La ZER Elaia fa una estada al CdA Empúries

La setmana passada van fer una estada al CdA alumnes de CM i CS de la ZER Elaia. Vàrem gaudir convivint i aprenent junts amb aquests alumnes d’escola rural, ja que estan habituats a treballar amb metodologies educatives participatives com a conseqüència, d’entre molts altres factors, d’un clar valor del treball multinivells.

A part de conèixer la història de la duna d’Empúries a través d’una activitat en GPS i de disfrutar d’un dia al Parc Natural dels Aiguamolls l’Empordà, el divendres varen conèixer de primera mà la ciutat grega i romana. Havien fet un treball previ molt aprofundit i la visita va ser d’allò més profitosa.

 

Mentre els grans relacionaven alguns dels principals mites vinculats amb espais i objectes del jaciment emporità, els més petits, després de conèixer tot el jaciment arqueològic, van acabar jugant com feien els nens i les nenes a l’àgora. Van descobrir com era una “pupa” romana (nines que imitaven el cos d’una noia quan està a punt de casar-se) i com es jugava a jocs tan coneguts com l’alea (joc dels daus), el caput et navis (cara o creu), el terni lapilli (tres en ratlla), el nuces (nous) … tot exclamant “alea iacta est” que significa literalment “s’ha tirat el dau”; és a dir, “la sort està tirada” (expressió ja pronunciada per Juli Cèsar a la Segona Guerra Civil Romana quan travessava el riu Rubicó). Van descobrir, en definitiva, que igual que nosaltres, els infants grecs i romans jugaven a qualsevol lloc, al carrer, a casa… i que fins i tot els més trapelles enganxaven monedes al terra per enganyar als grans!

Esperem que us hàgiu divertit tot treballant i, com deia Sèneca, el que d’arrel s’aprèn mai del tot s’oblida.

 

Fins la pròxima!

Visitem els Aiguamolls amb l’escola M. Àngels Anglada

Dimarts dia 30 d’octubre, l’endemà de Sant Narcís, enmig d’una treva meteorològica  que ens va deixar un dia de Sol, temperatures agradables al migdia i res de vent, vàrem recórrer els aiguamolls amb els alumnes del CM de l’escola M. Àngels Anglada. Vàrem començar explicant l’activitat i repartint prismàtics al Mas Matà; cal felicitar aquestes nenes i nens, ja que molts portaven els seus prismàtics de casa. Després vam pujar a l’observatori Senillosa per veure el paisatge de L’Empordà envoltat de muntanyes, excepte per l’est, on el Golf de Roses s’obre al mar i per veure closes i llaunes . Val a dir que, per primer cop des de l’estiu, el Cortal Blanc, la Closa d’en Puig i els estanys del Matà estan plens d’aigua, gràcies a les aportacions dels recs i a les pluges abundants dels darrers dies. De camí cap al Bruel vàrem poder observar l’agró blanc, la cigonya, fredelugues, ànecs blancs, pardals, gavians, etc. Al Bruel ens esperaven els collverds, els corbs marins, algun griset i una polla d’aigua. Després de dinar vàrem fer camí cap al Cortalet, tot caminant vàrem veure les vaques amb els esplugabous a sobre, a l’observatori “Les Daines” vàrem veure 10 daines, 9 femelles i un mascle amb la gran cornamenta; més enllà, a “Les Gantes” vam poder veure flamencs, oques, collverds, cullerots, grisets, bernats, etc.

I la darrera troballa la va fer una alumna amb molt bona vista, que va veure un ocell que no podia volar, enganxat a unes branques. La professora-biòloga va reconèixer el “falciot pàl·lid”, el va treure amb delicadesa de les branques i va explicar als alumnes que no estava ferit, només atrapat.També que els falciots tenen les potes molt curtes i les ales molt llargues i no poden començar a volar des de terra, necessiten un punt elevat.   Després vam veure que l’ocell portava una anella i la vam apuntar, 12.250,  i li vam fer fotos. Quan ja estàvem a punt d’alliberar-lo,  va arribar la veterinària del parc dels aiguamolls i ens va explicar que l’ocell era jove, que ells l’havien anellat i cuida’t  i que l’alliberarien un tros més enllà. Va ser una experiència ben especial.

Vam acabar fent una cloenda de l’activitat al Cortalet.

Gràcies nenes i nens del M Àngels Anglada, us vau portar molt bé i vàreu aprendre moltes coses! Torneu als aiguamolls amb els vostres pares, segur que ens han quedat molts ocells per descobrir!

 

Estada de l’escola La Llacuna del Poblenou

Els dies 24, 25 i 26 d’octubre vàrem compartir les activitats del Camp d’Aprennetatge amb els alumnes de 4t de primària de l’Escola la Llacuna del Poblenou. Amb ells vam visitar Sant Martí d’Empúries, l’antiga Palaiàpolis dels grecs que van arribar a Empúries ara fa més de 27 segles. També vàrem fer la visita guiada al jaciment grecoromà d’Empúries i vàrem arrodonir-ho jugant al fòrum als mateixos jocs que jugaven els nens i nenes de les Emporiae!  

Amb aquesta escola, però, el que va ser novedós va ser la manera de presentar les nostres activitats; com que el dia era brillant i la llum de L’Empordà mai no s’ha de desaprofitar, ens vàrem asseure a la platja i vam repartir un objecte a cada dos alumnes; tots els objectes, àmfores, soldats, àbacs, mites, etc,  tenien relació amb les activitats que ells farien al llarg dels tres dies. Cada parella d’alumnes reflexionava, parlava i finalment explicava als companys quin objecte tenien a les mans i què creien ells que devia ser i com o per a què es devia utilitzar. Els alumnes ho van fer fantàsticament bé i van anar a dinar amb moltes ganes de descobrir tot allò que les ruïnes d’Empúries i el poble de Sant Martí tenien per mostrar-los.

Gràcies i a reveure, noies i nois de 4t i mestres  de l’escola de la Llacuna del Poblenou!

Primera estada del curs 2018/2019

Els alumnes de 3r i 4t de primària de l’Escola Farigola de Seva han participat de les nostres activitats del Camp d’Aprenentatge des del dilluns dia 24 al dimecres dia 26 de setembre. Podem dir que han estat els més matiners.

Amb ells hem anat als aiguamolls, a les ruïnes d’Empúries i a les platges i cales de L’Escala.

AIGUAMOLLS: Tot i que pot donar la sensació que aquest ha estat un estiu plujós, la veritat és que als aiguamolls de L’Empordà no ha caigut ni una gota d’aigua, per tant ens podríem haver trobat zero aigua i zero ocells. Afortunadament des del parc natural el que fan és desviar aigua de la depuradora d’Empúriabrava i del càmping Almata, per tal d’anar omplint mica en mica El Cortalet i La Closa d’en Puig. Així doncs, vam trobar un xic d’aigua i els següents animals:

  • OCELLS: Cigonya, bernat pescaire, martinet blanc, agró blanc, arpella, oca vulgar, ànec collverd, cabusset, garsa, pardal, cotorra argentina, gamba verda, xivita, rascló, …
  • MAMÍFERS: Vaques, cavalls, daines i koipú.
  • ALTRES: Sargantana, cranc americà, espiadimonis,…

No està malament, per ser el mes de setembre!

RUÍNES D’EMPÚRIES: Hem fet el recorregut per la ciutat grega i la romana i hem acabat fent jocs d’arrels clàssiques al fòrum.

SORRA I PETXINES: Recorrent les platges d’Empúries, amb un mar embogit per la tramuntana, hem analitzat la sorra de la platja i hem buscat petxines i les hem classificat. Hem trobat: ou, lluenta, pellerida, peu de cabrit, rossellona, ostra, fulla de rosa, etc

CLAES DE L’ESCALA: L’última activitat realitzada ha estat el recorregut per les Cales de L’Escala, que ens ha permès, a tavés de l’auca, reconèixer els elements mariners i pescadors que encara es poden contemplar en aquesta vila.

Els alumnes havien fet treball previ, i d’això n’hem de felicitar les mestres, sobretot tenint en compte que tot just acaba de començar el curs; han estat alumnes motivats i molt treballadors.

Un bon començament de curs!

HIC ET NUNC, Joc de pistes MHM

El Camp d’ Aprenentatge d’ Empúries i el Camp d’ Aprenentatge del Ripollès col·laborem en un projecte que té per títol HIC ET NUNC Joc de pistes MHM.

Amb la voluntat d’aprofitar les oportunitats que dóna el Mobile History Map (MHP) de geolocalitzar i  contemplar el patrimoni amb noves mirades, s’ha ideat la història d’un viatge en el temps des d’ Empúries a Ripoll, amb el qual l’alumnat de diferents instituts en estada als CdA’s d’Empúries i del Ripollès haurà de descobrir quin llegat de l’antiga Roma present a Empúries va arribar a Ripoll en el moment fundacional de Catalunya en plena edat mitjana.

En aquest context de posada en valor de l’herència clàssica a Catalunya, es col·laborà també amb els CdA de Barcelona i Tarragona que treballen en un projecte semblant sobre les ciutats romanes de Barcino i Tarraco, sense les quals no s’entendrien les actuals Barcelona i Tarragona.