Vitrall del grup de projectes

Bon dia, som l’aula oberta i us volíem presentar una feina que hem estat fent durant el segon trimestre. Hem assistit a un taller de vidre per fusió i el resultat del nostre esforç és el vitrall que es troba aquí penjat.

De Vitrall 2010

El catorze de gener de 2010, vam tenir la primera sessió del taller de vidre, ningú sabia clarament, el que era, per què servia o si era útil aquesta feina… (però abans, la nostra tutora, ens va guiar una mica). El monitor del taller, que es diu Dani, ens va fer entendre, en el primer dia del taller, que el vidre fusió es un terme genèric per designar nombroses tècniques, on s’utilitza el forn per fondre vidres amb la fi de confeccionar una peça. Es poden utilitzar molts objectes… és pot donar molts colors al vidre, i fer diferents textures. També ens va explicar com treballaríem amb ell, quin tipus de vidre utilitzarem per dibuixar i diferents coses que ens van servir per poder fer el vitrall
El taller de vidre per als alumnes de l’aula oberta va ser una experiència molt agradable perquè vam aprendre a treballar en grup, a dibuixar amb vidre i ens vam adonar que el taller seria divertit. Vam tenir que col·laborar, discutir, i ser un grup, perquè ara, tots els membres de l’IES Alzina, puguin apreciar el nostre vitrall.
Vam començar fent dibuixos sobre una peça petita de vidre transparent. A tots ens va quedar molt bé, després ens va tocar fer un dibuix en un paper i després dibuixar-lo en una peça de vidre més gran i va ser molt bonic perquè tots li vam posar molt interès en el dibuix.
Després de tantes sessions, per fi ens va tocar fer el gran vitrall tots vam posar ganes, esforç i dedicació. Fer el vitrall no va ser gens fàcil, primer vam tenir que definir quin vidre de l’IES decoraríem, desprès vàrem fer una pluja de idees i van sorgir aquestes paraules: un llibre obert, una ploma, el logotip de l’ institut, un tinter, un prestatge, un dibuix de silenci, un ordinador, lletres soltes , una arroba, una aranya, un ratolí, un dibuix del món…. finalment vàrem fer un dibuix individual en un full sobre el que posaríem en el vidre de la biblioteca tots vam tenir idees diferents però com que no ens decidíem per una vam començar a agafar idees de cada dibuix: vam decidir dibuixar el logotip, una ploma amb una gota, un ordinador, una aranya, un ratolí, llibres i lletres soltes.
Un cop vàrem tenir el disseny del vitrall, el vàrem dibuixar i utilitzar com a plantilla. Però hem tingut que fer dues coccions, la segona vegada per retocar-lo o, si faltava vidre, omplir-lo abans de tornar-lo al forn.
El vitrall significa:
• uns llibres, què sinó omple una biblioteca?
• un ordinador perquè estem en el món de les noves tecnologies i ara a les biblioteques es pot treballar amb l’ordinador i hi ha connexió a Internet, a la pantalla de l’ordinador podem llegir “aula oberta”, no només és la “nostra signatura”, sinó també el que ha de ser una biblioteca: una aula oberta al món, a la cultura, a la imaginació, … a les persones;
• un llibre obert amb el logotip de l’ institut i una ploma amb un tinter que significa que es fan deures i treballs. Ploma i ordinador, el passat i el futur (o present ja) de les escoles.
• també hi ha un ratolí llegint, per cert sabeu que és ser “ratolí de biblioteca?” Potser avui en dia som ratolins d’internet (que no ratolins d’ordinador).
• una aranya llegint perquè és un espai on es pot llegir i, si no es llegeix, els llibres s’omplen de pols i amb la pols arriben les aranyes, potser àvides de lectura?
• dels llibres i de l’ordinador lletres, números, l’@ entren i surten per formar paraules, frases, textos, … informacions, lliçons, acudits, històries, novel·les, contes, comptes, treballs, …
Aquest Vitrall, inaugurat el 23 d’abril diada de Sant Jordi, diada del llibre, -quin dia millor per inaugurar el vitrall d’una biblioteca? – ho hem fet: Mauricio Pacheco, Yadira Ypanaque, Aaron Trinidad, Zara Castillo, Alex Curto, Arlene Biahacue, Dani Montero, Sara Gil, Arturo Babayan, Kristel Ortiz, Esther Bustamante i Joffre Espinosa.
Com veieu, la participació en el vitrall ens ha suposat poder aportar alguna cosa més que un vidre per al nostre institut.
Ens agradaria, que ja que ha costat tant de realitzar-lo el mantinguéssim entre tots, i respectéssiu la nostre feina. Amb això volem dir que agrairíem que no saltéssiu per intentat tocar-lo, ja que es podria fer malbé.
Moltes gràcies a tots per estar aquí amb nosaltres. També gràcies al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’IES i a la Fundació del Vidre, al Dani i a la Pilar per ajudar-nos a que tot això hagi estat possible.

De Vitrall 2010

Aula oberta