Cossos fan lletres

Tretzena sessió: 30 de gener de 2012

Seguim “practicant lletres” al pati amb el Tom i el Max. Aquesta vegada, en comptes de fer un símbol amb objectes, el farem amb els nostres cossos. La lletra escollida és la “X”. Aprofitem la posició del sol perquè dues persones formin un dels traços; per a l’altre necessitem més gruix, més cossos, i és que volem que faci l’efecte d’estar pintada amb un pinzell o una ploma. Per a la nostra sorpresa la lletra ens surt a la primera!

Fem una repetició exacta del traçat i n’obtenim el mateix èxit. Treballar amb els cossos està sent més senzill que amb objectes.

Tot seguit ens posem en grups; anem improvitzant lletres tot experimentant formes. En Tom i en Max van fent fotos i ens aconsellen sobre la millor manera de representar-les.

Quan pugem a classe ens ensenyen Question, el vídeo que han editat a partir de l’experiència de la sessió anterior. Ens encanta.

Laura Aguirre González

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Qsw7lE0Uuc&feature=mfu_in_order&list=UL[/youtube]



Construccions col·lectives al pati

Dotzena sessió: 23 de gener de 2012

En Tom ens mostra un vídeo d’una gran marca comercial que consisteix a formar lletres, números, paraules i fins i tot signes de puntuació amb objectes com ara roba, motxilles o bosses d’escombraries. Com que ens fascina tant aquesta idea, entre tots els membres de la classe decidim portar-la avui mateix al pati de l’institut. Un cop allà, comencem organitzant l’ordre pel qual hem de col·locar els objectes; més tard, després d’alguns assajos, fem la versió definitiva d’un signe d’exclamació i d’un interrogant.

Personalment pensem que aquest projecte pot ser el començament d’un gran treball col·lectiu del qual obtindrem grans resultats. El nostre objectiu final és crear una paraula que transmeti sensacions positives.

 

Adrián Parrón i Quim Obradors

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WSRqoNUHmDE[/youtube]

 

 



Una proposició d’artista

Onzena sessió: 16 de gener de 2012

Durant la primera hora, visionem les fotografies que vam fer dibuixant els nostres noms i lletres de l’abecedari amb una llanterna en la foscor del seminari de Visuals. En Tom les va comentant.

En Tom ens ensenya un vídeo estimulant on els cossos d’un grup de gent formen un text. L’artista ens proposa de fer-ho nosaltres, al pati de l’institut… Acceptem! Però primer caldrà escollir el text que entre tots ens sembli millor. Per això tots diem unes paraules que ens inspira l’any que comença. Busquem materials diversos per poder formar les lletres de les paraules. Tots hi diem la nostra. La propera sessió ho provarem…

A la segona hora, comentem els projectes de recerca i com avança el procés de cadascú. Encara tenim temps per treballar-hi a classe, preguntant a en Tom i als professors els dubtes que tenim.

Alba Campos i Vanesa Montaño



Any nou

Desena sessió: dilluns, 9 de gener de 2012

Comencem la primera classe del 2012 visionant els alfabets dels companys que quedaven per ensenyar. Entre tots comentem els diversos estils de cadascú a l’hora de dissenyar grafies. Cada abecedari és ben diferent: uns arrodoneixen més les lletres i d’altres les fan més quadrades; els gruixos tampoc són els mateixos… Un altre objectiu és observar si s’entenen les lletres quan les ajuntem per compondre una frase (podria passar que no, o fins i tot una grafia podria confondre’s amb una altra). 

Mentre anem analitzant cada abecedari en Tom ens comenta que l’autor d’aquells que tenen una petita inclinació cap amunt és una persona amb una actitud positiva o que estava alegre en el moment de fer-lo!

Més tard, mostrem al Tom les vuit frases que ens havia manat buscar durant les vacances de Nadal. L’única condició de les frases era que havien de ser optimistes i motivadores; les podíem inventar, agafar-les d’autors, de  cançons…

Quan falten vint minuts per acabar la classe, veiem el projecte que vam fer amb el Max en què dibuixàvem el nostre nom amb la llum d’una llanterna. En Max amb la càmera configurava uns segons, i ens fotografiava dibuixant-lo com si l’estiguéssim escrivint en una pissarra.

 Sandra Nocete i Carla Parrón



Alfabet d’ombres i alfabet de llum

Novena sessió: 12 de desembre de 2011

Torna a venir el Max!

En Tom ens mostra el resultat de l’alfabet d’ombres de la sessió anterior. Fins i tot ha elaborat un text curt amb aquelles lletres i el resultat ens sembla molt creatiu, diferent, divertit… També comentem el procés de retoc: en Tom ha retallat (amb un programa informàtic de retoc) únicament les imatges de les ombres de les mans que es projectaven i, a més, hi ha aplicat uns girs per potenciar la lletra que s’hi ha projectat. També ha escalat les lletres per poder tenir-les aproximadament de la mateixa mida i uniformar així l’abecedari.

Els dos artistes ens plantegen una activitat sorprenent: escriure el nostre nom amb diferents llums. D’un en un anem passant pel departament de Visuals per capturar amb la càmera el nostre nom escrit amb llanternes.

A la segona hora els professors ens presenten els criteris del projecte de recerca i comentem els dubtes. Seguim treballant…

Finalment, el Tom ens demana que busquem vuit frases optimistes per a la pròxima sessió (?!).

