Recursos


http://guix.grao.com/revistes/guix 

  • Monogràfic de la revista GUIX núm 354, maig 2009: “Quina incidencia té la formació en el centre?”
  • Quina incidència té la formació en els centres? Carmina Bosch, Maria Masip, Maria Vide Sahuguillo

El treball que s’ofereix és fruit de la col·laboració entre dues institucions implicades en la formació: el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Vallès Occidental VI (Montcada i Reixac, Ripollet i Santa Perpètua) i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

  • Al CEIP El Viver hem aconseguit que la formació formi part de la vida del centre. Alicia Cuello Bernat, Conxita Roca

Aquest article serveix per millorar les competències matemàtiques del  alumnat a partir d’un procés de formació. Continuar aprenent ens fa estar actius, ens fa adonar de tendències noves i ens ajuda a descobrir que mai no ho acabem de saber tot. En les línies que segueixen, s’ explica de quina manera la formació rebuda ha revertit a les aules i com s’ha aconseguit que acabi formant part de la vida del centre.

 

  • Els efectes de la formació depenen de nosaltres. Xavier Portal, Javier Carrasco, M Gràcia Espin


Perquè un projecte avanci, calen tres coses: la primera, tenir una bona idea; la segona, creure-se-la, i la tercera, que hi hagi algú disposat a convèncer i animar unes altres persones perquè la duguin a terme malgrat les dificultats.

 

  • Quina incidència té la formació en el centres?: Conclusions. Carmina Bosch, Maria Masip, Maria Vide Sahuguillo

S’ intenta posar en relleu algunes idees clau que  poden ajudar a albirar els factors que incidixen en la capacitat dels centres per integrar o no l’avaluació de la formació com a part del seu projecte estratègic.
  • Revista ‘Escola Catalana’ núm. 477. Gener de 2013. Article: Formació del professorat gratuïta o de pagament?

Es planteja quines conseqüències directes i indirectes pot comportar la manca de pressupost en els temes de formació del professorat. Cal plantejar-se també si els equips docents poden aportar els valors afegits que est canvi requerix.

 

  • Revista ‘Guix’ núm. 388. Octubre de 2012. Article: El paper de la reflexió, dels equips i de la formació permanent

El tema central de l’article és la concepció de l’escola com a espai de coneixement. Els ‘entorns de coneixement’ tenen en comú com a funció suavitzar els riscos individuals, posar a disposició recursos operatius i configurar estructures de ressonància per a les innovacions.

 

  • Revista ‘Guix’ núm. 390. Desembre de 2012. Article: La formació dels mestres en èpoques d’incertesa i des de la complexitat

L’aprenentatge entre iguals en el marc de l’escola, segons la visió de l’experiència de Carme Pablo, com a mestra i asesorar alhora. ‘Sovint, la meva aportació consisteix a aconseguir que el professorat esdevingui conscient que té prou habilitats per generar canvis i que aquests canvis són necessaris’ (Carme Pablo)

 

  • INNERATY, D.– La democracia del conocimiento: por una sociedad inteligente.- Barcelona (2011). Piados

Un llibre interessant per entendre i valorar el tema de les xarxes de coneixement compartit, tema que es troba a la base de la filosofia de la FIC (Formació Interna de Centre).

 

 

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Pràctiques de referència

Mostra de pràctiques del territori.

PARLAR PER ESCRIURE. 

Centre.- Escola Lligallo del Gànguil (Lligallo del Gànguil – Camarles).

ESCRIURE A L’ESCOLA. ESCRIURE DES DE LES ÀREES. 

Centre.-Col·legi Santa Teresa (Mora d’Ebre).

 

 

Publicat dins de Pràctiques de referència | Deixa un comentari

Notícies

L’Escola Sant Blai – ZER Terra Alta presenta el seu programa: Voleu Conèixer el nostre entorn?

Programa que ofereix activitats guiades per part dels mestres i alumnes del seu centre per altres centres que visiten la Via Verda de la Terra Alta. Té l’ objectiu d’ apropar el seu entorn als alumnes de les escoles visitants generant l’ aprenentatge entre iguals.

Més info:  Tríptic Escola de Bot.

 

Any Espriu

El 10 de juliol es compliran 100 anys del naixement de Salvador Espriu. Per això la Generalitat de Catalunya va designar el 2013 com l’Any Espriu. Fins el desembre s’organitzaran actes i celebracions de caràcter cultural, cívic i participatiu per difondre i actualitzar l’obra de l’escriptor i per fer memòria del seu compromís cívic. De fet, el lema de l’any és “Ens mantindrem fidels”.

A continuació us adjuntem els enllaços d’interès on trobareu tot de notícies sobre l’efemèride i també un conjunt de propostes didàctiques per treballar l’obra de l’autor a l’aula.

http://www.anyespriu.cat/

http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions2013/anyespriu

 

1r Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica

Es convoca aquest premi organitzat conjuntament pel Departament d’Ensenyament, el Departament d’Agricultura i el Departament  de Territori i Sostenibilitat.

Podran optar al premi tots els centres educatius d’Educació infantil, primària i secundària o llar d’infants de Catalunya que hagin desenvolupat al llarg del curs escolar 2011-2012 un projecte o una experiència relacionats amb la producció agrària o l’alimentació ecològica.

El termini de presentació finalitza el dilluns 8 d’abril de 2013

Bases del concurs i inscripció ho porta l’Associació Mamaterra

 

Nova web del Departament d’Estat dels EEUU per a l’aprenentatge de l’anglès

L’Oficina d’Educació i Cultura del Departament d’Estat dels Estats Units ha engegat una nova pàgina web amb recursos i materials per a l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera, així com per al foment del coneixement de la societat i la cultura dels EUA. Es diu American English:

Més info: http://www.americanenglish.state.gov/

 

Convocatòria projectes Vídeomat 2013

Des del CREAMAT fan arribar informació sobre, el projecte vídeoMAT2013 que estan posant en marxa. Primera edició d’un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest les aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn.

