Llibre: ordinadors a les aules…
0UN LLIBRE EXPOSA LES CLAUS PER APRENDRE A SER “CIUTADANS DIGITALS”
Ordinadors portàtils, pissarres i llibres de text digitals ja han arribat a les aules, però s’ha canviat la metodologia d’ensenyar o simplement s’estan repetint esquemes amb nous instruments?
“Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia” recull les opinions d’un grup de professors experts en Tecnologies de la Informació i la Comunicació que proposen ensenyar a nens i joves a ser ciutadans digitals.
“Ni els blocs, ni les wikis, ni les xarxes socials, ni YouTube, ni molt menys els llibres de text digitals o les modernes pissarres de les aules serviran de gaire als joves d’avui per enfrontar-se al futur que els espera si abans no canviem la manera d’ensenyar”. Qui diu aquestes paraules és la Carme Barba, una mestra veterana de 64 anys, formadora de l’equip Àmbit TIC+C de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB i del Departament d’Educació.
La Carme Barba i en Sebastià Capella són els coordinadors del llibre acabat de publicar “Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia“, adreçada als educadors que volen entendre el canvi tecnològic que estem vivint i de quina manera aplicar-lo a les aules. “El que es proposa és una metodologia on els nens creen el seu propi coneixement. S’ha acabat això que els mestres ensenyem només el que sabem”, explica en Sebastià Capella.
“Amb aquestes paraules”, vol puntualitzar, “no estic dient que el mestre arribi a classe i s’hagi de posar a llegir al diari. Tot el contrari, té més feina, perquè ha de buscar, prèviament, la ruta de recursos digitals que guiarà els alumnes perquè aconsegueixen aprendre segons els objectius marcats”.
Vol dir això que s’ha acabat el llibre de text per aprendre? “Vol dir”, continua responent en Sebastià Capella, “que s’ha d’ensenyar a compartir i no a viure en un món individualista. Internet ho permet i exemples com el de la xarxa educativa IERN-Pangea demostra, fa més d’una dècada, que és possible aprendre fent projectes col·laborativament entre alumnes de diferents escoles, algunes situades geogràficament a l’altre extrem del món.
Els joves s’enriqueixen molt més, treballen més motivats i entenen realment el significat de la “diversitat”.
Les webquest a les aules
El pròleg del llibre el firma Bernie Dodge, professor de Tecnologia de l’Educació de la Universitat de San Diego, i creador de les Webquest el 1995. La Carme Barba les va adoptar i va començar a aplicar-les a les aules catalanes. Recorda que ja fa 10 anys va crear el blog WebQuest.cat, una acurada guia de materials en diverses llengües. “Les webquest són activitats en les quals la informació amb què l’alumnat interactua prové de recursos d’Internet”, explica.
“Un exemple seria fer un pressupost per visitar un museu. Els alumnes han de localitzar-lo per Internet, saber els transports per arribar-hi i el seu cost, aconseguir un preu reduït, etc. Finalment, hi ha un debat a l’aula. Per a una activitat tant senzilla de matemàtiques es desenvolupa la „competència digital’, el treball cooperatiu, l’orientació en l’espai i l’organització del grup. Tot plegat és molt enriquidor”.
Més veus aportant experiències
El llibre “Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia” és un recull de les experiències de 19 professors de Catalunya que proposen anar més enllà de fer ús dels nous aparells tecnològics del moment.
“L’escola ha de formar per aprendre durant tota la vida”, explica en Jordi Adell, director del Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) de la Universitat Jaume I. Segons ell, experts, educadors i pares han d’entendre que s’està preparant els nens i joves per funcionar en un món que no sabem com serà perquè canvia molt ràpidament.
“S’han de crear els fonaments perquè trobin sols les respostes a les preguntes que se’ls plantejaran en el futur”.
Per això proposa incloure al currículum educatiu l’assignatura “Competència digital”, on s’aprendrien habilitats per buscar informació a Internet, per gestionar-la, crear-la i difondre-la; manegant la tecnologia actual (vídeos, e-books, GPS, mòbils, etc); formant en llenguatges diferents a l’oral i a l’escrit perquè vivim en una societat multimèdia. Finalment, proposa ensenyar els més joves a ser “ciutadans digitals”, perquè hauran de viure en el món real però també en el virtual.
En la mateixa línia, l’expert en xarxes educatives Narcís Vives porta a les aules els Mediascapes (una tecnologia per generar jocs i rutes multimèdia basats en la localització), els codi QR (que permeten emmagatzemar informació en dues dimensions i llegir-la a través de mòbils) i la realitat augmentada, amb la qual es pot combinar l’entorn real amb espais virtuals. Vives advoca perquè hi hagi un canvi que sacsegi el món de l’ensenyament. “Cal acabar amb la inèrcia del professorat i de l’administració. I el sector editorial s’ha de reinventar perquè ja no calen els llibres de text”.
Intel·ligències diverses
La Núria Alart és una altra mestra tecnològica. El 2004 va conèixer la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner i la va voler aplicar a les aules. “Tots som diversos i no tothom hem de fer el mateix. Internet ens permet personalitzar les activitats per a diferents intel·ligències, amb objectius comuns, perquè tothom pugui aprendre segons els seus nivells”. Aquesta pedagoga combina l’ensenyament en un institut amb la formació a professors al Màster de Secundària de la Facultat de Pedagogia de la UB. A ells els recomana explorar les webquests, adaptar-les al seu context, atrevir-se a crear-ne de noves i compartir-les.
El manresà Ramon Barlam també firma el llibre. Conegut des de fa més d’una dècada per ser un pedagog tecnològic pioner i incansable. El seu Projecte Espurna ha donat voltes per Internet en tots els formats: web, bloc, comunitats virtuals com Second Life o Ning, i televisió. Ara treballa amb els alumnes de socials de 1r d’ESO els desastres naturals a partir de videojocs-simuladors. Els alumnes creen un document amb l’eina typewith.me anotant el més destacat de la pràctica. El professor pot veure qui ha començat el document, si han fet un “copiar- enganxar” d’informació d’Internet, si han col·laborat uns quants o ha fet el treball només un, etc. I aquest només és un exemple dels múltiples que col·lecciona en Ramon Barlam.
Una de les coordinadores del Projecte Eduwiki, l’Anna Pérez, és del mateix parer que en Narcís Vives. “Es pot ensenyar creant continguts multimèdia (vídeo i ràdio) i prescindint dels clàssics llibres de text”. Ella és també l’autora del bloc de Ravalnet, una xarxa d’intercanvi de coneixements entre docents. Anna Pérez creu que en els propers anys es podrà fer recerca a les aules, creant continguts a partir dels coneixements adquirits entre els alumnes. “El professorat ha de ser el mediador, aconseguir que els nens i joves sentin que són protagonistes del seu propi aprenentatge”.
Per acabar, la Carme Barba diu que el llibre “Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia” s’ha escrit en xarxa entre tots els professors implicats. Són pedagogs acostumats a manejar les TIC, a crear continguts amb els alumnes i a difondre’ls a altres pedagogs per generar nou coneixement. “Aquesta és la fórmula que hem d’aplicar a les aules per ensenyar a ser ciutadans digitals: metodologia+continguts+eines. És a dir, el professor ha de guiar l’alumne a crear el seu propi coneixement.
3CAT24.CAT. 25.01.11 KARMA PEIRÓ
Explicar un conte
0Per a pares: Com explicar un conte i no morir en l’intent
Explicar contes és una activitat molt gratificant, no només per qui escolta sinó també per a qui narra. Habitualment aquesta pràctica s’associa a les primeres edats, i és cert que als més petits els encanta que els expliquin històries, però els grans són també un bon públic.
Segur que a tu també t’agrada escoltar històries i retens a la memòria algunes que et van explicar a la teva infància.
Però et preguntaràs … Què necessito per això?
Simplement ganes i una bona història per explicar.
I… Quins contes puc explicar?
Abans que res, la història que triïs ha d’agradar-te, ha de emocionar, convèncer.
Als més petits els agraden els contes populars, els clàssics, les històries amb llenguatge sonor, els contes acumulatius i encadenats, les narracions que provoquen el riure …
Als grans els interessen les històries de por, de misteri, també les aventures (fins i tot aquelles que t’hagin passat a tu o a algun altre membre de la família), els mites i llegendes, l’humor, l’absurd …
No et limitis al conte de tradició oral, hi ha històries actuals aptes per ser explicades. Pots demanar consell al teu llibreter, al bibliotecari …
Ja, però com ho faig?
Alguns consells:
Si disposes de temps, i et ve de gust, pots preparar una mica el conte:
• Llegeix la història una o dues vegades, no has de memoritzar-la.
• Ordena mentalment les seqüències.
• Identifica els moments de tensió.
Quins recursos puc utilitzar?
• Si has triat un llibre il·lustrat, utilitza les imatges per dialogar amb el teu fill, elles també compten i aporten contingut a la història.
• De vegades, les titelles aconsegueixen captar l’atenció. Pots utilitzar una que representi el narrador o el protagonista de la història.
• L’estratègia de guardar un objecte o un missatge en una caixa o bossa pot sorprendre i motivar al teu fill, sobretot si és petit.
• Introduir cançons i ritmes resulta molt atractiu i convida a participar.
• Si el teu fill està interessat en veure una pel·lícula, pots aprofitar per oferir-li la història original.
• Una notícia de premsa pot ser un bon argument per explicar i motivar el diàleg.
A l’hora d’explica’l tingues en compte el següent:
• Tria la fórmula que et sembli més adequada per iniciar el conte: Hi havia una vegada …, Diuen que …, En un lloc de …, Sabies que …?
• Intenta canviar la veu, diferenciant si és possible el narrador de la resta de personatges, per transmetre les seves emocions: si estan enfadats, alegres, tristos …
• Si apareixen onomatopeies, enumeracions o repeticions tingues en compte, ja que donen ritme a la història i contribueixen a que el nen escolti amb interès i participi.
• Atén les pauses i els silencis.
• Adapta el text al teu llenguatge, interpreta l’estil i el to del conte: fantàstic, humorístic, misteriós, terrorífic …
• No abusis dels diminutius, encara que el teu fill sigui petit.
• Compta amb entusiasme, amb ganes.
• Convida al teu fill a participar en la història.
• Si t’oblides d’algun detall no passa res, pots reprendre’l en un altre moment si ho creus necessari, però no comencis de nou la història.
No oblidis que:
Només necessites ganes i una bona història.
A fer-ho, com qualsevol altra activitat, s’aprèn amb la pràctica.
Tots podem fer-ho, sense necessitat de ser professionals.
En Castellà a: http://www.lecturalab.org/story.php?id=1735
Més èxit, menys fracàs
0A L’ESCOLA: MÉS ÈXIT, MENYS FRACÀS
Tan prioritari és ajudar els que tenen més dificultats com donar ales als que en tenen menys
El darrer Informe PISA 2009 ens indica que els alumnes catalans de quinze anys, en relació amb els anteriors informes del 2000, 2003 i 2006, amb fluctuacions variables, es troben més o menys on estaven fa deu anys. O sigui que es constata que moure significativament, amb tendències clares, els resultats dels alumnes en un sistema educatiu costa molt i molt, malgrat que puguin haver-hi algunes excepcions. Si tenim en compte que la franja d’estudiants catalans en els intervals més alts de puntuacions de l’informe PISA se situa en un 5%, tres punts per sota de la mitjana de l’OCDE, i que els que es troben en els nivells més baixos –tot i que han millorat– són encara un 13%, hem de concloure que tenim un índex molt baix d’èxit i un encara massa alt índex de fracàs escolar.
