El tangram
Introducció:
Aquesta activitat, està destinada als alumnes de 1r d’ESO. Es realitzarà de forma conjunta entre el departament de llengua castellana i matemàtiques. Consistirà en escriure un conte i realitzar uns pictogrames amb tangrams.
Els objectius són:
- Descompondre un model donat (tangram), en set figures (paral·logram, triangles rectangles i quadrat).
- Observar que una mateixa àrea pot tenir formes molt diferents.
- Desenvolupar la creativitat, creant diferents figures.
- Desenvolupar la orientació espacial, el raonament lògic espacial, la percepció visual, la memòria visual i l’atenció.
El treball es realitzarà de forma grupal (grups de tres alumnes).
1-Primer heu de construir un tangram de 10 cm de costat seguint les instruccions següents:
www.slideshare.net/aylagasmiron/instruccion-tangram
Retalla el tangram i fes diferents construccions.
2-Per fer diferents figures, pots fer servir aquestes adreces:
http://www.juguetes.es/soluciones-tangram/
http://www.juguetes.es/figuras-tangram/
http://mural.uv.es/amargas/
3-Aprofitan que tens el tangram retallat fes les figures següents:
- Amb un regle mesura el perímetre de cadascuna de les tres figures i observa que són diferents.
- Calcula el àrea de cada figura,has de calcular primer la de cada peça del tangram i després sumar-les. Què observes?.
- Si no recordes les formules de les àrees pots veure aquest vídeo
[youtube]http://youtu.be/iUZDIER6Hfs[/youtube]
També pots ara, pots aprofitar per practicar el càlcul de les àrees on line amb les pàgines següents:
http://www.wikisaber.es/Contenidos/LObjects/area/launch.html
Has comprovat que una mateixa àrea es pot presentar per diferents figures i a vegades a simple vista pots pensar que l’àrea del quadrat és més gran que la del gat o de la persona.
T’animo a mira aquesta paradoxa matemàtica on assembla que no es possible que un triangle que està dividit en parts quan es canvia de posició aquestes parts no ocupa la mateixa àrea.
[youtube]http://youtu.be/IngbNUBTtzE[/youtube]
Si no veus la solució aquí tens una ajuda
http://catedu.es/matematicas_mundo/PARADOJAS/puzzle.htm
4-També es pot fer un tangram amb l’ordinador. En l’escritori trobarás la icono de Geogebra,que és un software matemàtic que el farem servir per dibuixar un tangram.
Ara en comptes de fer el tangram de 10 cm de costat al farem de 10 quadrats.Mira aquesta presentació que t’ayudarà a fer-ho.
http://es.slideshare.net/aylagasmiron/tangram-amb-geogebra
5-.Escriu un conte. Segueix les instruccions per fer un conte amb tangram que trobaras en aquesta webb.
http://www.mydocumenta.com/index.php?proyecto_token=6E42D6C55EA883DA9604137EC8F9725A
6-Retalla i pinta els tangrams de tamany petit (de la fotocopia entregada a classe) i fes les figures necessàries per substituir paraules del teu conte.
7-Escriu el conte en la cartolina i enganxa els pictogrames.
Recursos per fer l’activitat
1.El material necessari per construir el tangram (foli, regle, tisores, cartolina, etc)
2.L’ordinador per practicar.
Criteris d’avaluació
- Fer el treball de forma neta i acurada.
- Realitzar una redacció amb creativitat sense faltes d’ortografia i seguint el procediment de la realització d’un conte.
- Fer pictogrames que corresponguin a les paraules que desitgem.
- Entregar el treball final en un mural.