 Aida Planas i Alba Rodríguez

 L F A B E T   D ‘ O M B R E S

 

A L F A B E T   D E   L L U M

[vimeo]http://vimeo.com/34371516[/vimeo]



Llum i ombres

  Vuitena sessió: 28 de novembre de 2011

 

                                       

Avui el Tom ve acompanyat d’en Max, un jove estudiant d’Art amb trajectòria professional que ens parla de la seva obra i ens explica el dia a dia de l’escola on estudia. Tot seguit el Tom ens passa unes diapositives de diferents alfabets per aportar-nos més idees per als projectes.

En Max prepara la seva càmera. D’un en un, projectem en un fons blanc l’ombra de les nostres mans formant les lletres de l’alfabet. En Max les va fotografiant.

Quan les tenim totes, alguns de nosaltres anem a un altre espai de l’institut més tranquil. Es tracta de dibuixar més lletres, aquest cop amb la llum d’una llanterna: el Max ens descobreix com la fotografia fa possible capturar la trajectòria de la llum.

Comentem entre nosaltres que la d’avui ha estat una experiència diferent, innovadora, interessant, divertida.

Arribada la segona hora, ens posem a treballar en grups de recerca.

Carla Parrón i Alba Aragón



Escàner

Setena sessió: 21 de novembre de 2011

És el moment de posar-nos a treballar amb els ordinadors. Durant la primera hora de classe escanegem els alfabets que ens hem inventat, i amb el programa ‘’Photoscape’’ retallem lletra a lletra per elaborar cadascú una paraula.

La segona meitat de la classe, com ja va sent habitual, ens dividim per grups de treball, i acabem de treure una idea final del que cadascun vol fer.

El grup de la Sandra, la Carla, el Quim i l’Adrià comencem a elaborar aquesta idea. Hem decidit crear paraules amb lletres agafades de qualsevol lloc. Sortim de l’aula a buscar espais i racons de tot el centre on situar, en posteriors sessions de treball,  les frases o mots que haurem escollit. Ens interessa començar a tenir una idea de com quedarà el projecte.

L’Óscar també inicia avui el seu projecte: l’elaboració d’un punt de llibre. Es dedica a buscar programes d’ordinador que l’ajudin a dissenyar-lo. Però amb això no en té prou i es posa a la recerca de paraules suggerents al voltant de la lectura i els llibres que li donin pistes de formes, colors, etc., amb què treballar-ne el disseny.

Quim Obradors, Óscar Castro i Adrià Parrón



Primeres idees de recerca

Sisena sessió: 14 de novembre de 2011

El grup comença a treballar reprenent els abecedaris personals. Cadascú consulta a l’artista els dubtes estètics que l’estil de lletra li planteja. Perquè el pas següent serà, dilluns que ve i ja amb l’ordinador, escanejar els abecedaris i treballar-hi.

Dediquem la segona part de la sessió d’avui a avançar en el plantejament dels projectes de recerca de 4t d’ESO. Els grups de treball ens reunim per seguir concretant idees. El nostre grup, per exemple, comença a definir la idea de fer un lipdub amb alumnes i professors de l’institut, que ja ens imaginem que no serà cosa fàcil…

Alba Alamillo i Miriam Cañas

 

 



Benvinguda i epitafis

S’acosta Tots Sants. Com expliquen les alumnes en l’article “Elaboració d’una idea”, la comissió d’activitats extraescolars del nostre centre ens proposa participar activament en la Festa de Benvinguda que fem per la Castanyada. La idea és elaborar un epitafi propi i exposar-lo al públic. Un epitafi, la reflexió d’un últim pensament.

En Tom Carr organitza la visita al cementiri de Sant Andreu amb l’objectiu de fer-nos valorar els tipus de lletra usats en aquest context i el contingut dels textos dels epitafis.

Després de l’experiència, ja a l’aula, alumnes, artista i professors iniciem una reflexió conjunta al voltant dels trets més característics d’aquests tipus de missatges. A partir d’aquí, els alumnes investiguen i fan una proposta personal d’epitafi. El resultat final de tot aquest procés de creació és presentat en una mostra el dia de la Castanyada.

Glòria Mateu

 

 

Mostra d'epitafis INSTITUT SANT ANDREU

Mostra d’epitafis INSTITUT SANT ANDREU
(Festa de tardor)



Autora: Aida Planas 

Aida Planas

Autor: Adrián Parrón 

Adrián Parrón

Autora: Sandra Nocete 

Sandra Nocete

Autora: Miriam Cañas 

Miriam Cañas

Autora: Carla Parrón 

Carla Parrón

Autora: Alba Campos 

Alba Campos

Autora: Vanesa Montaño 

Vanesa Montaño

Autor: Óscar Castro
Óscar Castro
Autora: Laura Aguirre 

Laura Aguirre

Autora: Àngela Mas 

Ángela Mas

 

 

 



Cinquena sessió: disseny de l’abecedari

Seguim amb el disseny de l’abecedari que teníem ja iniciat de sessions anteriors. No ens sentim sols en cap moment de la tasca, l’artista és aquí i ens acompanya. Fins que tots el tenim enllestit.

La segona hora d’avui va dedicada a treballar idees per als futurs treballs de recerca en grup. Hi ha qui té clar per on anirà la investigació i hi ha qui, davant la indecisió, es deixa aconsellar per l’artista: tot un luxe.

Alba Campos i Vanesa Montaño