Activitat innovadora dels alumnes d’integració social!

Els alumnes d’Integració social de l’Institut Montilivi creen plafons de comunicació i surt la notícia al TN Girona.

Com puc comunicar-me si no puc parlar?

Algú s’ha trobat mai en un país estranger intentant afrontar una situació quotidiana sense comprendre l’idoma o amb dificultats per entendre’l?

Recordeu la sensació d’inseguretat i impotència? Què heu fet per intentar comprendre o expressar-vos?

Aquesta mateixa sensació ha de ser semblant a la que tenen diàriament les persones amb dificultats en la comunicació. No només la falta de comprensió ha de ser inquietant, la falta o dificultat d’expressió ha de ser tant o més aïllant per a la persona.

La dificultat que una persona té per entendre o expressar un missatge pot ser de caràcter temporal (per no conèixer un idioma, o per una lesió reversible) o de caràcter permanent (degut a discapacitats o deficiències psíquiques o físiques)

Les discapacitats o deficiències que alteren l’habilitat comunicativa de les persones, ja sigui de forma temporal o permanent, comporten aïllament social, inseguretat, manca d’autoestima, i tot un seguit de conseqüències que redueixen la qualitat de vida de les persones.

Els objectius dels SAAC’s (Sistemes Alternatius i Augmentatius de la Comunicació) són els de proporcionar a l’usuari un mitjà eficaç de comunicació de manera que pugui convertir-se en comunicador actiu ja sigui temporalment o a llarg termini i millorar la qualitat de vida, l’autonomia personal i l’autoestima de la persona.

Des del crèdit 5 del Cicle Formatiu de Grau superior d’Integració Social impartit a l’Institut Montilivi de Girona hem treballat els Sistemes Alternatius i Augmentatius de comunicació. Aquests sistemes són un conjunt de tècniques, d’eines i estratègies destinades a facilitar la comunicació.

Els sistemes alternatius es plantegen com a substituts del llenguatge oral, mentre que els augmentatius complementen la parla per tal de donar més informació i facilitar la interpretació.

Els alumnes d’aquest crèdit, utilitzant els coneixements que hem adquirit durant el curs i orientats per la nostra professora i logopeda, l’Anna Vila, hem dissenyat uns SAAc’s. Fruit d’aquest treball s’han creat les eines comunicatives següents:

– Contes adaptats per a Centres d’Educació Especial

– SAAC’s per a persones hospitalitzades: en format paper i format digital, que es posaran a prova a la Fundació Hospital Sant Jaume d’Olot i a l’hospital Dr. Josep Trueta de Girona respectivament, per veure com funcionen i es passaran a altres hospitals si funcionen i adaptant-los a les seves necessitats i recursos.

– Plafons per a usuaris/àries específics:
o Una senyora gran amb un trastorn neurodegeneratiu que li afecta a la parla..
o Nen de Guinea Bissau apadrinat per una alumna d’integració social i la seva família.
o Persones amb discapacitat psíquica.
– Plafons pels nenes i nenes de les aules d’acollida de l’institut Montilivi de Girona i per l’institut Monturiol de Figueres.
– Plafons per a col•lectius: destinats a persones amb discapacitat visual i un altre SAAC per a dones nouvingudes.

Alumnes d’Integració Social de l’Institut Montilivi de Girona i Anna Vila (professora del crèdit de pautes bàsiques i sistemes alternatius de comunicació, logopeda col. Núm 1746)

Quant a epuig222

Professor de Secundària Intervenció Sociocomunitària 508
Aquest article ha estat publicat en Comunicació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Activitat innovadora dels alumnes d’integració social!

1. Judith Rey diu:

És molt interesant aquest projecte, el trobo molt innovador per aquelles persones amb dificultat alhora de comunicar_se.
    Jo sóc estudiant de primer d’integració social a Montilivi i espero que el meu grup l’any que be poguem fer un projecte tan interessnt com aquest.