Excursió a la Tàrraco romana

Els nois i noies de 1r d’ESO han fet un viatge fins a l’època romana a través d’una visita guiada pels monuments més emblemàtics de la capital tarraconense: muralla, circ, amfiteatre… Hem entès les seves funcions, característiques i curiositats. La maqueta que reconstrueix l’antiga Tàrraco  ens ha ajudat en entendre millor com era aquesta magnífica capital. També hem visitat el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, on em vist un audiovisual sobre l’emperador August i ell ens ha explicat com era la vida a la seva època.

Ha estat una visita molt intensa però molt interessant!

Participació al concurs d’anglès THE FONIX 2015

foto_carme

Fa un parell de setmanes alumnes de 5è i 6è de primària així com també de 1r, 2n, 3r i 4rt de secundària van participar a la fase local del 8è Concurs d’Anglès Interescolar de Catalunya (The Fonix 2015). Un concurs d’anglès organitzat per International House i la Fundació Catalana de l’Esplai i amb el suport de la Secretaria General de Polítiques Educatives del Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat organitzada en el marc d’iniciatives socials d’accions d’entorn i d’activitats vers l’excel•lència i en el Pla d’impuls de la llengua anglesa als centres educatius catalans i que promou l’aprenentatge de l’idioma anglès.

D’entre tots els candidats, a la fase local s’escolliren els següents guanyadors per cada nivell:
5è de Primària- Ton Puertas
6è de Primària- Iván Cobos
1r d’ESO- Irina Lora
2n d’ESO- Mireia Alfaro
3r d’ESO- Alba Estupiñá
4rt d’ESO- Estel Carbó

El passat 28 de febrer els mateixos alumnes van participar a la fase territorial a Barcelona sota el lema “Take the chance”, on concursaren contra els millors alumnes de la província de Barcelona.
Els alumnes guanyadors d’aquesta fase participaran a la prova de la fase final absoluta de Catalunya el proper 18 d’abril.
Molta sort a tots!

Teatre en alemany

P1050504 P1050507

Aprofitant la bona predisposició per al teatre i les habilitats escèniques i artístiques dels alumnes de 4rt d’ESO d’alemany, davant d’unes directrius donades sobre quins continguts gramaticals i de vocabulari havien de sortir a l’obra, a més a més d’afegir el que creguessin convenient, els mateixos alumnes han creat els diàlegs i s’han après el paper que tenien.
Val a dir que les obres han sortit força bé i sobretot, a més d’aprendre i passar-s’ho bé, han memoritzat algunes frases que ara sorgeixen de forma més natural.
És que són uns artistes!

Els climes a 1r A

Per acabar el bloc de socials a 1r hem fet treballat els climes de la Terra. Aquesta vegada els alumnes van haver de fer una representació d’un clima que els hi havia tocat a l’atzar. Primer van recollir informació general sobre el clima per poder escollir un lloc concret que volguessin treballar amb més profunditat. A partir d’aquí van concretar la temperatura, precipitacions, fauna, flora, etc. I fins i tot com s’adaptaven les societats en aquest clima. Amb tota la informació que havien recollit, l’havien de representar visualment.

Han fet de tot, el més agosarats han fet maquetes o fins i tot una capsa amb la informació dins. Els més clàssics, han fet un pòster. El resultat ha estat molt interessant i força creatiu!

Reinstal·lant caixes-niu

Durant la setmana passada vam penjar en arbres del pati de l’escola de la placeta Joan Povill (centre de l’ESO) i de l’edifici del carrer Metge Carreras (centre de Primària) les caixes-niu que havien construït fa un parell d’anys els alumnes que ara fan 3r d’ESO.

Les caixes, que van fabricar com a projecte a la matèria de tecnologia de 1r d’ESO, van estar tot l’any passat penjades en una zona d’heura de l’escola de la placeta, però, per remodelacions del pati, aquest hivern havien estat despenjades. Com que a mitjans de maig ja comença la reproducció dels ocells, convenia trobar un lloc per elles abans d’acabar el febrer. per això hem buscat el lloc més adient, i, tal dit, tal fet, la setmana passada vam instal·lar la meitat de les caixes a una escola i avui hem fet el mateix a l’altra.

Aquest cop les hem situat entre les branques dels arbres i això ens fa pensar que trobaran ràpidament propietaris (l’any passat només se’n va ocupar una de les sis).

La localització en que han quedat aquest cop és, sens dubte, molt més bona i ideal perquè s’hi estableixin mallerengues carboneres o pardals xarrecs, que són les dues espècies per a qui estan pensades.

N’anirem fent el seguiment i us tindrem informats durant la primavera!

Margarita

Al comenzar la unidad siete con la lectura que nos proponía nuestro libro de texto las profesoras de castellano de primero de ESO nos llevamos una agradable sorpresa: nuestros alumnos no solo no torcieron el gesto al encontrarse con una selección de tres poemas, sino que abordaron su lectura con entusiasmo: todos tenían ganas de leer en voz alta; escucharon con atención nuestras indicaciones sobre cómo hacerlo para sacar el máximo partido a la sonoridad de los textos; mostraron curiosidad sobre sus autores y disfrutaron de ir buscando y encontrándoles un sentido.

En vista de esta inesperada predisposición a la poesía, la semana les propusimos un clásico: el poema que Rubén Darío dedicó a Margarita Debayle. No dejéis de releer este hermoso cuento que nos anima a todos a salir al encuentro de nuestros sueños y disfrutad también de la preciosa versión animada que os adjuntamos.

MARGARITA from HAMPA STUDIO on Vimeo.

