EFECTES DE LA TECNOLOGIA EN ELS NENS.
0(ADAPTACIÓ)THE HUFFINGTON POST. 23/10/2013
OPINIÓ |
La influÈncia de la tecnologIa en el DESENVOLUPAMENT DEL NEN. |
Cris RowanEspecialista en terapia ocupacional pediátrica
|
Recordar vells temps en els que érem nens pot ser útil per intentar comprendre els problemes que han d’afrontar els nens d’avui. Fa només 20 anys els nens jugaven tot el dia a l’aire lliure, anaven amb bici, feien esport i construïen cabanes. Amb la imaginació creaven la seva pròpia manera de divertir-se i no necessitaven un equipament costós ni la supervisió dels pares. Abans la família passava bona part del seu temps treballant i netejant a casa i els nens tenien obligacions diàries. La taula del menjador era un lloc central en el que les famílies es reunien per menjar i parlar de cóm havia anat el dia, i després de sopar es convertia en el lloc on es feien els deures, manualitats, preparar el dinà per l’endemà, etc.
Avui les famílies són diferents. La influència de la tecnologia en una família del segle XXI està fracturant la seva base i causant una desintegració dels valors fonamentals que fa temps eren el teixit que les unia. Els pares han de fer jocs malabars amb l’escola, el treball, la casa i la vida social, i depèn molt de les tecnologies de la comunicació, la informació i el transport per aconseguir una vida més ràpida i eficient. Les tecnologies de l’entreteniment ( televisió, Internet, videojocs, ¡Pads, telèfons mòbils…) han avançat amb tanta rapidesa que les famílies gairebé no s’adonen dels grans canvis que ha suposat en la seva estructura familiar i en el seu estil de vida. Un estudi dut a terme el 2010 per la Kaiser Foundation mostrava que els nens de Primària consumeixen un promig de 7.5 hores diàries de tecnologies de l’entreteniment. El 75% d’aquest nens tenen televisió a l’habitació, i el 50% de les cases dels Estat Units tenen la televisió encesa tot el dia. Ara ja no hi ha conversa entorn la taula del menjador, aquesta s’ha substituït per la gran pantalla i el menjar per emportar. . Els nens recorren a la tecnologia per bona part dels seus jocs i això redueix els reptes per la seva creativitat, la imaginació i els obstacles necessaris per a que el seu cos adquireixi un desenvolupament sensorial i motor òptim. Els cossos sedentaris i bombardejats amb estímuls sensorials caòtics generen retards en l’assoliment de les etapes de desenvolupament infantil, amb les seves repercussions negatives en les aptituds essencials per l’alfabetització. Els joves d’avui, preparats des de l’inici per la velocitat, arriben a l’escola amb problemes d’autoregulació i d’atenció:dos elements necessaris per aprendre, i que finalment poden acabar amb problemes importants de control del comportament..
Quina és , llavors, la influència de la tecnologia en el desenvolupament del nen?
Des del punt de vista biològic, els sistemes sensorial i motos del nen en ple desenvolupament, no han evolucionat prou per englobar el caràcter sedentari però embogit i caòtic de la tecnologia actual .La influència de la tecnologia inclou un increment dels trastorns físics, fisiològics i de conducta que els sistemes educatius i sanitaris estan tot just començant a descobrir i que no entenen encara. L’obesitat i la diabetis infantil són ja epidèmies nacionals a Canadà i el Estats Units, i les seves causes estan relacionades amb l’ús excessiu de les tecnologies. Hi ha diagnòstics de trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat, autisme, trastorn de coordinació, retards en el desenvolupament, parla inintel·ligible, dificultats d’aprenentatge, trastorn del processament sensorial, ansietat, depressió i trastorns de la son, associats a l’ús excessiu de les tecnologies i amb un alarmant increment. Una mirada més detallada als factors crucials per assolir les etapes del desenvolupament i els efectes de la tecnologia en aquest factors ajudaria als pares, educadors i professionals sanitaris a comprendre millor les complexitats d’aquesta qüestió i a construir estratègies eficaces per reduir l’ús de la tecnologia.
Els 4 factors crítics i necessaris per un desenvolupament saludable del nen són: el moviment, el tacte, la connexió humana i el contacte amb la natura. Aquests tipus d’aportacions sensorials garanteixen el desenvolupament normal de la postura, la coordinació bilateral, els estats òptims d’excitació i la autoregulació que fa falta per adquirir les bases necessàries per l’escolarització. Els nens petits necessiten 2 o 3 hores al dia de jocs actius per adquirir una estimulació sensorial apropiada dels seus sistemes vestibulars, propioceptius i tàctils. L’estimulació tàctil rebuda al tocar, abraçar i jugar és fonamental pel desenvolupament de la praxis, les pautes planificades de moviment.. A més, el tacte activa el sistema parasimpàtic, que disminueix el cortisol, l’adrenalina i l’ansietat. La natura i l’espai verd no només exerceixen una influència tranquil·litzadora sinó que restableixen l’atenció i fomenten l’aprenentatge.
|
inici |
FORMACIO DE LA VOLUNTAT
0Formació de la voluntat.
