El dia d’avui…
0Com serà el teu dia avui?
Aquest matí vaig despertar emocionat
amb totes les coses que he de fer
abans que el rellotge sonés.
Tinc responsabilitats de complir avui. Sóc important.
La meva feina és escollir quina mena de dia vaig a tenir.
Avui puc queixar-me perquè el dia és plujós
o puc donar gràcies a Déu perquè les plantes estan sent regades.
Avui em puc sentir trist perquè no tinc més diners
o puc estar content que les meves finances m’empenyen
a planejar les meves compres amb intel·ligència.
Avui puc queixar-me de la meva salut
o puc sentir l’alegria de que estic viu.
Avui puc lamentar de tot.
el que els meus pares no em van donar mentre estava creixent
o puc sentir-me agraït de que em permetessin haver nascut.
Avui puc plorar perquè les roses tenen espines
o puc celebrar que les espines tenen roses.
Avui puc autocompadir-me per no tenir molts amics
o puc emocionar-me i embarcar-me en l’aventura de descobrir noves relacions.
Avui puc queixar-me perquè he d’anar a treballar
o puc cridar d’alegria perquè tinc una feina.
Avui puc queixar-me perquè he d’anar a l’escola
o puc obrir la meva ment enèrgicament
i omplir-la amb nous i rics coneixements.
Avui puc murmurar amargament perquè he de fer les tasques de la llar o puc sentir-me honrat perquè tinc un sostre per la meva ment, cos i ànima.
Avui el dia es presenta davant meu esperant que jo li de forma i aquí estic, sóc l’escultor. El que passi avui depèn de mi,
jo he de triar quin tipus de dia vaig a tenir.
Que tinguis un gran dia … al menys que tinguis altres plans!
Dia mundial de l’Activitat Física
0El dia 6 d’abril es celebra el dia Mundial de l’Activitat Física.
L’activitat física regular és bona per a totes les edats. Practicar algun esport, fer gimnàstica o simplement jugar, caminar, anar amb bicicleta o fer activitats quotidianes d’una manera activa convé perquè:
- Ajuda a sentir-se millor, amb més energia, i a relaxar-se, reduir l’estrès, dormir millor i tonificar els músculs.
- Ajuda a prevenir i tractar l’excés de pes perquè regula la gana i augmenta el nombre de calories que es gasten cada dia.
- Ajuda la canalla a relacionar-se amb els altres i a créixer millor, més alegres i més sans.
Un munt de beneficis
Fer activitat física de manera regular és cuidar-se, perquè tot l’organisme en surt beneficiat.
- COR: redueix el risc de patir malalties cardíaques, embòlies, diabetis i hipertensió arterial.
- ARTÈRIES: ajuda a mantenir-les flexibles i sanes.
- ARTICULACIONS: enforteix els músculs, els ossos i manté la funció de les articulacions.
- SISTEMA NERVIÓS: ajuda a mantenir-lo en bona forma.
Atenció: cal que consulteu el metge si teniu la intenció d’augmentar molt la intensitat o el volum de les activitats que feu normalment.
El que convé:
- PERSONES ADULTES: com a mínim 30 minuts d’activitat física moderada 5 o més dies per setmana. Les persones més grans han d’incloure exercicis específics de força, flexibilitat i equilibri.
- INFANTS I GENT JOVE: cada dia cal fer 1 hora d’activitat física moderada, com a mínim.
- Trieu activitats que us agradin.
- Si no teniu temps, podeu anar sumant minuts actius durant el dia.
- Si us va millor, o si ho preferiu, podeu combinar activitats diferents (esports, jocs, desplaçaments a peu o en bicicleta, gimnàstica, exercici planificat). N’obtindreu més beneficis.
- Convertiu l’estil de vida actiu en un hàbit.
30 minuts d’activitat física moderada equivalen a un d’aquests exercicis:
15 minuts
- pujant escales
- saltant a corda
- corrent 2,5 km
- recorrent 6,5 km amb bicicleta
20 minuts
- jugant a bàsquet
- fent natació
30 minuts
- fent gimnàstica a l’aigua
- ballant
- caminant 3 km a bon pas
- recorrent 8 km amb bicicleta
40 / 60 minuts
- netejant vidres, el terra, el cotxe, etcètera.
Això suposa cremar al voltant de 150 kcal

L’educació lenta
0L’Educació lenta (De vegades correm molt i no s’arriba enlloc)
A partir de la lectura d’un llibre que es diu:“Elogi a l’educació lenta” de Joan Doménech Francesh
Avui en dia que estan de moda tots els moviments de “Slow food” (menjar lent), “Slow life” (Forma de vida lenta), també comencen a arribar alguns documents sobre l’educació lenta, tant a casa, amb la família (aquesta societat d’avui en dia que sempre corre i sempre té pressa…) i també a l’escola.
Tot està impregnat per una velocitat que no deixa assaborir el sentit de les coses.
Alguns punts que tenen a veure amb l’educació a casa, amb la família.
” Més, abans i més ràpid, ja no són sinònim de millor”
No es tracta de fer totes les coses a poc a poc, sinó de saber trobar el temps just per a cadascú i per a cada activitat.
– Mai hem de fer comparacions entre germans, cosins, amics o coneguts. Cada infant te el seu propi ritme d’aprenentatge.
– Els infants en les seves edats primerenques han de dedicar moltes estones al joc. Han de jugar, jugar i jugar. Ja que jugant aprenen a gestionar el seu temps, a què dediquen més o menys estona i així van aprenen. Cadascú al seu ritme. No cal que siguin sempre jocs didàctics. Juga amb una capsa pot significar un aprenentatge sobre la imaginació i la creativitat. Ell, poc a poc anirà escollint els seus jocs i així anirà aprenen. La qüestió és que han de jugar fins al límit d’avorrir-se.
Ja arribarà l’edat d’aprendre altres coses i després ja no hi haurà tan temps per jugar. No se’ls ha d’avançar l’aprenentatge de coses que són típiques de nens més grans. No s’ha de forçar. Ja ho aprendran.
– Els pares l’únic que han de controlar és l’estona que passen davant la TV i altres màquines de jugar, que sovint fan que l’infant es comporti com un autòmat i desconnecti del que l’envolta.
– L’exemple dels pares i de la família que l’envolta és la millor manera d’educar els fills.
– Interessar-se per les activitats culturals de l’entorn i viure-les plegats.
– En les primeres edats eliminar les activitats extraescolars ( que tenen la pretensió d’ampliar, accelerar o avançar els coneixements). Els infants ja en tenen prou anant a l’escola i tot l’altre temps l’han de passar amb la família i sobretot han de jugar.
– Explicar molts contes, compartir músiques. Han de fer petits encàrrecs que suposin adquisició de coneixements.
– Treballar la responsabilitat dels infants en les tasques domèstiques.
– Valorar cada fill pels seus valors individuals
– Programar espais de temps per als fills. Temps per compartir i no deixar-ho només pel cap de setmana.
– Donar exemple d’utilització pausada del temps. Deixar estones per a la conversa. S’ha de conversar molt, això també és compartir.
– Esforçar-nos per coincidir al menys en un àpat, per seure al voltant de la taula i fer d’aquesta estona la millor del dia. Sense pressa.
– Revisar amb ells els hàbits alimentaris, la consciència amb el medi ambient, el tràfic, la conducció responsable, etc.
Tot això en un ambient el més relaxat possible.
“Educar lentament, en la mesura que els infants puguin assolir els nous coneixements, però al mateix temps amb la justa energia per a que no sigui avorrit per ells.”
Això no serà fàcil, però almenys ho haurem d’intentar, no?
Llibres Sant Jordi
0Llibres recomanats pel Grup d’animació a la lectura de l’Escola Pia de Catalunya
SANT JORDI 2011
INFANTIL
A PARTIR DE 3 ANYS
- Tinc calor. Taruishi, Mako.Corimbo 2010.
- A la platja. Dodd, Emma. Cruïlla 2010.
- Qui m’ha llençat la caca? Ben Redlich. Juventud.
A PARTIR DE 4 ANYS
- Davant de casa meva. Dubuc, Marianne. Joventut 2010.
- Sóc un ós. Sala, Carles. Barcanova 2010.
- La marieta mandrosa. Isobel Finn, Jack Tickle. Zendrera
A PARTIR DE 5 ANYS
- Gool! Seder, Rufus. Estrella Polar 2010.
- Una estranya bestiola. Daporta, Mon. Hipòtesi 2010.
- L’Eduard mira massa la tele. Faller, Regis. Baula. 2010
PRIMÀRIA
CICLE INICIAL
- Història de l’U. Osuna, Rosa. Thule 2010.
- En Ferran enfadat. Hiawyn Oram. Ekaré 2010.
- Digues pare, per què m’estimes? Brenifier, Oscar. Estrella Polar 2010.
CICLE MITJÀ
- Set raons per estimar els meus pares. Cela, Jaume. Cruïlla 2010
- Els Culdolla. Dahl, Roald. La magrana 2010.
- La gran encallada. Nello, David. Cruïlla 2009
CICLE SUPERIOR
- Tigre Tigre. Banks, Lynne. Bambú 2010.
- Cornelius i el rebost d’impossibles. Carles Sala. La Galera 2010
- El gato al que le gustaba la lluvia.Henning Mankell. Siruela 2008.
SECUNDÀRIA
1r – 2n ESO
- Penny, caiguda del cel. Jennifer Holm. Bambú 2010.
- Els crims del lleó impossible. Bertran, Xavier. La Galera 2009.
