Featured post

Expansió i Decadència de Roma.

Romà des dels Inicis a la Caiguda:


La Caiguda de l’imperi Romà és el procés de decadència que va portar a la fragmentació de l’Imperi Romà d’Occident l’any 476.
Cap el segle IV, Roma seguia dominant un extens imperi, que tenia com a eix el mar Mediterrani. La civilització romana s’estenia des del Rin i el Danubi fins al Sàhara, des de l’occident d’Hispània fins a Mesopotàmia.
El triomf del cristianisme, que va ser convertit en religió oficial per l’emperador Teodosi I el gran a finals del segle IV, consolidava encara més aquesta unitat. Però, en aquell moment, aquest immens imperi patia una greu crisi que a la llarga acabaria amb la seva existència. Era un gegant cansat després de diversos segles d’expansió i esforços.
Alguns símptomes d’aquesta decadència eren:
la corrupció dels alts càrrecs de l’Administració,
la passivitat del ciutadà davant problemes i obligacions,
el retrocés del comerç per l’excés d’impostos que havien de pagar els comerciants i artesans.
la decadència de les ciutats, abandonades per les classes altes, instal·lades en les seves vil·les d’esbarjo.
crisi de la classe mitjana, aclaparada per les pressions fiscals.
un greu descens demogràfic
L’exèrcit es conservava encara fort, malgrat que era cada vegada més freqüent l’allistament de germànics, que ocupaven fins i tot alts càrrecs de comandament.
A part d’aquesta situació, ja de per si greu, una forta amenaça assetjava Roma. Es tractava de la pressió que sobre els seus “limes” o fronteres feien els pobles germànics. La derrota i mort soferta per l’emperador d’Orient Valent l’any 378 enfront dels visigots, a la Batalla d’Adrianòpolis, va ser un seriós avís.
El seu successor Teodosi I el gran (379-395) tenia a les seves mans la difícil empresa d’injectar nova vida a l’imperi, i la seva gestió va ser afortunada. Va aconseguir detenir la temuda allau germànica i de la seva època es parla com un “renaixement teodosià”. Però quan va morir tot va seguir com abans, i fins i tot es va agreujar.


Per realitzar millor la defensa i administració de l’imperi, Teodosi el va dividir entre els seus dos fills, donant a Honori Occident i a Arcadi l’Orient. No obstant això, aquesta decisió va significar el trencament decisiu de la unitat romana, en seguir els dos territoris destins molt diferents. L’Imperi d’Orient, salvat de la invasió germànica, viurà, amb el nom d’Imperi Bizantí, mil anys més que el d’Occident, que sucumbirà l’any 476.

Featured post

Els Déus romans…

Aquí teniu l’enllaç per arribar al lloc web d’on vàrem estar cercant informació dels Déus romans i la seva correspondència amb els Déus grecs.

 

deus

CLIC EN JAVA: 

temple

PER OBTENIR MÉS INFORMACIÓ:

anfiteatre

Bones creences!

 

Carme i AnnA Mª

Featured post

IV CONCURS DEL CERTAMEN LITERARI DE SANT JORDI DE L’ESCOLA CIRERA.

ESTABLIMENT DE LES BASES 2019 DEL CONCURS DEL CERTAMEN LITERARI DE SANT JORDI DE L’ESCOLA CIRERA.

II Certamen literari de l’ESCOLA CIRERA per a alumnes DEL CICLE SUPERIOR amb vinculació al centre.

  1. PARTICIPANTS:
    1.1. Tots/es els alumnes del cicle superior.

1.2. S’estableixen les categories següents:

Categoria A: Narració

Categoria B: Poesia

  1. OBRES CONCURSANTS
    2.1 Les obres que es presentin han de correspondre a una de les categories abans mencionades i la temàtica serà lliure.

2.2 Els treballs hauran de ser individuals, obligatoris i escrits en llengua catalana o llengua castellana.

2.3 Només s’acceptarà una obra per participant.

2.4 De cada classe hi haurà 4 finalistes.

 

  1. CARACTERÍSTIQUES
    3.1 El tema és lliure.

3.2 L’extensió màxima serà d’un full i un segon full per a la il·lustració per a les categories A i B.
3.3 Les obres es presentaran manuscrites obligatòriament.

3.4 Les obres hauran d’ésser originals, i no s’admetran obres plagiades en alguna de les seves parts o en la seva totalitat.

