Menjar i salut

0

L’ENTREVISTA AMB L’EDUCADORA ALIMENTÀRIA

Ada Parellada: «El plaer importa més que la salut»

Ha escrit quatre llibres en què explica com menjar de forma amena i sana. Ensenya a cuinar a nens, col·labora amb la Conselleria de Salut i dirigeix el seu restaurant.

–Els investigadors diuen que els nens i els adolescents espanyols són els més obesos d’Europa.
–Això és només el problema dietètic més visible, però no el més greu. L’obesitat és un símptoma, la primera alerta. El que és realment greu és no anar a l’arrel de l’assumpte i donar a entendre que l’únic que ens preocupa és aquesta malaltia. Els adolescents no la veuen com un perill per a la salut, sinó com una molèstia estètica.

–¿I quina és l’arrel del problema?

–La pèrdua d’hàbits alimentaris. No asseure’s a la taula a l’hora de menjar. Desconeixem quants nens sopen, o quants adolescents dinen davant de l’ordinador, picant… Això és el més greu. Quan es pren qualsevol cosa per sopar, en qualsevol lloc i a qualsevol hora, es produeix una desestructuració d’hàbits.

–¿Quines conseqüències té?
–A part d’una pèrdua important de salut, pèrdua d’identitat cultural. Asseure’s a la taula manté la salut i és una forma de transmetre coneixements culinaris, apetència per cuinar… Si els nens adquireixen bons hàbits alimentaris, tot canviarà.

–¿I una vegada asseguts a la taula?
–S’ha d’aconseguir que sempre hi hagi un primer i un segon plat. Pot semblar complicat o capritxós, però no ho és. El primer drama amb què ens enfrontem a l’intentar educar és la neofòbia: els nens no volen provar el que és nou, rebutgen els sabors que no coneixen. Ficar-se a la boca una cosa desconeguda resulta una acció tremendament perillosa, una por que s’ha de transformar. Per això, si el nen et rebutja un primer plat, és important tenir fet un segon.

–¿No és habitual menjar dos plats?
–A les cases, cada vegada ho és menys. Per falta de temps i perquè s’ha perdut la figura de la mestressa que planificava els menús, que anava a comprar, que cuinava, que parava la taula i que defensava allò que havia cuinat. Aquesta figura ha des- aparegut, i ho dic donant gràcies, que prou ha costat. El fet és que les mares joves no tenen habilitats i no saben com educar l’alimentació dels seus fills.

–Si un nen sent el que vostè diu, i li demana a la seva mare que faci dos plats, ¿què li dirà ella?
–¡Això seria fantàstic! ¡Ho hauríem aconseguit! La nostra pretensió és educar els nens perquè siguin el motor de canvi de les famílies. A part de ser la persona amb més poder decisori a casa, és qui té més futur i ganes de fer coses. És evident que els nens ara disposen de moltíssim poder. I que els pares estem cansats.

–¿Què n’opinen d’això, les famílies?
–En una de les meves últimes conferències, una dona del públic em va dir: «Ja n’hi ha prou de parlar amb els nens, no volem que ens donin més feina». A mi m’encantaria que això passés, tot i que les entenc.

–¿Què passarà si els nens aprenen a menjar?
–¡Imagini’s que els escolars descobreixen que hi ha tomàquets amb gust de tomàquet, i que els que mengen normalment no tenen cap gust! Exigiran aquests tomàquets. Seran selectius. La nostra nova línia d’acció és l’aprenentatge dels sentits: que descobreixin el gust, el plaer.

–Els nens ja saben què els agrada.
–¿La pizza? Bé, però no diàriament. Hem d’aconseguir que els apassionin igual els espinacs. És a dir, que els agradi el que els convé.

–¿Vostè pretén que els nens dissenyin ells mateixos la seva dieta, i que sigui sana?
–No, no. Això és impossible. L’objectiu és que des de petits els agradi menjar de tot, el màxim nombre d’aliments diferents. I creiem que la via per aconseguir-ho és adquirint hàbits alimentaris, interès per cuinar i plaer amb el que mengen.

–¿És important saber cuinar?
–No. El més important és el plaer. El plaer importa més que la salut. L’elecció d’un aliment es decideix, en primer lloc, per plaer, després per comoditat i finalment per salut. «T’agradarà molt, ho faràs en un minut i t’aportarà molts nutrients», diu un anunci. La indústria alimentària ja ha descobert aquest ordre.

–¿Tenir bona salut no motiva a alimentar-se bé?
–No és un factor prioritari, ni en nens ni en adults. Un nen menjarà un dia enciam perquè li has dit que té moltes vitamines i fibra. Però no repetirà. No entén el concepte de fibra, i menys això que així anirà bé anar al wàter. Ell ja va al wàter i, a sobre, se sent molt bé. Si li dius que així prevé el càncer de còlon, et mirarà amb estupefacció. Li sonarà a coses de l’avi i pensarà: «Ja la menjaré quan sigui avi». És a dir, per aquesta via, no.

–¿Com es fa perquè un nen senti plaer pels espinacs?
–Servint-los, ben fets, diumenge al migdia, quan la família està reunida i el dinar va acompanyat de vi en porró, sobretaula, alegria… Així, els espinacs desapareixeran del plat. El plaer i el gust van associats al bon rotllo.

ÀNGELS GALLARDO                    1/10/2009  El Periòdic de Catalunya

 

Transtorn del nen consentit

0

Entrevista amb la orientadora psicològica: Ursula Oberst

LLIBRE SOBRE ‘EL TRASTORN DEL NEN CONSENTIT’

Ursula Oberst: “No existeix el trastorn del nen consentit, només nens malcriats”

Ursula Oberst va estudiar psicologia a la Universitat de Konstanz (Alemanya) i el doctorat a la Ramon Llull, on és professora. Viu a Catalunya des de fa 12 anys. Avui presenta El trastorn del nen consentit. Manual per a pares i mestres desorientats (Pagès editors).

-¿Es pot parlar d’un trastorn del nen consentit?
-No existeix. El que és freqüent és el nen consentit. Hem passat d’una generació autoritària a un excés de manyagueries, cosa que provoca petits tirans o dictadors.

-¿Per què titula així el llibre?
-Critico el fet que s’anomeni trastorn a una educació equivocada. No tots els nens pateixen dèficit d’atenció (TDA), molts només estan malcriats.

-Fins i tot hi ha una altra síndrome, el trastorn negativista desafiador…
-Sí, el que abans era una persona rebel ara es considera que té un trastorn. Se’n diu així per la tendència que tenim d’etiquetar mèdicament aspectes de la vida quotidiana.

-¿Com es pot distingir un nen hiperactiu?
-Amb un diagnòstic professional. De vegades, dir que un nen és hiperactiu és una manera molt fàcil de treure’s el problema de sobre. El diagnòstic i la medicació no pot ser una excusa per no educar bé.

-¿Per què hi ha tants nens mimats?
-Vivim en una societat permissiva que ha perdut els valors i està desorientada. Fan falta referents per saber educar correctament.

-Ningú ensenya a ser pare…
-En aquest llibre he volgut ensenyar un mètode per saber què es pot fer en cada moment, amb exemples pràctics. També hi ha un dèficit de formació en els mestres. Les aules són plenes d’alumnes amb problemes de conducta.

-¿Malcriar és una falta d’amor?
-Jo desvincularia l’amor de no saber educar, perquè no vol dir que els pares no s’estimin els seus fills, sinó que s’han d’esforçar per no consentir-los-ho tot.

-¿Què els diria a aquests pares?
-La millor educació és la que posa obstacles que es puguin superar. L’autoestima s’aconsegueix quan aconsegueixes un objectiu.

-I aprendre a dir-los que no a moltes coses.
-Dir que no als fills és incòmode. I com que els pares treballen fora, arriben cansats i amb les tasques domèstiques pendents, per tant és més fàcil permetre que vegin la televisió o els videojocs. Una bona educació requereix temps i esforç.

 SONIA GARCÍA GARCÍA. El Periòdic de Catalunya 7/8 /2009

Un nen feliç!

0

Un llibre recomanat per els pares d’Educació Infantil és aquest: Un nen feliç.

El podeu trobar, en castellà a la Biblioteca Comarcal de Tàrrega.

El nen feliç us ajudarà a establir una connexió tendra i murri amb el vostre fill.

Us ensenyarà a educar-lo durant els meravellosos sis primers anys perquè sigui una persona feliç i segura de si mateixa.

Amb aquest llibre aprendreu: a gaudir de cada etapa de la vida del nadó fins a l’edat preescolar, a conèixer la personalitat del nadó, a fer que el bany, la compra i els viatges en cotxe siguin divertits, i a ensenyar a comportar-se, a ajudar el nen a conduir els seus sentiments i a compartir i col·laborar.

 Índex:

El repte de ser pares.

Embaràs i part.

El nadó de pit.

El nadó mòbil.

Nens petits!

El paper especial del pare.

L’any preescolar.

Adreces útils.

Índex alfabètic.

el-nino-feliz

Dites setembre

0

Després de les vacances continuem amb les dites i refranys dels mesos de l ‘any.

  • Pel Setembre, neteja tines, portadores i premsa.
  • El Setembre és veremador, i es fa vi del bo i millor.
  • Allò que Agost madura, Setembre assegura.
  • L’Agost els pastura i el Setembre els madura.
  • Per l’Agost és madura; pel Setembre, sepultura.
  • Al Setembre comença l’escola i també la xerinola.
  • Al Setembre, carbasses.
  • Al Setembre, el mal temps és de témer.
  • El fred de Setembre mata l’eruga.
  • El Setembre s’emporta els ponts o eixuga les fonts.
  • Pel Setembre, cull les pomes, abans no vinguin les bromes.
  • Pel Setembre, qui tingui blat que en sembri.
  • Setembre boirós, graner polsós.

El pes de les motxilles

0

El pes que transporten els nens a l’esquena, a examen

Cada any a l’inici del curs escolar, es planteja una qüestió que afecta els més petits: porten tants llibres en les seves motxilles, que la espatlla acaba patint per anar tan carregats. Les mares ho saben molt bé. La motxilla d’un escolar pot fins i tot superar el límit de quilos recomanat per a un adult.

VEURE VÍDEO ONLINE

Go to Top