Semblava que mai no arribaria, però finalment comença a notar-se el fred… Ara bé, als nostres alumnes de l’ESO això no els espanta: doneu-los un rajolinet de sol i una manteta abrigada i no els cal res més per gaudir de l’aire fresc a la cara, de l’esmorzar i d’una bona tertúlia, com una colla de iaies al voltant d’un braseret. Qui diu fred?
Avui hem fet una visita matinal a un parc eòlic amb alumnes de 3r d’ESO.
En un dia excepcional (sol, bones vistes i, això si, una mica de fred) hem fet una escapada fins a la Serra de Rubió per completar els estudis sobre energies alternatives que fem dins de la matèria de tecnologia. A l’escola ja havíem tractat el tema, però no és el mateix veure unes imatges a la pissarra digital que contemplar des de sota aquests gegants de vuitanta metres d’alçada!
Sobre el terreny hem pogut escoltar les explicacions del Ramón (el professor de tecnologia) sobre l’impacte d’aquestes instal·lacions sobre el territori, el seu funcionament i les característiques tècniques dels impressionants aerogeneradors.
El passat dimarts 17 de novembre les dues classes de 2n van anar a Sant Benet del Bages.
Va ser una sortida molt interessant on va passar de tot: vam cuinar, vam trobar tresors amagats pel monestir, vam aprendre moltíssimes coses: art, paraules noves, antigues tradicions,…
Us deixem amb un recull molt significatiu de fotografies de la sortida!
El passat divendres dia 20 de novembre es va celebrar la entrega de premis del concurs de relats breus de ciència-ficció, organitzat per l’associació olesana l’Arrel Acció Cultural, amb la col·laboració de la Biblioteca Municipal Santa Oliva. A l’Escola Povill estem d’enhorabona, ja que la Marina Ruiz i la Nerea Vázquez, de tercer d’ESO, van resultar premiades pels seus contes “Si todo siguiera igual” i “Tan solo otra historia convencional”.
Cal destacar la implicació dels alumnes de segon cicle de la ESO, que van participar massivament en aquest concurs literari organitzat al poble. Després de la deliberació, el jurat agraïa l’esforç de tots els participants, i reconeixia la dificultat d’escollir als guanyadors entre relats de tanta qualitat. Per tant, des de l’escola felicitem a les guanyadores, i animem a tothom a que segueixi imaginant i escrivint les seves histories, de manera que puguem gaudir de la literatura conjuntament com a escola i com a poble.
El passat 19 de novembre vam celebrar el Dia Mundial de la Filosofia (UNESCO) a l’escola. Com que l’assignatura de filosofia només s’imparteix a 4t d’ESO, els alumnes d’aquest curs van organitzar una activitat perquè els estudiants de tots els cursos de l’ESO hi participessin. Vam realitzar un joc dinamitzat i conduit pels alumnes de 4t en el què la resta d’estudiants havia de debatre en grup les preguntes filosòfiques que se’ls plantejava.
L’activitat ha estat una oportunitat perquè tots els estudiants realitzessin una activitat plegats i al mateix temps, per debatre moltes de les qüestions que la filosofia es planteja dins les 7 branques en les quals es divideix: antropologia, epistemologia, metafísica, ètica, lògica, política i estètica.
A mesura que avança el curs, anem treballant temes diferents. Ara comencem el bloc de Geologia. Per entendre com és el paisatge que ens rodeja, és important conèixer què és el que fa canviar la Terra. En aquest bloc, veurem la Terra com un sistema en canvi constant.
Per començar a entendre la Terra per dins, hem estudiat la seva estructura interna a partir d’una cançó de hiphop Layers ot the Earth. Hem treballat la lletra, tot practicant l’anglès, i hem pogut descriure quines són les propietats de les diferents capes.
En acabar, fins i tot un grup s’ha atrevit a cantar la cançó!
Al llarg d’aquest primer trimestre els alumnes de 2n d’ESO han començat a fer un eix cronològic en grup. Aquest eix mostrarà els continguts treballats a l’assignatura de socials al llarg de tot el curs, començant per la caiguda de l’Imperi Romà (476) fins el descobriment d’Amèrica (1492).
Per fer aquest eix cronològic hem utilitzat un programa que et permet introduir aquells fets històrics destacats i adjuntar-hi vídeos i imatges per acompanyar-los.
Els alumnes de 4t ESO hem engegat el projecte “juga amb les matemàtiques”, on el que farem és una transformació dels jocs clàssics, si els de tota la vida, per fer-los matemàtics. Així a les hores de pati tindrem una forma de passar-ho bé mentre practiquem matemàtiques.
Després de fer la versió matemàtica del tradicional joc de les cadires, on quan paràvem la música l’alumne que no cadira tenia l’oportunitat de salvar-se si aconseguia resoldre una operació amb nombres racionals i de l’adaptació del joc de la bomba on tenien l’oportunitat de desactivar-la si resolien una operació amb senzilla.
Aquesta setmana hem començat a fer el dòmino matemàtic, les fitxes les estem creat mitjançant àrees i mesures treballades, de fusta, i les acabarem de pintar. En comptes de números posarem en un cantó una expressió matemàtica i a l’altre el resultat, i així farem les parelles.
Ja anirem informant dels diferents jocs que adaptem.
Durant les darreres setmanes, els alumnes de 1r d’ESO han estat treballant la civilització mesopotàmica, han estudiat la importància que va tenir l’aparició de l’escriptura per la humanitat i, finalment, han realitzat un taller pràctic fent tauletes i “cilindres segell” amb escriptura cuneiforme. Aquí us deixem unes quantes imatges. A veure si us animeu a desxifrar-les!!!
Després d’unes setmanes de teoria, parlant de models atòmics, àtoms, massa molar, dissolucions… Hem passat de la teoria a la pràctica! Ara que ja tenim la base suficient, hem començat les pràctiques al laboratori.
Cada dilluns farem la classe de química al laboratori on farem dissolucions, reaccions químiques i un munt d’experiències més que ens ajudaran aplicar la teoria treballada a classe.
L'educació és el passaport cap al futur, el demà pertany a aquells que es preparen per a ell en el dia d'avui.