Mòdul 1. MEDI: FER, PENSAR, PARLAR I SENTIR DES DE LES STEAM



Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Mòdul 0. MEDI: FER, PENSAR, PARLAR I SENTIR DES DE LES STEAM

Publicat dins de Curs 2021/2022 | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Nombres poligonals

  • Nombres triangulars.

Indagació:

  • Nombres quadrats.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Contes al voltant del pessebre.

Primer cal una preparació.


I surten contes com:








Publicat dins de General | Deixa un comentari

Pessebre amb diversos materials

 

Indagació de les propietats.

Amb la construcció d’aquest pessebre s’han comprovat les propietats dels diferents materials utilitzats.

I la creació d’uns quants contes!

https://blocs.xtec.cat/msolduga/2020/02/23/contes-al-voltant-del-pessebre/

Publicat dins de caixa_tubs, Curs2019/2020 | Deixa un comentari

Estira del fil…

Objectius d’aprenentatge:

  • Esbrinar la vinculació entre costura i explotació infantil.
  • Conscienciar de la necessitat d’un comerç just.
  • Conèixer el Dia Mundial del Comerç just. (Segon dissabte de maig).
  • Reflexionar sobre les marques.
  • Relacionar costura i conservació del medi ambient.
  • Utilitzar l’expressió: “estirar del fil”.
  • Saber llegir etiquetes.
  • Repassar conceptes matemàtics: percentatges, representacions gràfiques,…
  • Repassar els tipus de materials.
  • Ampliar el vocabulari bàsic del comerç.

Àmbits:

Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, valors, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.

Activitat:

https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/

Publicat dins de Calaix de costura, Curs 2008/09, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Materials i percentatges



Objectius d’aprenentatge:

  • Cercar i contrastar informació.
  • Llegir etiquetes.
  • Esbrinar els tipus de materials.
  • Confegir un esquema classificatori.
  • Determinar els percentatges.
  • Calcular el valor dels angles.
  • Fer un diagrama de sector circular.
  • Saber utilitzar estris: compàs, transportador, regle,…
  • Diferenciar entre circumferència i cercle.
  • Repassar els elements de la circumferència i el cercle.
  • Fer deduccions.
  • Comparar materials.
  • Conèixer l’origen i qualitats d’aquests materials.
  • Reflexionar sobre la sostenibilitat dels materials.
  • Treballar per parelles i en gran grup.

Àmbits:

Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre,  educació en valors  i d’autonomia i iniciativa personal.

Activitat:

Fem una pluja d’idees sobre els materials que coneixen i ho anem anotant en un document Word. Seguidament agafem la caixa de materials que tenim a la classe i els calaixos de costura, cerquem tipus de materials.  A continuació elaborem, entre tots, un esquema dels materials, classificant-los segons el seu origen. També reflexionem sobre les seves qualitats i sostenibilitat.

En la lectura de les etiquetes hem observat que hi ha percentatges (%). En alguns casos hi ha fins i tot tres tipus de materials! Decidim fer una gràfica, però aquest cop de sectors circulars. En diuen de formatgets!

Es distribueixen uns fulls, aquest cop s’haurà de treballar individualment, on hi ha la gràfica i la composició de l’objecte (materials). Als més petits/es se’ls hi dóna un element format per un material (100%). Els més grans hauran de fer càlculs matemàtics per esbrinar l’angle que correspon al percentatge de cada material. Abans hem repassat la diferència entre circumferència, cercle i els seus elements.

Finalment, amb els estris necessaris, cadascú es posa a dibuixar i pintar el seu gràfic. S’adonem que d’aquesta manera es molt fàcil entendre que és això dels percentatges.

Recursos:

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/naturals.htm#mecanica

https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Massa i calaix


Objectius d’aprenentatge:

  • Cercar i contrastar informació.
  • Esbrinar els significats de balança.
  • Utilitzar la balança.
  • Determinar la massa d’un mateix i de diferents objectes.
  • Diferenciar  entre massa, pes i volum.
  • Conèixer les unitats de massa.
  • Fer deduccions.
  • Comparar balances.
  • Conèixer els signes del zodíac.
  • Saber elaborar esquemes.
  • Treballar per parelles i en gran grup.

