Projecte “Cap el Nostre Futur”

Hem demanat a alguns pares que col·laboressin amb l’escola per a involucrar els nostres alumnes amb els oficis dels nostres pares. L’Alícia Abellán mare d’en Mario de 5è A ha col·laborat venint a la nostra classe a explicar-nos què fa quan està fora de casa!!!

Així ha estat un tros de la seva aportació:

Moltes gràcies per la vostra participació!

Els nens de 5è.

CANTÀNIA 2014

Un any més, i com és habitual en aquestes dates, el 17 de maig 2014, a les 20:30, al teatre Monumental de Mataró, es va celebrar el concert de Cantània amb el tema de la Llibertat: “La Rambla de la Llibertat”.
Van participar els/les alumnes de l’escola. Va anar molt bé i es va demostrar la bona feina de la nostra mestra de Música, Teresa Ayala i l’esforç dels nostres alumnes.
Esperem us hagi agradat.

Dictats Variats

Dictats – Edu365.cat
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/dictats/‎

Una visita a la ciutat. Les parts del cos. Un dia d. Els esports. La llengua catalana. Caminada de nit · Els mitjans de transport · Una visita al zoològic · Els vestits

elemental

PROMO FESTIVAL “LES ESCOLES A LA RÀDIO”

L’escola Cirera de Mataró participa el dia 10 de juny al festival radiofònic que durà a terme el professor del curs de ràdio Òscar Fernández a Mataró Parc conjuntament amb la locutora Mª LLuïsa dins del magazzine ” Viu la vida, dia a dia! Els nostres nens/es podran locutar en directe formalitzant una petita intervenció d’uns 15 min, mentre que el gran grup restarà com oient, participant en aquesta categoria i treballant també la comprensió oral en català, així com la promoció d’aquest event i la redacció de la invitació a la 5ena edició d’aquest Festival de Ràdio dins aquest any de les galeries comercials, en front de la botiga Zara i Pull&Bear.

Us esperem i si no podeu venir sintonitzeu-nos en el vostre dial de la FM a Mataró Ràdio 89,3 FM.

Grafies g / j, ix / x, tg / tj, tx / ig. DictatN5

  • Dictat 1
    Text escrit. Dictat 1
    Audició (MP3). Dictat 1
  • Dictat 2
    Text escrit. Dictat 2
    Audició (MP3). Dictat 2
  • Dictat 3
    Text escrit. Dictat 3
    Audició (MP3). Dictat 3

    Grafies g / j, ix / x, tg / tj, tx / ig. Dictat

     

    1. El despatx d’en Jesús és molt lleig.

    2. Portava la caixa forta dins del cotxe.

    3. Em sembla que en Jeroni és boig.

    4. Duien un bon feix de llenya per a la xemeneia.

    5. No pot menjar xocolata perquè pateix del fetge.

     

    1. Aquell xicot era eixerit, però massa arrauxat.

    2. El metge li va receptar unes injeccions.

    3. Tenia el desig de menjar peix fregit.

    4. En aquell jeroglífic hi havia una xeringa dibuixada.

    5. Tinc xampany gelat al congelador.

     

    1. El xarop que m’ha receptat el metgegust de xiclet de maduixa.

    2. Vam plantar xiprers, geranis i un faig.

    3. Després de l’accident de cotxe va anar coixa una temporada.

    4. Vaig tan xop perquè l’aixeta del safareig quan raja esquitxa.

    5. El ginecòleg va dir a l’Àngels que el nen naixeria el maig.

     OMPLE ELS ESPAIS AMB LES PARAULES DE LA NORMA QUE FALTEN:

    1. El despatx d’en ______________és molt ______________.

    2. Portava la caixa forta dins del cotxe.

    3. Em sembla que en ______________és ______________.

    4. Duien un bon feix de llenya per a la xemeneia.

    5. No pot ______________xocolata perquè pateix del ______________.

     

    1. Aquell xicot era eixerit, però massa arrauxat.

    2. El ______________li va receptar unes ______________.

    3. Tenia el ______________de menjar peix ______________.

    4. En aquell ______________hi havia una ______________dibuixada.

    5. Tinc xampany ______________al ______________.

     

    1. El xarop que m’ha receptat el ______________té ______________de xiclet de maduixa.

    2. Vam plantar xiprers, ______________i un ______________.

    3. Després de l’accident de cotxe va anar coixa una temporada.

    4. ______________ tan xop perquè l’aixeta del ______________ quan ______________ esquitxa.