Deixant de banda l’Informe PISA i atenent les proves de competències bàsiques de sisè de primària dels darrers dos anys, així com altres indicadors de fracàs escolar a l’ESO i a la secundària postobligatòria, hem de concloure que el nostre sistema educatiu arrossega, ja des de primària, uns índexs de fracàs molt importants que, juntament amb els pobres resultats en la banda alta, conformen una situació que reclama una millora urgent en ambdós aspectes.
Per una banda, hem de reduir de manera efectiva unes taxes de fracàs escolar que són insostenibles per a un país que aspiri que el seu teixit productiu, i de valor afegit, prevegi l’esperonament i la promoció de l’emprenedoria, la innovació i la recerca. I per altra part ens cal un sistema educatiu que promogui alts resultats en una àmplia franja dels seus estudiants. Ens referim a potenciar i reconèixer els alumnes d’altes capacitats per dotar-los d’instruments esperonadors de totes les seves potencialitats i, molt especialment, també fem referència a saber promocionar i reconèixer escolarment els talents específics que la majoria d’alumnes ostenten, malgrat que alguns d’ells no siguin estrictament acadèmics. No podem malbaratar cap talent, sigui de la modalitat que sigui, perquè cadascun d’ells és un tresor en mans d’un bon mestre i professor. Un tresor que serveix per potenciar l’autoestima de l’alumne que molt sovint representa el necessari incentiu envers l’èxit personal i l’escolar.
Les nostres escoles i instituts no han de tenir por de l’èxit dels seus alumnes; l’han de saber reconèixer i fomentar; li han d’oferir oportunitats d’expressió, en activitats específiques, curriculars, organitzatives, individuals i en equip. Activitats que compaginin el treball en projectes amb alumnes que comparteixin determinats interessos i habilitats –possibilitant l’èxit d’aquests projectes– i, paral·lelament, altres activitats on puguin expressar-se els talents específics de cada noi i noia, tot compartint-los amb els altres companys diversos per socialitzar el seu valor en benefici del conjunt.
De la mateixa manera, l’alumnat amb més dificultats per aprendre ha de disposar d’atencions individualitzades més efectives; millors programes i aplicatius tecnològics personalitzats; un currículum on es posi l’èmfasi en els aspectes més essencials de les competències; una organització escolar que permeti compensar, amb més temps i més dedicació personal, el retard en l’aprenentatge que sempre s’ha de procurar sigui ocasional i que no esdevingui crònic. En aquest sentit, les ajudes per part d’especialistes i de recursos addicionals han de ser considerades com a estratègiques i prioritàries i no pas com a quelcom excepcional pendent de si el pressupost hi arriba o no. En això ens hi juguem la pròpia cohesió social del país.
Són aquestes dues accions, la que té per objectiu reconèixer i elevar l’excel·lència educativa de molts alumnes, i la que ha d’acompanyar i no permetre deixar enrere cap noi i noia –millorar l’èxit de la majoria, doncs–, les que haurem de prioritzar molt especialment en els programes per lluitar contra el fracàs escolar, car hem de reconèixer que tant fracàs és que més d’1 de cada 4 alumnes de setze anys no assoleixi el graduat en ESO, com que només 1 de cada 20 pugui assolir resultats excel·lents.
AVUI. 14.01.11 Enric Roca i Cases
Recomanats Nadal 2010
0El grup d’animació a la lectura de l’Escola Pia de Catalunya recomana aquest llibres per Nadal.
INFANTIL
A PARTIR DE 3 ANYS
- Ernestina la gallina. Oceano Travesía.
- Mi circo. Xavier Deneux. Oceano Travesía
- A la platja. Emma Dodd. Cruïlla
A PARTIR DE 4 ANYS
- Tinc un pare genial! Ross Collins. Blume
- El retall. Sthépane Servant. Intermón Oxfam.
- En Titani i el cargol veloç. Michel Gay. Corimbo.
