Piràmides a partir de dades de Nacions Unides, aplicació de Martin de Wulf.
A l’INS de Cubelles s’ha realitzat aquesta activitat amb Google docs i Google fusion Tables a la Geografia de 3ESO.
El passat 17 de maig de 2011, el PNUD de Nacions Unides va fer públic que a través del Public Data Explorer de Google es podrien visualitzar els resultats de l’ïndex de Desenvolupament humà. Una nova eina que les TAC posen al nostre abast per a treballar les qüestions relacionades amb les desigualtats socials i econòmiques al món.
A través del Twitter de Saskia Sassen hem conegut aquest interessant blog sobre la geografia de les ciutats en guerra. Hem afegit aquest recurs a la categoria de recursos audiovisuals.
Hem afegit ChartsBin com a enllaç a la categoria de recursos audiovisuals. Hem arribat a aquest recurs a través del bloc “Educación tecnològica” de Celestino Arteta, que de pas us volem recomanar. En el seu blog, ens presenta així aquest recurs:
ChartsBin es una página web que proporciona una buena fuente de información de diferentes áreas temáticas: economía, educación, sociedad etc y presenta dichos datos en forma de mapas visuales. Permite la búsqueda por temas y los resultados se pueden insertar en blogs y wikis.
Creo que puede ser un buen recurso para proporcionar información visual al profesorado en relación a temas de interés curricular, y como fuente de datos para los estudiantes de cara a la realización de trabajos.
El passat dimecres 4 de maig de 2011, Georecursos va participar a la Jornada de treball “Geoinformació a l’ensenyament. Educant l’usuari del frutur” organitzada per l’ICC.
Jordi Ximeno, coordinador del grup va fer una breu presentació del grup de treball.
Sònia Ruiz va mostrar uns exemples d’experiències amb Google Maps i Google Fusion Tables per a la geografia de 3ESO.
L’ÚS DE GOOGLE A L’AULA DE GEOGRAFIA DE 3er D’ESO
Aprofitant que la realització d’aquesta Jornada va permetre fer coincidir professionals de l’ensenyament universitari i no universitari relacionats amb la geografia, vàrem aprofitar per fer una crida als centres universitaris dedicats al desenvolupament dels sistemes d’informació geogràfica:
1. que mirin cap el món de l’ensenyament on hi ha voluntat de desenvolupar molts projectes però que no s’estan fent per manca de la formació adequada.
2. però, abans de pensar en formació, cal identificar quins són els recursos i aplicacions més viables per al treball del SIG a l’aula, i per tant, cal conèixer bé els condicionants per a treballar les TAC a l’aula de geografia i història. Pensem que les aplicacions més emprades pels centres universitaris són difícilment aplicables a l’aula.
Tot plegat va servir per veure que les geotecnologies estan en un gran moment i que l’ensenyament de la geografia ho hauria d’incorporar. Cóm? pensem que calen més debats i més trobades.
Des del passat mes de juliol de 2010, es pot consultar el Fons històric de diapositives del Departament de Geografia de la UB. Els professors emèrits Rosa Castejon i Josep Pons han estat els responsables d’aquesta tasca gràcies a la qual tindrem al nostre abast uns materials de valor incalculable.
En primer lloc s’ha editat la col.lecció del Dr. Salvador Llobet, amb els materials que hi va aportar al Fons entre els anys 1945 i 1972.
Col·lecció SALVADOR LLOBET
4.-PRE-PIRINEU: MONTSEC, juliol de 1.949
Benavent de la Conca i la Conca de Comiols
L’edició d’aquest col.lecció s’ha fet amb una clara finalitat educativa i us animem a fer-ne ús tant per a treballar la lectura i la transformació del paisatge (lectura, transformació), així com la descripció de diverses formes del relleu i d’altres qüestions relacionades amb la geomorfologia, entre molts d’altres aspectes.
Una nova activitat de formació interessant ha estat afegida a la nostra agenda. Els propers 4 i 17 de maig tindrà lloc la 21a Edició d’Un dia a l’Autònoma que aquesta edició anirà sobre els Sistemes de Posicionament (GPS) i Sistemes Informació Geogràfica (SIG). Val a dir, que el dimecres 4 de maig tindrà lloc dos fets molt importants per als usos educatius de les geotecnologies, aquest taller de l’UAB i la Jornada de l’ICC. És una llàstima que qui tingui interès en aquests recursos, aquell dimecres hagi d’escollir una o altra!!
El mediàtic Hans Rosling feia el passat dissabte 16 d’abril a la Universitat de Surrey (Guildford, UK) en el marc de la Geographical Association Annual Conference una extraordinària conferència on va fer ús de Gapminder, principalment i d’altres com Woldmapper per a demostrar les seves ja conegudes idees del “converging world” (tendència cap a un món amb menys nens-es i amb un comportament demogràfic cada cop més semblant), així com la proposta d’una nova tipologia d’estats del món més enllà de la ja coneguda entre desenvolupats i en via de desenvolupament (ell en proposa una en estats d’alt, mig i baix creixement). Però després de gairebé una hora de conferència davant d’una audiència plena de professorat de geografia del Regne Unit, principalment, va assenyalar que si l’ús educatiu de Gapminder no es comparteix i es difon, tot l’esforç no haurà servit per res, pràcticament, i per aquesta raó va posar molt d’èmfasi en el Gapminder Movement, fòrum de trobada dels usuaris de Gapminder.
En aquest punt coincidim molts de nosaltres, és a dir, en la gran utilitat de les TIC en el món educatiu però, a la vegada, la gran dificultat per arribar a aquests nous recursos ja sigui per no poder trobar les eines adequades de formació (potser hi són però no les coneixem) així com, un cop feta la formació, l’odissea que suposa conèixer l’ús que se li està donant arreu dels centres educatius.
Georecursos a través d’aquest bloc sempre ha volgut fer difusió de recursos emprats pel professorat que imparteix els continguts de geografia del currículum a l’ensenyament obligatori i post obligatori. Trobar els recursos que podeu consultar en aquest bloc no ha estat senzill (especialment ha suposat una inversió de temps important) i en escasses ocasions ha comportat un feedback d’informació.
D’entre els recursos seleccionats en aquest bloc destaquen aquells que permeten elaborar i obtenir cartografia temàtica digital amb eines lliures que hom pot trobar a Internet. Aquest fet és coherent amb dos dels pilars sobre els quals elaborem les nostres propostes:
• La representació gràfica del territori és l’expressió per excel•lència del pensament geogràfic.
• l’ús significatiu de les TIC ha de tenir una posició central a la nostra didàctica.
Per aquest conjunt de raons volem fer una crida a tothom amb qui puguem compartir l’interès de l’ús educatiu de les geotecnologies per a trobar-nos el proper dimecres 4 de maig de 2011 a l’Institut Cartogràfic de Catalunya. Pot ser una gran oportunitat per a trobar i compartir possibles vies a explorar en aquest camp.
També, aprofitem per obrir una nova secció al nostre bloc “Agenda”. Què hi pot haver en l’agenda del professorat de secundària amb els interessos abans llistats? La resposta que a Georecursos hem trobat és que hi ha d’haver activitats de formació i trobades que vinguin recomanades per algú que hagi participat en edicions anteriors, per exemple. Així que l’estrenarem amb la Jornada del SIGTE Els sistemes d’informació geogràfica (SIG) a l’aula, de principis de juliol a Girona (per cert, no està anunciada a la pàgina principal de la web del SIGTE).
El proper dimecres 4 de maig a partir de les 15.30 hores tindrà lloc a la sala d’actes de l’ICC a Barcelona una trobada sobre l’ús de la geoinformació a l’ensenyament. Georecursos estarà present explicant breument la seva trajectòria, basada en un ús significatiu de les TIC, així com una petitat presentació d’alguns els recursos de cartografia lliure emprats fins el moment.