OBJECTIUS

1. Descriure la morfologia externa de l’encèfal.
2. Dibuixar l’encèfal en visió superior i inferior.
3. Identificar les diferents estructures i hemisferis del cervell, del cerebel i del bulb raquidi.
4. Seccionar l’encèfal per la cissura principal i identificar el cos callós.
5. Diferenciar la matèria gris i la matèria blanca, i constatar la diferent distribució al bulb raquidi i a la medul·la espinal en relació al cervell i el cerebel.

MATERIAL

– Safata de dissecció
– Tisores
– Bisturí
– Espàtula
– Paper de cel·lulosa
– Regle
– Llapis i goma
– Guants de làtex o vinil
– Encèfal de xai (s’ha de rebutjar l’encèfal seccionat, oberts o aplastat)

Convé que durant la pràctica l’encèfal estigui parcialment congelat (es pot congelar acabat de comprar i posar-lo a la nevera la nit abans). Cal manipular l’encèfal el mínim possible.

PROTOCOL

Anatomia externa

1) Situa l’encèfal en posició superior sobre la safata de dissecció (conserva la bossa de transport per a la posterior eliminació de les restes).

2) Descriu l’anatomia externa de l’encèfal (cissura principal, hemisferis cerebrals, fenedures i circumvolucions) (mesura amb el regle les mides que consideris oportunes).

3) Realitza un dibuix a escala de l’encèfal en visió superior (el dibuix ha d’ocupar tot un full). Posa-hi l’escala i indica amb fletxes les parts (el dibuix s’ha de repassar a punta fina negra i pintar suaument amb llapis de colors reproduint al màxim el color real).

4) Gira l’encèfal en posició inferior i descriu les estructures que s’hi observen (cerebel, bulb raquidi, medul·la espinal).

5) Realitza un dibuix a escala de l’encèfal en visió inferior (el dibuix ha d’ocupar tot un full). Posa-hi l’escala i indica amb fletxes les parts (el dibuix s’ha de repassar a punta fina negra i pintar suaument amb llapis de colors reproduint al màxim el color real).

Dissecció

6) Secciona l’encèfal realitzant una incisió seguint la cissura principal. Descriu les estructures internes (cervell, cerebel, cos callós, bulb raquidi, medul·la espinal, matèria gris, matèria blanca, etc.).

7) Realitza un dibuix a escala de l’encèfal obert (el dibuix ha d’ocupar tot un full). Posa-hi l’escala i indica amb fletxes les parts (el dibuix s’ha de repassar a punta fina negra i pintar suaument amb llapis de colors reproduint al màxim el color real).

ACABADA LA DISSECCIÓ, INTRODUEIX LES RESTES DEL CADÀVER DINS LA BOSSA DE TRANSPORT. RETIRA L’AIRE SOBRANT I TANCA LA BOSSA AMB UN NUS. NETEJA TOT L’INSTRUMENTAL, LA TAULA I L’AIGÜERA, I LLENÇA TOT EL MATERIAL NO REUTILITZABLE AL CUBELL DE LA BROSSA.

Activitat per fer a casa

8) Compara el dibuix que has realitzat de l’encèfal de xai en secció amb el dibuix de l’encèfal humà següent i remarca’n les diferències: