Avui, dilluns 5 d’octubre, se celebra des del 1994 el Dia Mundial del docent, coincidint que avui fan el quart capítol de la nova sèrie de TV3 Merlí, he pensat que podríem buscar els referents clàssics de Merlí; però, Qui és Merlí? (Per als que no el coneixeu encara):
Merlí Bergeron (Francesc Orella) és un professor de filosofia que tria un grup d’alumnes de batxillerat per ser els peripatètics del segle XXI. Com si es tractés d’un nou Aristòtil, el Merlí els ensenya a qüestionar les coses, a reflexionar . Però el seu caràcter irònic i irritant és polèmic dins de l’institut, perquè no tots els professors estan disposats a aguantar les seves manies Ni tampoc el seu fill, en Bruno Bergeron (David Solans) que és l’alumne més difícil que ha tingut mai, i amb qui intentarà recuperar la relació.
Aquesta sèrie està plena de referents clàssics i des d’aquí us repto a que la veieu (o per la televisió, o per TV3 a la carta o per YouTube) i m’escriviu als comentaris tots els referents clàssics que hi trobeu.
D’aquí fins que acabi la temporada (13 episodis) aniré completant tots el referents clàssics que hi apareixen. Per anar fent boca, mireu com explica en Merlí el mite de la caverna de Plató a l’Ivan, un alumne que no va a l’institut perquè pateix d’agorafòbia (mot que ve del grec, eh!):
I tornant al dia del docent, m’agradaria saber si coneixeu pel·lícules o sèries sobre professors. En coneixeu alguna? M’expliqueu quin paper fa el docent? N’hi de professors de Llatí, Grec, Filosofia…? A quin professor de pel·lícula us recorda Merlí?
Animeu-vos a mirar la sèrie i comenteu, un bloc s’alimenta dels comentaris!
Us encantarà Merlí amb els seus trucs així com ho fa amb els seus alumnes?
Mariona Cava i Ruiz, alumna de 1r de Batxillerat Humanístic
Moltes gràcies, Mariona! Merlí es mereix un espai aquí i tant! Has triat un dia ben assenyat per obrir l’apunt, a més avui a TV3 fan l’episodi dedicat a Aristòtil!
Serà Merlí l’equivalent català a “Oh, capità! El meu capità!”?
Retroenllaç: En el Dia Mundial del Docent: Merlí a TV...
Ave Mariona,
Ecce! https://www.facebook.com/merlitv3/posts/157916511221362
La filosofia està en crisi? a El Suplement de Catalunya Ràdio d’avui
Merlí (o com semblar un filòsof sense llegir Plató)
http://anoiadiari.cat/moderem-entusiasme/merli-semblar-filosof-llegir-plato/
Hola!
Em podrieu dir , si sabeu , de qui és el bust que aconsegueix sortir de la caverna? No s’aprecien bé les lletres moltes gràcies
http://zena.cat/masclisme-i-estereotips-de-genere-a-merli/
https://www.lavanguardia.com/series/20151116/30198956858/merli-tv3-filosofia.html
Retroenllaç: L’EMPREMTA D’ORFEU » Celebrem el Dia Mundial de la Filosofia amb música
Hola Mariona! Un treball fantàstic, molt bon resum del què és Merlí!
Ja m’agradaria tenir un professor de filosofia que fos així! I tant debò hi hagi més temporades de Merlí.
ENTREVISTA – MARINA GARCÉS
“Defensar la filosofia és inseparable de repensar com ensenyar-la”
Marina Garcés publica ‘Filosofia inacabada’, una invitació a retornar la filosofia als carrers com a eina per a pensar allò que ens és comú: “Si la societat no entén que l’educació és un problema comú està vençuda”
https://diarieducacio.cat/defensar-la-filosofia-es-inseparable-de-repensar-com-ensenyar-la/?utm_source=Butllet%C3%AD+web&utm_campaign=c7f96f7ab4-Newsletter_general_2015_02_06&utm_medium=email&utm_term=0_1792201920-c7f96f7ab4-155773433
Merlí: a favor i en contra, però tot barrejat
Ara que s’ha acabat la primera part de la sèrie Merlí és un bon moment per dir-ne alguna cosa. El professor de filosofia que veiem a la sèrie televisiva és un personatge humà perquè els éssers humans no podem escapar de donar un determinat rostre a l’ambigüitat.
https://diarieducacio.cat/merli-a-favor-i-en-contra-pero-tot-barrejat/
Retroenllaç: Referents clàssics a Merlí | La cinta de Νίκη
Salve!
M’agrada força la sèrie de Merlí. Vaig començar a veure-la en el seu estrene a LaSexta. També opino que és una molt bona idea que facin programes d’aquesta mena, si més no perquè el públic adquireix cultura sobre la filosofia en general, així com els pensadors més rellevants i fonaments de les seves teories.
D’altra banda, i aquest cop allunyant-me de la temàtica clàssica que localitzem en la sèrie, és el fet de que m’han sorprès certes actuacions per part d’en Merlí, comportaments que no crec encaixin en l’esquema d’un docent “normal”, no sé si m’explico.
Aquest punt d’amiguisme que manté amb els alumnes, així com el seu paper de confident en els assumptes més íntims d’aquests…A mi, personalment, no m’acaba d’agradar, potser perquè també no deixa d’idealitzar el que seria, per alguns, el professor perfecta.
En més d’una ocasió, a arrel dels capítols que he anat veient, m’ha fet reflexionar: Si no comulgues amb el mestre i no estàs d’acord amb ell, el tracte serà igual en comparació amb els que ho estan?
És una estratègia del mestre per evitar conflictes amb els alumnes? Pot arribar a ser imparcial alhora d’evaluar a cadascun d’ells?
Però bueno, és una sèrie i al cap i a la fi això només és la meva percepció.
Valete!