El termini d’inscripció és del 21 de gener al 4 d’abril.

Al bloc videomat.cat podeu trobar les bases de participació i tota la informació relacionada amb el projecte.

http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/

 

Activitats del Parc Natural Cadí-Moixeró

Des del Centre d’Interpretació del Parc Natural Cadí-Moixeró i el seu entorn, ubicat a Bellver de Cerdanya, ens arriba informació sobre l’oferta de les activitats i visites escolars  que es poden fer al centre.

Més info: http://www.bellverecoturismecerdanya.cat/activitats-en-grup

 

XVI edició de l’Experiència Fotogràfica Internacional dels Monuments (EFIM)

S’ha obert el termini d’inscripció a la XVI edició de l’Experiència Fotogràfica Internacional dels Monuments (EFIM) que va començar el passat 7 de gener i s’acabarà el 24 de maig. Aquesta activitat s’adreça als alumnes de primària i secundària, i tant la participació com l’entrada als monuments és completament gratuïta.

Participar a l’EFIM consisteix en visitar i fotografiar o filmar un monument. Els participants han de formar part d’un col·lectiu escolar i han d’estar acompanyats d’un professor responsable del grup. L’edat dels alumnes participants ha de ser d’entre 10 i 20 anys.

Les bases de participació es troben al web de l’Experiència Fotogràfica.

 

Presentació nou material didàctic: El museu explora. Obres d’ art a examen

El Museu Nacional d’Art de Catalunya posa a la vostra disposició  el material docent a l’entorn de l’exposició El museu explora. Obres d’art a examen. Els continguts estan adequats als nivells de 6è d’Educació Primària, ESO i Batxillerat.

Més info: http://www.mnac.cat/doc/lan_001/docents_Explora.pdf

 

Porres, Alfred.- Relaciones pedagógicas en torno a la cultura visual de los jóvenes. Editorial Octaedro, Barcelona, 2012, 94 pp.

A continuació us donem a conèixer una publicació que tracta de nous plantejaments dins del món de l’ensenyament, l’autor de la qual és Alfred Porres, professor del Dep. d’Educ. Visual i Plástica de l’INS Els Alfacs de Sant Carles de la Ràpita i que creiem molt interessant. En breu, al Centre de Recursos del Montsià es realitzarà una presentació de l’esmentat material a càrrec del mateix autor. Us n’adjuntem una referència.

D’altra banda, a la revista ‘Cuadernos de Pedagogía’ (núm. 430, gener de 2013) , l’Alfred Porres publica un interessant article dins del tema del mes sobre les relacions dels jóvens amb el saber. L’article en qüestió porta per títol ‘Sujetos que preguntan’.

Alfred Porres Pla és doctor per la Universitat de Barcelona i membre del grup d’investigació consolidat Esbrina, Subjectivitats i Entorns Educatius Contemporanis. Tracta de concebir la relació pedagògica com un encontre entre subjectes. El fet d’intentar unes altres narratives per a l’educació i explorar les relacions entre cultura visual i subjectivitat són només alguns dels focus que emergixen de la cruïlla de ser professor de secundària, investigador i artista visual d’art contemporani.

A través de les històries dels/de les jóvens i de les seues creacions visuals, l’obra els/les convertix en protagonistes i narradors/es. El llibre explora també la posició dels/de les  alumnes com a productors/es d’una cultura pròpia que, sovint, no és entesa pels més grans, ja siguen la pròpia família o els docents.

 

 

 

 

Publicat dins de Notícies | Deixa un comentari

El proper full

El proper Full Informatiu abordarem el tema de les competències bàsiques, des d’una doble perspectiva: el desplegament dels currículums específics a partir de la documentació proposada pel Departament d’Ensenyament i, d’altra banda, aprofundirem en la competència matemàtica, des del punt de vista del treball a l’aula.

Esperem que els temes que tractem us siguen útils, i des de la comissió del Full Informatiu del Montsià, us convidem a fer-nos arribar les vostres propostes temàtiques per a les properes edicions del Full.

 

 

Publicat dins de El proper full | Deixa un comentari

Destacats

XXI Jornades Pedagògiques de l’Anglès

Els dies 15 i 16 de febrer es van celebrar la vintiunena edició de les Jornades Pedagògiques de l’Anglès a l’ESC Consol Ferré d’Amposta. Per tal d’atendre els diferents nivells del professorat assistent, les sessions es distribuïxen de forma paral·lela entre els nivells de primària i de secundària, de manera que els/les participants es van distribuint a partir d’aquest doble itinerari que respon a interessos diferents.

Des de fa ja diverses edicions, es vol donar més èmfasi a les pràctiques de referència dels centres del territori, entre les quals destaquen les activitats CLIL, tant a primària, secundària i com també als cicles formatius. Practiques que s’intercalen també amb les ponències a càrrec d’experts/es del món de la docència de la llengua anglesa.

Com a novetat respecte a anteriors cursos, les jornades d’enguany han comptat amb la col.laboració i suport d’alumnes del cicle formatiu de turisme de l’INS Montsià, les quals van realitzar tasques informatives i d’atenció al públic en general.

 

XVI Jornades Pedagògicomusicals


El proppassat dissabte 9 de març es van celebrar la setzena edició de les Jornades Pedagògicomusicals. Es van realitzar a l’ESC Miquel Granell d’Amposta i van comptar amb un parell d’experts de renom, en Xavier Muñoz i el sr. Carles Bernús, els quals van conduir respectivament, dos tallers monogràfics que tractaven sobre el ritme reciclat, i el treball en l’aula musical activa. Les Jornades Musicals del Montsià, que se celebren amb una periodicitat anual, s’inclouen dins del Pla de Formació de la comarca del Montsià, i han comptat en la present edició amb la participació de més d’una cinquantena de professorat, tant dels centres de primària com de secundària.

