la-zer/

  • Reptes

Creiem que la Zer és el mitjà que té l’escola rural d’incorporar-se a la dinàmica de treball vigent, és la manera d’optimitzar recursos (materials i humans) i és una forma de potenciar els nostres pobles.

Des de l’equip directiu:

– Es fomenta l’assoliment de les competències bàsiques per part dels nostres alumnes dins d’un marc d’atenció a la diversitat, el plurilingüisme i la innovació. Amb una línia pedagògica uniforme i consensuada.

– Es vetlla per optimitzar els recursos, rendibilitzar els esforços i aconseguir els serveis que els centres necessitin (menjador, transport, equipaments, administratiu, …).

Mantenir obertes totes les nostres escoles i seguir amb el trets que ens caracteritzen són els nostres reptes.

  • Incongruències

Després de 25 anys he passat de mestra d’escola rural per conveniència a mestra d’escola rural per convenció, però encara que els avantatges són molts hi ha incongruències que dificulten el nostre treball i et fan perdre el temps en bajanades.

Totes aquestes incongruències es deuen en gran part a que es pensa molt poc en ZER. A pesar de ser moltes les escoles rurals a Catalunya i de l’índex alt en els resultats de les proves de competències bàsiques, les ZERs no tenen la consideració que es mereixen, així en trobem amb:

  • La manca d’un programa de gestió adaptat a la nostra realitat. Des de l’administració es pensa en gestió de centre, però no en gestió en zer: Problemes amb SAGA, multiplicació de papers, aplicatiu calendari, …

  • L’existència d’un indicador per a l’assignació d’auxiliar administratiu que no és l’únic factor que determina el volum de treball de gestió en una Zona. El número d’alumnes influeix, però també ho fa el número d’escoles, el desenvolupament d’un projecte d’innovació o un pla de formació, …

  • La conveniència d’un complement específic per desplaçaments per itinerància, segons la Zona.

  • Una minsa dotació econòmica.

  • La incoherència d’algunes actuacions: Substitucions, seguiment del Projecte Red.es, valoració de la coordinació interna en el PFZ, la data d’algunes convocatòries, …

  • La poca presència en els plans d’estudi de la universitat, d’aquesta tipologia de centres. Manca una formació específica.

  • L’oblit per part de les editorials. No hi ha materials pensats per escola rural.

  • Les dificultats derivades de ser pedania.

Pensem que es deixen massa coses a la bona predisposició dels docents de rural.

Gràcies als oganitzadors per convidar-nos a aquest acte i haver tingut en compte el parer d’una ZER. I gràcies als assistents per la vostra atenció.

http://www.feaec.org/

Publicat dins de Articles | 1 comentari

Pla de Formació de Centre sota la perspectiva d'una Zona Escolar Rural.

texas lottery

El Pla de Formació de la Zer El Sió va ser fruit, per una part de la necessitat de tirar endavant el Projecte de l’Aula Rural Integrada de RED.es, projecte que té com a objectiu integrar les TIC al Currículum i a la gestió de la Zona a partir de la dotació de 33 Tablets PC pels alumnes, 11 portàtils pels mestres, 7 projectors multimèdia per les aules, 1 servidor i 4 punts de red, entre d’altres materials; i per l’altra la possibilitat que se’ns oferia des del Servei Educatiu de la Noguera de realitzar un curs en el que et facilitaven les estratègies a tenir en compte a l’hora d’elaborar aquest document i et permetia compartir experiències al respecte. 

A inicis del curs 2006/07 a la Zona Rural El Sió podem dir que l’aula d’informàtica deixa pas als ordinadors a l’aula. Els Tablets PC s’utilitzaran com una eina més en el procés d’ensenyament-aprenentatge; per això cal un nou plantejament de la formació dels docents. Ja no es tracta tan sols de fer classes d’informàtica, ara es tracta d’utilitzar aquests aparells, com si fossin una llibreta, un quadern de música, un llibre de text, un diccionari o un bloc de dibuix, per citar alguns exemples. 

Un membre de l’equip directiu assisteix a les sessions presencials del curs, amb el compromís que transcorregudes aquestes i un cop detectades les necessitats i les fortaleses en quant a formació a la nostra zona, tan a nivell individual com col·lectiu, elaborarà i presentarà el Pla de Formació de la Zer, en el termini establert. El Servei Educatiu de la Noguera es compromet per la seva banda, a facilitar els recursos necessaris per tal de pal·liar les mancances de formació que es detectin i que impedirien el bon desenvolupament del Pla de Formació. 

