Exàmens Primària
Els exàmens de primària, més fàcils
La prova de nivell va ser senzilla | A català van fer un dictat, lectura i comprensió de dos textos i una redacció de 10 línies | No hi havia qüestions d’ortografia ni de sintaxi
“Molt fàcils”. Els alumnes de sisè de primària que ahir es van sotmetre a l’avaluació de nivell, que ha de revelar si han assolit o no les competències mínimes que se suposa que han de tenir per passar a l’ESO, van trobar les proves de llengua catalana i matemàtiques molt assumibles. A les proves de català (o aranès a la Vall d’Aran) i matemàtiques, que es van fer ahir, les seguiran avui les proves de llengua castellana i estrangera (majoritàriament anglès). “Realment no tenien cap complicació”, va explicar ahir la Berta, una alumna de sisè del col·legi Reina Violant del barri de Gràcia, que va assegurar que “la nostra tutora ens havia preparat per a preguntes molt més complicades”. Passats els nervis del primer dia, la majoria d’estudiants de sisè reconeixien ahir que, sobretot, els havia neguitejat el fet que hi hagués un professor o professora “de fora” fent-los la prova.
L’examen de comprensió de llengua catalana es va fer a primera hora del matí, i per contestar-lo els alumnes van tenir 45 minuts. Cada alumne tenia un quadern que després havia d’entregar. El primer exercici va consistir en un dictat. Primer s’havia d’escoltar (estava gravat en un CD) i, després, completar-lo i omplir uns espais en blanc.
Seguidament hi havia dos textos que s’havien de llegir, un de Gerald Durrell, que reproduïm en aquesta pàgina, i un altre titulat Navilis i galions, firmat per Alba Espargaró i aparegut a la revista Cavall Fort. Després de llegir els dos textos, els alumnes havien de respondre una sèrie de preguntes que n’acreditessin la comprensió. En cada una de les preguntes hi havia quatre opcions de resposta i s’havia de marcar la correcta amb una creu.
Finalment cada alumne havia de fer una redacció d’un mínim de 10 línies. En aquest cas el títol era El meu animal preferit (i s’havia d’explicar quin és, com es diu, com és, etc.).
En aquesta prova no hi havia ni preguntes específiques d’ortografia ni de sintaxis. Era només de comprensió lectora.
L’avaluació a què es van sotmetre ahir 66.851 alumnes permetrà comparar les dades amb les de l’any passat, quan es va fer per primer cop, i analitzar l’evolució dels resultats. L’any 2009, en què no hi havia examen de llengua anglesa, els resultats van indicar clarament que una quarta part dels escolars no havien assolit les competències bàsiques de comprensió lectora i expressió escrita en llengua catalana ni de càlcul matemàtic i resolució de problemes.
Les proves no tenen capacitat selectiva, sinó que serviran per reflectir la realitat del coneixement dels alumnes i quins dèficits tenen. Amb l’examen d’enguany sembla que Educació s’ha volgut assegurar que hi hagi molts “aprovats”. No obstant, el conseller Ernest Maragall, que ahir va assegurar que les proves s’havien fet en “absoluta normalitat”, va avançar que els resultats mostraran que “queda camí per recórrer” en la millora de competències bàsiques dels alumnes.
OPERACIONS BÀSIQUES I PROBLEMES SENZILLS PER A LA PROVA DE MATEMÀTIQUES
| Entre les preguntes hi havia sumes i restes de només dues xifres i problemes molt elementals | Els alumnes ho troben “facilíssim”
El quadern de la prova de matemàtiques que ahir van fer els alumnes de sisè començava preguntant quant fan 9 x 7. És a dir, la taula de multiplicar del nou (o del set) que s’aprèn a tercer de bàsica. Després les operacions s’anaven complicant, tot i que molt poc: 32-15?, 60:5? O dir si era més gran 32 o 23.
Els problemes de càlcul també eren senzills i anaven de (a) Si a cada calaix hi caben 9 llibres, quants calaixos necessites per col·locar 36 llibre? a (b) Un llibre costa 8 euros. Si has pagat amb un bitllet de 20 euros, quants euros et tornaran de
canvi?
Les preguntes de completar sèries (10, 14, 18…) tampoc van tenir cap dificultat i les de geometria, igual. Els problemes més complicats, potser, van ser els de càlcul de superfícies, tot i que els alumnes, en general, ho van trobar tot molt fàcil i els professors asseguraven que en els últims dies s’havien fet exercicis semblants per preparar bé aquesta prova. “A mi m’ha anat molt bé i he tingut temps suficient per respondre-ho tot”, va explicar l’Alba, una alumna de Tiana que va explicar que la matèria que els havien preguntat la tenien molt ben estudiada.
Fins i tot la d’idioma estranger, que era la que més temien.
Aquest examen va consistir en tres parts. En una primera s’havien d’escoltar dos textos orals, gravats en CD, i, després respondre a unes preguntes per veure si s’havien entès. Les altres dues parts van ser més o menys el mateix, però sobre la base de dos textos escrits, un dels quals, una postal enviada des de Tarragona, que reproduïm en aquesta pàgina. Van tenir 45 minuts per fer-ho.
A la prova de castellà també en primer lloc van haver d’escoltar un text oral i, després, omplir els buits del mateix text escrit per veure si s’havia entès. Després van haver de llegir dos textos més: un fragment adaptat de Tom Sawyer, de Mark Twain, i una descripció sobre la reproducció de les tortugues. En tots dos casos van haver de demostrar que havien comprès el text responent a una sèrie de preguntes.
La prova de castellà, per a la qual també van tenir 45 minuts, va acabar amb una redacció d’un mínim de deu línies on havien d’explicar una sensació de por. “Explica una situació en què hagis experimentat por. Explica què va passar, on eres, amb qui, etc.”, deia l’enunciat.
L’any passat els resultats de la prova de llengua castellana van evidenciar que un 30% de l’alumnat no havia assolit les competències bàsiques de comprensió lectora i, per tant, que trenta de cada cent nens i nenes catalans d’11 i 12 anys no estaven prou preparats per passar a l’ESO.
L’anglès, menys fàcil
La prova d’anglès és, de les quatre que s’han fet, la que va costar més als alumnes, segons va explicar la Montse, una mestra de primària Lleida. En la seva opinió la comprensió oral va ser la principal dificultat.
L’anglès ha estat, aquest any, la principal novetat de l’avaluació de nivell programada per Educació i on, a parer d’aquesta mestra, es registrarà el pitjor resultat.
L’any passat, que va ser la primera vegada que es va fer aquesta prova de nivell, es va posar en evidència que una quarta part de l’alumnat català no tenia el nivell mínim en aquesta matèria.
Els exàmens, elaborats pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, seran corregits per docents de fora del centre escolar al qual està adscrit cada alumne. Els resultats es donaran a conèixer als col·legis i a les famílies però seran estrictament confidencials.
Avui. 06.05.10
Deixa un comentari