Audició sobre els trobadors i la seva època

Per Marc Colomer, Cisco Cruz, Micaela di Paolo, Aina Engelhard, Aida Ferrerós, Ingrid Guerrero, Borja Labajos, Laura Lòpez, Aleix Tejada i Gemma Torrent, (4t ESO)

L’activitat era per l’alumnat de 4t d’ESO que fem Música a l’institut com a optativa. L’audició es va fer a l’Auditori-Palau de Congressos de Girona. Concretament, a la Sala de Cambra. Vam tenir la sort que érem l’únic centre que assistíem a l’audició i els intèrprets (Els Trobadors, Pla de l’Estany) eren especialistes en el tema. Tot un privilegi!


A l’Audició es van tractar fets històrics de l’Edat Mitjana, els continguts de les cançons dels trobadors, els instruments que s’utilitzaven i la llengua en la que cantaven.

Ens van parlar de la diferència entre els trobadors i els joglars, encara que es va centrar més en els trobadors i de les característiques de les obres que componien.

Ens van presentar l’audició com un viatge a través dels successos que van passar a l’Edat Mitjana i ens van explicar les diferents situacions que es van trobar els trobadors, i la seva relació amb les dones de la cort.

Context històric

L’any 1.000, Còrdoba era molt més rica, culte, monumental i civilitzada que la resta de la Península Ibérica. A tota l’Al-Andal·lus es gaudia de la poesia i la música com a entreteniment i mostra de refinament, i els califes fomentaven la cultura de la convivència. En canvi, a la resta de la Península Ibérica la violència era omnipresent i la por era la única llei.

Sefarad era el nom que els jueus donaven a la Península Ibérica.

Els trobadors

Imatges seleccionades per Marc Colomer

  • Bernard de Ventadorm
  • Rimbaut de Vaqueiras
  • Jaufré Rudel (tercera miniatura)
  • Raimon de Miraball
  • Marcabrú

Cançons que es van interpretar

  1. Cant de la Sibil·la. Era una cerimònia en la que es cantava i profetitzava la fi del món. Encara ara es canta a Mallorca i l’Alguer.
  2. Lubas (melodies de danses que es cantava als capvespres als patis d’Al-Al·landalus)
  3. Amor, no hi hagi compassió
  4. L’al·losa, de Bernad de Ventadorm. Els joglars la cantaven des d’un bosc o jardí proper al castell per avisar els amants que començava un nou dia i que el trobador havia de marxar de la cambra de la dama perquè el marit no els trobés junts.
  5. Calenda maia (Primer dia de maig) és una estampida (dansa)
  6. No sap chantar, de Jaufré Rudel
  7. L’amor de lluny (Enamorament a distancia), de Jaufré Rudel
  8. El gilòs
  9. A l’entrada del temps clar
  10. Es bo que canti i sigui amable
  11. Cantiga a Santa Maria, de còdex Cantigues a Santa Maria d’Alfons X el Savi
  12. El rei de França (cançó jueva)
  13. Els set goigs, cançó del còdex anomenat Llibre Vermell de Montserrat.

(9) A l’entrada del temps clar. Vídeo seleccionat per Aina Engelhard.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Llengua de les cançons dels trobadors

Els trobadors utilitzaven llengües vernacles per escriure i interpretar les seves cançons. Segons el seu origen, la llengua era: occità, galaico-portuguès, etc.

Temes de les cançons dels trobadors

Els trobadors cantaven l’Amor Cortès. Són cançons amorososes en les que el trobador manifesta de manera encoberta els seu amor per una dama. Com que aquesta estava casada, la seva relació s’havia de mantenir en secret per no deshonrar la dama davant el seu marit.

Instruments medievals

Com que els trobadors cantaven cançons, la veu era l’instrument principal i, per tant, a l’audició també. En les seves interpretacions s’acompanyaven d’instruments com:

  • Instruments de corda fregada: viola de roda, niquelarpa, rabec o rabel (una mena de viola de gamba)
  • Instruments de corda pinçada: llaüt, arpa medieval.
  • Instruments de vent: flautes diverses típiques de l’Edat Mitjana : nai, flauta sopranino, soprano, tenor, baixa
  • Instruments de percussió : tabla (d’origen hindú), darbuka (d’origen àrab), corona de campanetes i pandero, riq (pandereta)

Els instruments que vam veure i escoltar a l’audició eren rèpliques d’instruments originals de l’Edat mitjana que es poden observar en miniatures, escultures i relleus de l’època. Vegeu les següents miniatures del manuscrit Cantigues a Santa Maria.

(feu CLIC sobre les imatges per veure-les ampliades. Selecció de Marc Colomer i Borja Labajos)

 

 

 

Còdex medievals

  • Llibre Vermell de Montserrat. És un llibre que recopila algunes de les cançons i danses religioses que cantaven els pelegrins que fent la ruta del Camí de Santiago (Galícia) feien parada al Monestir de Montserrat, que també era un centre de pelegrinatge important de l’Època. Conté cançons monòdiques i polifòniques.
  • Cantigues a Santa Maria d’Alfons X El Savi. És un llibre amb més de 400 melodies i cançons dedicades a la Verge escrites en llengua galaico-portuguesa. És també molt important el gran nombre de miniatures en les que s’observen músics i instruments de l’època que han servit per conèixer quins es tocaven a l’Edat mitjana.

Escolteu la cantiga “Santa Maria estela do dia” (selecció de Cisco Cruz)
Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

+ info: ATOT. Joglars i trobadors (PDF)
+ info: musicarts. Edat mitjana (1). Còdex

Quant a Marta Orts i Alís

LLOC DE TREBALL: Professora de Música a l'IES Jaume Vicens Vives (Girona) PERFIL PROFESSIONAL:Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació per la UNED (Programa de Doctorat: Innovació curricular, tecnològica i institucional). Titulada Superior en el Professorat de Piano i en el de Solfeig-Teoria de la Música pel Conservatori de Música del Liceu de Barcelona. Diplomada en el Professorat d'EGB en l'especialitat de Ciències Humanes per la UdG. INTERESSOS PROFESSIONALS: - La Música com a mitjà de comunicació, com a art i com a ciència. - La Didàctica interdisciplinària - Les TIC com a mitjà de comunicació i de difussió dels coneixements i com a eina al servei de l'aprenentatge.
Aquest article ha estat publicat en 4 ESO, Activitats, Audicions, Instruments. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Audició sobre els trobadors i la seva època

  1. CISCO diu:

    Bones Marta,
    tot decidit, avui mateix he passat pel bloc!
    Comento que com a públic de l’audició, la vaig trobar molt bona; em va agradar molt. Sobretot, em va agradar l’Alfons. Penso que és un gran músic. La única cosa que no em va agradar gaire és que després de l’audició no poguéssim preguntar als artistes sobre aquesta. Tot i així, el que havia de preguntar ja m’ho has resolt!
    Moltíssimes gràcies.
    Atentament,
    Cisco Cruz Bonal, 4art A

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *