ELS PLANETES

Després de la revolta de les joguines, estem tots pensant que farem ara, quin serà el nostre proper projecte i després de donar-li alguna volta i d’alguna votació, el grup decideix que vol saber coses sobre els planetes i sorgeixen les següents preguntes …

  • Quants planetes n’hi han?

  • El Sol és un planeta?

  • Viu gent als planetes?

  • Qui estudia els planetes?

  • Hi ha vent a l’espai?

  • Com s’aguanten a l’espai?

IMAGINEM COM SÓN ELS PLANETES…

Aquest cop l’Oriol, ens ajuda a buscar llibres a la biblioteca de l’escola que ens ajudin a respondre a totes aquestes preguntes. Abans que arribin a la classe parlem sobre els planetes que ells coneixen i surten uns quants, Mart, La Terra, Júpiter i Venus, però falten més?

Consultem un dels llibres que han portat de la biblioteca i els hi llegeixo el nom de la resta de planetes, en aquest moments els hi llenço una proposta, imaginar com són aquests planetes.

Aquest cop abans de buscar informació a casa, primer imaginarem com són els planetes, es a dir faran una hipòtesis, aquesta serà a nivell oral i després quedarà plasmada de forma plàstica. Per fer-ho s’organitzen en grups de tres i un de quatre i han de respondre a aquestes preguntes: Quina mida tenen? (Gran, Mitjà, Petit) Color? Com són? ( Dur, tou, Fred, Calent,…) i si viu gent? Segons les seves respostes han de crear, a nivell plàstic, el seu planeta.

ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR…

Un cop tenim el nostre sistema solar, cal comprovar si la nostra idea era encertada o no, per això cada grup porta informació del seu planeta, l’exposa al grup i entre tots valorem si s’han aproximat molt o no a la realitat. Al final tenim dos sistemes solars a la classe el de veritat i el nostre particular i podem comparar. Al mateix temps ens arriben els llibres de la biblioteca i altres de casa que ens ajudaran a buscar les respostes a les preguntes del projecte. Resolen algunes i sorgeixen unes altres després de mirar llibres i vídeos.

EXPERIMENTEM PER ENTENDRE…

En moltes de les estones de converses de la classe, sorgeix sempre el tema dels planetes, tothom a mirat vídeos a casa, a parlat amb pares o mares i volen explicar el que han aprés a la resta. El resultat, una pila de conceptes i idees que cal vivenciar d’alguna manera i no és fàcil…. Amb rotllos de paper del lavabo mesurem les distàncies dels planetes al Sol, amb cordes intentem descobrir que és això de la força de la gravetat, amb llanternes i una bola del món descobrim la rotació i la translació i perquè és de dia o de nit.

LA SORTIDA…a AstroSabadell.

A mitjans de Març, varem anar a visitar AstroSabadell un observatori de l’espai que ens explicaran coses de l’espai i podrem mirar els planetes per un telescopi gegant.

EL NOSTRE LLIBRE DELS PLANETES…

Aprenen coses per curiositat però també per poder explicar als altres allò que hem aprés i per això entre tots decidim com ho farem. Jo faig la proposta de fer un vídeo, ells la de fer el seu llibre dels planetes, fem votacions i guanya fer un llibre, on com algú diu ells faran els dibuixos i jo les lletres. I aquest va ser el producte final que van portar a casa, després d’un llarg projecte que els va convertir en astronautes per uns dies.

ANEM A CAN VILALTA AL CAU DELS BANDOLERS I BANDOLERES!

Ens hem passat aquest mes de maig posant-nos en la pell dels bandolers i les bandoleres.

Tot va començar un dia que ens vam ajuntar els blaus i els grocs per parlar de les colònies. Nosaltres anàvem parlant de com serien aquestes i… pel pati petit passava algú molt estrany que al final va decidir entrar a demanar-nos que l’amaguéssim… el seu nom, l‘Esparver. Ens va explicar que anava cap a  Can Vilalta, a un cau de bandolers i bandoleres. S’estaven ajuntant tots per enfrontar-se al Marquès de Moià, un Home molt ric i entremaliat que feia la vida impossible als camperols del voltant.

Quan ja estava apunt de marxar ens va fer una pregunta molt important: “Voleu ser bandolers i bandoleres? Ens voleu ajudar? ” Ja sabeu quina va ser la nostre resposta: “Siiiiiii”. I ens va dir: “Per ser uns bons/es bandolers/es teniu que ésser silenciosos, ràpids i atrevits.” El nostre amic va marxar capa can Vilalta i ens va dir que rebríem noticies seves.

