Educació per a la ciutadania i els drets humans

Un altre bloc XTECBlocs
  • rss
  • Inici

La intel·ligència emocional

Jordi | 24 agost 2012

Fins fa no masses anys es mesurava la intel·ligència d’una persona en funció d’uns paràmetres molt limitats: la seva capacitat matemàtica i la seva capacitat lingüística sobretot. Ara bé, en els darrers anys molts especialistes han començat a adonar-se que hi ha altres paràmetres de mesura tant o més importants. Una persona pot ser molt competent en matemàtiques, però si no sap com gestionar les pròpies emocions probablement tindrà dificultats per conviure amb sí mateix i amb els demés, i no arribarà a sentir-se realitzat del tot. Així doncs, darrerament es parla de la ‘intel·ligència emocional’ com un dels factors més importants per a mesurar el nivell d’intel·ligència d’una persona. Educar la intel·igència emocional, és a dir, comprendre i controlar els nostres sentiments, és imprescindible per viure satisfactoriament amb nosaltres i amb els altres.

La intel·ligència emocional depèn de 5 capacitats:

  1. La capacitat de comprendre els propis sentiments: es tracta de desenvolupar la capacitat de reconèixer un sentiment en el mateix moment en que apareix. L’habilitat de seguir moment a moment els nostres sentiments és molt important. En canvi, la incapacitat per percebre els nostres sentiments ens deixa a la seva mercè. Aquesta capacitat es pot desenvolupar fent activitats que ajudin a augmentar la consciència d’un mateix.
  2. La capacitat de saber com regular les pròpies emocions: no n’hi ha prou amb reconèixer els propis sentiments i emocions quan neixen, sinó que s’ha de desenvolupar també la capacitat de gestionar-los. Saber calmar-se a un mateix quan s’està nerviós, refrenar la ira o no deixar-se endur per la tristesa entre d’altres, són capacitats molt valuoses per al benestar emocional.
  3. La capacitat de motivar-se a un mateix: tenir objectius resulta essencial per mantenir despertes l’atenció, la motivació i la creativitat. Així, l’autocontrol emocional, és a dir, la capacitat de demorar la gratificació i sofocar la impulsivitat, és bàsic per a assolir qualsevol objectiu. Això vol dir també ser capaç de veure el benefici a llarg plaç, i no deixar-se endur pel desig de satisfacció immediata. Les persones que tenen aquesta habilitat són més efectives i eficaces en totes les empreses que emprenen.
  4. La capacitat de reconèixer els sentiments dels altres: d’aquesta habilitat se’n diu <<empatia>>, i és l’habilitat popular per excel·lència. Les persones empàtiques poden sintonitzar amb els senyals socials subtils que indiquen què necessiten o volen els demés, i aquesta capacitat els fa més aptes per a determinades professions.
  5. Saber com gestionar les relacions amb els altres: l’art de les relacions es basa sobretot en l’habilitat per relacionar-nos adecuadement amb les emocions alienes. Els qui sobresurten en aquesta habilitat estan capacitats per al lideratge de projectes on les relacions interpersonals hi siguin presents.

 

Categories
2.2. La intel·ligència emocional
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« El debat com a eina de consens Construint la pròpia identitat »

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Navigation

  • General
  • U.1. QUÈ ÉS LA CIUTADANIA?
    • 1.1. La necessitat de viure en societat
    • 1.2. Què és la política?
    • 1.3. Els cercles de la ciutadania
    • 1.4. Un gran projecte ètic
    • 1.5. Activitats per a la U.1.
  • U.2. LA CONVIVÈNCIA I LES RELACIONS PERSONALS
    • 2.1. Construint la pròpia identitat
    • 2.2. La intel·ligència emocional
    • 2.3. El debat com a eina de consens
    • 2.4. La resolució intel·ligent dels conflictes
    • 2.5. Activitats per a la U.2.
  • U.3. ELS DRETS HUMANS FONAMENTALS
    • 3.1. Què són els Drets Humans
    • 3.2. Quins són els Drets humans
    • 3.5. Activitats per a la U.3.
  • U.4. ELS DEURES HUMANS FONAMENTALS
    • 4.1. Què són els deures humans
    • 4.2. La necessitat de les normes
    • 4.4. Activitats per a la U.4.
  • U.5. RESPONSABILITAT I CONSCIÈNCIA CÍVICA
    • 5.1. El bon ciutadà i la consciència ciívica
    • 5.2. La necessitat de controlar els impulsos
    • 5.3. Mitjans audiovisuals i l'us responsable dels sentits
    • 5.4. Les bones maneres
    • 5.5. Activitats per a la U.5.
  • U.6. POLÍTICA, BÉ COMÚ I SOSTENIBILITAT
    • 6.1. Ser o tenir
    • 6.2. L'economia del bé comú
    • 6.3. Activitats per a la U.6.

Cercar

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox