Un taller de percussions amb els STOMP

per Marc Colomer, Cisco Cruz, Aina Engelhard, Íngrid Guerrero, Borja Labajos i Gemma Torrent de 4t d’ESO

El passat dimecres 10 de desembre els alumnes de 4t d’ ESO que fem els itineraris Artístic i l’Humanístic-Francès i els de 4rt de l’Aula Oberta vam anar a l’Auditori-Palau de Congressos de Girona per assistir a un taller que oferien el grup de percussions STOMP, un grup de nois i noies d’Anglaterra que han muntat un espectacle amb objectes de la vida quotidiana i amb materials de rebuig de tot tipus (vídeo). Ens van fer unes demostracions molt treballades i espectaculars, i ens van deixar interactuar amb ells.

Ens va ensenyar tot el que podien arribar a fer amb materials reutilitzats. No van utilitzar ni un sol instrument musical pròpiament dit, només materials urbans com bidons, escombres, etc. i, sobretot, la seva imaginació. Jugaven amb tots els elements possibles; es divertien fent musica, i això ens divertia a nosaltres.

Feia pocs dies que havíem anat a l’Auditori a escoltar la música medieval que interpreten el grup Els Trobadors. Però en aquesta ocasió no vam anar ni a la Sala Simfònica ni a la de Cambra de l’Auditori, sinó a les sales d’assaig dels pisos superiors de l’Auditori.

Primer ens van reunir a tots en una de les sales i els de STOMP ens van interpretar un tema amb escombres. Ens van deixar perplexos perquè, realment, ho feien molt bé; tenien una gran coordinació i tots els ritmes sonaven molt clars. No ens imaginàvem que es poguéssin arribar a fer tants ritmes amb un simple objecte com és una escombra!

Després del tema de les escombres varem començar agafar tubs i van començar a fer música amb els tubs (vídeo). Per el últim, van fer ritmes picant amb les mans i els peus.

Després ens van dividir en quatre grups per treballar diferents percussions amb alguns membres de STOMP. A nosaltres ens va tocar fer el taller de percussions amb bidons de plàstic i cubells de d’escombraries. Picant-los amb les baquetes que ens van repartir vam arribar a muntar unes formes musicals, unes estructures polirítmiques i sonoritats tímbriques molt entretingudes i extravagants.

Els dos percussionistes de STOMP del nostre taller parlaven en anglès, però vam tenir pocs problemes per comunicar-nos. A més, tampoc calia parlar gaire… ells tocaven uns ritmes i després nosaltres els repetiem. Ens van ensenyar diversos ritmes que segons en quin objecte es feien, sonaven diferent. Quan ens vam aprendre els diferents ritmes, ens els feien tocar simultàniament, segons els grups que anaven indicant. La veritat és que no ho fèiem tan malament! Un company de la classe (Anton Olmos), com que toca la bateria, va improvisar uns ritmes amb un dels components del grup.

Acabat el taller ens van tornar a reunir a tots a la sala del principi on ens havien rebut. Un del grups participants, uns alumnes de 2n de Magisteri Musical van fer una petita demostració del què havien après fent percussions corporals i els de STOM van tornar a interpretar-nos algunes percussions. Per acabar, van respondre a algunes preguntes com, per exemple, d’on venia el nom STOMP. Van dir que en anglès volia dir “petjada feta amb força”. També ens van deixar fer fotos amb ells.

Va ser un taller genial i ens ho vam passar molt bé. Tots coincidim que ens hagués agradat que durés més estona.

Va ser un honor que vinguessin aquests nois a fer-nos a aquest taller ja que el seu treball és molt conegut arreu del món.

Quant a Marta Orts i Alís

LLOC DE TREBALL: Professora de Música a l'IES Jaume Vicens Vives (Girona) PERFIL PROFESSIONAL:Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació per la UNED (Programa de Doctorat: Innovació curricular, tecnològica i institucional). Titulada Superior en el Professorat de Piano i en el de Solfeig-Teoria de la Música pel Conservatori de Música del Liceu de Barcelona. Diplomada en el Professorat d'EGB en l'especialitat de Ciències Humanes per la UdG. INTERESSOS PROFESSIONALS: - La Música com a mitjà de comunicació, com a art i com a ciència. - La Didàctica interdisciplinària - Les TIC com a mitjà de comunicació i de difussió dels coneixements i com a eina al servei de l'aprenentatge.
Aquest article ha estat publicat en 4 ESO, Activitats, Audicions, Instruments, Intèrprets. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *