Let’s start with UNIT 2 contents!

In this unit, we are going to learn the names of different countries around the world and recognise them by their flags!! So…why don’t you put in practice how much do you know about this topic?

In the following websites you will find some games to guess the names of the countries and where are they situated in the world! If you want you can choose to play by continents, states or even of all the world!

http://www.kidsgeo.com/geography-games/world-map-game.php

In this website, you will play to recognise the flag by their colours, symbols and situation in the map!

http://www.guesstheflag.com/

It is not impossible! Try to guess it, and you will become a geography expert 🙂

I also put you the link of the song that we were listening and singing in the class in order to see HOW WONDERFUL IS OUR WORLD, and all the beautiful places that we can find in it!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HPcgM1MnDnI&feature=related[/youtube]

 

RaCheL

 

Preparem el Nadal…

Cançó col·lectiva de cantants i grups catalans units per un sol sentiment.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KTPGNQcc03I[/youtube]

Ara que la nit s’ha fet més llarga
Ara que les fulles ballen danses al racó
Ara que els carrers estan de festa
Avui que la fred du tants records.

Ara que sobren les paraules
Ara que el vent bufa tant fort
Avui que no em fa falta veure’t, ni tan sols parlar
Per saber que estàs al meu costat

És Nadal al meu cor
Quan somrius content de veure’m
Quan la nit es fa més freda
Quan t’abraces al meu cos
I les llums de colors
Mil·luminen nit i dia
Les encens amb el somriure
Quan em parles amb el cor.

És el buit que deixes quan t’aixeques
És el buit que es fa a casa quan no hi ha ningú
Són petits detalls tot el que em queda
Com queda al jersei un cabell llarg.
Vas dir que mai més tornaries
El temps pacient ha anar passant
Qui havia de dir que avui estaries esperant
Que ens trobéssim junts al teu costat.

És Nadal al teu cor
Quan somric content de veure’t
Quan la nit es fa més neta
Quan m’abraço al teu cos.
I les llums de colors
M’il·luminen nit i dia
Les encén el teu somriure
Quan et parlo amb el cor.

El programa de Ràdio té ona!

“MÀXIMA A LES ONES!” és el títol d’un dels programes que estem donant cos aquest any.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wQGIjwRPkhY[/youtube]

Ja està agafant un embalum considerable, aquest cop sembla que els nostres alumnes han triat continguts que ens han fet posar la pell de gallina i sentir com els pèls de la nostra pell s’arrissaven!!!

Mireu com ha quedat!

Custodiant la presa.

En data: 27 -10 -11 l’Àlex Parra ha capturat  una sargantana, que finalment ha mort sobtadament 🙄 , i l’ha posada dins de l’aquari dels Capgrossos. Ens ha sorprès veure com, tot i essent herbívors, s’han llençat a devorar-la!

Mireu quines fotos!

—>Netejant l’aquari.

 

—>Devorant la presa.

En data: 24-10-11, després de 5 setmanes ja veiem que un dels capgrossos ja li comencen a sortir les extremitats inferiors.

Què petitones que són!

La mida de la cua pren la llargada màxima que és de 22 mm.La mida del cap no ha variat massa respecte la setmana passada.

Avui dia 27 d’octubre, estaven tots els capgrossos damunt de la sargantana.

No sabíem massa bé si se l’estaven menjant o simplement custodiaven el seu aliment per a que ningú els hi prengués!

Quan hi ha gana…


HaLLoWeEn is coming…

Yesterday Mireia brought to school a  PUMPKIN LANTERN made by herself!

She has made a great job and the result is at the picture! 🙂

Do you like it?

So, i will explain you a few things about Halloween and the Pumpkin lantern story:

The next 31st of October will be the HALLOWEEN NIGHT…

Una nit que arreplega tot un seguit de preparacions per una nit plena d’elements i tradicions TERRORÍQUES… Un dels elements més tradicionals d’aquesta nit és la JACK-O-Lantern, i aquesta és la seva història:

LA CARBASSA DE JACK-O-Lantern Quan els irlandesos van arribar a EUA i van introduir la festa de la Nit de les Bruixes, també es van emportar el que seria el símbol més famós de la nit de Halloween: la Jack-o-lantern (la carabassa buida amb una espelma dins). Aquesta tradició ve d’una llegenda irlandesa: Un tal Jack es mor i de tan dolent que era veu com se li prohibeix l’entrada tant al Cel com l’Infern. Des de llavors és condemnat a vagar pel món buscant una entrada a un dels dos llocs amb l’única ajuda d’una col amb una espelma dins. Els irlandesos americans van canviar la col per la carbassa (molt més comú en la seva nova terra) i, emulant el pobre Jack el de la Llanterna, van fer néixer el mite de la carbassa de Halloween. Un mite que al seu torn va fer créixer tota una gastronomia amb l’ataronjat fruit com a protagonista …

Would you like to make your own Jack-O- pumpkin lantern??

HERE YOU HAVE THE TIPS TO DO IT!!

1- Prepare the table and the tools that you are going to use to do the    pumpkin lantern.

*My recommendation is to cover the table with some newspaper’s sheets.

2- Get a natural pumpkin. You can choose the size you prefer: big, medium or small.

3- Get a sharped knife to carve the pumpkin.

4- Cut off the top of the pumpkin making a circle.

5- Empty the pumpkin with a spoon and the help of a knife.

6- Take a pencil and draw an original face! Once you like it, remark it with a marker pen.

7- Carve the face with the knife.

8- Here you have your pumpkin lantern!!

* Don’t forget tu put a candle inside of it and light it!

Here you have some examples and ideas of different Jack-O- pumpkin lanterns!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yK8cjzOXwfw[/youtube]

RaCheL

Comença el programa de Ràdio

falca-5ag1-maxima-a-les-ones

Ja estem començant a grabar petits enregistraments per al muntatge del nostre programa de Ràdio a Ràdio5Cirera.

Ja hem triat el nom dels programes:

  1. un és “Marconi Magazzine”
  2. un altre:” De tot a Tota hora”
  3. un altre: Màxima a les ones”

Sónh noms que s’han inventat els alumnes, i què ara anirem donant cos!!!

ESTIGUEU PENDENTS, PERQUÈ AIXÒ ESTÀ A LES ONES!!!!

SEGUIREM INFORMANT!!
aNNA mª

Have fun with “FRESH FOR KIDS” activities

Regarding to the “Nutritional week” topic, I attach and show you and interesting webpage in which you can find a lot of resources to play, learn and have fun with the food.
There are a lot of activities,games, stories, jokes, recipes, healthy guides and competitions that will make you have a really good time with English!!
You just have to go to the KIDS CORNER or PARENTS INFO, and choose what you want to do, play, learn…

I hope you like it!!!
– RaCheL –

SETMANA DE L’ALIMENTACIÓ.

Hola a tots i a totes, ja fa dies que estem treballant la setmana de l’alimentació que es realitza aquest any del 17 d’octubre al 23 del mateix mes. És per aquest motiu que hem pensat que podríem entre tots decorar el passadís amb aquestes dues infografies:

Aquests són les infografies que existeixen per a especificar:

  1. quins aliments hem de menjar durant el dia

  2. quantes racions n’hem de menjar

  3. en quina proporció…

i tot això per definir la nostra dieta equilibrada i ben elaborada.

És per aquest motiu que volem fer un gran rètol al passadís del pis de dalt, on cadascú de vosaltres haureu de portar l’envàs ( net i polit) del producte que us hagi tocat, ja sigui:

  1. proteïnes: carn, peix, marisc, ous, llet, formatges, iogurts…

  2. glúcids o hidrats de carboni: com cereals, pa, pasta, llegums…

  3. vitamines: verdures i fruites…

  4. greixos: olis i pastes fetes amb mantegues i margarines…

  5. sucres: llaminadures, gelats, pastissos…

  6. aigua

  7. activitat física diària.

Tot plegat ens proporcionarà una gran piràmide o un gran plat nutricional important, on tots podrem veure la importància que té esforçar-nos tots a menjar saludablement.

Les classes de 5è faran aquest plat:

 

i les de 6è faran la piràmide:

Així que que necessitem la teva ajuda, porta’ns els envasos on es vegi reflectit l’aliment que el teu mestre/a t’hagi assignat!

JUNTS HO ACONSEGUIREM!

 

CANTEM:

5 al dia

Tu pots menjar pasta i pastissos, pizza, xocolata, entrepà de xoriço però no t’oblidis que cada dia 5 fruites o verdures necessites.

 

Suc de fruites per esmorzar verdura amb patates per dinar una pera dolça per berenar i una bona amanida per sopar

 

Amb 5 al dia tindràs tota l’energia per ballar a tota pastilla aquest rock vegetarià.

 

Tu pots menjar creps i gelats, frankfurt, croquetes i ous ferrats, però no t’oblidis que tots els dies 5 fruites o verdures el teu cos necessita.

 

Una gran poma i dues peres tres maduixes, quatre cireres, 5 grans de raïm i ja ho tenim posa-li suc de taronja i cap a dins.

 

Amb 5 al dia tindràs tota l’energia per ballar a tota pastilla aquest rock vegetarià.

 

Tu pots menjar nous i ametlles avellanes, dàtils i mel d’abelles però no t’oblidis que cada dia 5 fruites o verdures el teu cos necessita.

 

Un enciam i dues cebes tres tomàquets, quatre olives amb cinc trocets de pebrot, oli i vinagre i remenar-ho ben fort.

 

Amb 5 al dia tindràs tota l’energia per ballar a tota pastilla aquest rock vegetarià.

 

Music: Óscar Rufino
Lyric: Francesc Sala

Escoltar cançó (mp3)


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O0SH_WVc4wA&feature=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rTod5owzyWE&feature=player_embedded[/youtube]

aNNA mª

Font: www.mercabarna.es i www.youtube.com


7 capgrossos!

AMFIBIS:

• Característiques generals:

o Són els primers vertebrats que colonitzen el ambient terrestre.

o Viuen a prop de d’ambient humits.

 Necessiten l’aigua per reproduir-se.

 Pell fina i nua, han de mantenir la pell humida. Alguns tenen verí.

 La fase de capgros és aquàtica.

o No poden controlar la seva temperatura corporal i mantenir-la constant, independentment de la temperatura ambient.

o El cos del adults es caracteritza pel fet de tenir el cap unit directament al tronc (no té coll).

o Potes anterior amb quatre dits separats. Potes posteriors cinc dits units per una membrana que els facilita la natació.

o Alimentació: Adults carnívors, Cap-gros herbívor

o Reproducció:  Fecundació externa(anurs) interna (urodels).

 Desenvolupament indirecte (metamorfosis).

 Ous sense closca.

o Respiració: • Capgros: branquial. • Adult: pulmonar i cutània.

• Classificació: o URODELS:  Conserven la cua en estat adult.  Ex: salamandres i tritons.

o ANURS:  No presenten cua en estat adult.  Ex: granotes i gripaus.

En data: 17-10-11, després d’un mes del seu naixement, els Capgrossos mesuren–>

El cap els mesura: 15 mm aprox.

La cua els mesura: 21 mm aprox.

SEGUIREM INFORMANT!!!!

NO ÉS QUE S’HÀGIN REPRODUÏT PERÒ UN ALTRE COMPANY, EN NACHO, HA DUT 3 CAPGROSSOS MÉS AIXÍ QUE ARA EN TENIM 7!

UN ÉS ATIGRAT!

UOOOOH!!!

Edu3.cat<—– Clica’m: l’estratègia del gripau saltador

No és que… pel fet de  ser de Mataró hàgim preferit tenir com a  mascotes a quatre capgrossos, sols que en Fran,

un company de la classe aquest cap de setmana ha anat al Parc Forestal i s’ha trobat amb aquest individuus tan peculiars.

Com era de pensar els hi hem preparat un aquari i acondicionat per a què els resulti un hàbitat ben acollidor.
Ara els començarem a estudiar, els mesurarem per tots costats i veurem com creixen si es mengen els uns als altres, i si és cert que tot i èsser hervíbors, són capaços de menjar-se els uns als altres. De fet en Fran en va portar 8 i ara ja només en queden 4, on seran els altres?????
Seguirem informant-vos!

