Entrevistem en Joan Marc Ramos

Qui és? Quina excursió? …

Joan Marc Ramos és professor de llengua i literatura catalana de l’Institut de Premià de Mar a l’ESO i a primer de Batxillerat. L’entrevistem arran de la ruta literària dels dracs que aquest curs ha fet amb els alumnes de 1r d’ESO a Barcelona.

 

 

I) Quina va ser la ruta que vàreu fer?

Vam començar a Colon, vam anar fins a la Plaça Reial que és el segon punt, pujant per les Rambles, llavors, vam anar fins davant del Liceu perquè dins del Liceu hi ha un drac tot i que aquest no el vam poder veure, i davant del Liceu hi ha una casa dels paraigües que hi ha un drac molt famós, que és un drac decoratiu d’estil xinés que és aquest d’aquí (el mostra al dossier). És un drac que no té res a veure amb els altres dracs. Llavors vam anar fins al CCCB que està al carrer Montalegre on hi ha un pati, cosa important si feu rutes, per a alumnes, o ja sigui per a turistes, s’ha de buscar un lloc per esmorzar, sembla tonteria però és un lloc tranquil, per on no passen cotxes i es pot esmorzar, i aquí hi ha un drac, surt Sant Miquel amb un drac, Sant Miquel que mata el dimoni que representa un drac i l’envia  a l’infern, i llavors ja vam anar pel Passeig de Gràcia, que hi ha un que és una veleta, un panell que esta a una teulada, però a la mateixa casa justament a baix hi ha dos o tres més, i llavors vam anar a la casa Batlló que representa un drac com podem veure aquí a la fotografia, representa Sant Jordi i llavors hi ha un balcó que està fet amb petits dracs i petits monstres, que és aquest d’aquí ( el mostra al dossier), d’una casa, número 75, i ja està, vam acabar a dalt de tot al palau Robert, que està tocant la Diagonal.
En Vicenç, professor de literatura, ens va recomanar que féssim la ruta del revés, és a dir de muntanya a mar, bàsicament perquè fa baixada, i sembla que no, a veure no és una escalada, però si que és veritat que pujar costa una mica més, el que passa que en aquest cas la lògica del recorregut, que cal que la ruta tingui una lògica, llavors partim de la lògica del drac com el guardià i acabem amb la lògica del drac de Sant Jordi que és el més proper a nosaltres. De fet, l’últim text del dossier té a veure amb la festa de Sant Jordi.

II) Amb quina finalitat es va fer la ruta?

Aquestes activitats sempre tenen la funció d’acostar els aprenents a la literatura, però en aquest cas n’hi ha diferents objectius: Primer, que coneguessin textos de diferents cultures relacionats amb un tema, i el que és curiós és que en aquí en els textos hi ha un hi és en català, i un en castellà, però la majoria són textos de la literatura universal, hi ha textos antics i hi ha textos moderns, i tots els textos estan relacionats, i una de les funcions principals de la formació literària, és que us adoneu que els textos no són bolets sinó que formen part d’una gran família, i veure els lligams que hi ha amb els textos, i en aquest cas, els lligams que hi ha en els textos i la realitat. Aquesta és la primera idea, i la segona idea que em va fer molta gràcia va ser que era una oportunitat de treballar una unitat didàctica, és a dir, un tema, amb tres departaments a la vegada,  ja que hi havia textos en català, textos en castellà i textos en anglès i, per tant, això s’ha treballat en català, en castellà i en anglès, per això, això que han fet els alumnes al final que ha estat un microrelat, doncs el que han hagut de fer ha sigut un conte sobre un drac, molt petit i fer-ho en català, en castellà i en anglès, relacionat amb una de les imatges i amb un dels textos que s’havien llegit.

III) Els va semblar interessant la sortida, és a dir, se’ls hi va fer llarga, curta, pesada…?

Això els hi hauríeu de preguntar a ells, a mi que m’has de dir? Jo sóc el profe, si em diuen a mi malament, els suspenc directament, no? però, jo diria que la ruta la primera part, l’avantatge que té és que tots els dracs fins al punt 5 tots els dracs estan força a prop i per tant és bastant àgil i a partir del punt 5 els dracs estan més separats, per tant has de caminar una mica i per tant cansa més, però clar, en un principi no els va desagradar, van llegir els textos en el lloc on tocava, les rutes es fan així, es va el lloc, s’explica què és el lloc i es llegeix el text, que normalment ho fan els participants, per tant jo crec que més o menys…. No hi ha una enquesta de satisfacció final però sembla que no els va desagradar. El que sí que és veritat que les sessions a classe de preparació i els textos finals demostren un cert interès, tot i que els alumnes de primer són fantàstics ( riu).

IV) Creus que haurien de fer més excursions sobre aquest tema?

Sí, de fet es poden fer moltíssimes coses, el que passa és que la salut del professorat cada vegada està pitjor i llavors, en un institut gran com aquest, organitzar coses d’aquest tipus demana una infraestructura i un temps. Sí que és veritat que en un centre petit, les interferències amb altres classes són petites, i en un centre com aquest, una activitat com aquesta afecta a moltíssims grups i això fa que el programa com per exemple intercanvis, Comenius… una setmana falten 3 alumnes, una altra setmana falten 4 alumnes, i això vulguis que no pots seguir el ritme però clar, no és el mateix, perquè realment hi ha uns alumnes que no és que estiguin faltant sinó que estan fent una altra cosa i això fa que perdin el ritme. Fer moltes activitats d’aquestes portaria encara més pauses, però si que és veritat que és una activitat de potència, i que el departament de català m’ha promès que farem moltíssimes, com a mínim aquesta…

V) En el tema de dracs: Quins vau trobar amb més referents clàssics?

Jo diria que tot i que això ja sabeu a qui li heu de preguntar… jo diria que el drac guardià és el que més, tot i que els textos que hi ha més clàssics és aquests, el d’Hèrcules i Jàson pertanyien a aquesta visió del drac guardià, pertanyien a aquesta visió dels textos moderns. Harry Potter, que hi ha el drac aquest, com a amic, com a company… però jo diria que aquesta iconografia és més moderna, igual que el de Sant Jordi és una iconografia més cristiana….

VI) Com es pot treballar la iconografia en els textos literaris?

Home… tots els textos… no sé exactament que m’estàs preguntant… però tots els textos teòricament… De fet, amb tu no havia fet a 4t allò de la producció visual de poemes, i els power point i aquelles tonteries que faig a vegades… Doncs, de fet una manera d’entendre els textos, una de les moltes que hi ha hagi és intentar-te’l imaginar amb imatges, la sort és que a vegades, aquestes imatges ja les tenim al carrer, tenim una casa, una pintura, una escultura, que s’acosta i ens pot ajudar a entendre aquell text, per tant, en aquests casos i en cas del drac ha estat possible, doncs és útil fer aquest tipus d’activitats, no? perquè en el fons, la gent que entén diu que si ets capaç de veure una cosa amb el cervell i un altre sentit ho entens millor, per tant… De fet, la història de la pintura no s’entén sense la història de la literatura i viceversa; per tant per aquí podríem tirar moltes milles…

VII) Costa molt fer una excursió a Barcelona amb tants alumnes?

Sí, costa molt sí, perquè pensa que hem anat tres dies, amb 6 grups de primer, hem tingut que anar tres dies i que per tant va haver-hi que implicar a 13 professors, així que per tant no és bufar i fer ampolles…

VIII) Creus que hi hauria d’haver millores respecte l’excursió?

De fet, en aquest cas, aquesta ruta literària, la col·laboració que hi havia amb la universitat és el que seria una espècie d’una prova pilot, és a dir, la primera vegada que les formadores aquestes de la universitat feien la ruta in situ amb alumnes de veritat, òbviament hi ha millores, millores amb el recorregut… sobretot hi haurà millores evidents, a la selecció de llocs, hi havia dos dracs que no es veien, que eren d’interior, i aquests s’han de substituir per altres, llavors hi ha un tema molt important quan es fan rutes a Barcelona, i és que és una ciutat molt turística i molt sorollosa, i és trobar els llocs adients per llegir els textos de forma més o menys tranquil·la, perquè un dia gairebé atropellen a una de les professores.. així que és complicat, però això s’està fent, al ser una prova pilot són coses que s’estan perfilant. De totes maneres, MAI hi ha cap sortida que està ben acabada, així que tot sempre és millorable… bueno,  més que millorable és canviable, d’acord?

IX) Quins passos s’han de realitzar per fer una excursió?

Primer, l’has de programar, has de fer la sol·licitud oficial al cap d’estudis, teòricament l’aprova el consell escolar, tot i que hi ha una espècie d’aprovació general… en el moment en què l’aproven ja pots reservar tots els autobusos, i tot el que necessitis, envies l’autorització a les famílies, les famílies paguen, tu fas les llistes, els professors que se’n van deixen la feina per als alumnes que deixen, els professors que acompanyen també, és a dir hi ha un protocol, però això, si t’interessa, el cap d’estudis té el protocol sencer.

X) Creus que els alumnes de 2n de Batxillerat els hi agradaria fer una excursió d’aquestes característiques?

Sí, però els alumnes de Batxillerat teniu al cervell una paraula màgica… ( silenci ) pensava que me la diríeu vosaltres… clar, esteu a primer, selectivitat, i llavors a partir d’aquí tot el que no sigui selectivitat els fa una miqueta de mal, no només als professors, sinó també als alumnes. És obvi que les sortides aporten molt però també és veritat que quan fas batxillerat tens unes aspiracions en quant als resultats acadèmics que t’obliguen a un esforç constant molt bèstia, i llavors, diguéssim que les sortides amb comptagotes són beneficioses però si féssim una o dues sortides al més seria un caos. Òbviament a mi m’encantaria fer una sortida cada setmana, però a banda del tema econòmic, que aquesta va sortir bastant barata perquè de fet era només el bus, clar, obliga a no fer altres coses, llavors segur que els encantaria però el tema és: Si quedem un dissabte quants vindrien encantats? llavors les coses que t’agraden les fas fins i tot dissabte, si? Llavors a partir d’aquí tu mateix ho preguntes als teus companys.

Moltes gràcies!

[youtube]https://youtu.be/XZO-NgKm1Uo[/youtube]

Vid. àlbum Ruta literària dels dracs

P.D.:

Aquest article s'ha publicat dins de Entrevistes, General, Rutes literàries i etiquetat amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Entrevistem en Joan Marc Ramos

  1. Retroenllaç: Entrevistes | Itinerant la Barcelona més clàssica

  2. Retroenllaç: Anònim

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *