FENT TACA D’OLI!
A Matemàtiques tenim: conceptes (substantius), activitats (preguntes més concretes), processos/procediments (són més personals, s’ha de saber generalitzar), metodologia/avaluació (com ho hem de fer)…
Els processos són molt importants. Els continguts poden ser conceptes i processos. Hi ha activitats que treballen diverses dimensions. S’ha de focalitzar.
DIMENSIÓ RESOLUCIÓ DE PROBLEMES.
Competència 1.
Traduir un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre’l.
Competència 2.
Donar i comprovar la solució d’un problema d’acord amb les preguntes plantejades.
Competència 3.
Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
DIMENSIÓ RAONAMENT I PROVA.
A Primària no cal que demostrin (això a l’ESO), sinó que argumentin. En aquesta dimensió hi ha: Relacions i canvi, càlcul, mesura, geometria, el significat de les operacions…
El raonament pot ser de 4 tipus: geomètric, numèric, probabilístic…
Competència 4.
Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
No és el mateix una hipòtesis (suposició) que una conjectura. Conjecturar és anar més enllà, perquè hi ha indicis. Suposa fer bones preguntes.
Ex: Conjectura de Pierre Fermat.
Altres conjectures
Competència 5.
Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers.
Activitats
NOMBRES CAPICUA
Sòcrates ja deia que el càlcul ajuda a pensar. Càlcul productiu.
Recurs Drive.
QUELI: QUin És L’Intrús?
MÀQUINES MATEMÀTIQUES
CIGRONS I TRIANGLES
TÀNGRAM
Recurs Drive.
El tangram i les fraccions.
MOSAICS
Fitxa Mosaic amb peces. mòbils. Anton Aubanell.
Fitxa Mosaic amb polígons regulars. Grup Cúbic.
Activitat Anoia.
TERNES TRIANGLES
MÈTODE ABN
SENTITS DE LES OPERACIONS
POLÍGONS
DESENVOLUPAMENT CUBS
BOLES DE COLORS/CONJECTURAR/PROVAR
Recurs.
La bola 102, de quin color serà? Si volem que sigui blava, s’ha de posar la 2 blava.
TAPES CAPSES A ESCALA
DIMENSIÓ CONNEXIONS.
L’objectiu de les connexions és aprendre a entendre el sentit de les coses. Connectar-se és relacionar-se. Dimensió més important, amb 2 competències. La més difícil d’avaluar, però pot ser no!
Generalitzar és raonament i prova, però també connexions. Els mapes conceptuals, els murals… ajuden a fer connexions. A l’alumnat els hi agrada! Quan poden explicitar o justificar una connexió, això és un nivell superior.
Continguts claus: Relacions, patrons, relacionar fraccions amb potències, representació geomètrica… S’ha de connectar tot! També equivalències 1/2 = 2/4…
Competència 6.
Establir relacions entre diferents conceptes, així com entre els diversos significats d’un mateix concepte.
Fer les connexions dins de les matemàtiques és la competència 6. Ex: Mirar maneres de resoldre un problema, veure que una estratègia és equivalent a una altra, …
Competència 7.
Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
La Competència 7 busca les connexions de les matemàtiques amb la realitat, amb ulleres matemàtiques.
Hi ha una pregunta clau: Et sona això que estàs fent amb alguna cosa que ja hem fet.
Tipus de connexions, vídeo conferència,Per pescar val més una xarxa que una canya, Carme Burgués Flamarich.
Regletes numèriques de la Maria Antònia Canals, t’ajuden a fer connexions.
FOTOGRAFIA MATEMÀTICA
Del pla a l’espai. Miquel Alberti.
DOBLEGAR UN PAPER.
BARRA DE 7 CUBS
TREBALL MANUAL
GUARNINT PASTISSOS
NOMBRES POLIGONALS I ALTRES TIPUS
DIMENSIÓ COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ.
Competència 8.
Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal (oral i escrit).
Competència 9.
Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per expressar matemàticament una situació.
Competència 10.
Usar les eines tecnològiques amb criteri, de forma ajustada a la situació, i interpretar les representacions matemàtiques que ofereixen.
CENTENES, DESENES I UNITATS!
SENTIT NUMÈRIC
BLOCS
Bloc Numeració i càlcul
Estratègies Càlcul mental. Universitat Vic.
Maletes de Càlcul. SE Badalona.
Joc numeració de 1 al 100.
Joc ordenar de gran a petit.
Minilliçons i estratègies. PuntMat.
Estratègies de càlcul. Escola Drassanes.
Bloc Relacions i canvi
Bloc Espai i Forma
Cicle Mitjà. Activitats ARC.
Bloc Mesura
Bloc Estadística i atzar
CONTINGUTS CLAUS
Operacions. Suma i resta.
Fraccions i decimals.
Mesura i transformacions geomètriques.
Estadística i probabilitat.
ARA MATEMÀTIQUES
“Saber-ne més per ensenyar-les millor”
ARA MAT3
Formadores: Núria Cardet Carné i Maria Ricart Aranda (curs 2017-2018)
Recursos SE Urgell.
ARA MAT2
Formadores: Núria Cardet Carné i Maria Ricart Aranda (curs 2016-2017)
Recursos SE Urgell.
Formadores: Núria Elies Gavernet i Laia Torres Vilalta (curs 2017-2018)
Recursos SE Noguera.
ARA MAT1
Formadores: Núria Cardet Carné i Maria Ricart Aranda (curs 2015-2016)
Recursos SE Urgell.
Recursos SE Noguera.
Recursos SE Pallars.
MALETA ARA MAT
Material:
Polifieltros 3D. José Lluís Rodríguez Blancas. Mago Moebius.
Pattern Blocks. Online1. 2.
Multicubs: Activitats Anoia, Racó,..
Pentomino: Activitats Anoia.
Geogebra. Programa online.
GRAELLA ACTIVITATS
Per saber si una activitat és competencial: Indicadors competencials.
NORMATIVA
http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/prim-matematic.pdf
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/normativa/
Les competències de l’àmbit matemàtic en un cop d’ull.
LLOCS D’INTERÈS
Itinerari: Resolució de problemes.
Itinerari: Càlcul.
Itinerari: Competència Matemàtica.
Altres revistes.
Web. Anton Aubanell.
Descobertes matemàtiques. Núria Cardet.
Raonament Geomètric. Maria Ricart, Núria Cardet i Assumpta Estrada.
Appletspuntmat.
Estratègies i eines matemàtiques.
Espai Jordi Esteve.
http://agora.xtec.cat/cesire/
Revista Nou Biaix. Activitats pas Primària Secundària