Proves d’avaluació diagnòstica A 5è.

Proves d’avaluació diagnòstica d’educació primària 2011-2012 del 17 d’octubre al 28 d’octubre

D’acord amb la Llei orgànica d’educació (LOE) i amb el seu desenvolupament a Catalunya (decrets 142/2007 i 143/2007) i tal i com es preveu en les resolucions per a l’organització i el funcionament dels centres, tots els centres han de fer una avaluació de diagnòstic, centrada en les competències bàsiques del currículum.

L’avaluació diagnòstica és una avaluació de caràcter orientador i formatiu per als centres i informatiu per a les famílies i el conjunt de la comunitat educativa. No determina, per tant, l’expedient acadèmic individual de l’alumnat.

L’avaluació diagnòstica ha de permetre avaluar l’assoliment de la competència comunicativa lingüística i de la competència matemàtica al final del cicle mitjà d’educació primària i del segon curs de l’ESO.

Clima i temperatura.

El clima és el conjunt de condicions atmosfèriques que caracteritzen una regió. Segons es refereix al món, a una regió o a una localitat concreta es parla de clima global, clima local o microclima respectivament.

Elements i factors del clima

Per a l’estudi del clima cal analitzar els elements del temps: la temperatura, la humitat, la pressió, els vents, les precipitacions, etc. Hi ha una sèrie de factors que poden influir sobre aquests elements: la latitud geogràfica, l’altitud del lloc o la distància que el separa de l’oceà o del mar.

La latitud determina el grau d’inclinació dels rajos del Sol i la diferència de la duració del dia i la nit. Com més directament incideix la radiació solar, més s’escalfa el sòl.

L’altitud del lloc determina la temperatura i la humitat. Es calcula un descens al voltant de 0’6 °C per cada 100 metres que s’incrementi l’alçada.

La proximitat del mar influïx sobre les temperatures i dóna més humitat. Les brises que s’originen en les regions costaneres atenuen la temperatura de les diferents estacions.

La classificació climàtica descriu els climes del món en funció del seu règim de temperatures i de precipitacions.

Clima àrid

El clima àrid és una expressió utilitzada per designar el clima d’una regió del planeta on les pluges anuals són menors als 200 mm, i es caracteritza per les seves escasses precipitacions. El medi natural desèrtic es localitza en les proximitats dels tròpics de cada hemisferi, entre els 15 i 35 graus de latitud aproximadament.

Clima tropical

Un clima tropical és un tipus de clima típic dels tròpics. En aquest tipus de clima es veuen pluges no molt regulars les quals no superen els 2.000 mm anuals. Això dóna la possibilitat que es creïn les sabanes i també la possibilitat d’una varietat d’espècies de fauna i flora.

Clima mediterrani

El clima mediterrani és una varietat del clima subtropical o del clima temperat que es caracteritza pels seus hiverns temperats; i els estius secs i calorosos. El nom ho rep de la Conca del Mediterrani, àrea on és típic aquest clima. Es caracteritza per tenir una pluviositat irregular durant tot l’any (de 200 a 1.000 mm), amb temperatures suaus a l’estiu i un període més o menys llarg de gelades a l’hivern.
La vegetació resultant és arbòria de tipus perennifoli principalment amb arbres relativament baixos i estrats herbacis i arbustius.

El clima mediterrani també és un clima amb pluges estacionals. No plou gaire a l’estiu. D’altra banda, als mesos d’hivern hi pot arribar a gelar. Les precipitacions anuals són intermèdies.

Clima alpí

El clima alpí correspon a les característiques climàtiques dels territoris situats per sobre de la línia superior de vegetació arbòria.

En general disminueix la seva temperatura amb l’increment de l’altitud, i això explica la baixada de les temperatures.

A latituds mitjanes es consideran alta muntanya a partir d’una altitud entre 1.200 i 2000 m. En general l’alta muntanya comença allà on ja no es pot practicar l’agricultura.