De les sessions del curs es recull tot un degoteig d'informació com és una nova manera de concebre la formació (diferents modalitats en funció de l'objectiu, individual, de centre o d'organització, voluntària amb compromís, lligada a la tasca desenvolupada i ingestió i digestió), què s'entén per pla de formació (document que recull la planificació a mig termini de les necessitats formatives, presents i futures, tant a nivell individual com col·lectiu, que permeten millorar les competències de les persones per aconseguir els objectius fixats per la pròpia zer), les fases a seguir en el procés d'elaboració (de diagnòstic, d'anàlisi, de disseny i d'avaluació.), com gestionar el coneixement (DAFO), etc…

Recollida aquesta informació en un full explicatiu, es comenta al Claustre i es presenten tres graelles per a la detecció de les necessitats de formació.

""

 

Un cop recollides les graelles es fa el buidatge dels resultats amb la confecció d'uns gràfics il·lustratius, es posa en comú amb la resta de docents i es pren la decisió d'encaminar la nostra formació cap a la utilització dels recursos TIC, optimitzant la dotació Red.es.

""  ""  "" 

Realitzades les fases de diagnosi i d'anàlisi, es passa a la de disseny. Es formulen uns objectius, es determinen uns àmbits d'aplicació i una temporalització.

""

Seguidament l’equip directiu elabora un quadre amb les actuacions de formació a realitzar, per tal d’aconseguir els objectius formulats. També s’especifica la modalitat de coordinació per a cadascuna d’aquestes actuacions. La interna es durà a terme entre els membres del Claustre i l’externa correrà a càrrec del formador/a que assigni el Servei Educatiu de la Noguera. 

""

Per últim l’equip directiu recollirà l’avaluació feta en cada curs i en traurà les propostes de millora escaients. L’avaluació figurarà en la Memòria del curs i les adequacions en la Programació General.  

Ja hem posat en pràctica el nostre Pla de Formació, es realitza quinzenalment els dijous al migdia; però encara és aviat per poder dir alguna cosa, que no sigui fer menció a la il·lusió dipositada. Per consultar aquest document podeu accedir a l’adreça electrònica:

http://www.xtec.cat/zerelsio/pla_formacio_zer_sio.pdf

Marisol Solduga Salse Zer El Sió.

Butsènit d’Urgell, 13 de març de 2007.

Publicat dins de Articles | 1 comentari

Currículum a la carta.

illinois lottery

A les acaballes de curs, quan els/les mestres revisàvem els llibres de text per efectuar els canvis escaients, sempre era el llibre del Coneixement del Medi social i cultural el que ens generava més dubtes.  

Es creu en la conveniència que l’alumne/a tingui una visió global dels diferents temes partint d’allò que els hi és més proper. Sorgeix aleshores la idea del “Mural de Socials”, com a racó complementari al llibre de text. En aquest mural s’hi localitzen sis espais: el poble, la comarca, la comunitat, el país, el continent i el planeta. En cadascun dels espais s’hi treballa el mateix tema (però des d’una perspectiva diferent) amb una part més gràfica i una altra més documental. Són els/les alumnes qui elaboraren el material dels sis espais, segons el curs que realitzin. Es fomenta d’aquesta manera l’aprenentatge significatiu, el treball en grup i la recerca de la informació per part dels/de les mateixos/es alumnes seguint les directrius del/de la docent. També es pretén que adquireixin el domini d’un vocabulari bàsic del tema treballat (a partir de la confecció d’un joc: memory, dòmino, …) i aprenguin a fer gràfics, mapes conceptuals, esquemes i altres recursos que ajuden a aprendre a aprendre. 

Quan al curs 2004/05 arriba a la Zer El Sió la dotació del projecte Red.es, amb un  PC tablet per l’alumne/a, un portàtil pel/per la mestre/a i un projector i una pantalla per classe; les possibilitats es multipliquen. Després d’una colla d’anys els temes estan pràcticament elaborats. Ara cal digitalitzar-los i fer unes unitats didàctiques, aprofitant els recursos TAC que hi ha disponibles i tenint en compte les competències bàsiques. Amb aquesta finalitat es crea Socials sense llibres, a la web:  

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/index.htm  

 ""

En aquesta adreça s’hi troben els divuit temes de Coneixement del Medi social i cultural que treballen els/les alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior al llarg del curs. Estan distribuïts en trimestres i s’intercalen els temes d’història i de geografia; tal hi com es pot observar a la icona del llapis. Aquesta distribució varia d’un any a l’altre, podent començar el curs següent per aquells temes que no s’han aprofundit tant el curs anterior.