Que dura va ser l’espera fins que, un colom missatger ens va portar noticies del nostre company Esparver. Que ens deia: “heu de fer 3 grups de bandolers i bandoleres… Aquí us esperem. Continuareu tenint més noticies, esteu atents”. Al dia següent en el nostre passadís vam trobar un sarró amb una nota que deia: “ aquí teniu mocadors de bandolers i bandoleres, els vermells són la colla dels Ocells de foc, els liles són Nyerros i els negres els Capdells. Heu de fer el logo en cada mocador!” L’endemà vam rebre  l’última nota amb tres mapes: “ Us hem amagat tres sarrons amb una sorpresa per cada colla, heu d’aprendre a llegir mapes. Molta sort! Us esperem dilluns a Can Vilalta!” Corrents vam anar a buscar els sarrons i dins hi havia… les capes, que divertit ja estem preparats!!!!

Per fi el dilluns 13 va arribar i cap a Can Vilalta vam anar. Han estat dos dies plens d’experiències i vivències que mai oblidarem: conviure més de 24 h. amb els nostres companys/es i mestres, fer joc de nit fins tard, dormir sense el pare i la mare, desvestir-nos i vestir-nos tot sols amb higiene personal inclosa i diferents activitats relacionades amb els bandolers i bandoleres!

Només arribar 3 bandolers ens esperaven per ajudar-nos a baixar de l’autocar. Es van presentar com Sao, Insector i  Mina. Ens tenien preparat un espectacle d’aus impressionants. Ens van ensenyar tot can Vilalta i ens van deixar jugar una estona lliure fins l’hora de dinar. En acabar ens van ensenyar un planetari ple d’estels i vam poder jugar amb uns planetes gegants molt divertits. Ja entrats a la tarda, va tocar anar a entrenar en el camp dels bandolers i bandoleres (amb un laberint molt peculiar, una tirolina, unes xarxes per escalar, un pont molt rar i diferents activitats d’equilibri)

La nit va arribar i després de sopar va tocar posar-nos ben abrigats i amb les lots enceses vam anar a buscar pedres precioses buscant als nostres amics bandolers a la foscor. Amb la prova superada i ja cansats vam anar al llit. Shhhhh un a un s’han anat a dormir, BONA NIT!

Ja entrat el matí entre les 8:30 i les 9 es vam llevar amb tranquil·litat. Els sacs ben plegats i les bosses fetes un bon esmorzar ens van donar per passar el matí endinsant-nos en el bosc màgic. Aquí vam fer moltes proves fins aconseguir el tresor. Ha estat una bona aventura que acaba amb un bon àpat i les últimes fotografies i sant tornem-hi cap a casa.

Adéu bandolers i bandoleres i adéu Serrallonga, Rocaguinalda, Destraler i Esparver!

PROJECTE DE TEATRE DELS GROCS

Estimades famílies,

Com ja sabeu, fa uns dies els nens i nenes de la classe dels Grocs van fer la representació teatral del conte “Els tres porquets”. L’obra la van realitzar davant un públic molt actiu compost per totes les nenes i els nens de la classe dels Blaus.

Realitzar el projecte dels Tres porquets va sorgir després de veure la curiositat, ganes i motivació que els Grocs mostraven quan escoltaven la història. Ells mateixos van proposar que la podien representar i així va ser. Entre tots, vam haver de triar quins serien els actors i actrius, quines robes necessitarien, quin decorat feia falta crear, fer la carta per convidar als Blaus a assistir a l’estrena…

La preparació de la decoració va tenir molta feina: van haver de retallar flors, fulles, pintar tot un bosc… Pel que fa als assajos, van estar assajant durant molts dies. Tot i que només veieu a uns quants actuar, cal dir que tots els infants de la classe dels Grocs han participat en el projecte i han treballat moltíssim!

A continuació podeu veure el vídeo de com va anar la posada en escena de “Els tres porquets”. Esperem que us agradi!

TEATRE FET PELS PARES

Al final de la reunió de classe, tots els pares i les mares, es preparaven per fer alguna manualitat als seus fills o per la classe, però sorpresa, els nens i les nenes dels Grocs i els Blaus van fer una demanda molt especial. VOLEM QUE ENS EXPLIQUEU UN CONTE!!!

I els pares i les mares de les dues classes ràpidament es van organitzar per explicar dos contes molt coneguts. Aquí teniu el resultat i també la mirada dels nens i les nenes al rebre aquest regal tan bonic.

Gràcies per tot famíles.

EL VAIXELL PIRATA…UN PROJECTE DELS BLAUS

En acabar el projecte de Festa Major, decidim quin serà el nostre proper projecte. Primer fem un recordatori de tots els projectes que havien fet el curs passat amb la Berta, després fem una pluja d’idees i les agrupem en tres blocs: Animals, Objectes i Persones per així poder decidir quin ens interessa més. Després d’algunes votacions, va guanyar “El vaixell Pirata” i ens posem mans a l’obra…

QUÈ VOLEM SABER?