 

Desplegament de les competències bàsiques

El passat 20 de febrer, a la sala d’actes dels Serveis Territorials, l’equip de la direcció general de Secundària van presentar els documents del desplegament de les competències bàsiques que permetran donar coherència al currículum de secundària, i lligar-ho al tema de l’avaluació amb les concrecions pertinents. La mateixa reunió, amb l’equip de la direcció general de Primària, van vindre al territori el 13 de març per realitzar la mateixa presentació corresponent al currículum de primària. A ambdós presentacions van ser convocats els equips directius  dels centres de secundària i de primària respectivament, i també el professorat dels serveis educatius.

La documentació esmentada establix, en cada etapa educativa i per cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les puga aplicar a l’aula.

Podeu accedir als documents específics al següent enllaç:

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de Destacats | Deixa un comentari

Num. 166 – Impuls del Servei Comunitari al Montsià.

Editorial

El tema del mes

La veu de…..

Recursos

Pràctiques de referència

Novetats mediateca

Notícies

Proper full

 

Publicat dins de Editorial | Deixa un comentari

Editorial

Impuls del Servei Comunitari al Montsià.

Esta acció experimental ha estat impulsada des de la Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, per tal que puga ser dissenyada com a pla pilot durant el present curs, per ser implentada durant el següent curs 2013-14. El pilotatge serà dut a terme per un conjunt de 100 centres educatius, públics i concertats, d’arreu del territori, amb la intenció que en cursos posteriors puga ser incorporada en el marc curricular obligatori dins del segon cicle de l’ESO a tot Catalunya.

L’objectiu principal de l’acció és que tot l’alumnat, en un moment o altre de l’ensenyament obligatori, conega i aprenga a implicar-se socialment en una acció de voluntariat que es posa al servei de l’entorn més proper. La metodologia que s’ha escollit per dur a terme esta acció social és l’aprenentatge servei, una metodologia que molts centres han posat en pràctica de forma voluntària gràcies als vincles establerts en molts casos per les dinàmiques de col.laboració creades entre les entitats i els centres educatius, en els marcs dels Plans Educatius d’Entorn de les ciutats.

A la demarcació territorial de Terres de l’Ebre, han estat 8 centres de secundària els qui voluntàriament han volgut formar part d’esta acció experimental que, d’entrada, es preveu en dos fases: 1) Disseny del projecte (amb informació, formació sobre la metodologia de treball, i encaix en el currículum) i  2) Implementació del projecte: Execució, avaluació i propostes de millora. Durant el present curs, es portarà a terme la fase 1; i al curs 2013-14, es realitzarà la segona fase d’implementació del projecte. Es preveu que siga al juny de 2014, un cop tretes les valoracions del pilotatge, quan hi haja una extensió del projecte a la resta de centres de Catalunya.

A la comarca del Montsià, seran tres els centres que iniciaran l’impuls del servei comunitari a l’ESO:

1)     INS R. Berenguer IV (Amposta). Es preveu que es faça alguna acció d’apadrinament entre l’alumnat de l’ESO i de l’alumnat de sisè dels centres de primària de la ciutat, per tal de crear xarxes amb la finalitat d’afavorir els processos d’integració de l’alumnat nou, en la vida escolar del centre; i paral.lelament, que s’ajude en la implementació d’un nou projecte de la ciutat anomenat ‘No et facis fora’.

2)     INS. M. Sales i Ferré (Ulldecona). S’estudia la creació d’un projecte de parelles lectores intergeneracionals, afavorint els intercanvis (tant infantils com a les llars d’avis), amb la possibilitat de lligar-ho també a accions divulgatives en col.laboració amb la biblioteca municipal.

3)    INS. Sòl-de-Riu (Alcanar). El projecte apunta cap a algun tipus d’iniciativa de col·laboració amb la guarderia municipal (Minuts menuts) i l’espai lúdic de la biblioteca municipal.

Com podeu comprovar, durant el primer trimestre de curs s’estan començant a definir a cadascun dels tres centres les línies d’actuació que es concretaran a partir del segon i tercer trimestre del present curs. A banda, s’ha creat també la comissió que impulsarà el servei comunitari a cadascun dels centres, i la persona de referència que liderarà el projecte. en cada institut. A partir de la concreció de la línia de treball escollida, es contactarà amb l’entitat social municipal que ha de rebre el servei comunitari, se la farà partícip de la formació i també se la vincularà al disseny del projecte concret.

El present Full pretén donar a conèixer esta nova acció experimental del Servei Comunitari, a partir de les diferents seccions (bibliografia, la veu de l’expert, …). Esperem que us siga d’interès no solament als centres pilot, sinó també a la resta per conèixer les noves tendències curriculars del Dep. d’Ensenyament, i que creiem que responen a l’adaptació de les noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge davant una societat canviant.

 

 

 

 

Publicat dins de Editorial | Deixa un comentari

El tema del mes

IMPULS DEL SERVEI COMUNITARI PER A L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

INTRODUCCIÓ

Catalunya prové d’una llarga tradició de participació cívica i solidària dels ciutadans i ciutadanes en la vida social amb un important teixit associatiu.

  • L’any 2002 s’acorda l’elaboració del Pla Nacional de l’Associacionisme i el Voluntariat (PNAV).
  • L’article 79.1 e) de la Llei d’Educació, el Departament d’Ensenyament vol impulsar el servei comunitari per a l’alumnat de l’ ESO amb la finalitat de garantir que els alumnes realitzen accions de compromís cívic, aprenguen en l’exercici actiu de la ciutadania, i posen en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
  • El decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria quan cita, entre les competències bàsiques de secundària, la competència social i ciutadana.

L’ aprenentatge servei

El Departament d’Ensenyament considera l’Aprenentatge Servei com la metodologia més adient per dur a terme el Servei Comunitari. L’Aprenentatge Servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat. Es concreta en un projecte en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals del seu entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’alumnat alhora que ofereix un servei, aprèn a ser ciutadà i a desenvolupar el compromís cívic.

