La felicitat
0Jaume Soler Lleonart: «És més fàcil ser infeliç que feliç, perquè la felicitat demana esforç»
Psicòleg, president de la Fundació Àmbit (Institut per al creixement personal) i autor de nombrosos llibres, com Ecología emocional. Jaume Soler presenta: Si no som feliços, no podem ser bons.
–¿Si no som feliços no podem ser bons?
–És una afirmació de l’ecòleg Ramon Folch que comparteixo. La persona infeliç i ressentida, que viu en un buit, sense projecte ni sentit, difícilment generarà equilibri, harmonia o bondat.
–¿De quina felicitat parlem?
–La felicitat no és un dret, ni un deure. És la conseqüència d’haver triat el camí de la creativitat, la generositat i el compromís en lloc del de la destructivitat.
–O sigui, la bona gent és feliç.
–¿Què és bona gent? ¿Gent que es limita a sobreviure, tancats en la seva comoditat, passius davant el que passa al món? ¿Gent que es resigna davant les dificultats i calla per evitar conflictes? No és el que jo entenc per felicitat productiva. El nostre món té problemes no només per la maldat d’alguns, sinó pel silenci de moltes bones persones que no actuen ni es comprometen.
–Hi ha gent que pateix misèria i desgràcies i que, tot i això, és bona.
–La pitjor misèria és la que deriva de la pobresa interior. Hi ha persones pobres, persones que han patit successos vitals durs i que són capaços d’apreciar les petites coses que els regala la vida, valorar els petits detalls, un somriure, una abraçada… Aquestes persones cultiven la felicitat.
–¿La mala gent és gent infeliç?
–Crec que sí. No només són infeliços, sinó que han triat la destructivitat com a resposta a la vida. Les persones infelices no generen bondat, ja que en la seva òrbita emocional es mouen emocions com la desil·lusió, la ràbia, la ira, el ressentiment,
l’enveja…
–¿Es pot aprendre la felicitat?
–Sí, però no com a objectiu. La felicitat és una conseqüència, és el viatge, el procés de viure l’aquí i ara amb responsabilitat cap a la persona que som i el nostre món.
–¿Per què generen tant interès els llibres de creixement personal?
–És més fàcil ser infeliç que feliç. La felicitat demana esforç, disciplina i una elecció diària de l’actitud. La vida actual, plena d’espais incerts i ritmes desajustats, no és el millor territori perquè creixi la felicitat. Davant el buit, la falta de sentit, l’ansietat i la dificultat per mantenir l’equilibri, moltes persones busquen resposta.
BLANCA ESPACIO BARCELONA
L’ordinador a l’aula
0“AL UTILITZAR L’ORDINADOR A CLASSE HE CREAT UN AMBIENT DE BIBLIOTECA”
El catedràtic de Biologia i Geologia de l’IES “La Sedeta” de Barcelona i president d’AMES (Acció per la Millora de l’Ensenyament Secundari) Antonio Jimeno, ens dóna la seva visió sobre la situació de les noves tecnologies i els nous mètodes d’aprenentatge a l’aula. MAGISTERI el va entrevistar amb motiu de la seva conferència sobre Canvis en els coneixements i dificultats en els aprenentatges, que va impartir a la XXIV Setmana de l’Educació que es va celebrar l’última setmana de novembre a la seu del Grup Santillana.
Com influirà la nova aula digital en l’aprenentatge dels alumnes?
En Educació els canvis han de ser petits, perquè no podem fer experiments amb tots els alumnes. A més, hem de controlar de seguida si estan anant bé i en què hem de rectificar. Introduir un canvi nou important, com és que el professor delega en el programa que hi ha a l’ordinador per que l’alumne aprengui, suposa un canvi radical, i per tant massa arriscat. S’hauria de fer poc a poc.
