OBJECTIUS
1. Reproduir en condicions experimentals el cicle de l’aigua.
2. Identificar processos naturals.
3. Identificar les fonts d’energia.
4. Dissenyar un experiment.
MATERIAL
– Aquari o cubeta (serveix un recipient plàstic transparent d’uns 60 x 30 x 40 cm, aprox.)
– Vidre que permeti tapar totalment l’aquari
– Focus de llum al·lògena o incandescent (font de calor)
– Placa de Petri gran
– Sorra grollera i sorra fina
– Grava de mida bloc i còdol
– Llavors de llentia, mongeta o blat
– Gel en glaçons
– Aigua
PROTOCOL
En funció de la disponibilitat de material al laboratori, es pot construir un o diversos models que serviran per a desenvolupar la pràctica.
A. Construcció del model
1. Inseriu la sorra a l’interior de la cubeta amuntegant el material a un costat, de manera que es formi un pendent suau d’un costat a l’altre del recipient. L’espessor mínim de grava ha de ser d’uns 2 – 3 cm.
2. Amuntegueu la grava sobre la zona de màxim espessor de sorra formant un relleu pronunciat (podeu utilitzar els blocs per formar un petit talús).
3. Poseu aigua dins la cubeta amb molt de compte perquè no es produeixin esquitxos ni es remogui el fons (és útil posar un plàstic sobre la sorra i deixar caure-hi l’aigua suaument). Ompliu fins a uns 2 cm d’aigua per sobre de la sorra (el montícul de grava ha de mantenir-se eixut).
4. Introduïu les llavors a la zona de grava i sorra, entre el vidre i la sorra perquè es pugui observar la seva evolució, unes més fondes i altres més superficials (ajudeu-vos, si cal, d’una vareta de vidre).
5. Tapeu la cubeta amb la coberta de vidre de manera que quedi ben tancada.
6. Instal·leu el focus de llum de manera que proporcioni llum i calor a l’interior de la cubeta. Situeu el focus sobre la zona d’aigua, a l’extrem oposat de la zona eixuta.
B. Anàlisi del sistema
7. Dibuixeu el model construït i assenyaleu les seves parts. Com que es tracta d’un model de la realitat, heu d’utilitzar la terminologia següent:
– Atmosfera
– Sol
– Continent
– Oceà
– Litosfera
– Biosfera
– Nivell de l’oceà
– Nivell de les aigües subterrànies
8. Anoteu els canvis que es vagin produïnt amb el temps (podeu confeccionar una taula amb 3 columnes: Dia, Hora, Observacions).
9. En base a les observacions realitzades i els coneixements assolits sobre el cicle de l’aigua, responeu de manera argumentada a les qüestions següents:
a. Quins són els compartiments de la hidrosfera en el vostre model experimental?
b. Quina funció té el focus (el Sol) en el sistema?
c. Si no haguéssiu encès el focus, quines diferències penseu que haguéssiu pogut registrar respecte de les dades obtingudes? Expliqueu breument el disseny d’un experiment que pugui comprovar la vostra hipòtesi.
C. Incorporació del gel
10. Poseu glaçons sobre la placa de Petri i situeu aquesta sobre la tapa de vidre de la cubeta, just sobre la part més elevada del monticle de grava.
11. Observeu els canvis que es puguin produir al sistema (confeccioneu una taula similar a la del punt 8).
12. En base a les observacions realitzades i els coneixements assolits sobre el cicle de l’aigua, responeu de manera argumentada a les qüestions següents:
a. Quins són els compartiments de la hidrosfera en el vostre model experimental?
b. A quins fenòmens es pot correspondre el gel a la natura?
c. Quines són les fonts d’energia del sistema i com intervenen en el cicle de l’aigua?
d. Quins processos es produeixen a l’interior del sistema?
D. Juguem amb el cicle de l’aigua
13. Com aconseguiríeu vessar aigua a l’interior d’un got sense tocar-lo, a distància, sense posar-hi aigua directament, si el got es troba a l’interior d’una cubeta tapada per film de plàstic transparent?
Disposeu del material següent:
– Cubeta
– Film plàstic transparent
– got o vas de precipitats
– cinta adhesiva
– goma d’esborrar
– aigua
– focus de llum al·lògena o incandescent (font de calor)
a. Dissenyeu un experiment amb el material indicat que permeti introduir aigua a l’interior del got.
b. Expliqueu el funcionament des del punt de vista dels processos que es produeixen en l’experiment.
Deixa un comentari