Són moltes les bones pràctiques d’aprenentatge servei que els centres educatius de Catalunya han anat desenvolupant de manera individual o amb el suport de diferents entitats, administracions locals o programes existents. Així mateix el Departament d’Ensenyament l’any 2010, en col·laboració amb el Centre Promotor d’Aprenentatge i Servei, va elaborar un document Aprenentatge i servei en el marc dels Plans educatius d’entorn.

El Departament d’Ensenyament impulsarà aquesta acció experimental amb la col·laboració de cent centres educatius, de les administracions locals, del Centre Promotor d’Aprenentatge i Servei, de la Federació Catalana d’ONGD, del Consell Nacional de la Joventut, de  la Federació del Voluntariat de Catalunya i d’ entitats del tercer sector.

OBJECTIUS

Respecte a l’alumnat:

  • Donar a conèixer a l’alumnat de secundària el voluntariat com una acció responsable de compromís cívic.
  • Educar en valors i destreses que afavoreixin l’autonomia personal i una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.
  • Donar a conèixer a l’alumnat associacions, entitats i persones compromeses en la millora de la societat.
  • Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.

Respecte al centre educatiu:

  • Promoure la participació de tot l’alumnat en accions de servei a la comunitat com eina d’integració, convivència i transmissora de valors.
  • Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.
  • Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de voluntariat i lleure,  per tal de promoure la implicació dels joves amb el seu entorn.
  • Promoure l’aprenentatge servei com a forma d’integrar els aprenentatges curriculars i el servei a la comunitat.

Respecte al context o a l’ entorn educatiu:

  • Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.
  • Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

PRINCIPIS

Els principis que regeixen el Servei Comunitari són:

1.  Educació en valors. Una acció educativa basada en l’experiència, la vivència i la construcció d’hàbits i valors.

2.  Participació activa i democràtica. La participació activa de l’alumnat en un servei que es du a terme en benefici de la comunitat

3.  Resposta a les necessitats socials emergents. L’atenció de necessitats reals i sentides per la comunitat.

4.  Treball en xarxa i corresponsabilització. El treball en xarxa dels diferents agents educatius d’un territori a partir d’uns objectius compartits.

5.  Millora constant. Indicadors que permetin fer un seguiment i elaborar propostes de millora.

METODOLOGIA: L’APRENENTATGE SERVEI

La relació circular que s’estableix entre l’aprenentatge i el servei genera una nova realitat que intensifica els efectes de cada un per separat. L’aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit i funcionalitat a l’aprenentatge, perquè allò que s’aprèn es pot transferir a la realitat en forma d’acció.

  • metodologia basada en l’experiència i la participació
  • metodologia basada en la cooperació
  • metodologia que se centra en l’ aprenentatge des de l’ experiència
  • metodologia que necessita del treball en xarxa.

L’impacte educatiu de l’Aprenentatge Servei s’ha detectat en diferents àmbits: acadèmics i cognitius, cívics, vocacionals i professionals, ètics i morals, personals i socials.

IMPLEMENTACIÓ AL TERRITORI

Els agents implicats per impulsar el servei comunitari en un territori i les tasques a desenvolupar són:

Centres Educatius. Per tal d’enfortir el lligam entre centre i entorn el més desitjable és la vinculació dels projectes de Servei Comunitari  al Projecte educatiu de centre i que la comunitat educativa l’assumisca.

Professorat. Per desenvolupar un projecte de Servei a la comunitat, és convenient que el professorat tinga uns coneixements conceptuals i metodològics bàsics sobre aprenentatge i servei, així com també que vegen la relació entre estos tipus de projectes i les activitats educatives quotidianes.

L’alumnat. És l’actor principal d’estos projectes. En est  procés, els participants prenen consciència social i  la seva implicació personal respon a objectius i implicacions col·lectives on poden oferir i donar un servei i no només rebre’n i, a més, aprenen continguts curriculars bàsics.

Professionals dels Serveis educatius. Són coneixedors del territori i per la seva activitat professional tenen relacions freqüents amb els centres educatius i les entitats socials de l’entorn.  En aquelles zones on hi ha Pla educatiu d’entorn, esta serà la plataforma organitzativa que facilitarà la gestió del projecte.

Entitats culturals i socials. Estes entitats són l’altre grup d’agents imprescindibles per portar a terme els projectes de Servei Comunitari. En est sentit una de les accions fonamentals és evidenciar la dimensió educativa de l’activitat d’estes entitats.

Administracions locals. El seu coneixement sobre les necessitats emergents i el mapa de recursos i entitats de la zona i la seva capacitat de crear una plataforma organitzativa estable  convertix els ajuntaments en agents clau per al desenvolupament i la sostenibilitat del servei comunitari.

EXEMPLES DE BONES PRÀCTIQUES:

  • Quan un centre demana voluntaris entre el seu alumnat i els forma per rebre i guiar nois i noies immigrants que s’incorporen durant el curs, està oferint als voluntaris una experiència educativa de primera magnitud.
  • Quan un banc de sang munta un sistema de col·laboració amb les institucions educatives per donar formació científica sobre els temes que li són propis i alhora demana la col·laboració del jovent per dinamitzar una campanya de donació de sang al seu barri, està contribuint a fer que prenguen consciència d’una necessitat no sempre visible i els dóna l’oportunitat d’exercir una acció cívica de solidaritat.
  • Quan diversos centres educatius d’una població i una associació interessada en la història local impulsen un sistema de recuperació de la memòria històrica. A través de la narració oral que les persones grans fan a la parella d’alumnes reporters que els ha correspost estan creant una activitat amb múltiples objectius: conèixer una època històrica de la ciutat, relacionar joves i avis, responsabilitzar els/les alumnes d’una tasca cívica de recuperació del passat que després es mostrarà al conjunt de la població i, sens dubte, en aquest cas, aprendre història i socials.
  • Quan diversos centres educatius i una associació ciutadana es posen d’acord per formar contacontes entre l’alumnat de secundària – la majoria nouvingut – i nodrir l’Hora del conte de la Biblioteca Pública amb un cicle on expliquen contes del país d’origen. L’alumnat de secundària està aprenent tècniques dramàtiques d’oralitat, consolida el domini de l’expressió oral de la llengua catalana, obté coneixements sobre la funció dels contes en el foment de la lectura entre els infants.
  • Quan l’alumnat de tecnologia d’un centre educatiu es posa en contacte amb diverses associacions de la seva ciutat per oferir-los la possibilitat de dissenyar les seves pàgines web, està aplicant i desenvolupant els seus coneixements d’informàtica. S’informa a fons sobre els objectius i les ofertes que fan les entitats, es relaciona amb persones que li mostraran realitats que no coneixia, se sentirà útil i estarà orgullós de la seua feina.
  • Quan un centre de primària té organitzat un sistema d’ajut entre iguals en el qual els grans repassen la lectura i el càlcul als més petits, els estan proporcionant l’oportunitat de sentir-se útils, de millorar el domini d’estes habilitats a l’ensenyar-les, d’establir llaços entre els/les alumnes d’edats diferents i, a més, estan facilitant l’aprenentatge als seus companys.
  • Quan activitats teatrals o musicals, a més de la seua utilitat com a exercici escolar i a més d’oferir-se a les famílies i a la resta de companys i companyes del centre, es convertixen en un espectacle que s’oferix a hospitals, residències d’avis o altres.

