Llibre recomanat
0Tu m’aprens. Memòria i oblit d’un aprenent de mestre
Cela i Ollé, Jaume EDITORIAL GRAO
Recomanada la seva lectura als mestres i als estudiants i futurs mestres!
Tu m’aprens no és un llibre de memòries. És un llibre sobre la memòria on l’autor reflexiona a partir d’allò que recorda, a partir d’alguns dels moments que l’han fet ser com és. Així, aquesta memòria es projecta en el present i en el futur, ajuda a donar sentit al dia a dia on el mestre intenta respondre a les necessitats que té la persona a qui acull i acompanya en el procés de descobriment del món. Potser és per això que l’autor creu que una manera de definir què significa educar és la següent: compartir la interpretació que fem del món.
Índex:
A tall de justificació ?
Dues bufetades ?
Nena que planxava.
Primera classe de ciutadania a sisè ?
Divisió de poders i teologia ?
Adaptació ?
Realment, no plou ?
Síndrome de Down ?
El vestit nou de l’emperador ?
Qui mana a l’escola?
Malnoms ?
Un fil d’or ?
Una mostra d’amor ?
Creu de Sant Jordi ?
El pas del temps ?
Valorar textos escrits ?
Veure coses diferents ?
Qui diu que Nadal és una festa d’alegria?
Com aquell que maten durant l’últim segon d’una guerra ?
Hi ha criatures que són un silenci.
El gentil cavaller ?
El poder del relat ?
En educació, «projectar» és un verb difícil d’evitar ?
Una pregunta que no s’oblida ?
Esforç. ?
Autoestima ?
No els ho ensenyem tot ?
Perdre els papers ens porta a negar l’evidència ?
Conflictes ? Fer escola ?
Nenes i nens amb problemes auditius ?
Brandant la llarga cua ?
Criatures petites no vol dir problemes petits ?
«Si de un dulce mirar sois alabados» ?
Hi ha noms que no pots dir ?
Einstein devia començar així ?
Cloenda.

Repetició de contes
0ELS NENS QUE VOLEN SENTIR MOLTES VEGADES EL MATEIX CONTE APRENEN MÉS RÀPID
La repetició de les històries accelera l’adquisició del vocabulari
Repetir una vegada i una altra el mateix conte és bo per a l’aprenentatge dels nens, segons un estudi de la Universitat britànica de Sussex, els autors del qual consideren que és aquesta repetició el que accelera l’adquisició del vocabulari. L’estudi va ser dirigit per la psicòloga Jessica Horst i els seus resultats són conseqüència d’un experiment en què es va exposar dos grups de nens de 3 anys a l’aprenentatge de dues paraules noves. Cada una d’elles era una paraula inventada per designar un objecte desconegut, com per exemple sprock per referir-se a un article manual utilitzat per barrejar menjar.
Durant tres setmanes
Durant una setmana, un dels grups va escoltar tres històries diferents amb aquestes paraules, mentre que l’altre grup va escoltar una única història amb les mateixes paraules noves. Passat aquest període, es va constatar que els nens a qui s’havia explicat un sol conte recordaven millor les noves paraules que els nens a qui s’havien explicat tres històries diferents.
Biblioteca familiar
“Sabem que com més llibres es tenen a casa, més bons són els resultats acadèmics dels nens, però el que no hem comprès és com té lloc l’aprenentatge”, ha dit Horst. “El que aquesta investigació suggereix –ha explicat la psicòloga– és que l’important no és la quantitat de llibres, sinó la repetició de cada un d’ells, perquè és el que propicia un aprenentatge més bo”. Horst ha indicat que ja se sabia que els nens que veuen el mateix programa de televisió o la mateixa pel·lícula una vegada i una altra “ofereixen més bons resultats en els posteriors exàmens de comprensió”.
Nova informació cada vegada
“El que creiem que està passant amb la lectura és que cada vegada que un nen escolta el conte està adquirint nova informació. La primera vegada pot ser només la comprensió de la història, la segona la percepció dels detalls i la descripció, i així progressivament”, va dir la professora del centre britànic. “I si la nova paraula s’introdueix en una varietat de contextos, com va passar amb aquells a qui se’ls van llegir tres contes diferents, el més probable és que els nens no aconsegueixin concentrar-se tant en la paraula nova”, afegeix la investigadora.
Millor una exposició repetida
En conclusió, indica Horst, “el missatge podria ser que als nens no els cal necessàriament una gran quantitat de llibres, sinó que es beneficien d’una exposició repetida als que tinguin”.
Pel·lícula recomanada
0“Bebés“: bellesa en bolquers
78 minuts de nadons, quatre nadons pertanyents a diferents cultures i classes socials, però iguals davant d’una càmera que capta miraculosament la innocència i debilitat, la fortalesa i murrieria, l’alegria i l’exasperació.