Al cap gairabé tots tenien l’idea de construir un vaixell de veritat, per això calia saber moltes coses i ens plantegem tres preguntes claus:

Com és construeix un vaixell?

Perquè floten els vaixells ?

Com se diuen les parts del vaixell?

D’ON TREUREM LA INFORMACIÓ?

Primer de tot fem una nota a casa per demanar ajuda. Dies més tard i durant una setmana la informació ens va arribant. Un cop la tenim a la classe, cal explicar als companys tres coses: Qui t’ha ajudat a trobar la informació. D’on has tret la informació i per últim explicar el què has portat, per veure si ens ajuda a respondre els dubtes. No ha estat fàcil entendre que tot el que hem portat ens servia per trobar respostes, per això la informació la varem agrupar en dues carpetes, una on posavem tot allò que ens servia per les nostres preguntes i un altre carpeta on posavem imatges que servien per la imaginació o per tenir al cap imatges de vaixells. El mateix varem fer amb els llibres, diferenciar entre llibres de coneixement i contes d’imaginació.

LES PREGUNTES…

La primera pregunta que va ser fàcil de respondre, ja que teniem molt de material va ser… Com se deien les parts del vaixell?. Varem utilitzar molts esquemes que havien portat de casa i amb els vaixells que teniem a la classe anaven posant cartells de les parts que anaven coneixent.

Després , varem afrontar la pregunta de la flotabilitat i van sortir algunes hipotesis sobre quins materials flotaven i quins no,.Així que calia una comprovació, ens varem dedicar a experimentar amb diferents materials per saber amb quin material hauriem de fer el nostre vaixell.

Però un dia el Pau R. va portar un invent que havia fet amb el pare. Un vaixell que era un cotxe amb una vela a sobre. Aquest invent ens va donar a fer-nos un altre pregunta. Perquè serveixen les veles? I va donar pas a experimentar amb diferents tamanys i formes de veles i , per parelles van anar comprovant quines anavem millor. Es van donar compte de la importància del vent, tots tenien una canyeta per bufar i així poder moure el vaixell No sempre funcionava, així que van pensar amb què podien fer més vent. Van sortir paraules com ventilador, secador vam experimentar amb tots dos objectes. Ara ja sabiem perquè servien les veles.

Els dies passaven i tots teniem al cap fer un vaixell gran per tots. Fins que un dia el Pau S. va portar un video de com construien una reproducció d’una goleta a les drassanes de Càdiz i tots ho van tenir clar, els vaixells pirates eran de fusta, però fusta molt gran que per treballar-la necessitaven d’eines que ells no podien fer servir, perquè eren molt grans i no podien aixecar-les, així que ràpidament van trobar la solució…”no passa res, ho construirem quan arribem a 6è que ja serem grans!”.

LA SORTIDA.

Calia poder veure un vaixell de veritat d’aprop, calia veure les dimensions i poder comprovar tot allò que haviem après. Per això varem anar al Museu Marítim de Barcelona i visitar el vaixell que tenen al port. La visita la varem centrar en el galeot que hi ha a la sala principal i en una maqueta d’un vaixell pirata. Però no varem visitar el vaixell del Museu, perquè teniem una sorpresa, aquell vaixell que vam veure construir en el video, estava amarrat al port de Barcelona (Fundación Nao Victoria) durant tot el mes de desembre i no podiem predre l’oportunitat…van poder pujar al vaixell i amb les explicacions d’un mariner de la tripulació vam poder visitar tots els espais, la cambra del capità, la bodega, la sala d’artilleria plena de canons, etc…tot un luxe!

I SI FEM…

Un cop a l’escola, no podiem finalitzar el projecte amb tot el que sabiem i no fer rés, havien de posar a la pràcticar els nostres coneixements i per això els hi vaig llençar una proposta, ja que no podiem construir un vaixell gran si que podiem fer un petit i molts van recordar les passes que havien fer per fer els gegants i els capgrossos. Primer dibuixar-ho i després fer una maqueta. Així ha estat com hem donat per finalitzat el nostre projecte, primer van dibuixar un vaixell i deien el nom de les parts que havien dibuixat i després amb material de rebuig cadascú va fer el seu vaixell. Però calia saber si flotaven o no i a l’escola iniciavem la Setmana Temàtica i no teniem temps, així que…deures per casa, havien de posar-ho a la banyera o a la pica , veure si flotava o no i enviar una foto a l’escola.