Carta dels drets alumnat
Carta dels drets de l’ alumnat en l’era de la informació
Els alumnes s’enfronten a un futur ric en informació, en què el canvi serà una de les constants de les seves vides. Perquè puguin adaptar-se i realitzar plenament el seu potencial, hauran de ser capaços d’aprendre durant tota la seva vida i prendre decisions de manera autònoma.
Tots els alumnes han de tenir la possibilitat de:
. Dominar les habilitats necessàries per accedir a la informació, sigui quin sigui el suport que la vehiculi (imprès, no imprès, electrònic).
. Comprendre i dominar les habilitats tècniques de cerca d’informació i de presentació dels resultats.
. Desenvolupar habilitats per avaluar, extreure, sintetitzar i utilitzar la informació que prové de diferents fonts.
. Utilitzar les dades i la informació per ampliar la seva base de coneixement personal.
. Explorar formes creatives d’utilitzar la informació.
. Comprendre l’herència cultural i la seva història, així com la cultura i la història d’altres societats i grups socials.
. Millorar les seves capacitats per conèixer-se desenvolupant el plaer per la lectura.
. Explorar els valors i creences d’altres llegint obres del món sencer.
. Pensar de manera crítica i prendre decisions en funció de les necessitats i valors de cadascú.
. Participar activament en les decisions del seu propi aprenentatge.
Donat que la informació és un element vital per al desenvolupament del pensament crític i per a la presa de decisions autònoma, resulta que l’accés a un cos d’informació que no para de créixer és vital per al desenvolupament del potencial dels alumnes. En conseqüència, tots el alumnes haurien de tenir dret a:
. Tenir accés, en el seu aprenentatge, a un gran ventall de recursos d’un nivell adequat.
. Explorar documents que presenten una varietat d’opinions i perspectives.
. Triar lliurement qualsevol lectura, així com qualsevol document sonor i/o visual, tant pel lleure com pels estudis.
Association for Teacher-Librarianship in Canada (ATLC)
L’ATLC és una organització canadenca d’educadors i amics de les biblioteques escolars que va ser fundada el 1989. El manifest que acabem d’exposar va ser publicat el 1995 pel seu consell d’administració.
Per a més informació: http://www.sbe.saskatoon.sk.ca/~atlc.
Aquesta carta ha estat extreta de la revista Educación y Biblioteca, nº 91 (1998), p. 19.
AU EMBOLIQUEM LA TROCA:
A mi el llibre AU EMBOLIQUEM LA TROCA, m’ha agradat molt, perque es un llibre d’aventures i de misteri. Es un llibre divertit i emocionant. Tambe intrigant perque es plantejen paraules al reves i si les intentes desxifrar es una mica complicat. A mes , l’escriptor ho va fer força be. Tot s’enten a la perfeccio , excepte el principi del llibre que no vaig lligar caps fins al segon capitol. Jo aquest llibre el recomano a persones de 2n d’E.S.O. Trobo que el vocabulari es adequat i complert.