 

Publicat dins de El tema del mes | Deixa un comentari

La veu de…

Què és l’aprenentatge servei?

Josep Ma Puig Rovira

Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona

L’aprenentatge servei és una metodologia que presenta dues cares en íntima relació: l’aprenentatge i el servei a la comunitat. L’aprenentatge servei (ApS) no és tan sols una estratègia d’aprenentatge perquè els alumnes adquireixin més i millors coneixements, encara que òbviament es tracta que optimitzin els seus aprenentatges. Tampoc es tracta únicament d’un conjunt de tasques de voluntariat per sensibilitzar l’alumnat i donar-los l’oportunitat de contribuir al bé comú, encara que, per descomptat, és una bona idea incorporar l’ajuda a la comunitat com a dinamisme formatiu. L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat. Una metodologia que en unir aprenentatge i servei els transforma i afegeix valor a tots dos, i a més crea nous i inesperats efectes positius.

Una definicions i tres exemples

A continuació ens aproximarem a aquesta metodologia a través d’una definició i de tres exemples. Comencem per la definició: l’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i tasques de servei a la comunitat en una sola activitat ben articulada que pren la forma d’un projecte educatiu. Aquest projecte està pensat perquè els participants aprenguin enfrontant-se a necessitats reals sobre les quals és possible intervenir amb possibilitats de millorar la situació.

Pel que fa als exemples, es fa aprenentatge servei quan un centre demana voluntaris entre el seu alumnat i els forma per rebre i guiar nois i noies immigrants que s’incorporen durant el curs, està oferint als voluntaris una experiència educativa de primera magnitud. Quan un Banc de Sang munta un sistema de col·laboració amb les institucions educatives per donar formació científica sobre els temes que li són propis i alhora demana la col·laboració dels joves per dinamitzar una campanya de donació de sang al seu barri, està contribuint a fer que prenguin consciència d’una necessitat no sempre visible i els dóna l’oportunitat d’exercir una acció cívica de solidaritat. Quan diversos centres educatius d’una població i una associació interessada en la història local munten un sistema de recuperació de la memòria històrica a través de la narració oral que les persones grans dirigeixen a la parella d’alumnes reporters que els ha correspost, estan creant una activitat amb múltiples objectius: conèixer una època històrica de la ciutat, relacionar joves i avis, responsabilitzar els alumnes en una tasca cívica de recuperació del passat que després es mostrarà al conjunt de la població i, sens dubte, en aquest cas aprendre història i socials. Tres exemples d’aprenentatge servei entre els molts que pot oferir una metodologia pedagògica tan versàtil.

Per què impulsar l’Aprenentatge Servei?

Darrere de l’aps hi ha una manera d’entendre la ciutadania, una concepció de l’aprenentatge i una aproximació a l’educació civicomoral.

L’aps es fonamenta en una manera d’entendre la ciutadania que, a més dels reconeixement dels drets individuals i de l’acord sobre un mínim de normes comunes, creu que la ciutadania, en una societat democràtica, s’ha d’entendre com la participació informada, responsable, activa i en col·laboració amb altres ciutadans, per tal d’executar projectes que no busquen exclusivament el benefici privat, sinó el bé del conjunt de la societat.

L’aps també es fonamenta en una concepció de l’aprenentatge que se separa de la memorització per acostar-se a la recerca, que es distancia de l’èxit individual per trobar formes de cooperació i que s’allunya de l’academicisme per buscar la significació i el relleu social d’allò que s’aprèn. El nucli de l’aprenentatge el trobem en la recerca feta en col·laboració i aplicada a temes de relleu.

Finalment, l’aps es fonamenta en una manera d’entendre l’educació moral que compta amb valors, que prepara els joves per prendre decisions personals i que els forma per a la deliberació, però que de manera prioritària tracta de construir un conjunt d’hàbits oberts de valor. És a dir, un conjunt de pautes d’acció complexes que inclouen pensaments, comportaments i sentiments, i que predisposen els joves a actuar d’acord amb uns valors. No es tracta de formar robots morals, sinó persones autònomes i virtuoses.

Aprenentatge solidari i treball en xarxa

L’aprenentatge servei és una metodologia que s’obre a les necessitats reals de la comunitat. Vol trencar l’aïllament que de vegades pateixen els centres i la llunyania de la realitat que solen arrossegar els programes. Es pretén que l’escola s’obri a la vida i sigui sensible als problemes, dificultats o deficiències que presenta el seu entorn proper, o sovint també més llunyà. En ambdós casos es vol arribar a l’aspecte central que estem considerant: la presa de consciència d’algun aspecte que podria millorar amb la intervenció de l’alumnat. L’aprenentatge servei comença amb un exercici d’anàlisi de la realitat i de crítica per determinar quin tipus d’intervenció podem dur a terme per millorar el que ens sembla incorrecte o simplement indignant. Quan els alumnes d’una classe fan una enquesta per veure com és la vida de la gent gran del barri i quines necessitats experimenten, s’adonen, amb tota probabilitat, de moltes deficiències que no poden pal·liar, però probablement seran capaços de determinar alguna acció, potser petita però significativa, que sí que poden dur a terme.

L’aprenentatge servei és una metodologia que no es limita a la detecció de les necessitats, sinó que per sobre de tot pretén implicar els joves en la realització d’un servei a la comunitat. Per significar el mateix que designa l’expressió servei a la comunitat s’han emprat també termes com ara intervenció o participació ciutadana, compromís cívic, ajuda als altres, acció solidària, responsabilitat social o voluntariat. Tant si s’utilitza un terme com un altre, per servei entenem una acció real, que va més enllà de les paraules o les intencions, i que se centra en la realització d’una contribució a la comunitat. S’allunya tant com es pot de l’assistencialisme i busca que entre qui dóna i qui rep l’ajuda es creï un llaç d’afecte i de reciprocitat. Les possibilitats del servei a la comunitat s’obren a una rica tipologia: en uns casos són ajudes directes a persones que les necessiten, altres vegades l’ajuda la rep una col·lectivitat, però en altres casos els receptors són més difusos, com per exemple quan es fan tasques de difusió d’informació, de defensa de l’entorn, de col·lecta de béns o de recerca.

L’aprenentatge servei no és només detecció de necessitats i servei a la comunitat, sinó que a tot això se li afegeix una forta preocupació per vincular ambdós elements a l’aprenentatge de continguts i competències. Les maneres de dur a terme la connexió entre servei i aprenentatge poden ser variades. De vegades es parteix d’un contingut per buscar la manera com podem relacionar-lo amb alguna necessitat social. En altres casos, es parteix d’una possibilitat de servei que s’ha de relacionar amb les matèries escolars. Sempre, però, servei i aprenentatge han de trobar alguna forma de relació que permeti aplicar el coneixement al servei i, d’altra banda, el servei ha de proporcionar experiències per millorar i impulsar l’adquisició de nous coneixements.

Voldríem acabar destacant un aspecte que mereix un moment d’atenció. L’aprenentatge servei no pot ser una iniciativa impulsada des de l’aïllament i la soledat. A més de col·laboració entre persones es necessita gairebé sempre una forta col·laboració entre institucions: el partenariat. L’obertura de les escoles al seu entorn, la recerca d’espais de servei i les tasques de connexió amb les entitats socials tenen com a finalitat última aconseguir la col·laboració entre institucions educatives i socials per dur a terme projectes d’aprenentatge servei. Els centres escolars difícilment poden accedir amb garanties a espais de servei sense l’ajuda d’entitats socials especialitzades en la temàtica que pretén tractar l’activitat d’aprenentatge servei. Per tant, bona part de les propostes d’aprenentatge servei requereixen les creació de llaços entre centres educatius i entitats socials. Per aconseguir-ho cal que les escoles estiguin disposades a obrir-se a l’entorn, a buscar vies de col·laboració i a destinar certa quantitat d’energia per aconseguir-ho. D’altra banda, les entitats socials han d’oferir possibilitats de servei realment útils a la comunitat. Quan es produeix una col·laboració adequada, l’organització de l’activitat se simplifica i és més fàcil plantejar una experiència educativa per als nois i noies.

 

Publicat dins de La veu de........ | Deixa un comentari

Recursos

Les diferents experiències es poden consultar, entre altres, a:

  • Aprenentatge i servei (Web del Departament d’Ensenyament on es poden trobar recursos, bones pràctiques i enllaços a experiències d’Aprenentatge i servei d’altres països).
  • Centre promotor d’Aprenentatge Servei (Web del Centre Promotor on es pot trobar informació relacionada amb la xarxa APS, àmbits de servei, experiències, recursos i enllaços d’interès).
  • Joves pel Barri .(Experiència de l’institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet de Llobregat vinculada al voluntariat de l’alumnat de Batxillerat a l’esplai La Florida, donant suport als monitors/es en les seves tasques).
  • Contes compartits, contes del meu barri (Bona pràctica duta a terme a Pardinyes (Lleida) , consistent en un treball col·laboratiu de narració i il·lustració de contes, implicant l’alumnat de les escoles bressol i dels centres de Primària i Secundària.
  • Projecte joves-guia (Bona pràctica que explica com  després de rebre una formació específica, els alumnes tenen la possibilitat de fer pràctics aquests coneixements participant en diferents moments del curs escolar: jornada de portes obertes, jornada intercentres, acollida d’alumnat nouvingut, acompanyament en casos de marginació o assetjament).
  • Joves x Joves (Bona pràctica on s’explica com estudiants de la Universitat de Vic donen suport escolar i seguiment directe i individualitzat a aquells alumnes, que donada la seva situació d’especial dificultat social o problemàtica personal, necessiten un seguiment i suport ).

Altres publicacions:

  • Document marc: Aprenentatge servei, ciutadania i PEE (XTEC):

http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/44222967-dc67-4d73-a843-07cde3cafc7a/Aprenentatge Servei i PEE.pdf

Revistes educatives:

  • CUADERNOS DE PEDAGOGÍA. Núm. 426

Aprendizaje servicio: el préstamo domiciliario

Cinta Forcadell Vericat (INS Montsià)

  • GUIX. Núm. 386-387

Descobrint les potencialitats del jovent de Badalona Sud amb l’APS

 

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Pràctiques de referència

Mostra de pràctiques del territori.

ELS IAIOS DE L’ONADA ENS EXPLIQUEN LA LLEGENDA DE SANT JORDI. 

Centre.- Escola Carles III (Sant Carles de la Ràpita.

ENS DIVERTIM EN ANGLÈS! 

Centre.- Institut Les Planes (Santa Bàrbara)


Publicat dins de Pràctiques de referència | Deixa un comentari

Notícies

Festival internacional de cinema en català Costa Daurada.