Poden sorgir molts problemes, que les xarxes no aguantin, que els ordinadors tinguin problemes tècnics, que els alumnes al cap d’unes hores es trobin cansats, que ja no es pugui intercalar una activitat amb llibre perquè s’hagi apostat per pagar una llicència d’accés a un determinat programa d’alguna editorial … Jo crec que poden sorgir molts problemes i el millor seria començar molt a poc a poc.
Quins avantatges i inconvenients té llavors l’ordinador per a l’aprenentatge de l’alumne?
Sobre aquest tema s’han fet pocs estudis, però els resultats no són bons. S’han fet a Suècia, EUA i s’han detectat alguns problemes. Disminueix bastant la comprensió lectora, hi ha problemes de comunicació verbal entre els alumnes, disminueix la capacitat de concentració i atenció. També disminueix bastant la memorització, ja que el que s’ha vist en pantalla s’oblida abans que el que es llegeix, perquè les persones estan acostumades a anar llegint detingudament i poder rellegir. En canvi en pantalla es va a buscar dades, més que a entendre tota la frase. Després, el que s’ha detectat és que la idea o la síntesi del que s’ha estudiat es perd força.
L’ordinador va molt bé per obtenir informació, però no tant per reflexionar i adquirir una idea sobre un aspecte o tema, de manera que queden informacions que amb el temps es van a esborrar i el pensament al final no queda tan estructurat. Hi ha una frase que m’agrada molt i que té a veure amb que una imatge val més que mil paraules. Parlant de les noves tecnologies jo crec que s’ha de recuperar la idea que un pensament o reflexió val més que mil imatges.
És llavors perillós basar tot l’aprenentatge a l’ordinador?
Per descomptat. Cal anar canviant els paisatges a l’hora d’estudiar-laboratori, classe clàssica en què el professor t’explica i torna enrere si l’alumne no ho comprèn, amb uns exercicis basats en l’ordinador. I el que és fonamental és que es facin estudis, una avaluació final comparativa d’alumnes que hagin utilitzat l’ordinador, altres que hagin estudiat com sempre, i així els professors veiem on podem corregir. Llançar-se a la piscina i tots alhora és molt perillós.
I el professor està realment preparat per a l’aula digital?
Hi ha de tot. El que passa és que si el sistema fos correctament i els professors veiessin que als seus companys que l’utilitzen els va bé, es implicarien més. Perquè el professorat té força tendència a anar adquirint el que calgui, ja que té la sensació que es pot quedar enrere. El problema és que els docents no es fien, no ho veuen clar.
Com caldria utilitzar llavors l’ordinador per crear confiança?
Jo quan faig servir l’ordinador a la classe, he creat un ambient com si fos una biblioteca. Els alumnes no poden parlar entre ells, ni sortir de la pàgina on hi ha els exercicis. Si no ho fes, parlarien entre ells, es distrauria i a més, alguns anirien a buscar una altra informació que en aquell moment els ve de gust. En aquestes condicions l’ordinador funciona bé, sense aquest control seria terrible. De fet, en els treballs dels adults està passant. Quan s’introdueixen els ordinadors es descobreix que moltes persones no estan treballant, sinó que estan adquirint aquests bitllets o consultant les notícies del dia. Cal posar uns controls. Amb els nens, ja que molt més.
Però si l’alumne pot portar l’ordinador a casa, el paper de la família també és fonamental.
Fan falta controls, però no només del propi centre o de la família. És que l’Administració ha d’assumir les seves responsabilitats, ha de fer controls del que saben els alumnes per establir si un alumne pot passar d’una etapa a l’altra. Si hi ha un control per part de l’Administració, ja es van espavilar els centres i els pares perquè l’alumne estudiï. Si no hi ha controls, els alumnes poden utilitzar molt malament l’ordinador, perquè l’ordinador és una porta oberta al món. Per un ordinador poden entrar coses molt antieducatives.
L’altre gran canvi en les aules és l’aprenentatge per competències. Com es desenvolupa el professor?
