Llengua
0Vols entretenir-te una mica llegint al revés?
http://www.genmagic.net/lengua3/alrev1.swf
Contes bojos:
http://win.memcat.org/infantil/contesb/index.html
Tens dubtes quan et pregunten l’hora?
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/quarts/index.htm
Per ampliar el vostre vocabulari…
http://www.grec.net/home/cel/didac/bal/index.jsp
Aquí trobareu exercicis per treballar l’ortografia. Hi ha diferents graus de dificultat.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/index.htm
Mates pel Cicle superior de Primària
0 Jocs de mates
Entra i clica a la barra blava on posa ENTRAR, després clica a cinquè i podràs escollir entre geometría, mesura, nombres o càlcul.
http://www.educapeques.com/index.php?secc=juegos-de-matematicas
Siguis agoserat i entra en aquests quatre jocs matemàtics amb molta màgia.
http://www.genmagic.net/magia/mag1.swf
Practica multiplicacions i divisions per la unitat seguida de zeros.
(Vigila perquè aquí la coma la representen amb un punt)
http://www.genmagic.net/mates4/ser8c.swf
Si clicas aquí veuràs una explicació visual dels nombres decimals.
Vídeos pels pares
0Lliçó magistral
Conferència del magistrat Emilio Calatayud Pérez, degà del jutjat de menors de Granada. Analitza la relació de la societat -pares, educadors, administració- amb els joves. A més de ser molt interessant és entretingut.
Són dos vídeos, per veure’ls només cal clicar els enllaços.
http://www.youtube.com/watch?v=K2GTauJT5Vg
http://www.youtube.com/watch?gl=ES&hl=es&v=91gDdSSX_jk
Altres vídeos recomanats pels pares
Pel·lícula: La classe
1El divendres dia 6 de març al Cine Club La Lloca es projecta la pel·lícula: La classe de Laurent Cantet (França, 2008). Palma d’Or al Festival de Cannes 2008
A 2/4 d’11 de la nit, a Cinemes Majèstic (Avda. Catalunya, 54) de Tàrrega. Preu: 5 euros
També es podrà veure el dissabte 7 i el diumenge 8 de març.
Sinopsi
François i la resta del claustre de professors es preparen per a enfrontar-se a un nou curs en un institut d’un barri conflictiu. Desitjosos de portar la millor educació als seus alumnes, xoquen però amb les actituds de l’aula, un microcosmos de la França contemporània.
François fa classe de llengua francesa en l’institut d’un barri conflictiu. Els seus alumnes, la majoria adolescents, reprodueixen a petita escala els conflictes racials i socials que es donen a la França actual. Tots els professors s’armen de bones intencions amb el començament de cada curs, però el comportament dels joves no sempre és l’espera’t. L’actitud de François és diferent. Els seus mètodes, basats en la sinceritat i en el diàleg, són els menys ortodoxos i els més arriscats.
El desànim no tarda a envair el professorat, més quan les tàctiques de François resulten infructuoses.
Res que veure amb les ficcions d’aules violentes pomposes i rellepades que tant es prodiguen en el cinema USA esbossant solemnes lectures universals de caràcter sociològic. I és que aquí Cantet mira fixament als ulls als seus xavals i als seus professors atribolats. “La classe” dissecciona així la França de l’imminent matí sense despentinar-se i sense pinzellades demagògiques de cap tipus.
Cinema en estat pur!
Interessant pels professors i alumnes de Secundària!

Cata de vins
0El dimarts dia 20 de gener es va fer al menjador de l’escola la primera cata de vins organitzada per l’Escola i l’AMPA.
Ens van donar a conèixer els passos a seguir per dur a terme una correcta degustació i 14 persones en va gaudir i, pels que s’ho van perdre, en farem un petit resum:
L’operació de degustar un vi es divideix en tres fases:
FASE VISUAL
Agafem la copa per la base i fem un examen ràpid del color, la nitidesa, la brillantor…
Primer ens mirarem la superfície del líquid, que cal que sigui neta, brillant i donar sensació de vivesa. Després alçarem la copa fins al nivell dels ulls, per poder apreciar la coloració lateral, la nitidesa, la transparència, la fluïdesa, la consistència o viscositat i l’efervescència.
FASE OLFACTIVA
Movem la copa per facilitar l’alliberament de substàncies aromàtiques poc volàtils (són olors més denses).
