S’ha obert el període d’inscripció a les activitats del CdA Empúries (estades i sortides) per al curs acadèmic 2019-2010

Benvolguts companys / Benvolgudes companyes,

Us informem que el proppassat dimecres 15 de maig s’obrí el període d’inscripció als Camps i Entorns d’Aprenentatge d’arreu de Catalunya per al curs 2019-2020. Aquest període d’inscripció romandrà obert fins al divendres 31 de maig.

La informació sobre el procés d’inscripció la trobareu en aquest enllaç.

La inscripció dels centres educatius es farà a través de l’aplicació CAMPS.

Tingueu en compte que, per defecte, l’accés a l’aplicació està permès només als membres de l’equip directiu (pels centres públics) i al director (pels centres privats concertats). Qualsevol modificació sobre aquests permisos la podrà realitzar el director del centre mitjançant l’aplicació GUAC.

L’oferta d’activitats específica del nostre CdA la trobareu en aquest enllaç.

Tant en les estades com en les sortides, el nombre màxim d’alumnes que poden ser atesos en una mateix activitat és de 45, a raó de 15 alumnes per professional del CdA Empúries, excepte en les activitats titulades «Recorregut històricoliterari a Empúries», «Ciutat romana d’Empúries i taller d’inscripcions» i «Itinerari científic a les ruïnes d’Empúries», que és de 25 (per a la primer activitat) i de 20 (per a les dues darreres). En cas de sol·licituds que excedeixin aquest nombre d’alumnes, s’intentarà programar-les en dos o més dies, sempre que la disponibilitat del centre sol·licitant i del CdA ho permeti. Altrament, seran descartades. Amb tot, les activitats «Recorregut històricoliterari a Empúries» i «Itinerari científic a les ruïnes d’Empúries» poden ser programades el mateix dia, a raó d’un màxim de 25 i 20 alumnes respectivament, atès que els alumnes participants i els professionals del CdA que les realitzen són diferents.

En el cas de les estades és imprescindible assistir a la reunió de coordinació del mes de setembre (i és molt aconsellable en el cas de les sortides), en unes dates que seran comunicades més endavant. En cas que la data assignada no anés bé a algun centre, hom vetllarà per trobar-ne una altra que li sigui avinent. La no assistència a aquesta reunió de coordinació —en la qual es dissenyarà conjuntament el contingut de les activitats a realitzar— pot comportar l’anulació de l’estada i la seva assignació a un altre centre que n’hagi quedat exclòs. Així mateix, és molt convenient que els assistents a aquesta reunió siguin els mateixos que acompanyaran els seus alumnes a Empúries.

Finalment us informem que, com sabeu, l’assignació d’activitats i dates als centres sol·licitants no és automàtica. A partir del dijous 13 de juny, haureu de tornar a entrar al mateix aplicatiu d’inscripció per comprovar si us ha estat concedida la sortida o estada sol·licitada, així com les dates assignades, i acceptar-la o rebutjar-la (l’assignació és fruit de l’aplicació d’un barem establert pel Departament d’Ensenyament que trobareu en aquest enllaç). En cas de no acceptar la sortida o estada en la data o dates assignades abans del divendres 22 de juny, entendrem que hi renuncieu i l’assignarem a una altra escola o institut que n’hagin quedat exclosos.

A l’espera de poder-vos atendre el

proper curs, us enviem una salutació molt cordial.

Equip del CdA Empúries

Amb l’Institut Rubió i Ors ens arriba la primavera.

Aquesta setmana passada ens han visitat els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Rubió i Ors. Amb ells vàrem treballar al Parc natural dels Aiguamolls de L’Empordà, a les ruïnes d’Empúries i al nucli medieval de Sant Martí d’Empúries.

Als aiguamolls vam tenir un temps excel·lent i vam constatar l’arribada de la primavera amb els primers cames-llargues i les primeres orenetes vulgars i orenetes cuablanca. Vam comptabilitzar 44 espècies diferents d’aus, però el que més recordaran els alumnes, sens dubte, va ser la visió de la magnífica daina blanca.

També vam poder parlar amb l’Àlex, un dels anelladors del camp, que ens va explicar què vol dir anellar, com es fa i el perquè i també ens va ensenyar un esparver que els alumnes van poder mirar en detall i alliberar-lo.

 

Us deixo aquí unes fotos per tal que  comproveu vosaltres mateixos que els aiguamolls de l’Empordà mai no deixaran de sorprendre’ns.

 

Ens visiten els les alumnes de l’escola Lacustària de Llagostera

Els nens i nenes de 3r de Primària de l’escola Lacustària han vingut al CdA Empúries per a poder continuar aprenent sobre la vida dels grecs i dels romans, sobre el perquè van venir aquí, a Empúries, què significa aquest nom que ens van deixar, Emporion i com és que tenien un déu de la medicina, l’Asclepi o Esculapi com li deien els romans. 

A més també han pogut entendre que els nens i les nenes grecs i romans, malgrat visquessin fa tan de temps, eren molt semblants a ells i el que els agradava més de tot era el mateix, jugar!, per això també hem estat una estoneta jugant a jocs que els nostres avantpassats ja jugaven i que hem heretat.

Tots els alumnes abans de venir ja eren força experts perquè sabien un munt de coses sobre els grecs i els romans, moltes gràcies a les mestres per la feina tan ben feta. Esperem que la seva motivació continui i els animem a continuar aprenent i jugant…

…Alea iacta est!

Aquí us deixo una curiositat històrica, d’on ve l’expresió “alea iacta est!”  ?

Jornades de Camps i Entorns d’Aprenentatge a Pujalt

Hem començat el curs fent allò que més ens agrada i que tant ens convé de fer: intercanvi de bones pràctiques amb companyes i companys dels altres camps i entorns d’aprenentatge escampats pel territori. El dia a dia amb els preparatius, moments 1, elaboració de materials, revisió de la feina feta, preparació del calendari, burocràcia, etc. i sobretot amb el moment 2, és a dir, atenció als centres educatius realitzant les activitats, no ens deixa gaire estona per als intercanvis.

El company Albert Borràs, amb l’ajut del seu equip, han preparat a Pujalt les Jornades de camps i entorns d’aprenentatge, celebrades els dies 8 i 9 de gener. Dins les jornades l’Albert ens ha compartit les seves activitats estrella: treballs sobre la pressió atmosfèrica, meteorologia (aparells, presa de dades, etc) i astronomia. A més, ens ha proporcionat els espais per a l’intercanvi, l’anàlisi i el debat sobre els materials esducatius i el seu ús didàctic.

Expliquem breument com van anar els dos dies.

Dimarts, dia 8 de gener, els participants ens anem endinsant dins la boira espessa i gebradora de la zona, fins arribar a l’observatori de Pujalt, amb una temperatura d’un grau sota zero.

L’esmorzar calentet i l’escalf d’una bona companyia aviat ens fan oblidar el fred de fora i ens anima a xerrar i compartir. La primera part de la sessió consisteix a la presentació del Camp des de la seva creació i unes paraules de l’alcalde de Pujalt que mostra  la seva satisfacció i el seu agraïment per les jornades. Després l’Albert ens presenta algunes experiències que es fan a Pujalt per demostrar l’existència de la Pressió atmosfèrica i en la visita a fora a l’estació meteorològica.

 

 

Després de dinar al Casal de La Salle, a la tarda visitem el parc eòlic i l’aerogenerador “Viure de l’aire”  i el dipòsit de residus de Pujalt. Tot i el vent amestralat que ens dóna una sensació tèrmica de 5 sota zero, estem molt atents a les explicacions del guia que ens fa, un cop més, ben conscients que l’única manera de tractar els residus, especialment els plàstics, és reduir-los.