Ja és obert el període d’inscripcions i de tramesa de  treball del FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA EN CATALÀ  COSTA DAURADA MODALITAT CENTRES EDUCATIUS
Roda de Berà, del 5 al 9 de juny de 2013
Data límit: 3 d’abril de 2013
Consulta les BASES i tota la info a http://www.fic-cat.cat/

 

Activitats educatives ofertades al Centre d’Informació de la Central Nuclear Ascó.

El Centre d’Informació Ascó, recentment ha estrenat el recinte de la Central Nuclear; és un centre divulgatiu concebut com un original espai museogràfic interactiu sobre l’energia i la generació nuclear.

http://www.endesaeduca.com/Endesa_educa_Catalan/conocenos/oferta_actividades/Visita-Central-Nuclear-Asco

 

Oferta d’activitats d’Endesa Educa.

La unitat educativa d’Endesa, un projecte educatiu enfocat a l’eficiència energètica. Oferix a tots els centres docents d’Espanya una sèrie d’activitats i recursos educatius gratuïts sobre energia i estalvi energètic.

http://www.endesaeduca.com/Endesa_educa/conocenos/oferta_actividades/actividades-online

 

Ampliació d’experiències del portal Estudiar a Catalunya.

Els departament d’Ensenyament disposa d’est portal de suport a les sessions de tutoria i orientació. S’ha ampliat el nombre d’enregistrament d’experiències fins a trenta, i s’han afegit quinze nous itineraris acadèmics.

Podeu consultar les noves filmacions al web Estudiar a Catalunya.

 

Matrícula Oberta: “ Tècniques de Ioga per a la Educació”.

El període de preinscripció de la formació de TYE romandrà obert fins a finals d’any. Inici de la formació gener 2013.

info@encosianima.cat.

 

Sisena Convocatòria  Premi Federico Mayor Zaragoza.

Concurs de bones experiències i accions transformadores per a construir un món millor, “De súbdits a ciutadans, de súbdites a ciutadanes”. Tortosa, del 16 de novembre al 31 de gener.

www.unescotortosa.cat

 

Guia per a famílies sobre Prevenció i detecció del ciberassetjament.

Recentment, en l’apartat “Educació en l’ús de les tecnologies” del web Família i Escola. Junts x l’Educació hem publicat esta guia. També  properament apareixerà en l’apartat “Temps de família”, del mateix web, la guia per a famílies sobre Prevenció i detecció de l’assetjament

 

Presentació de la nova carpeta d’ activitats d’ UNICEF.

UNICEF ha publicat per al curs 2012-2013 una  carpeta d’activitats dins del programa educatiu Enreda’t sobre Educació per al desenvolupament. El material per a est curs L’aigua ens porta a l’escola. Gotes pel dret a l’educació està dedicat a l’aigua i al dret a l’educació, en el marc de la promoció de tots els drets de la infància i l’exercici d’una ciutadania global, solidària i responsable.
També hi ha propostes específiques per treballar amb els infants dies significatius en el calendari mundial.

www.enredate.org/cat , enredat.catalunya@unicef.es

 

‘RECREACTIVA’T: Projectem per Àfrica’

La campanya “Dret a la Salut a l’Àfrica”  posa en marxa un concurs per a joves de (14 a 18 anys) per treballar de manera alternativa i alhora divertida, la temàtica de la salut al continent africà; amb components de recerca, creativitat i també d’implicació social. Això és: informar-se, reflexionar, crear i finalment actuar.

concurs@dretalasalutalafrica.org

 

Ruta literària Narcís Oller pel barri antic de Valls.

La Societat Narcís Oller de Valls posa a disposició de grups escolars (ESO i Batxillerat) un passeig literari pels indrets més significatius de Valls per donar a conèixer l’obra de Narcís Oller.

Per concertar dia i hora cal que truqueu al 977600660 en horari d’oficina. També podeu adreçar un correu electrònic a info@narcisoller.cat.

A la pàgina web de la societat (www.narcisoller.cat) trobareu més informació sobre la ruta literària Narcís Oller.

 

Activitats de la  Societat Catalana de Matemàtiques

S’ha fet públic l’anunci general de les activitats de la SCM d’aquest curs relacionades amb els concursos d’ensenyament secundari. Tota la informació es pot trobar a la web:

http://www.cangur.org

http://cangur.org/olimpiades/49oli/index.htm (Olimpiada matemàtica)

http://www.cangur.org/cangur/cang2013/indexcat.htm (Cangur)

 

XVI Jornades per a l’Aprenentatge i Ensenyament de les Matemàtiques

Durant la primera setmana del mes de juliol de l’any que ve, tindran lloc a la Ciutat de Mallorca les XVI  JAEM Palma 2013. Les convoca la Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas FESPM i, en esta ocasió, les organitza la Societat Balear de Matemàtiques SBMXEIX i tenen el suport de la Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears.

web oficial:  http://xvi.jaem.es/

 

X Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials.

Repensar l’ensenyament i aprenentatge del temps històric i l’espai geogràfic en temps de crisi.
Data: 21, 22 i 23 de febrer del 2013.
Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Més informació:www.gredics.org

 

Projecte educatiu ‘Implica’t amb la Marató de TV3’

El projecte Implica’t és fruit d’un equip de persones generoses, solidàries i compromeses, vinculades al món de l’educació i que comparteixen entre elles una amistat que les porta a endegar projectes com el que tot seguit us presentem.  Un projecte lligat a la Marató de TV3 i que té com a objectiu fonamental treballar la solidaritat a les aules.
A continuació us donem a conèixer l’enllaç on trobareu el desplegament d’esta interessant iniciativa solidària, a partir dels diferents nivells educatius: http://www.xtec.cat/~mlluelle/implicat/index.html

 

Xim i Xesca

Xim i Xesca és un portal per fomentar la lectura i la comprensió lectora que es basa en dos sistemes tradicionals: preguntar sobre el text llegit per mesurar la capacitat lectora del xiquet i premiar via punts per estimular-lo. Més info a: www.ximixesca.com

 

Xerrada al Consell Comarcal: Coaching per a famílies

L’àrea de Salut de l’Oficina Jove del Montsià ha organitzat per al proper  dimecres 12 de desembre de 2012,  a les 20 hores, una xerrada informativa sobre Coaching per a famílies impartit pel coach i formador Francesc Sedó, especialitzat en intel·ligència emocional. El coaching per a famílies treballa de quina manera ens podem comunicar millor, com fer una bona escolta i  com podem establir bons objectius per a millorar les nostres relacions. Aquesta activitat es realitzarà a la Sala Emili Vives, del Consell Comarcal del Montsià.