Clima continental

El Clima continental és conegut així al clima rigorós on les diferències de temperatures entre l’hivern i estiu són enormes, així mateix amb el dia i la nit, els estius són calents i els hiverns molt freds, sempre hi ha gelades a l’hivern (per assolir temperatures sota 0 °C) i en general pluges escasses, aquestes característiques es produeixen per localitzar-se en l’interior dels continents o per regions aïllades per cadenes muntanyes que impedeix la influència marítima.

Clima atlàntic

Les regions amb un clima oceànic es caracteritzen per una homotèrmia al llarg de tot l’any.

El clima atlàntic o clima oceànic es caracteritza per unes temperatures suaus i abundants pluges a causa de la proximitat a l’oceà, a les costes occidentals dels continents. Els hiverns són suaus i els estius frescos, amb una oscil·lació tèrmica anual petita (10 °C de mitjana). Les precipitacions són abundants i estan ben distribuïdes encara que amb un màxim hivernal.

Clima polar

El clima polar es caracteritza per tenir gairebé de manera permanent temperatures per sota de 0°C. Les precipitacions són molt escasses, la humitat relativa de l’aire és molt baixa i habitualment amb forts vents, la qual cosa fa encara més hostils les condicions de vida en aquest clima.

El clima polar es dóna principalment als dos pols terrestres, el de l’hemisferi nord, al nord del cercle polar àrtic, i el de l’hemisferi sud, al sud del cercle polar antàrtic. Als pols les temperatures són molt baixes perquè els raigs solars arriben molt inclinats respecte a la superfície terrestre.

El clima de les zones més altes de les principals serralades del planeta s’assemblen molt al polar, podent donar en les cimeres del Himàlaia, dels Andes o de les muntanyes d’Alaska.

 

 

 

 

 

 

 

 

La temperatura és una magnitud física de la matèria que expressa quantitativament les nocions comunes de calor i fred. Els objectes de baixa temperatura són freds, mentre que els nivells de temperatures més altes es coneixen amb els noms de tebi o calent. La temperatura es mesura quantitativament amb termòmetres, que poden ser calibrats respecte a diferents escales de temperatura.

A gairebé tot el món s’utilitza l’escala Celsius (°C) o Centígrada per a la mesura de la majoria de les temperatures.

Curiositats

  • La temperatura més alta registrada en el nostre planeta fou mesurada en el desert “El Azizia” de Líbia. Allà, el 13 de setembre de 1922, el termòmetre va marcar una temperatura de 57,8 °C.
  • La temperatura més alta registrada en el Pol Sud va ser de -13,6 °C el 1978.
  • La temperatura més baixa que s’ha registrat oficialment va ser a l’Antàrtida; aquesta va ser de -89,2 °C, a prop de l’estació de Vostok, el 21 de juliol de 1983, a 3420 m d’altitud.
  • La temperatura més baixa registrada en una zona habitada fou a Oymyakon, a Sibèria, on el 26 de gener del 1926 es va registrar una temperatura de -71,2 °C.
  • El termòmetre va ser inventat el 1607 per Galileo Galilei.

 

Ajuts per a l’adquisició de llibres de text i material didàctic complementari i informàtic

Ajuts per a l’adquisició de llibres de text i material didàctic complementari i informàtic destinats a alumnes de centres educatius sostinguts amb fons públics de Catalunya per al curs escolar 2011-2012. Als efectes d’aquesta convocatòria es considera material informàtic el material necessari per participar en el Programa de llibres de text en format digital (Projecte 1×1) del Departament d’Ensenyament.

A qui va dirigit?

A alumnes que compleixin els requisits dels ensenyaments d’educació primària i d’educació secundària obligatòria matriculats en centres educatius sostinguts amb fons públics de Catalunya.

Temari 5è Mates

Aquí teniu una composició de gairebé tots els temes que anirem treballant durant el curs de matemàtiques de 5è, us pot servir tant de repàs com d’aprofundiment, o també d’iniciació.

No esperis que ningú t’ho expliqui… investiga tu sol!

 

JCLIC:    zonaClic – activitats – Activitats de matemàtiques 5è de primària