Darrere de la idea de “Bebés“ està Alain Chabat, tot terreny francès al que hem vist com a guionista, actor, director i productor. Com a això últim presenta aquest documental que no és documental, o almenys no en el sentit estricte del gènere -si és que existeix aquest sentit estricte per al documental-, sinó com a registre dels comportaments i gestos humans durant els primers mesos de vida. No hi ha intervenció artística més enllà de la música de Bruno Coulais, discreta i sempre harmoniosa, no hi ha veus en off ni artificis de cap tipus. Es tracta de 79 minuts de nadons, quatre nadons pertanyents a diferents cultures i classes socials, però iguals davant d’una càmera que capta miraculosament indicis d’una personalitat en desenvolupament, innocència i debilitat al costat de fortalesa i murrieria, alegria i exasperació parvulària.
Catàleg de mirades, somriures i plors d’una naturalitat preciosa, és envejable la naturalitat gestual que la càmera de Thomas Balmes extreu de la quotidianitat, de contextos i famílies tan diferents com els seus petits protagonistes: de la acomodada Sant Francesc a la rural, de l’estepa mongola a la metròpoli de Tòquio, aquesta peça diminuta traspua més autenticitat i humanitat en la seva interrelació cultural que la “Babel“(2006) d’Alejandro G. Iñárritu. Podríem fins i tot legar un cert interès antropològic -que ho té–, però llavors oblidaríem que no és aquesta una pel·lícula per a analitzar, sinó per gaudir i deixar-se portar per la seva bellesa en bolquers, que és molta. Namíbia

Optimisme al professorat
0Professors optimistes
Si hi ha un col·lectiu professional en el qual, a jutjar pels mitjans de comunicació, està instal·lat el pessimisme és el de l’ensenyament. Es poden trobar professors optimistes? Haver-los, n’hi ha. I probablement molts més dels que pensem.
Hi ha qui creuen que pensar en positiu és estar cec davant la realitat i que el pessimisme, en conseqüència, suposa una posició intel·lectual superior. Plantejat en aquests termes, el món es divideix en dos bàndols: els que veuen l’ampolla mig plena i els que fa temps que van deixar de veure el recipient o que, com Woody Allen, veuen l’ampolla mig plena, però de verí …
Ara bé, si es tracta de triar, és millor ser optimista. És veritat que els pessimistes estan més ben preparats per a anticipar-se a un eventual fracàs, però donar-se per vençut mai és una solució en si mateixa. “Al final, ser optimista és gairebé l’única estratègia per resoldre qualsevol dificultat i no caure en l’autodestrucció. Quan sorgeix un problema i no es té la voluntat de solucionar-ho, no té solució “, reflexiona Pablo Fernández Berrocal, catedràtic de Psicologia a la Universitat de Màlaga i autor de Cors intel·ligents (ed. Kairós).
Assumeixen aquesta filosofia de vida els professors? En principi, no hi ha cap altra professió en la qual es subscrigui amb tant convenciment la llei de Murphy en qualsevol de les seves variants: “Tot el que va malament és susceptible d’empitjorar”. El dubte és si, efectivament, són majoria els mestres que estan desmotivats, descontents, desbordats o qualsevol altra paraula que comenci per licituds, o si també hi ha docents optimistes, que es diverteixen amb el seu treball i segueixen tenint projectes i il·lusions.
Pilar Terol es decanta per la segona alternativa. Aquesta doctora en Psicologia imparteix classes a la facultat d’Educació de la Universitat de Saragossa i es dedica a formar futurs professors. “Encara que la teoria és una cosa i la pràctica altra, diu estic força d’acord que sense optimisme la tasca educativa perdria el seu sentit més profund. És impossible que pugui educar algú que ha perdut l’esperança en si mateix i en l’ésser humà amb el qual treballa “.
Per aquest motiu, no sorprèn el seu to de veu juvenil i també que els seus referents siguin persones que comparteixen la seva visió positiva de l’ensenyament, com el conegut pedagog londinenc Guy Claxton, a qui cita en dues ocasions: “Fins l’aigua tarda a ser digerida “i” sigui el que sigui el que s’ensenyi, al final s’ensenya la pròpia personalitat “. En opinió de Guy Claxton, “si els professors no saben en què consisteix l’aprenentatge i com es produeix, tenen les mateixes possibilitats d’afavorir que d’obstaculitzar”, segons es pot llegir en el seu llibre Viure i aprendre (Alianza Editorial).
