Recordant Emili Teixidor

A més de les seves obres infantils, juvenils i novel·les Emili Teixidor també serà recordat com un gran una persona que estimava la lectura. 

Una de les seves obres va ser: La lectura i la vida

« Una meravellosa celebració del plaer de la lectura. Una guia imprescindible per a pares i mestres. »

Com aconseguir que els nens i els adolescents s’entusiasmin per la lectura? Quins requisits ha de complir la literatura dirigida a ells?  Quin és el paper dels mestres per animar-los a llegir? I el dels pares?

 Llegir no és tan sols un plaer meravellós, sinó que també ens ajuda a entendre millor el món, a enfrontar-nos amb les nostres emocions, a madurar i a ser persones més completes. “Sense la literatura no seríem el que som. No seríem humans”, sosté Emili Teixidor en aquest llibre.

Teixidor aplega en aquest magnífic llibre les reflexions que ha destil·lat al llarg d’anys sobre la incitació a la lectura, el sentit de la literatura juvenil, els grans llibres que tot adolescent hauria d’haver llegit o, entre d’altres, el paper de l’escola, les biblioteques i les famílies en la formació de nous lectors que, amb la literatura, arribaran a ser millors persones.

Ens diu que  per arribar a ser un bon lector requereix uns mestres, unes pràctiques, una voluntat i uns esforços determinats.

Per arribar a ser un lector adult cal haver passat per l’etapa juvenil, en la qual només es llegeixen textos transparents, sense dificultat de cap tipus i amb la finalitat d’informar-se o de passar-s’ho bé. En aquesta etapa hi situa els “best- sellers” sense intenció de menysprear-los, ja que si un llibre està ben escrit i és honest en les seves informacions, considera que és un bon llibre.  La majoria de gent es queda en aquesta etapa, però ell suggereix al lector de fer un esforç i endinsar-se en lectures que potser tenen un text difícil de comprendre, però que es llegeixen per pensar, per aturar-se a cada paràgraf, per investigar i per aprendre.

Són molt interessants els suggeriments que fa per fomentar la lectura i arribar a ser uns bons lectors:

 1. Cada persona hauria de tenir tres piles de llibres: la dels llibres que ens fan llegir, la dels que volem llegir per distreure’ns i la dels que volem llegir per pensar i per aprendre malgrat sapiguem que ens costen.

 2. Fomentar la lectura a les aules. És l’hora de lectura i tothom llegeix el seu llibre. Encara que a alguns alumnes els costi i es neguin a llegir, cal exigir-los que estiguin en silenci i vindrà un dia que decidiran llegir.

 3. Potenciar la lectura en veu alta.

 4. Fer el petit esforç diari de llegir poesia o prosa poètica: Llegir cada dia un sol vers d’un poema, sense buscar entendre-hi res, només pel plaer de els paraules. És un exercici de disciplina lectora que pot ajudar, a la llarga, a acostar-se als clàssics o a qualsevol llibre que exigeixi un mínim esforç.

 5. Seure amb els nostres alumnes o amb els nostres fills per llegir plegats: ells amb el seu llibre, nosaltres amb el nostre.

 Aquest paràgraf del llibre (pag. 9-10) és premonitori:

Però els llibres són molt més que la nostra memòria. Gràcies als llibres podem parlar amb els morts, perquè els escriptors i savis que van escriure llibres fa anys, fa segles, quan encara no s’havia inventat el paper i els mestres de escrivien en tabletes d’argila humida, i després en pells preparades de xai i fulles de plantes, els papirs, van gravar la seva veu en aquests materials, i més tard els copistes la van copiar en llibres de paper, i ara, avui, podem anar a les biblioteques i llegir el que ens van deixar escrit, el que ens van dir, la seva veu s’ha transformat en paraules escrites que el temps no esborra i encara podem parlar amb ells.

Podeu veure l’entrevista feta a TV3 el 28 de maig de 2008 sobre aquest llibre: http://www.tv3.cat/videos/466589