És difícil perquè estem acostumats a una forma de treballar diferent. Si ens diuen que hem de treballar d’una determinada manera, però no obstant això no ho van a controlar. Si l’Administració vol que nosaltres canviem la nostra manera d’ensenyar, l’Administració també ha de controlar que els alumnes d’ara saben aquestes competències. Sense aquest control a l’alumnat, el professorat continuarà fent el que ha fet fins ara, no canviarà.
En què consistiria aquest control?
Preguntar als alumnes, mitjançant proves externes, una sèrie de preguntes en les quals quedi en evidència que dominen aquestes competències. Si l’alumne no les domina, l’Administració ha de reconèixer que aquest alumne no ha arribat a les competències i no se li pot considerar aprovada la Primària i l’ESO. En el moment en què l’Administració faci això, el professorat s’adonarà de seguida que els seus alumnes no han obtingut bons resultats, i ha de prendre’s seriosament el que l’Administració li està demanant, perquè l’està examinant segons competències. Aleshores el professorat és capaç de canviar ràpidament.
Antonio Jimeno
Gent de poques paraules
0De tant en tant, als mitjans de comunicació, se suscita el tema de l’empobriment del llenguatge i les mancances d’expressió que patim.
Alguns especialistes arribaven a la conclusió que els dèficits d’escriptura dels joves no venien pas del mòbil, sinó que en culpaven internet i els plans d’estudi.
LLEGIR COSES COM AQUESTES M’HA RECORDAT que, temps enrere, havia tingut ganes d’escriure -i aleshores no ho vaig fer- la lloança d’un anunci que sortia a la televisió i als diaris: em refereixo a una publicitat de Biblioteques de Barcelona que podríem resumir en l’eslògan Les biblioteques sí que són guai. Al meu entendre, era una autèntica troballa i, a part de l’encert de la realització, em feia feliç que incidís en aquesta pobresa creixent del nostre llenguatge, en la reducció progressiva de l’espectre de paraules que tots plegats, i no solament els joves, solem utilitzar. Per exemple: és evident que cada cop sabem menys coses d’alguns àmbits de la nostra societat que estan en regressió -el món rural, per esmentar-ne un d’evident, o ben aviat el món d’algunes indústries que han estat tan importants com ara el tèxtil-, però no sembla que aquesta pèrdua es compensi amb una riquesa equivalent en els àmbits de relació que ens són més habituals. El problema no és, doncs, que anomenem amb el genèric arbre o animal tota la diversitat d’espècies que hi ha més enllà del clos de les ciutats; el problema, prou conegut, és que cada vegada ens expliquem pitjor i manegem un vocabulari més esquifit, amb la reducció consegüent, no ens enganyem, de la nostra capacitat de pensament i raciocini.
SERIA BONIC, I TERRIBLEMENT INGENU, poder creure que tot plegat és el fruit d’haver aconseguit una destil·lació suprema del llenguatge, d’haver arribat a aquell “minimalisme de l’essencialitat” de què parlava una vegada en Modest Prats, el capellà i filòleg empordanès. És la comparació que ell retreia de Steiner, quan recordava que les 28.000 entrades lèxiques de William Shakespeare es redueixen a 2.500 en el cas de Racine, i això no priva pas el segon de ser, com el primer, un geni de la literatura… No, és clar, el nostre problema és tot un altre i no crec que tot el mal es trobi, com tan sovint sentim a dir, en una societat fonamentada en la força de la imatge, en el sincretisme del llenguatge tecnològic o en el mal costum del llenguatge volgudament reduccionista que els joves apliquen quan xategen o s’envien missatges per telèfon. Hi ha d’haver, n’estic segur, algun dèficit en la nostra formació que expliqui la gravetat d’un fenomen creixent que, malgrat que sembla preocupar unes quantes persones, no veig pas que trobi cap mena de remei. De tant en tant, és ben cert, hi ha algú que s’exclama, i que fins i tot guanya l’adhesió momentània d’algun lector distret. Valgui, doncs, aquest article, com a mostra d’un lament que tanmateix no s’apaga o com una nova veu que clama en el desert…
RECORDO TAMBÉ QUE, FA UNS QUANTS ANYS, un amic corresponsal de la televisió a França m’explicava que, quan sortien al carrer amb les càmeres per captar les opinions dels vianants sobre qualsevol tema, podien aprofitar moltes més entrevistes que les que se solen obtenir, amb el mateix procediment, al sud dels Pirineus. O sigui, per dir-ho més brutalment, que els francesos s’expliquen millor, saben articular el seu discurs més bé que nosaltres i qui sap si tenen fins i tot més vocabulari. És un problema pròxim al 1r que hem denunciat: no sols es redueix el nostre espectre de mots, sinó que cada vegada ens expliquem pitjor, sigui de paraula, sigui per escrit.