 ""

 

Tots els temes s’organitzen de la mateixa manera. A la icona de l’estrella hi ha el tema a treballar, amb els apartats que s’assenyalaven en el Mural de Socials . En les altres icones hi trobem gràfics, esquemes, experiències viscudes pels alumnes relacionades amb el tema,… De les adreces seleccionades n’hi ha unes que ajuden a fer més entenedora i amena l’explicació, d’altres que s’utilitzen com activitat per l’adquisició de les competències bàsiques (classificades per cursos), n’hi ha que serveixen com a font de consulta, de reforç, d’ampliació; també hi ha jocs per treballar el vocabulari bàsic, vídeos,… Tots aquests recursos deixen enrere el llibre de text i fa que puguem parlar de currículum a la carta i sense llibres. 

""

L’ús d’aquesta metodologia resulta molt factible a l’escola rural (si disposes dels mitjans tècnics adients és clar), perquè et permet globalitzar no solament els continguts de l’àrea de Coneixement del Medi social i cultural; sinó treballar al mateix temps els de les altres àrees. Pels/per les alumnes és sens dubte una manera motivadora d’adquirir aprenentatges; però tant per ells/elles com pels per les docents implica una nova manera d’organitzar-se.

Així cada nen o nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom, a la del curs07_08, una carpeta per a cada àrea, i a la carpeta de socials una per a cada tema treballat amb els continguts, els esquemes, algunes de les activitats realitzades (n’hi ha que són on line), gràfics i la prova d’avaluació respectiva. Quan ha de realitzar alguna activitat a casa amb el PC tablet s’ho  guarda als meus documents, dins de la carpeta deures_socials. El/la docent pot accedir a totes les carpetes dels/de les alumnes des del seu portàtil, però per corregir les activitats o l’avaluació ho ha de fer des d’un PC tablet, però sovint la correcció es fa en grup i utilitzant el projector i la pantalla. Quan els/les alumnes finalitzen la Primària se’ls hi dóna un cd  amb les carpetes de cada curs. Aquesta manera d’emmagatzemar la informació resulta molt ecològica (no utilitzem paper), de fàcil localització (sovint trobes ràpid allò que busques) i per aquesta raó reutilizable en més d’un curs.

""
""
""
""

Socials sense llibres és una experiència que es duu a terme a l'Escola de Butsènit d’Urgell, des del curs 2006/07, i que amb el Projecte d’innovació, L’ordinador a l’aula es pretén que es pugui fer extensible a la resta d’escoles de la ZER El Sió. 

Marisol Solduga Salse

Zer El Sió

Publicat dins de Articles | 2 comentaris

L'ordinador a l'aula/Sense llibres.

florida lottery

Les TAC com a mitjà de: relació, gestió i d’ensenyament-aprenentatge.

""

La classe virtual.

http://www.xtec.cat/zerelsio/

L’escola rural, pels seus trets distintius i per la manca de recursos pensats pròpiament per aquesta tipologia de centres, incrementa la necessitat d’innovar.

Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees, …) fa anys que, per obvietat, s’estan aplicant a l’escola rural.

“L’heterogeneïtat d’un grup classe, s’ha de saber gestionar, en lloc d’ignorar-la o reduir-la.

La societat és heterogènia, cosa que no hem d’oblidar quan eduquen: hem d’ensenyar els/les alumnes a comportar-se en ambients on la diversitat és un fet i no en ambients artificialment homogenis.

Quan en canvi s’assumeixen tots els/les alumne a la mateixa aula s’ha de canviar radicalment la manera de fer classe, això implica un canvi en la metodologia. Aquest canvi afecta la gestió d’aula, el material que s’utilitza, el treball en equip dels/de les mestres i, en general, l’adopció d’un estil docent diferent.”

https://sites.google.com/site/formacioarc/Introduccio/la-pedagogia-dialogica-parlar-per-aprendre-1/tractament-de-la-diversitat

  • Factors que delimitaran la nostra trajectòria.

Els recursos tecnològics, com la dotació del Projecte Red.es (2003/04), ens faciliten la innovació. 33 tablets PC, 11 portàtils, 7 projectors, 7 pantalles, un servidor, … El bon funcionament del maquinari és bàsic.