Sense moure la copa ensumem amb vigor per aspirar els aromes més delicats. En aquesta fase també es fan servir un vocabulari específic per determinar els aromes que es classifiquen en diferents grups: Florals, fruitoses, confitures, vegetals, arbusts i plantes,químiques, especiades, animals, balsàmiques, empireumàtiques, fustoses…
FASE GUSTATIVA
A la llengua hi tenim una sèrie de papil·les gustatives que ens permeten reconèixer els gusts. A la punta reconeixem el dolç, al mig el salat, als costats els àcids i al final els amargs. Però els gusts no són percebuts si no hi ha una dissolució prèvia amb la saliva.
Després de veure’ns el vi, aquest encara pot donar-nos sensacions aromàtiques i gustoses. En un interval de temps que oscil·la entre tres i quinze segons, hi ha la persistència gustosa i aromàtica.
Els vins joves (blancs lleugers, rosats i negres) han de deixar la boca perfumada i lleugerament excitada, per la frescor de l’acidesa, que perdura en la fase del final de boca, i que mai ha de donar un desequilibri.
Els vins negres, sobretot els de criança, han de tenir gustos variats, complexes, donats per la barreja de substàncies pròpies del vi i les
El dimarts dia 20 de gener es va fer al menjador de l’escola la primera cata de vins organitzada per l’Escola i l’AMPA.
Ens van donar a conèixer els passos a seguir per dur a terme una correcta degustació i 14 persones en va gaudir i, pels que s’ho van perdre, en farem un petit resum:
L’operació de degustar un vi es divideix en tres fases:
FASE VISUAL
Agafem la copa per la base i fem un examen ràpid del color, la nitidesa, la brillantor…
Primer ens mirarem la superfície del líquid, que cal que sigui neta, brillant i donar sensació de vivesa. Després alçarem la copa fins al nivell dels ulls, per poder apreciar la coloració lateral, la nitidesa, la transparència, la fluïdesa, la consistència o viscositat i l’efervescència.
FASE OLFACTIVA
Movem la copa per facilitar l’alliberament de substàncies aromàtiques poc volàtils (són olors més denses).
Sense moure la copa ensumem amb vigor per aspirar els aromes més delicats. En aquesta fase també es fan servir un vocabulari específic per determinar els aromes que es classifiquen en diferents grups: Florals, fruitoses, confitures, vegetals, arbusts i plantes,químiques, especiades, animals, balsàmiques, empireumàtiques, fustoses…
FASE GUSTATIVA
A la llengua hi tenim una sèrie de papil·les gustatives que ens permeten reconèixer els gusts. A la punta reconeixem el dolç, al mig el salat, als costats els àcids i al final els amargs. Però els gusts no són percebuts si no hi ha una dissolució prèvia amb la saliva.
Després de veure’ns el vi, aquest encara pot donar-nos sensacions aromàtiques i gustoses. En un interval de temps que oscil·la entre tres i quinze segons, hi ha la persistència gustosa i aromàtica.
Els vins joves (blancs lleugers, rosats i negres) han de deixar la boca perfumada i lleugerament excitada, per la frescor de l’acidesa, que perdura en la fase del final de boca, i que mai ha de donar un desequilibri.
Els vins negres, sobretot els de criança, han de tenir gustos variats, complexes, donats per la barreja de substàncies pròpies del vi i les aportades per la fusta.
Ha arribat el moment de tastar el vi/cava.
Agafem una petita quantitat vigilant de no empassar-nos-el de seguida.
En el moment de servir-nos no se sap el vi que és per poder fer la cata com cal!
1ª cata: Vam notar que era un cava, no un xampany, i alguns van dir que era sec i bo, després ens van dir que era el Plus Ultra (brut natura) de Codorniu.
2ª cata: Un vi blanc amb aromes de codonyat era El Vinya 27 de Raïmat 2007.
3ª cata: Un altre blanc amb sabor a poma i fusta: El Raïmat Abadia 2007 (Blanc de blancs) amb sis mesos en barrica (el sabor a fusta!).
4ª cata: Un vi jove sec amb gust de cirera, el Nuviana 2007
5ªcata: Un altre negre amb sabor a regalèssia, el Legaris 2005, un Ribera de Duero.
Per acabar vam catar el millor, amb aromes i gust de gerd, mores i poma Golden, un Vinya Pomal (Reserva 1998).
Tothom va participar amb molt d’entusiasme i bon humor (sobretot al final, és comprensible) i per acabar la festa el Gran Xef de l’Escola ens va delectar amb unes “exquetitesses” que tots vam lloar, felicitar i com no, degustar acompanyat del Vinya Pomal 98.
Tots vam sortir molt satisfets, i amb ganes de repetir-ho!
Aquestes ratlles voldrien ser una revindicació per demanar més assistència als actes que organitza l’Escola i l’AMPA. Ho fem amb molta il·lusió i al veure poques persones a les conferències i altres actes, ens sentim un xic defraudats!