Estudiant les propietats del sòl

A 2n d’ESO hem començat a estudiar els processos geològics externs. Per entendre el paisatge que ens rodeja i com aquest és modelat pel vent, l’aigua, la temperatura, etc. Cal tenir present la importància dels sòl i les seves propietats.
Per estudiar els diferents tipus de sòls i com retenen l’aigua hem anat al laboratori. Allà, hem fet una experiència on hem observat les característiques físiques de diferents tipus de sòls: argilós, sorrenc i franc; i hem analitzat quin retenia la quantitat òptima d’aigua. Hem descobert que el sorrenc deixa passar massa aigua, i que l’argilós queda tot enfangat. Realment, la textura òptima és la intermitja.
A vegades entendre propietats abstractes com la textura del sòl, la porositat o la permeabilitat és complexa. En canvi, quan ho veus i ho vius, és més significatiu i entenedor.
Esperem que a partir d’ara, quan els alumnes de 2n passegin fora la ciutat, es mirin el terra amb ulls diferents.

 

Aprenem a fer servir l’aplicació mòbil google maps

Durant la setmana passada, els alumnes de 1r d’ESO hem estat treballant a ciències socials diferents aspectes de l’aplicació mòbil “google maps” que ens han estat molt útils per aprendre a gestionar rutes en cotxe, en transport públic o a peu; per orientar-nos amb un mapa; o per trobar serveis que ens poden fer falta en un moment determinat (com per exemple farmàcies, hospitals, etc.)

Creació digital 2n ESO

Benvolguts

Hem creat un canal específic: 2n d’ESO 15/16 al Canal de Youtube de l’Escola perquè hi pogueu veure tots els treballs d’stopmotion que hem fet a Creació digital.  Ara comencem a dissenyar aplicacions mòbils, però encara hi ha alumnes que fora d’hores de classe fan creacions de vídeo espectaculars!

Feu clic aquí per veure tots els vídeos!!! Canal específic: 2n d’ESO 15/16!

No ens fa por somniar, ens hem inventat un sistema econòmic altenatiu

Entendre com funciona l’economia no és fàcil, i encara menys els sistemes econòmics actuals. Però els alumnes de 3r d’ESO no tenen límits i ells han anat més enllà! S’han inventat un sistema econòmic alternatiu als actuals

Han hagut d’avaluar avantatges i inconvenients dels sistemes econòmics actuals el planificat i el lliure. A partir d’aquest punt i de fer una recerca de les propostes alternatives vigents, han hagut de crear o proposar la pròpia, la que creien que era millor. Per valorar la viabilitat de la seva proposta, hem demanat que facin un anunci per vendre o convèncer al públic sobre els aspectes positius de la seva proposta.

Si un dels objectius de l’educació és formar ciutadans crítics , responsables i actius és important que practiquin. És fàcil ser demagògic amb la societat actual, però per anar més enllà i poder ser capaç de construir un discurs coherent i proposar alternatives cal facilitar-los les eines per aconseguir-ho. El resultat del seu treball ha estat molt original i creatiu!

Dissolucions i dilucions amb hidròxid sòdic

Fer dissolucions amb sucre o sal és divertit, però fer dissolucions i dilucions amb hidròxid sòdic és més emocionant. No és tan sols mesclar aigua i pastilletes blanques, sinó que també és veure com altres propietats com la temperatura de l’aigua i la transparència de l’aigua canvien.

La química té una part teòrica molt important, on saber plantejar i resoldre problemes és bàsic. Però la pràctica també és fonamental. Per molt que sàpigues passar de grams a mols, si no saps preparar-ho al laboratori, serveix de ben poc.

t

DRETS HUMANS

Des de l’assignatura d’Ètica, a tot 3r de l’ESO, estem treballant els drets humans. Què són? Com es van crear? Amb quina necessitat es van crear? Es compleixen arreu del món? Per què a uns llocs sí i a altres no? Tots tenim dret a aquests drets? Algú els pot suprimir?… Uns drets que tenim pel sol fet de ser humans i que en molts casos passen desapercebuts o de la existència dels quals no en tenim coneixement.