Després de l’excursioneta, tornem a les instal·lacions de l’entorn d’aprenentatge per compartir experiències entre companys. Primer veiem l’adaptació als nivells educatius de CI de primària del material de treball dels companys del Ripollès; en segon lloc, els del CdA Monestirs del Císter ens expliquen tot el treball interdisciplinar que fan en treballar els manuscrits, partint des de l’elaboració de la tinta fins al seu ús i la cal·ligrafia; finalment, els companys del Vendrell, ens mostren el seu “Escape room”, a base de maletes, claus secretes i proves d’observació, intel·ligència i imaginació.

Totes 3 experiències poden ser aplicables en les nostres activitats, així que agraïm les noves idees i maneres de treballar.

Per acabar aquesta sessió de tarda. les companyes que formen part de la xarxa de Pirineus Vius exposen el que s’està fent i expliquen el projecte del Piribus.

I encara hi ha temps per fer l’assemblea de l’APCA.

Ja tenim gana, anem a sopar?

Sopem. Dormir? No, encara no, falta la sessió d’astronomia de la nit, però amb aquesta boira espessa es fa difícil observar el cel des de dintre d’un núvol. Així doncs fem la sessió de nit amb les noves tecnologies, observant els simuladors de planetes, estrelles, galàxies i univers, de la mà del company astrònom.

Dimecres, dia 9 de gener, encetem la sessió amb una introducció de la Joana Ferrer i els monogràfics sobre didàctica i Camps d’Aprenentatge, a càrrec dels companys Àngel Sedó i Toni Bardavio. Acabem el matí, amb una visita guiada que ens fa el mateix alcalde de Pujalt a l’espai de memòria històrica.Molt interessant.

Cal dir que moltes persones es van quedar a dinar a Calaf per fer la cloenda. Encara alguns van viatjar cap a Juneda a fer un altre intercanvi amb companys de Mallorca. Nosaltres, per qüestió d’agenda, ja no vam poder participar d’aquestes activitats.

Només ens cal felicitar a l’Albert Borràs per tota la feina feta, que no és poca, i que ha culminat amb unes jornades interessants, ben organitzades i amb un ambient de treball perfecte. Així doncs, des del CdA Empúries gràcies a tots els que ho heu fet possible, especialment a tu, Albert.

La ZER Elaia fa una estada al CdA Empúries

La setmana passada van fer una estada al CdA alumnes de CM i CS de la ZER Elaia. Vàrem gaudir convivint i aprenent junts amb aquests alumnes d’escola rural, ja que estan habituats a treballar amb metodologies educatives participatives com a conseqüència, d’entre molts altres factors, d’un clar valor del treball multinivells.

A part de conèixer la història de la duna d’Empúries a través d’una activitat en GPS i de disfrutar d’un dia al Parc Natural dels Aiguamolls l’Empordà, el divendres varen conèixer de primera mà la ciutat grega i romana. Havien fet un treball previ molt aprofundit i la visita va ser d’allò més profitosa.

 

Mentre els grans relacionaven alguns dels principals mites vinculats amb espais i objectes del jaciment emporità, els més petits, després de conèixer tot el jaciment arqueològic, van acabar jugant com feien els nens i les nenes a l’àgora. Van descobrir com era una “pupa” romana (nines que imitaven el cos d’una noia quan està a punt de casar-se) i com es jugava a jocs tan coneguts com l’alea (joc dels daus), el caput et navis (cara o creu), el terni lapilli (tres en ratlla), el nuces (nous) … tot exclamant “alea iacta est” que significa literalment “s’ha tirat el dau”; és a dir, “la sort està tirada” (expressió ja pronunciada per Juli Cèsar a la Segona Guerra Civil Romana quan travessava el riu Rubicó). Van descobrir, en definitiva, que igual que nosaltres, els infants grecs i romans jugaven a qualsevol lloc, al carrer, a casa… i que fins i tot els més trapelles enganxaven monedes al terra per enganyar als grans!

Esperem que us hàgiu divertit tot treballant i, com deia Sèneca, el que d’arrel s’aprèn mai del tot s’oblida.

 

Fins la pròxima!