HI HAURIA, ESCLAR, LA TEMPTACIÓ de fer recaure un dèficit tan evident en el nostre sofert i forçós bilingüisme o, cada cop més, en el nostre innegable plurilingüisme. Com que el castellà s’apodera de tot i arracona cada cop més el català en això que en diem l’ús social -el pati de l’escola, el mercat o la feina-, com que tenim tres-cents idiomes voltant per Catalunya en graus diversos de penetració, ja és prou que siguem capaços d’articular uns quants mots ben endreçats en cada una de les llengües majoritàries que arribem a dominar. Però la veritat és que la comparació amb societats no tan multilingües com la nostra, o sense la presència de dues llengües oficials i preferents al costat de l’anglès, no sembla pas donar una explicació a aquest empobriment que comentem. Deixant-nos endur simplement pel que sentim aquí i allà, qualsevol diria que el castellà de Valladolid o de Múrcia tampoc no passa pel seu millor moment…
AIXÍ, DONCS, I PER RESOLDRE EL PROBLEMA de la pobresa del llenguatge, la recepta que oferia aquell vell anunci de Biblioteques de Barcelona era sens dubte eficaç i ben intencionada: aneu a les biblioteques i llegiu, venia a dir; segur que, a més d’obrir-vos a un món fascinador, apassionant, enriquireu el vostre llenguatge (i us explicareu millor, i fareu menys faltes d’ortografia, és clar). Potser sí que el noi un xic aturat de l’anunci podria penjar de la seva enamorada un reguitzell de paraules molt més ric que el de trobar-la simplement… “guai”. Però em temo que la visita sovintejada a les biblioteques, tot i els seus beneficis innegables, no resoldria tota la magnitud del problema.
FA FALTA ALGUNA COSA MÉS. El meu amic corresponsal, decebut de veure el contrast entre nosaltres i els francesos, em cantava les excel·lències del sistema educatiu dels nostres veïns, que em sembla que incloïa -i no sé ben bé si encara inclou- l’obligació a tot l’ensenyament bàsic de fer una redacció, escriure un dictat i memoritzar i recitar un poema cada setmana, és a dir, diverses pràctiques pedagògiques que alguns deuen considerar completament passades de moda, allunyades dels mètodes educatius més en voga… No sé pas com podria encabir-se enmig de la selva actual de disposicions educatives i lingüístiques -pobres mestres i pobres criatures!-, però potser si ho apliquéssim aquí, a les nostres escoles i amb caràcter general i obligatori, alguna cosa hi guanyaríem: encara no seríem capaços de discernir entre un roure i una alzina o entre una gallina i un gall, però segur que el nostre xicot d’aquell anunci oblidat expressaria millor els seus sentiments i seria capaç de dir-li a la noia que, quan estava amb ella, “el temps s’atura, el silenci parla i el meu cor sent que ja no ha de buscar res més”… I és que això li deia el noi, després de passar per l’aprenentatge benigne i salvador -realment màgic pel que es veu- de les nostres biblioteques…
ANTONI DALMAU / ESCRIPTOR Diari: Avui. 20.01.10
Paranoid Park
0Per començar bé l’any, PARANOID PARK del director Gus Van Sant
Un dels millors retrats d’adolescents que ens ha donat el cinema
Paranoid Park em sembla una pel lícula gairebé perfecta. Crec que és el millor treball del director Gus Van Sant i una de les pel lícules més destacades dels últims anys. A vegades les paraules no són suficients per expressar amb minuciositat les sensacions obtingudes com a espectador.