    5. El ______________va dir a l’______________ que el nen naixeria el ______________.

L’impacte de les radiacions nuclears a la salut

La radioactivitat és un fenomen pel qual alguns elements químics emeten diverses radiacions no detectables pels sentits humans.

Quan el nucli d’aquests elements es fa inestable, emet radiacions formades per partícules nuclears: radiació alfa, beta, neutrons…o per ones electromagnètiques: radiació gamma, fotons, etc.

L’home sempre ha estat exposat a aquestes radiacions, ja que la radioactivitat és un fenomem natural.

Les radiacions naturals ens venen del Sol i de les estrelles, dels elements radiactius (urani, tori, radi…) que es troben a la terra de manera natural i els podem trobar a l’aire, a l’aigua, a terra, en els aliments i, fins i tot, en el nostre propi cos. 

La radiació natural que podem rebre en un any pot quantificar-se com unes 100 unitats anomenades “milirem”.

L’home ha creat una sèrie d’aparells i hàbits socials que fa augmentar aquest nivell de radiació: aparells de televisió (per això és convenient substituir els monitors tradicionals del PC per pantalles TFT o LED’s), rellotges que donen llum verda a les fosques, deterninats aparells clínics (radiografies, radioscòpies…). L’alpinisme, l’esquí, els viatges en avió també provoquen un augment de les radiacions rebudes, ja què, a mesura que pujem, les capes de protecció de l’atmosfera són menors.

Les radiacions artificials rebudes al llarg de l’any poden situar-se, com a mitjana, en els 50 milirem.

Els éssers vius podem rebre durant un any una mitjana d’uns 150 a 170 milirem, a més d’uns 25 milirem generats pel nostre propi cos. De tota aquesta dosi, les centrals són responsables, com a mitjana, d’1 milirem/any. Tot i així, el perill continu que representa una central nuclear per a la població i l’entorn natural és prou important com per insistir, un cop més, amb la seva retirada com a sistema de producció d’electricitat.

Un apunt històric: Els raigs X foren descoberts per Roentgen en 1985. La radiactivitat natural fou descoberta en 1896 accidentalment, va deixar urani a sobre d’una placa fotogràfica i la va impressionar deixant una taca blanca, per Becquerel quan investigava amb sals d’urani. Més tard van continuar els estudis el matrimoni Curie (ell va morir a conseqüencia de la llarga exposició que va patir deles radiacions), Rutherford i d’altres investigadors.

Com pot afectar la radiació al nostre organisme? Els efectes de les radiacions es produeixen en quedar afectat l’equilibri químic del nucli de les cèl.lules i depenent, sobretot, del temps d’exposició i la dosi rebuda.

Les radiacions nuclears poden provocar malalties de gravetat diversa segons el grau d’exposició, com cataractes, hemorràgies, càncer o problemes cardiovasculars o inmunitaris.

Els efectes biològics segons els òrgans afectats (ovaris o testicles són consoderats 20 vegades més sensibles que la pell) per al càncer, o segons la susceptibilitat individual (capacitat a reparar el seu ADN).

Continuar llegint l’article a yahoo noticias.

 


Clica’m—>txernobil

El balanç de morts del desastre nuclear de Txernòbyl podria ser notablement superior al de les estimacions oficials que es van fer en el seu moment, ara ja fa 25 anys, amb fins a 93.000 morts més per càncer en tot el món, va dir Greenpeace.

Font: www.greenpeace.org/espana/news

Gaudint amb la Percusió dels Mayumana.

Bé, avui us deixo un video d’un gru p de gent que fa música de percusió amb les parts del seu cos, pots, galledes, cubells, contenidors de brossa, entre d’altres. S’anomenen Mayumana. 

Francament són espectaculars. Jo els he anat a veure en directe al teatre quan van estar a Barcelona, i frises de valent.

Espero que us agradi tant com a mi em va agradar.

Ah! Us animo a imitar-los, a veure qui és capaç de fer això que fan! jsjsjjsjs

Go to fullsize image

Fins demà.

Anna Mª