 

Com parlar de sexe amb els vostres fills

L’Àrea de Salut de l’Oficina Jove del Montsià  informa que el 19 de desembre del 2012, a les 20 hores, hi haurà una xerrada taller adreçada a famílies al Consell Comarcal. La xerrada porta per títol “Com parlar de sexe amb els nostres fills”  i serà  impartida per la psicòloga clínica i sexòloga, Maria Jesús Ribas Farré.

 

Cursos d’especialització en educació de la URV

La URV ens ha comunicat que encara sou a temps a inscriure-us als següents cursos de formació. Es tracta de les activitats següents:
Disseny de programes de formació on-line (30h). Del 04/02/13  al  14/03/13
Psicomotricitat i atenció a la diversitat (50 h). Del 01/03/13  al  14/06/13

Per a més informació: http://www.fundacio.urv.cat/

 

Nou web d’educació en comunicació

Des d’AulaMèdia, s’ha posat en marxa EDUCOM.INFO un nou web de recursos per l’educació mediàtica.

Més informació a: http://educom.info/

 

Nova web del Grup d’Innovació i Recerca per a l´Ensenyament de la Filosofia (Grup IREF)

El GrupIREF és una associació que promou la proposta educativa del programa
FILOSOFIA 3/18. L’espai web de l’esmentat grup ha estat recentment actualitzat i el podeu consultar a partir del següent enllaç:

www.grupiref.org

En l’esmentat espai podreu consultar els següents apartats:

  • els nostres cursos de tardor,
  • la guia per treballar la pel·lícula Kerity,
  • un vídeo  sobre els eixos metodològics del projecte realitzat per una mestra
  • MOLT IMPORTANT: un material perquè llegiu abans de fer filosofia amb els alumnes.

 

M’agrada molt llegir

L’equip del “Famílies i escola” emet el programa televisiu de formació adreçat a pares i mares amb el capítol número 2  que fa incidència en l’hàbit lector dels més joves. Podeu veure aquest capítol a:

http://xtvlblocs.cat/familiesiescola/

 

Public Art Project.

iEARN-Pangea ens informa que ha posat en marxa una nova edició del projecte telemàtic internacional Public Art Project.
Activitat de caire transversal que, si bé té l’anglès com a llengua de treball, està relacionada amb l’educació artística i les ciències socials.
Hi pot participar l’alumnat del cicle superior de primària i de tota la secundària.
Si voleu conèixer més a fons la proposta, podeu consultar el web http://publicart.iearn.cat.

 

Presentació d’ una activitat del projecte EL LITORAL MEDITERRANI

A Recerca en Acció (www.recercaenaccio.cat) presenten un experiment que forma part del projecte EL LITORAL MEDITERRANI a l’abast de nens i joves. Es tracta d’agafar aigua de mar i afegir-hi fertilitzant per tal de comprovar el creixement de les microalgues (vegeu http://tinyurl.com/9bzpfng). Esta pràctica pot permetre observar les algues al microscopi i comparar  els creixements obtinguts en diferents condicions ambientals.

 

XXXII Curs de formació en Ciències de la Salut

L’Acadèmia de Ciències Mèdiques  i de la Salut de Catalunya i de Balears celebra el XXXII Curs de formació en Ciències de la Salut 2012-2013 al Campus Terres de l’Ebre de la URV.

Més informació a : www.acmcb.es

 

Publicat dins de Notícies | Deixa un comentari

El proper full

El proper Full Informatiu tractarem el tema de la Formació Interna de Centre (FIC), que és una novetat que ha introduït enguany el Departament d’Ensenyament per tal d’anar implementant la formació en el si del equips docents, a partir d’uns itineraris autoformatius determinats.

I com que estem en temps de Nadal, en nom de tot l’equip humà del Servei Educatiu del Montsià voldríem desitjar a tothom:

molta pau i felicitat per als nous temps que ens toca de viure, especialment per a l’any nou que encetarem!

Publicat dins de El proper full | Deixa un comentari

Destacats

L’Aplicatiu MERLÍ: nou cercador de recursos de l’XTEC

La pàgina web de l’XTEC ha posat a disposició de tot el professorat un nou aplicatiu que permet cercar recursos a l’abast, a partir uns descriptors (temàtics, de nivell, …) a partir dels quals s’accedix tant a documents físics (llibres, dossiers, enregistraments, …) com també a materials on-line disponibles a la xarxa informàtica, aprofitables totalment per al suport de les matèries curriculars i catalogats per a l’ús didàctic. (pissarres digitals, canons de projecció, …). Podreu disposar de l’esmentat cercador a l’apartat de recursos de l’XTEC (http://www.xtec.cat/web/recursos/recursos) i també trobareu l’enllaç a la pàgina principal del web de SE del Montsià.

Recursos sobre emprenedoria

Com sabeu, el Dep. d’Ensenyament està invertint molts esforços en potenciar la competència sobre l’autonomia  i iniciativa personal de l’alumnat, altrament dit ‘emprenedoria’, a través de diverses accions. Si esteu interessats/ades a treballar i/o aprofundir en este tema, teniu també a la vostra disposició tot un recull de recursos didàctics a l’abast, a l’apartat de recursos del web de l’XTEC : http://www.xtec.cat/web/recursos/emprenedoria

 

Publicat dins de Destacats | Deixa un comentari