Gus Van Sant amb saviesa utilitza una gamma d’elements cinematogràfics dispars, a penes embastades, per aconseguir dotar de significat a Alex, personatge principal d’aquesta trista, molt trista aventura, i aconseguir que sentim la seva soledat.
Però apropem-nos a la sinopsi, mínima, tot just un fet i un personatge. Veiem a Alex, un adolescent de Portland, que vol entrar al món adult representat per un parc, conegut com Paranoid Park, lloc on els més grans practiquen monopatí, malabarismes a bord d’un patinet. Un dia, que Alex ha estat allà, alguna cosa succeeix als voltants, en unes vies de tren, on un guàrdia de seguretat mor decapitat
Entre l’inici i final Gus Van Sant acompanya a un jove que vol conèixer el món dels adults, que vol abandonar i l’adolescència i internar en un món per al qual, encara, no té edat (potser sí maduresa). És aquesta ansietat la que ens permet corroborar la seva insatisfactòria vida. Els seus pares estan separats, es porta bé amb tots dos, no li molesten, però tampoc no li fan cas. A la mare la veiem de lluny, el pare només apareix una vegada, al principi difuminat i ho veiem nítidament quan ja sabem que Alex no va a confessar cap de les seves preocupacions, perquè al seu progenitor només li preocupa, en el fons, ell mateix i ningú més. Té un germà de tretze anys que sembla no donar-li guerra. Surt amb una jove atractiva, Jennifer, amb la qual perd la virginitat, una relació en la qual ella té més interès que ell, que gaudeix més amb la sensació que li produeix visitar aquest món que és Paranoid Park, de qui es diu que ” és recomanable no anar sol “. El ritu de pas per accedir a aquest món adult serà pujar a un tren en marxa. Però tot, per al jove, és un buit existencial, un camí sense inici ni final, com el seu alentit caminar, a qui persegueix l’operador Christopher Doyle, i al qual acompanya la música prestada per Nino Rota.
Com afirma el protagonista, “els problemes petits són molt estúpids”, com li respon Macy, “no, si et passen a tu”, Paranoid Park sembla així una història mínima, però compon un dels retrats sobre un adolescent més admirables d’ els darrers anys.

Entrevista François Dubet
0
François Dubet: «L’escola ha de tractar bé els vençuts»
Aquest expert en educació, un dels més respectats a França, diu que el model escolar confeccionat a mida de la nació s’esgota. La immigració convida al ‘redisseny’.
Aquest sociòleg sosté que l’escola ha aconseguit ser democràtica però que li falta ser justa. I en aquesta lluita està ficat. François Dubet (Périgueux, 1946), director d’estudis de l’École des Hautes Études en Sciences Socials, és autor d’assajos que han sacsejat el sistema francès, com ‘La escuela de las oportunidades’ i ‘El declive de la institución’, publicats en castellà per Gedisa.
–Ha canviat el paisatge a les aules. I a vegades amenaça tempesta.
Les escoles estan dissenyades a la mida de la nació. Pretenen formar bons francesos, italians o catalans. Però les coses han canviat. Cal construir programes perquè tothom els pugui realitzar.
–L’atonia d’alguns pot frenar el progrés dels altres, no li sembla?
