Una manera de resoldre conflictes amb els infants més petits.
A l’igual que els alumnes del Cicle Mitjà i Superior del nostre centre plantegen la resolució de conflictes amb les “preguntes màgiques” que proposa en Manuel Segura en el seu programa, al Cicle Infantil, i aprofitant la tècnica de la tortuga, es plantegen les següents consignes (penjades dins el racó de les emocions de la classe) per resoldre conflictes i aprendre tècniques d’autocontrol personal.
La tècnica de la tortuga és un proposta que va fer fa temps l’Anna Carpena a partir d’un conte inventat per ella. La història de la tortuga és la història d’una tortuga que té molts problemes de relació amb les altres tortugues. Un dia es troba una tortuga sàvia i li dóna uns consells que posa a la pràctica.
Els objectius de l’activitat són:
- Introducció al concepte d’autocontrol.
- Introducció al concepte “mirar endins per saber com ens sentim”.
- Reduir la impulsivitat. Orientar cap a comportaments reflexius.
- Automatitzar una resposta motora inhibidora d’accions impulsives.
- Trencar el cercle de conducta disruptiva/augment de la conflictivitat.
El conte es pot introduir donant una importància i magnitud especial per captar l’atenció dels infants. Al centre la van fer arribar dins una capsa bonica i el conserge la va fer arribar a la classe en forma de regal arribar pet correu.
Una vegada explicat el conte i presentades les tortugues es pot cercar el lloc per posar-les. Podria ser un bon principi per cercar i/o iniciar el racó de les emocions.
Les consignes són:
- STOP
- Respiro fondo
- Com em sento?
- Quin problema tinc?
És important que les consignes estiguin ordenades tal i com les he apuntat. Intervé una part física (Stop i respiro), una segona part on es planteja l’emoció que se sent (tristesa, alegria, ..), una tercera consigna con cal verbalitzar el problema; m’he barallat amb el meu millor amic perquè…) i una part final, i molt important, on es planteja l’actuació (alternatives per solucionar els conflcites)
Aquest guió de diàleg convé que tot el tutor/a el practiqui i assumeixi, ja que en moltes situacions de la vida diària de l’escola intervé en situacions de conflicte, per exemple al pati, al passadís, a les entrades i les sortides etc.
Un dels objectius d’aquesta activitat és el de treballar els sentiments i que els infants aprenguin a reconèixer què senten en cada moment. Cada centre pot treballar les emocions que cregui oportuns. Es poden introduir les següents emocions: tristesa, alegria (content/a), ennuig ( enfadat/da), sorpresa i por. La M. Mercè Conangla afegeix el fàstic com a emoció important..
La idea inicial, el nostre projecte socioemocional treballa els continguts emocionals dins d’un horari específic, però s’apliquen en tot moment que sorgeixi l’oportunitat o bé el conflicte. És per aquest motiu que l’actitud del mestre/a és tant important. Depenent de la importància que el tutor/a li doni al projecte es treballarà més o menys en aquest sentit i els resultats, igualment, també seran diferents.
Alguns aspectes importants que cal tenir en compte
Després practicarem una altra vegada el “fer la tortuga” braços creuats al davant i dir:
- digues stop
- respira fondo
- digues com et sents
- digues quin problema tens
Caldrà repetir vàries vegades més la història abans no comprenguin el perquè els pot ajudat el “fer la tortuga” un dels propòsits d’aquesta tècnica és el proporcionar als nens el sentiment de confiança en ells mateixos perquè poden controlar els seus actes el que repercuteix en un augment de l’autoestima i de l’autoresponsabilitat.
S’ha de reforçar el que els nens i nenes facin ús d’aquesta tècnica. cada vegada que veiem algú que fa l’esforç d’autocontrolar-se se l’ha de felicitar per haver-lo fet i li farem saber que ens sentim orgulloses d’ell. És importantíssim animar els infants per a que es reforcin els uns als altres a fer la tortuga, felicitant-se entre ells.
PD. El conte el trobareu dins la pàgina d’aquest bloc (pàgina de Contes, fotografies, vídeos,… ) i la tortuga, que jo recomano comprar, la podeu trobar a Terrassa, a la botiga el Barrufet.
Hola, soy de Chile de la ciudad más austral del mundo,Punta Arenas. Loasquiero felicitar por esta importante iniciativa que es desarrollar las habilidades emocionales de los niños y niñas. Comparto plenamente esta filosofia de vida.
Agradeceria compartan más técnicas como esta para trabajar con los peques.
Gracias y un abrazo grande desde la distancia.
BESOS!!
Jessica