Margarita, está linda la mar

y el viento

lleva esencia sutil de azahar;

yo siento

en el alma una alondra cantar;

tu acento:

Margarita, te voy a contar

un cuento:

Este era un rey que tenía

un palacio de diamantes,

una tienda hecha del día

y un rebaño de elefantes,

un kiosco de malaquita,

un gran manto de tisú,

y una gentil princesita,

tan bonita,

Margarita,

tan bonita como tú.

Una tarde, la princesa

vio una estrella aparecer;

la princesa era traviesa

y la quiso ir a coger.

La quería para hacerla

decorar un prendedor,

con un verso, una perla,

una pluma, y una flor.

Las princesas primorosas

se parecen mucho a ti:

cortan lirios, cortan rosas,

cortan astros, son así.

Pues se fue la niña bella,

bajo el cielo y sobre el mar,

a cortar la blanca estrella

que la hacía suspirar.

Y siguió camino arriba,

por la luna y más allá;

más lo malo es que ella iba

sin permiso del papá.

Cuando estuvo ya de vuelta

de los parques del Señor,

se miraba toda envuelta

en un dulce resplandor.

Y el rey dijo: —«¿Qué te has hecho?

te he buscado y no te hallé;

y ¿qué tienes en el pecho

que encendido se te ve?».

La princesa no mentía,

Y así, dijo la verdad:

—«Fui a cortar la estrella mía

a la azul inmensidad».

Y el rey clama: —«¿No te he dicho

que el azul no hay que tocar?.

¡Qué locura! ¡Qué capricho!…

El Señor se va a enojar».

Y ella dice: —«No hubo intento;

yo me fui no sé por qué.

Por las olas por el viento

fui a la estrella y la corté».

Y el papá dice enojado:

—«Un castigo has de tener:

vuelve al cielo y lo robado

vas ahora a devolver».

La princesa se entristece

por su dulce flor de luz,

cuando entonces aparece

sonriendo el Buen Jesús.

Y así dice: —«En mis campiñas

esa rosa le ofrecí;

son mis flores de las niñas

que al soñar piensan en mí».

Viste el rey ropas brillantes,

y luego hace desfilar

cuatrocientos elefantes

a la orilla de la mar.

La princesita está bella,

pues ya tiene el prendedor

en que lucen, con la estrella,

verso, perla, pluma y flor.

Margarita, está linda la mar,

y el viento

lleva esencia sutil de azahar:

tu aliento.

Ya que lejos de mí vas a estar,

guarda, niña, un gentil pensamiento

al que un día te quiso contar

un cuento.

Rubén Darío

GRUPS OBERTS: SEGUIM TREBALLANT!

Durant aquestes últimes setmanes, hem tingut noves incorporacions als grups i  hem fet alguns moviments i canvis en alguns horaris per tal de poder atendre millor les necessitats de tothom.  Ens agrada aprendre, desaprendre,  fer activitats dinàmiques, reflexionar, treballar-nos i crèixer junts. Estem molt contents, ja que els grups estan funcionant molt bé!

Us deixem algunes imatges on es poden veure entre d’altres coses, com fem us d’algunes estratègies per tal de comunicar-nos d’una manera més respectuosa i eficaç, com fem dinàmiques per treballar la confiança en un mateix i en els altres i com treballem de manera cooperativa.

A 3r hem creat estat!

Durant el primer trimestre, des de l’assignatura de socials hem estat treballant el món físic i polític. Per tancar aquest bloc, hem fet un treball que consistia en inventar-se un estat. En grups, havien de buscar una ubicació idònia per tal de dibuixar les fronteres del que seria el seu país. Crear un país no és feina senzilla! Primer han hagut de descriure’l físicament (relleu, clima, paisatge, etc.). Després pensar com s’havia d’organitzar l’estat: nacionalitats, economia, l’organització administrativa, etc.

Pensar no n’hi ha prou, s’ha de saber explicar bé. Així que cada grup ha fet un pòster per presentar el seu petit país.

Alguns grups molt agosarats, han buscat representacions alternatives com ara un cançó, un quadre que representa la història del país o una web.

cuadre

 

 

Robòtica a l’escola

Tal i com varem avançar en un article anterior anomenat Robòtica a secundària, l’escola ha continuat desenvolupant el projecte de robòtica en el curs de 2n. Els alumnes treballen per grups i disposen d’un robot del qual en són responsables. L’assignatura està concebuda de tal manera que els alumnes siguin ells mateixos els que descobreixin el funcionament i les capacitats dels robots Lego Mindstorms EV3.

El grup ha de treballar de forma conjunta, en primer lloc, per asoftware la construcció del robot. Posteriorment, hauran d’aconseguir que la seva la construcció realitzi les tasques requerides. Per tal de motivar als alumnes, periòdicament es presenten una sèrie de reptes que els robots hauran d’assolir i és en aquest punt que hauran d’utilitzar el software que ofereix LEGO per tal de donar les ordres, amb la seqüència adequada, per tal de que el robot superi els reptes.

 

Les primeres setmanes es van dedicar a la construcció i a l’aprenentatge de les funcions bàsiques del software. Actualment els alumnes ja comencen a interactuar amb els sensor per tal de superar reptes cada vegada més complicats.

En els següents vídeos podreu observar com els alumnes superen alguns reptes:

Repte 1: El robot avança en línia recte i quan detecta un obstacle a una certa distància cal que giri 180º i continuï avançant. (sensor infraroig)

 

 

Repte 2: El robot avança en línia recta i quan detecta un color en concret a terra s’ha d’aturar.

 

L'educació és el passaport cap al futur, el demà pertany a aquells que es preparen per a ell en el dia d'avui.