En aquesta matèria es treballen els drets humans des d’un punt de vista audiovisual mitjançant la reflexió a través d’activitats participatives i dinàmiques. L’objectiu bàsic que es persegueix és treballar la reflexió crítica sobre els drets humans. A continuació, podreu gaudir d’un film de 3r A i un altre de 3r B on apareixen tots els alumnes amb cadascun dels drets humans. Seguim creant i fomentant el pensament crític!

Inventem animals, busquem l’equilibri entre la creativitat i la coherència científica

Els alumnes de 2n d’ESO han acabat el bloc dels animals. Des de l’inici de curs que han treballat com feien les funcions vitals tan els vertebrats com els invertebrats i han aprofundit amb les particularitats de cada grup i com s’ho fan per adaptar-se al medi.

Tot el que han après aquests mesos els ha servit per poder crear un animal nou i diferent al que existeix actualment a la natura. El que sembla aparentment un joc de nens, no ho és. No n’hi ha prou en combinar un lleó, una serp i una àguila. Han de poder justificar com farien les funcions vitals i com s’adaptarien al medi on creuen que poden viure. Fer una activitat com aquesta, permet adonar-se i entendre l’estreta relació que hi ha entre la morfologia i la fisiologia dels éssers vius, o sigui com la forma del cos s’ha d’adaptar a la funció d’aquest.

Fer equilibris entre la creativitat d’inventar-se un animal i la coherència de que pugui fer les funcions vitals ha estat un repte d’allò més emocionant.

Realment ha estat una gran experiència de fer, pensar i comunicar ciència! Han hagut d’imaginar-se com serà el seu animal, fer-ne una representació (dibuix o maqueta) i explicar com vivia.

Els alumnes de 2n d’ESO s’ho han passat molt bé, tot aprenent ciència. I el resultat ha estat molt interessant i creatiu…

Was möchten Sie essen und trinken?

Els alumnes de 3r i 4t d’alemany han fet diverses representacions teatrals basades en una situació en un restaurant. Els de 4t van fer teatre en directe a classe, habilitant-la per  tal que semblés un restaurant, tots en una sola obra on anaven succeint diferents situacions entre clients, cambrera i cuiner.  Els de 3r van gravar a casa i també van idear bons decorats però treballant en grups de tres o quatre persones. En general, han sortit situacions molt creatives, originals i divertides: clients enfadats, restaurants especials, visites inesperades de crítics gastronòmics, cambrers esbojarrats, incendis a cuina inesperats…

Tot això amb la finalitat de passar-nos-ho bé practicant textos i vocabulari après a classe però també amb la intenció d’aprendre expressions noves i arriscar una mica més en els textos.

Ha resultat una molt bona experiència en la qual tots hem gaudit molt!

 

P1060434 (1)

Gaudint de la literatura amb majúscules!!

Llegir un text, emocionar-nos amb l’argument, sentir empatia pels personatges, explicar una història per un públic que es vol emocionar, modificar-la o escriure’n una de paral·lela, tal i com nosaltres l’haguéssim viscut… Aquestes són solament algunes de les activitats que estem treballant a Kafka i que ens permeten viure la literatura des de les emocions. Donant raons per voler escriure bé, sense faltes d’ortografia, amb cohesió, així com per entendre el text, és a dir; millorar la comprensió lectora, perquè solament així es pot gaudir de la literatura.

Els nostres alumnes estan responent d’allò més bé, treballant no solament amb el grandíssim llibre d’en Jordi Sierra i Fabra, sinó amb moltes altres obres narratives; literàries i fins i tot cinematogràfiques!! Hem escrit un rerefons per a una escena de clàssics del cinema com El Mirall de Tarkovski, Zazie al metro de Louis Malle o per la versió cinematogràfica d’Un tramvia anomenat desig de Tennesse Williams. Però mai oblidem la literatura; llegint altres contes basats en el tema de la infància per exemple.

I encara queda el millor… Anar a veure als companys de primer de primària per començar amb la correspondència de cartes!! Però això serà més endavant…

Aquí teniu un exemple d’exercici creatiu a partir del relat Vanka d’Anton Txékhov. L’autora és Anna López de segon d’ESO B.

 

vanka

L'educació és el passaport cap al futur, el demà pertany a aquells que es preparen per a ell en el dia d'avui.