""

La calaixera:

ftp://zersio@85.192.116.145/

Unes experiències prèvies i una línia de treball en zona, que pretenen garantir la continuïtat de la innovació en la nostra ZER. Projecte d’innovació en tecnologies de la informació (L’ordinador a l’aula) i Pla de formació de zona. Informàtica aplicada a les diferents àrees. L’escola ha d’estar vinculada a la societat. La cultura digital forma part de la vida dels/del les nostres alumnes.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/07/03/redes-i-la-zer-el-sio/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/27/pla-de-formacio-de-centre-sota-la-perspectiva/

http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/proj_innov.pdf

http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm

  • Una nova metodologia:

Que ens permet anar més enllà. Però, utilitzar les TAC no porta implícit el fet d’innovar o d’aconseguir millores didàctiques. Si no efectuem canvis en la metodologia els resultats aconseguits en el procés d’ensenyament- aprenentatge seran els mateixos.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/10/19/pc-tablets/

http://xtec.cat/crp-baixebre/crptic0607/docs/Pla_TAC_centres.pdf

  • Una nova organització:

Cada nen/nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom. A dins d'aquesta una per a cada curs, amb una per a cada àrea i una altra per al treball de la web. Ex: alumnes/alumnesgrans/sergi/curs10_11/catala/dictat/11_01_11

Cada trimestre és convenient fer una còpia de seguretat de la carpeta alumnes a la boca P.

Quan finalitza l'escolarització, o es produeix un canvi d'escola, es dóna a l'alumne/a un CD amb el contingut de la seva carpeta.

A) De relació.

És una manera d’apropar-nos.
Un mitjà de relació entre els/les membres de tots els sectors de la ZER i …

""

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/nens/grup.htm

http://www.xtec.cat/centres/c5003822/calendariZER/calendari.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/cicleszer/mitja.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/mestres.htm

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/2008/02/24/anem-a-xafar-neu-2008/

… i la utilitzem com a mitjà bàsic dins del Pla d’acollida d’un mestre/a nou/va. Un espai on tots i totes hi podem dir la nostra (amb enllaços al Fòrum, bloc de la zona).

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/concurs-eslogans/

B) De gestió.

Una font d'informació a l'abast de tothom.

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/

http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm

""

C) D’ensenyament- aprenentatge.

Nova organització. Ràpid accés a la informació. Currículum a la carta.

Recursos per àrees.

De tots els nivells.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/arees/

""

Coneixement del medi natural …: amplia les possibilitats, trobades de natura, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexnaturals.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm

… i del medi social: de lo més proper a lo més llunyà, currículum a la carta, programació més flexible, premsa digital, el temps, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexsocials.htm

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/23/curriculum-a-la-carta/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/premsa-digital/

http://www.xtec.cat/crp-urgell/meteor/

http://www.xtec.cat/zerelsio/social.htm

Llengües: més significatiu …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexcatala.htm

http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php

http://www.xtec.cat/zerelsio/empatolls/empatolls.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexcastella.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#estrangeres

Matemàtiques: globalitzar les explicacions, reforç o ampliació,…

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexmates.htm

Altres: classificació dels recursos, …

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexweb.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexaltres.htm

Atenció als/a les nouvinguts o nouvingudes

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/index2.htm

Sisena hora

""

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/sisena_hora/index.

Setmanes

Temporalització dels recursos TAC segons els continguts treballats en cadascuna de les àrees.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/setmanes/

""

Raconet de pràctiques

Recursos pels blocs, per treballar les festes tradicionals, educació en valors, …

http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/

""

Exemples d’activitats del Tractament de la informació i la competència digital:

Exploració d'una web: Galeria dels museus de la ZER/ Qui? Com? Què?

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/01/17/tractament-de-la-informacio-i-competencia-digital/

Reflexions:

  • No es necessiten uns coneixements molt elevats d’informàtica, sinó ganes i temps.

  • A la xarxa hi ha un munt de recursos que podem utilitzar, el que cal és seleccionar-los.

  • No significa un trencament amb tot el que s’ha estat fent fins ara, sinó una adequació del que es té als nous mitjans i un canvi de metodologia i organització. Les TAC són un recurs més, que et permet anar més enllà.

  • Hi ha d’haver per part de l’Administració un compromís ferm de recolzament del projecte d’aplicació de les TAC a les escoles, amb tot el que això implica. Si hi ha mancances o deficiències tecnològiques la motivació dels/de les docents decreix.

  • La utilització de les TAC és una metodologia de treball amb possibilitats, no una moda del moment. La formació dels/de les docents en aquest aspecte és important, si no continuarem fent el mateix, amb uns recursos diferents, i quin sentit haurà tingut tota la inversió econòmica que s’ha fet en recursos tecnològics?

Publicat dins de Articles | 7 comentaris