 

  1. PRESENTACIÓ DELS TREBALLS
    4.1 Les obres portaran escrit el nom de l’autor, el curs i  la categoria en la qual participa.
    4.2. DATA DE PRESENTACIÓ DELS TREBALLS:  data límit 31 de març del 2017

4.3. Lectura dels treballs finalistas i lliurament de premis: 23 d’abril de 2017 o bé dins de la semana cultura de Sant Jordi.

 

  1. 5.    PREMIS

5.1. Hi haurà 2 premis per aula.

5.2. Els premis es poden declarar deserts.

5.3. Els premis consistiran en un diploma.

  1. JURAT
    6.1. El jurat estarà compost per membres de la comunitat educativa de Cirera.

6.2. Els membres de la comissió tenen vot de qualitat.

6.3. Els textos finalistes seran llegits a les classes durant la setmana cultural de Sant Jordi.

  1. ALTRES
    7.2. Les obres que resultin guanyadores podran ser publicades als blocs del curs: XARRUP DE CIRERA i XAROP DE CIRERA seran penjades al  web de l’escola Cirera.

7.3. Qualsevol imprevist serà resolt pels membres de la comissió del certamen literari de CIRERA.

7.4. El veredicte del jurat serà inapel·lable.
7.5. El fet de concursar implica la total acceptació d’aquestes bases.
7.6. Els treballs que no s’adiguin a aquestes normes no seran valorats.

 

 

XAROP de CIRERA: COMPLEIX 9 ANYS!!!!

03-petons-i-moltes-felicitats-cantat

Avui dia 26 el bloc compleix 9 anyets! Enhorabona a tots per l’impacte que ha causat en tota la comunitat educativa, des d’alumnes, professors, pares i moltes altres escoles que prenen el Xarop a dosis com a model de treball i redireccionen als seus alumnes a aprofundir i repassar els seus estudis cap al nostre bloc.

FELICITATS I BONA FEINA FETA PER TOTS!

L”EQUIP EDUCATIU DE L’ESCOLA CIRERA!

Taller de joguines

Els alumnes de cinquè hem assistit a un taller de joguines. Ens han ensenyat a com ser uns bons consumidors: mirar el canvi que ens donen a les botigues, guardar el tiquet de compra, que no hi ha joguines de nens o de nenes, que volen dir els signes de les joguines… I hem recordat que jugar als videojocs molt sovint, és perjudicial per la nostra salut.

Us deixem unes imatges de la nostra activitat.

L’amic invisible.


Hola sóc l’amic invisible de tots. Voleu algunes idees pel regal que heu de fer al vostre “amic visible”?

Cliqueu la imatge del nostre invisible i… sorpreneu als vostres companys!

Aquí teniu altres webs on podeu trobar més idees:

Oh! Manualidades: hi podem trobar tot tipus d’eines i recursos per a fer manualitats, un espai sensacional per a construir noves activitats manipulatives amb els infants.

invisible_man-150x150

Consell d’infants

El passat 21 de novembre els nostres consellers de 5è i 6è van assistir al ple de l’Ajuntament per tal de votar, davant de representants del govern de la ciutat, el tema que es treballarà aquest any al Consell d’Infants de Mataró. Us deixem unes imatges d’aquell moment.

Castanyada

Aquest any la nostra castanyada ha estat passada per aigua però la pluja no ens ha impedit celebrar-la com cal. Hem menjat castanyes i panellets i hem ballat per espantar la pluja!

Bona castanyada i bon pont!

Cliqueu a la imatge per veure les fotos!

Comencem el curs 2018-19 amb empenta!!!

Comencem el curs

10 consells per començar el curs

10 consells per començar el curs

S’acaba l’estiu i de nou comença el curs escolar. Després d’un temps llarg de descans, cal preparar-se per fer més fàcil i profitosa la tornada a l’escola dels vostres fills. Seguidament us fem arribar algunes recomanacions que cal tenir en compte per fer una posada a punt i començar el curs en òptimes condicions

Preparar el material escolar

  • Feu el llistat conjuntament amb els vostres fills del material necessari per al nou curs després de valorar el que ja tenen i aprofitar el del curs anterior.
  • Elaboreu un pressupost amb ells i compareu els preus en diversos establiments.
  • Feu que es responsabilitzin al màxim de les seves possibilitats en els preparatius per tornar a l’escola: folrar llibres, posar els noms, fer la motxilla… D’aquesta manera els implicareu més en el seu procés escolar.