Pot ser que alguna cosa d’això estigui succeint en l’actualitat, segons del creixent nombre d’educadors que reconeixen estar cremats i de l’alt percentatge d’alumnes que fracassen amb els seus estudis. Segons un informe de la Comissió Europea, Espanya és el tercer país d’Europa amb major taxa d’abandonament escolar. Així mateix, els estudiants espanyols són els tercers que més repeteixen curs en ensenyament obligatori.
A partir d’aquí, el camí es bifurca en dos senders. El primer és el que sembla que han pres molts professors que van començar sent optimistes i que han acabat caient en la desídia i en una actitud gairebé funcionarial: arriben, donen classe i marxen per on han vingut, sense dedicar al seu treball ni un minut més de l’estrictament necessari.
L’altre camí és el que han triat els educadors que segueixen creient que el seu treball és el millor del món. D’alguna manera, el seu exemple recorda el d’aquella petita aldea gala que resistia sempre l’invasor (en aquest cas, al pessimisme), només que, en lloc de recórrer a la poció màgica d’Astèrix, s’inspiren en els ensenyaments d’altres druides menys coneguts, com ara, Rafael Bisquerra, catedràtic d’Orientació Psicopedagògica de la Universitat de Barcelona.
“Em pregunta vostè per on li aconsellaria començar a algú que volgués instal·lar-se a l’optimisme pedagògic. En primer lloc intentaria que aquesta persona prengués consciència que la professió d’educador és una de les més dignes i honroses que pot haver, ja que implica treballar per un món millor i també perquè els mateixos alumnes puguin construir el seu propi benestar i felicitat ” , declara l’autor d’Educació emocional i benestar (ed. CissPraxis).
“En realitat -prossegueix-, motius per adoptar una actitud negativa sempre van a sobrar. Però això és el fàcil. El que té valor i en alguns casos pot arribar a ser heroic és adoptar una actitud positiva, malgrat tot “, indica després alertar de la necessitat de desenvolupar competències emocionals amb vista a no perdre l’entusiasme i l’entrega que exigeix ??una activitat com la docència.
Arriba el moment, doncs, de presentar a algunes heroïnes i herois anònims. Per exemple, a Lluïsa García-Casarrubios, una valenciana de 38 anys que imparteix classes a l’IES Beatriu Civera del barri del Crist, en Aldaia, una localitat a vuit quilòmetres de València.
Segons el parer dels professors que la coneixen, Lluïsa podria ser el prototip de professora optimista. “El primer per ser-ho és que t’encanti la teva feina. Els qui trien la docència pel sou, la seguretat i les vacances comentin un error garrofal, ja que són massa hores com per treballar en alguna cosa que no t’agrada. Al final, acabes amargat i amargant els que t’envolten “, manifesta García-Casarrubios, donant a entendre la necessitat de confrontar la vocació amb el mirall. Després, Lluïsa explica que l’ensenyament secundari ve a ser com la prova del cotó. D’una banda, els adolescents necessiten enfrontar-se als adults per reafirmar la seva personalitat. Per si fos poc, molts d’ells estan en plena explosió hormonal, pel que els seus referents no són Lluís Vives o Francesc Ferrer i Guàrdia, sinó Lady Gaga, Justin Bieber i altres intel·lectuals semblants. Finalment, les noies i nois que tenen entre 14 i 18 anys se senten presoners o ostatges de l’ensenyament obligatori.
Un cop aclarit que “no hi ha pitjor error de prendre com una cosa personal les queixes d’un adolescent”, Lluïsa detalla la necessitat de sobreposar-se a les dificultats que es presenten a cada minut, especialment quan es treballa amb alumnes que estan més pendents del seu perfil a Facebook que del que s’explica a la pissarra.
“A mi em funciona tractar amb afecte i permetre que s’expressin. Això vol dir interessar per com s’ho han passat en Falles, fer-los alguna pregunta si no fan bona cara i saludar quan els veus pel carrer. El problema és quan un professor troba odiosos als seus alumnes “, avisa, després insinuar que, d’igual manera que l’optimisme es contagia, amb el pessimisme passa una cosa semblant.
Si es tracta d’això, Cristina Hernández és una professora tremendament positiva, tant com per que hagin estat alguns dels nens que l’han tingut de mestra (“és la millor”, diu una nena de 12 anys expressant el sentir de la resta), qui hagin suggerit la conveniència de parlar amb ella.
Tres frases:
Els alumnes valoren un mètode d’ensenyament dinàmic i pràctic.
El cos docent es motiva gràcies a la vocació pel seu treball.
Els professors asseguren que ensenyar a aprendre és molt gratificant.