- Lo que todas las chicas saben menos yo. Raleigh, Nora. Noguer 2010
3r – 4t ESO
- El último muerto. Lalana, Fernano. Bambú 2010
- La bèstia. Ally Kennen. La Galera 2009.
- Sopa trencada. Valentine, Jenny. Cruïlla 2010.
PARES, MARES, AVIS, ÀVIES…
- Les sabates italianes. Mankell, Henning. Tusquets 2007.
- Dime quién soy. Navarro,Julia. Plaza Janes editores 2010
- Arrels nòmades. Alibek, Pius. La campana 2010.
Dia mundial de la poesia
021 de març: Dia Mundial de la Poesia
La poesia d’aquest any és de la Marta Pessarrodona. Com treballa Marta Pessarrodona?
Us oferim una nota amb els comentaris de la Marta Pessarrodona sobre el seu mètode de treball. Com crea els seus poemes? Quines són les seves fonts d’inspiració?
Pregunta: tenint en compte que la Marta Pessarrodona és una poeta que ha begut de diferents cultures i que ha tingut diferents influències, quines són les seves fonts d’inspiració a l’hora d’escriure poesia?
Resposta: Fa temps que he feta meva una cosa que va dir Sant Joan de la Creu (i que, indirectament, surt, precisament, al meu poema, Poesia: una visió personal per al Dia de la Poesia 2011). El Sant va dir, més o menys: “El primer poema me lo escribe un ángel, después yo…” Veig, però, en retrospectiva, que les topografies m’han estat propícies: Barcelona, Berlín, Buenos Aires, Jerusalem, Londres, Zürich, etc. m’han provocat més d’un poema, laus Deo! Per això vaig poder publicar, a Girona i gràcies a en Pep Vila Medinyà, una plaqueta, il·lustrada amb gravats de Concha Ibáñez, amb aquest títol: Topografies.
P: quan escrius poemes, quin mètode utilitzes? Escrius el primer que et passa pel cap i després vas donant-hi forma o bé penses i retoques dins el teu cap i aboques al paper (o a la pantalla) la versió definitiva?
R: En realitat, quan passo el poema a paper o pantalla ara, ja el tinc escrit. El modifico (i les modificacions poden suposar molt de temps) amb la pròtesi que empro, diguem, però ja el tinc escrit a la ment.
Pregunta: A algú que s’ha dedicat a tots els gèneres literaris (la traducció, la narrativa, la biografia, la investigació literària) què li fa inclinar-se cap a la creació poètica com a principal forma d’expressió?
Resposta: M’agrada la poesia per la seva condensació. Per altra banda, considero que és el vèrtex superior de la piràmide literària. I considero que és bo tenir ambició!
P: consideres el gènere poètic un gènere menor, parlant en termes de mercat i de difusió?
R: En absolut. Qualsevol diria que totes les novel·les vénen 40.000 exemplars. Per altra banda, m’interessa la creació, la creativitat… això del mercat és per als negociants.
P: és una paradoxa que Catalunya sigui una terra de grans poetes reconeguts i, en canvi, no hi hagi interès dels ciutadans per la poesia? O és un símptoma general vers la lectura i la cultura en general?
R: Discrepo. Crec que a Catalunya hi ha un gran interès ciutadà per la poesia. Una altra cosa són (o han estat) alguns dirigents polítics. Que al famós-i ja oblidat-Frankfurt es va tractar la poesia de “parenta pobra”, parafrasejant Bartomeu Fiol, és una cosa i la realitat una altra. El problema és seu, el d’aquells polítics, no pas dels ciutadans ni dels/de les poetes.
La poesia de l’any 2011 de la Marta Pessarrodona la trobareu en:
http://www.cpnl.cat/media/upload/pdf//e_info_editora_129_3535_1.pdf
L‘enllaç d’aquest bloc: http://diamundialpoesia.wordpress.com/
La poesia de l’any 2010. La poesia, de Jordi Pàmias
La poesia
Com el galop, mig oblidat,
d’uns cavallets de fira,
avui, a casa, ens sedueix
l’encant d’un món feliç: el tèrbol
remolí de la imatge.
Però la nit truca a la porta,
i el silenci convoca
les paraules perdudes
-com un grapat de còdols grisos
a la llera del riu,
sota la boira gebradora.
Amb lent reflux, tornen llunyanes
cançons de bressol, ecos
d’elegia, mormols…
Ferit d’enyor, calla el poeta.
I entreveu, amb ulls clucs,
el cec enigma
d’un temps de somni i de vertigen,
que roda més de pressa
que els cavallets de fira.
Ens amenaça el trist orgull
de l’home, seduït
per l’encant de la tècnica.
Però no moren, les paraules.
Flama en la nit, la poesia
és saviesa compartida,
contra l’oblit. I pura gràcia
d’un art madur: rigor i joc.
Jordi Pàmias