A PARTIR DE 5 ANYS
- ¿Por qué no quieres comer? Jonathan Farr. FCE
- És meu això! Michel van Zeveren. Corimbo
- No. Claudia Rueda. Oceano Travesía
PRIMÀRIA
CICLE INICIAL
- El insólito ascenso de Madame Pol. NICOLAS ARISPE. Faktoria de libros.
- Juan Lobo. TONY ROSS. Oceano Travesía.
- En el silencio del bosque. CRISTINA PEREZ. Ed. A buen paso.
CICLE MITJÀ
- L’escola secreta de la Masrim. JEANETE WINTER. Joventut
- Conversa amb un pastís de xocolata. MARTIN PAGE
- Limoncito. JAVIER SAEZ CASTAN. Oceano Travesia.
CICLE SUPERIOR
- La meva vida és un conte. JANET TASHJIAN. Mac Millan.
- El meu germà és un geni. RODRIGO MUÑOZ. Edebé.
- He tornat a jugar amb la mare i se m’ha espatllat. MIQUEL OBIOLS.
SECUNDÀRIA
1r – 2n ESO
- L’ombra del nord. Philip Pullman. Bromera.
- Guguengol. David Nello. Estrella Polar.
- Jo me’n vaig. Mariasun Landa. Cruïlla.
3r – 4rt ESO
- Paraules emmetzinades. MAITE CARRANZA. Edebé.
- 24 imatge per segon. Josep Lorman. Columna Jove.
- Airman. EOIN COLFER. Bromera.
BATXILLERAT – FORMACIÓ PROFESSIONAL
- La nit de l’oracle. PAUL AUSTER. Anagrama
- Temps de miracles. Anne-Laure Bondoux. Baula
- El castell dels Pirineus. Jostein Gaarder. Cruïlla.
PARES, MARES, AVIS, ÀVIES…
- La lladre de llibres. MARKUS SUZAK. La Campana.
- L’illa de l’última veritat. FLÀVIA COMPANY. Proa.
- El mejor amigo del oso. ARTO PAASILINA. Anagrama
Ajuda dels nens
0COM FER QUE ELS NENS AJUDIN A CASA
Als més petits els encanta col·laborar i sentir-se útils i implicats en les tasques domèstiques, cal aprendre a utilitzar aquesta energia i treure profit
– Cal estar disposat a invertir una mica més de temps
– Tenir present que se’ls pot caure o fer malbé alguna cosa i prevenir-ho.
– Si estan aprenent, no s’ha de renya’ls sinó ensenya’ls.
– Convertir la quotidianitat en un joc.
– Posar en una pissarra o en una llibreta les regles del joc, per evitar equívocs.
– I ser constants.
Els nens aprenen motivant-los, imitant i gràcies a la repetició. La primera tasca serà ordenar les joguines, tinguem en ment a Mary Poppins i convertim l’ordre en un divertit joc. Les joguines grans en la caixa gran, els petits en la caixa petita. Els vermells amb els vermells i el cotxes amb els cotxes. Els animals de granja no els barregem amb els salvatges i les nines les ordenem per mides, de la més gran a la més petita. Ordenem i aprenem a la vegada. Classificar ajuda a estructurar la ment, és un exercici bo i saludable.
Quan són una mica més grans, s’ho passen bomba ajudant-te a la cuina, un pizza o un pastís poden ser l’excusa perfecta per una tarda de diversió a la cuina. Grans dosis de paciència, ens ajudaran i sobretot no tenir presses i res pendent. Els nens agrairan la nostra dedicació amb la seva expressió d’alegria.
La seva implicació en aquestes tasques reforça els vincles afectius que existeixen entre pares i fills ja que se senten part activa de la família i és important fomentar-lo.
En la següent etapa, a partir dels 7 anys, els nens poden començar a fer encàrrecs, anar a buscar el pa o el diari, baixar les escombraries o fer-se el llit. Poc a poc han d’anar assumint responsabilitats. Així els ajudem a créixer i les vacances són un dels millors moments per posar-nos mans a l’obra. Tenim temps i estem relaxats, així que no deixem per demà el que podem fer avui.
El País 25/05/2010