Suplement ES de la Vanguardia del dia 30 d’abril de 2011
Dos articles interessants
0Dimarts de llibres
Quan l’assistència social li va enviar aquella marroquina, va protestar. No en veu alta, però durant uns dies li va regalar tot el mal humor acumulat. Ella el va advertir que els dies festius no podia atendre’l, havia de cuidar el seu fill. Ell ni li va respondre. Millor, va pensar, així me’n posaran una altra. Però un dia ella li va preparar una sopa que li recordava la de la seva mare i, entre cullerades, la duresa es va anar fonent. Va començar a parlar-li. I ella el va escoltar. Amb el temps, ell també va voler escoltar-la i es va acostumar a tenir amb qui conversar. Venien les vacances de Setmana Santa i ell no volia passar una setmana sense ella. Pots venir amb el teu fill, li va dir al final.
Quan el va veure, se’n va penedir. El nen era més petit del que es pensava. Va témer que comencés a córrer o a cridar per tota la casa. Però el nen no deia res. Només el seguia a tot arreu i no parava d’observar- lo. Els seus ulls semblaven dues boques afamades. Té cara d’espavilat, va pensar. Però no sabia què dir-li ni com parlar-li. Així que es va acostar a la llibreria i va triar el llibre preferit de la seva infància. Es va seure a la butaca i va començar a llegir La volta al món en 80 dies, de Jules Verne. A l’instant, el menut va seure a terra per escoltar-lo. Divendres va caure l’última línia. L’avi va mirar el nen d’ulls insaciables, va tancar el llibre i l’hi va regalar. Demà és Sant Jordi, li va dir. I el marrec va somriure amb avidesa.
Emma Riverola Escriptora El Periodico Dimarts, 19 de abril del 2011
…………………………………………………………………………………..
Les escoles abandonades
Sols els grans silencis provoquen un estrèpit més gran que els grans sorolls. Això és el que va passar ahir a les portes de totes les escoles sotmeses a la gresca de Setmana Santa. Què queda d’una escola quan ja no hi ha nens a dins? Els patis buits semblen ciutats abandonades. Se sent el cruixit dels cèrcols de bàsquet, el rumor dels arbres, la pols dels fossats de sorra. De tant en tant un gat policia passa impunement per la superfície d’un joc interromput. En alguns llocs alguns operaris han aprofitat la deserció dels alumnes per repintar línies a terra o per reparar tot allò que l’erosió infantil ha anat provocant.
A l’interior d’aquestes escoles abandonades encara s’hi sent olor de guix i restes de suculents entrepans. A les aules menors les bates alineades pengen immòbils com si cada aula fos una sala de banderes amb oficials en plena rendició. Una escola buida sempre ofereix al visitant aquella polsina de savieses mortes que se’ns cola pel nas. Als patis deserts les pilotes es desinflen al no tenir cap cama que les impulsi. Una escola buida és com un banc de diners buit.
Carrers en silenci: I després hi ha la sorpresa dels carrers. Els veïns es relaxen quan deixen de sentir la cridòria de les petites masses. ¿Què es deuen dir aquells nens i nenes quan els deixen anar i surten de la cleda de la classe? Les nenes s’entretenen en un racó. Els nens s’empenyen entre si. A vegades li agafen mania a un dels seus companys i li fan la vida impossible, perquè la infància és cruel i la infància en grup és una eina de xoc.
Als carrers pròxims a les escoles els botiguers surten a l’exterior i pensen que la vida en silenci fa fructificar les vendes. Els venedors de txutxes, en canvi, senten que aquell silenci es posa sobre les gominoles fins que la crisi econòmica de les mercaderies mínimes acaba sent tan greu com la dels grans bancs.
I on són els nens en aquests dies de Setmana Santa? A quin lloc han anat a parar en el seu forçat exili? Perquè els carrers segueixen ocupats per turistes menuts, gent que també ha deixat la seva escola buida als països del nord i que ara treuen el cap a ciutats noves que aspiren al que algun dia serà el triomf de l’espècie. De la mà dels seus pares aquests nens turistes també desitjarien entrar de rellogats en una escola aliena per experimentar el tacte dels pupitres i la llum diürna i prolongada del Mediterrani.
I què faran durant aquesta setmana estranya, amb un Sant Jordi despistat i unes roses transatlàntiques, els policies municipals que cada dia a les nou del matí i a les cinc de la tarda intenten posar d’acord la mobilitat de la vida del present i l’esperança de la vida futura? Passaran els dies i no sabrem què fer amb ells. Les pantalles telemàtiques trauran fum des de les seves cases i les escoles seguiran oferint-se a la mirada adulta com les restes d’antigues acadèmies que s’ha empassat la vegetació rampant de totes les jungles.
Les escoles buides són el repòs del guerrer docent i el desconcert d’uns pares que no saben què fer quan es troben cara a cara amb els seus fills solitaris. Per sort per a ells la Setmana Santa només dura una setmana, però intueixen que el desconcert serà etern.
Joan Barril Periodista El Periodico Dimarts, 19 de abril del 2011