Una escola justa no és la que fabrica vencedors que acumulen mèrits, sinó la que tracta bé els vençuts que no en tenen. Ells posseeixen tants valors humans i socials com els altres.
-Els exàmens no els avaluen.
Jo sóc partidari de no seleccionar els alumnes fins als 16 anys. S’ha de crear unitat. Després ja començarà el combat. Perquè si es comença massa aviat, hi haurà una minoria excel·lent i una immensa majoria exclosa.
-Buscar l’excel·lència no sembla un mal propòsit.
Però no es parla mai del 20 o el 30% de gent completament incompetent. Si per produir un Albert Einstein o un Rafa Nadal fa falta que hi hagi milers de cadàvers escolars, potser és millor que no es produeixin… La recerca de l’elit ha causat a França una feble confiança en les institucions i una baixa estima en els alumnes. I és a l’elit a qui li interessa que això passi.
-Això, al país de la llibertat, la igualtat i la fraternitat…
L’escola ara és millor que fa 50 anys, quan hi estava vetada l’entrada de dones, pagesos i obrers. Però no es té en compte la realitat de les aules. Per exemple, el 1970 l’escola va passar a ser mixta, l’adolescència i la seva revolució hormonal van entrar als centres, però ningú va preveure fins a quin punt això canviaria les coses.
-A la barreja de sexes s’hi suma ara la diversitat de cultures.
L’escola del segle XXI ha de ser comuna, eficaç en termes econòmics -si els alumnes senten que el diploma no els serveix, deixaran d’anar-hi-, i complir una funció moral: formar individus generosos i oberts.
– Existeix ja algun model que reuneixi tanta virtut?
L’escola escandinava no està malament. Els nens hi van contents, té un bon nivell i més igualtat. ¿El secret? Als països protestants el mestre no és el successor del capellà.
-Què vol dir?
Els països on el sistema educatiu falla són aquells que tenen una relació teològica amb l’escola. Com que és una institució creada per l’església, creiem que té un deure sagrat: salvar el món.
-No exagera una mica?
No. Esperem que l’escola fabriqui igualtat d’oportunitats, que determini la competència de l’individu, reemplaci la família, integri les minories. ¡Això no és raonable! Prestaríem un gran servei a l’escola si no esperem que arregli tots els problemes socials.
-En pot suavitzar alguns.
A França tot passa com si haguéssim renunciat a reduir les desigualtats socials. Ens conformem de dir: «Gràcies a l’escola, els pobres es podran tornar rics». ¡És fals! Primer, perquè els pobres es belluguen pitjor a l’escola, i segon, perquè els rics no estan disposats a cedir-los el lloc.
-Seria just que el mèrit manés. Però vostè no hi està d’acord.
El que no és just és que les notes defineixin tots els mèrits escolars. L’escola es concentra en l’alumne que va primer en matemàtiques, però es desentén del que és amable, que socialment resulta molt útil. ¡Això és un regal per a les classes acomodades! A més, des de la perspectiva de l’individu, el mèrit és molt violent.
-Violent en quin sentit?
Fa 50 anys un nen obrer podia dir: «No he tingut èxit a l’escola per culpa del sistema capitalista i burgès». Avui l’escola meritocràtica el condemna a dir: «Si no he tingut èxit a l’escola és perquè sóc un nul». I això el torna violent contra els educadors, i fa créixer l’absentisme.
-I a sobre hi ha crisi d’autoritat.
Cada alumne ha de percebre el seu centre com una comunitat política en la qual existeix una llei i aquesta llei s’ha de respectar. Per la seva banda, els professors hi han d’estar presents.
-Els que, a vegades, no ho estan són els pares.
Hi ha veus que reclamen que la dona torni a casa, però això no passarà. Per tant, l’escola ha d’acollir, fer sentir el nen que allà es fa més intel·ligent i més lliure. El problema, insisteixo, és que l’objectiu és tenir èxit en la competició…
El Periodico de Catalunya. 27.01.10