Avui, més que mai, hem de recordar a pares i a educadors la necessitat de reflexionar sobre el valor de l’esforç, per al desenvolupament integral de la personalitat dels nois i noies. Les famílies hem de rebutjar l’estil autoritari, però també un “deixar fer” que no conduiria a bon port l’educació per a la seva autonomia i responsabilitat. volem que els nostres fills i filles siguin autònoms i responsables i per això hem de tenir en compte d’incrementar les seves possibilitats, educant-los la voluntat i motivant el seu esforç.
És a partir de 4 anys que la mainada reconeix el que està bé i el que està malament i, quan tenen ús de raó, són capaços de raonar-ho. Reflexionem en aquest context si som capaços de fer distingir el que està bé del que està malament i si els progenitors i els familiars de l’infant que es vol educar són un referent adequat, que proporciona pautes i models d’actuacions coherents amb els valors que es volen transmetre.
Per educar la voluntat analitzarem dos aspectes. Hauríem de recolzar-nos en la creació d’hàbits i en les motivacions, tot embolcallat amb un clima de confiança en l’àmbit familiar on siguin presents la comunicació i el diàleg.
1. Creació d’hàbits. En la primera infància és quan s’han d’inculcar els hàbits i així, d’una manera habitual, els infants van fent l’aprenentatge de l’esforç.
Lògicament cada família té el seu estil de vida i les seves circumstàncies, si bé s’hauran de tenir unes regles de joc a la llar per fer-se obeir i fer més agradable la convivència de tots. El costum de complir el que està establert a la mateixa hora és necessari, si bé alguna vegada es podrà tenir la flexibilitat de fer algun canvi, però per uns fets extraordinaris i, com que els infants viuen el moment, és aconsellable ser previsor i avisar-los amb temps. L’ordre és fonamental en l’educació. Tenir uns horaris per llevar-se i per anar a dormir, per a l’hora dels àpats, per al temps de lleure, per a l’estudi, per recollir les joguines…
És convenient organitzar-se tenint en compte les possibilitats i limitacions reals, no fos cas que per massa perfeccionisme ens equivoquéssim a l’hora de marcar-nos objectius a aconseguir, i no els poguéssim assolir; per això es fa palès que s’ha de preveure l’horari del dia de festa (que també n’hi ha d’haver) i l’horari del dia de feina, posant-se d’acord per repartir-se les tasques; l’experiència ens demostra que moltes vegades recau tot sobre la mare, però el pare no pot estar absent de l’educació i ho ha de compartir tot.
L’ordre d’una llar no serà el d’un museu ni el d’un cementiri, ja que hi ha vida i, per tant, hi ha moviment; més aviat serà l’ordre d’un obrador, on l’estimació dels pares vers els fills marcarà els límits del que s’han proposat. La voluntat dels fills s’enfortirà, si la van exercitant amb el compliment de les seves obligacions, amb encàrrecs que es poden anar canviant i revisant, i dels quals parlarem més endavant.
2. Les motivacions. Els nostres fills i filles han de tenir el desig de complir allò que demanen els pares i que els ajudarà a fer-se responsables. Com que normalment desitgen que el pare o la mare estiguin contents, una actitud positiva els animarà a l’obediència i a complir les normes establertes amb més il·lusió. En aquest tema, convé recordar que l’auto estima és necessària per obeir amb més promptitud. Hem de tenir molt clars els objectius de la formació que volem donar als infants i adolescents, i els valors que els volem transmetre.
Els reptes que volem que es plantegin han d’estar al seu abast per poder-ne valorar l’esforç; si els demanéssim més de les seves possibilitats, els causaríem una constant frustració, que els deixaria mancats de motivació per dur a terme allò que han de fer; per això s’ha de conèixer amb profunditat cada fill o filla, i pactar i dialogar per arribar a acords. Per part de la família, els elements que contribueixen a incrementar la motivació dels infants i adolescents són, entre d’altres, la confiança, el bon humor, l’alegria, la paciència, la generositat. Com sempre, es tracta de ser un bon referent per als fills i d’esforçar-nos perquè els valors siguin transmesos pel testimoni personal. Sovint ens trobem que els costa el compliment del deure, ja que no tenen el desig o les ganes d’esforçar-se; per això és convenient fer-los veure que el que se’ls demana és quelcom que els reportarà un bé.
La voluntat actua quan la intel·ligència fa veure que allò que es proposa és bo. Quan donen ordres, el pare i la mare ho han de fer d’una manera positiva. Per exemple, si diem a un infant: “No facis soroll; no juguis amb això, que molestes”, l’ordre és negativa i només aconseguirem disgustar-lo; en canvi, si li diem: “Quina altra joguina vols? Mira, potser amb aquesta farem menys soroll, el teu germà petit no es despertarà i així la mare ho agrairà…” La seva motivació ha estat doble, d’una banda ho farà per amor a la mare i, de l’altra, farà un bé al seu germà. No cal dir que la mateixa escena, per a un adolescent, es presentaria amb una actitud més participativa i de suggeriment.
L’educació de la voluntat, pels educadors –pares i professors–, té la finalitat de fer assolir l’autonomia del que s’educa. Aquesta autonomia està relacionada amb la responsabilitat de saber adquirir compromisos per al compliment del deure de cada etapa de la vida.
Victoria Cardona Romeu
Escriptora i educadora familiar