Planificar el temps

  • Programeu conjuntament les activitats extraescolars i de lleure del curs, procurant que li quedi temps per estudiar, descansar, relacionar-se… Recordeu que convé que els més petits comparteixin temps en família i juguin a casa.
  • Tingueu en compte si el vostre fill va tenir alguna dificultat el curs anterior per preveure o organitzar activitats de suport o de reforç.

Tenir en compte el període d’adaptació

  • En el cas que el vostre fill iniciï l’escolaritat, és important que el motiveu per fer una bona entrada a l’escola.
  • En el cas que el vostre fill canviï de centre, intenteu que conegui els espais i pugui entrar en contacte amb alguns dels nous companys abans de començar el curs.
  • Si l’inici de curs provoca en el vostre fill alguna manifestació d’angoixa, contacteu amb el seu tutor per tal que pugui rebre la informació i, si escau, prendre les mesures necessàries per facilitar la seva adaptació.
  • Feu reflexionar el vostre fill sobre l’esforç i la responsabilitat que comporta començar un curs més elevat.

Recuperar hàbits i rutines

  • Torneu a marcar l’horari i reprendre els hàbits i rutines (per anar a dormir, per llevar-se, per als àpats…).

Més informació sobre l’inici del nou curs

Ara necessitareu una calendari on anar escrivint aquestes dades ja que les utilitzarem més avant per tal d’anar confeccionant la nostra programació. A continuació us fem a mà unes quantes adreces on-line per a generar els vostres calendaris personalitzats a les vostres necessitats per tal de seguir treballant en aquest inici de curs.

CALENDARI MENSUAL I AMB IMATGE

CALENDARI PER SETMANES O DIES

En aquest calendari podeu ficar fins a 50 setmanes, començant pel dia que voleu, títol, elegir l’idioma, si voleu que apareixi el número de setmna que és respecte de l’ini d’any, etc….

CALENDARIS AMB MOLTS FORMATS

En aquesta web trobareu molts formats, des de mensuals a quinzenals, etc…

Bon inici a tothom!!!

Font: Gencat.cat

 

Consells per evitar talls de digestió.

El “tall de digestió”, risc real o infundat?

https://youtube.com/watch?v=R09Yv4FtJSo

Sigui platja,  riu o  piscina, els especialistes recomanen vigilar als més petits per què no es llencin a l’aigua inmediatament després de menjar. Cal  que esperin, pel cap baix, entre una o dues hores abans de tornar a banyar-se. Salts bruscos des d’ un trampolí, ones inesperades o relliscades són alguns dels infortunis més predominants …

 Font: Hospital Sant Joan de Déu

Tancat per vacances!

Bé, estimats i estimades meves!

Ja s’apropa el moment, el gran moment de…

20160616_124149

i també de gaudir de les nostres festes: LES SANTES!!!!!!

Jo… com molts mataronins que marxen de vacances per Les Santes, faré el mateix, però penso tornar!

No abans de deixar-vos, us brindo aquest RETALLABLE del CORREFOC de les festes d’Alcúdia

i com no remeto al web de Les Festes de La Mercè de Barcelona, que ens va que ni pintat per l’època que és.

Clica sobre i vés al web de les Festes de la Mercè de Bcn!

Bones vacances i GLÒRIA A LES SANTES!

BONES FESTES A TOTS I A TOTES!

ANNA Mª

Fem teatre

Els alumnes de Cicle Superior fem “uns tastets de teatre”. A cinquè ens preparem amb diferents activitats d’iniciació  a l’escenografia per preparar-nos per poder representar una obra de teatre a finals de sisè.

Dediquem una hora setmanal a aquest aprenentatge dirigida per l’Enric, gran expert en el tema.

Ens agrada molt tot el que fem i estem aprenent força, tot perdent la vergonya i relacionant-nos cada cop més amb tots els companys de la classe.

Foto1

Foto2

Foto3

 

Tarda de danses amb castanyes

El passat dimarts 31 d’octubre, com cada any els alumnes de l’Escola Cirera vam celebrar la festa de la Castanyada.  Vam passar la tarda al pati ensenyant les danses apreses  a familiars,  companys i mestres del centre. Els alumnes de Cicle Superior vam ballar “El rap de la castanya”. Un cop acabades, vam menjar les tradicionals castanyes i panallets. Va estar una festa entretinguda!

Cliqueu damunt els enllaços següents per veure les fotos!

Foto1                                            Foto2