Àmbits:

Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.

Activitat:

Fem suposicions sobre el que deuen pesar els nostres calaixos de costura. Pregunto si massa i pes és el mateix. Es posem a esbrinar-ho! Una cosa ens dur a una altra! Tothom vol saber quin és el seu signe del zodíac. La informació obtinguda la plasmem en  un esquema.

Tenim una balança de platets a l’aula. L’observem.  També tenim un dinamòmetre. Comentem les diferències. Fem anar la balança. Ens animem i decidim que en durem de cuina a la propera sessió.

Fem un estudi de les balances que hem recollit. En fem una petita descripció. Les utilitzem! Primer fem deduccions i després les comprovem.

Recursos:

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/mates.htm#massa

 

https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/

 

Publicat dins de Calaix de costura, Curs 2018/2019, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Va de cremalleres!



Objectius d’aprenentatge:

  • Practicar les estratègies de lectura (abans, durant i després).
  • Comprendre un text.
  • Repassar el concepte polisèmiques (dent, cremallera,…).
  • Diferenciar entre sentit real i sentit figurat.
  • Localitzar els trens cremallera de Catalunya.
  • Reflexionar sobre aquest mitjà de transport.
  • Recordar el mecanisme dels engranatges.
  • Comprovar la longitud de les cremalleres.
  • Utilitzar l’Excel.
  • Fer un gràfic de barres.
  • Treballar per parelles i en gran grup.

Àmbits:

Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.

Activitat:

En algun calaix de costura trobem unes cremalleres. Observem que hi ha moltes coses que porten cremallera. En fem un llistat. Comprovem que n’hi ha de mides diferents. Una alumna comenta que al taller de confecció que tenen, n’hi ha de molt llargues i de molts colors. Uns dies més tard ens porta una bossa plena de cremalleres i bobines de fil.

En un dels Tatanos trobem un article que parla de la cremallera. En fem una lectura exhaustiva. Localitzem al mapa Núria i Montserrat. Comentem les característiques dels trens cremallera. Parlem d’engranatges, de dents i dels significat de dur una cremallera a la boca.

Traiem les cremalleres i les anem classificant per colors i longitud. Comprovem amb diferents estris (cinta, metre,…) les longitud de les cremalleres i anotem les dades a la pissarra.

Amb les dades que tenim decidim elaborar un gràfic de barres amb l’Excel. Cadascú fa el seu. Experimenten amb aquest programa!

https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/

App Mesure.

Así funciona Measure, una de las nuevas apps de iOS 12 más espectaculares de la WWDC 2018

MEASURING APPS

Altres recursos:
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/mates.htm#longitud

Publicat dins de Calaix de costura, Curs 2018/2019, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Ens mesurem!




Objectius d’aprenentatge:

  • Definir longitud.
  • Localitzar les parts del cos.
  • Enumerar estris per mesurar la longitud.
  • Reflexionar sobre algunes unitats de longitud.
  • Mesurar la longitud d’algunes parts del cos amb la cinta mètrica.
  • Passa d’una unitat a l’altra.
  • Fer fotografies davant/darrere.
  • Treballar per parelles.

Àmbits:

Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.

Activitat:

Es treballa per parelles. Traiem dels calaixos de costura les cintes mètriques, les observem, les comparem, parlem de la seva funció… En coneixen el seu ús i les volem fer anar! Abans repassem el concepte de longitud. Cerquem informació sobre el pam. Reflexionem sobre la seva idoneïtat. Fem equivalències entre metres, centímetres, mil·límetres,…

Es fan fotos, davant i darrere. Es mesuren amb la cinta mètrica, observen una imatge de referència.   Ho anoten en una taula. Passen de cm a m i mm. Contrasten mesures.

https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/

Publicat dins de Calaix de costura, Curs 2018/2019, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari