Amb l’Institut Rubió i Ors ens arriba la primavera.

Aquesta setmana passada ens han visitat els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Rubió i Ors. Amb ells vàrem treballar al Parc natural dels Aiguamolls de L’Empordà, a les ruïnes d’Empúries i al nucli medieval de Sant Martí d’Empúries.

Als aiguamolls vam tenir un temps excel·lent i vam constatar l’arribada de la primavera amb els primers cames-llargues i les primeres orenetes vulgars i orenetes cuablanca. Vam comptabilitzar 44 espècies diferents d’aus, però el que més recordaran els alumnes, sens dubte, va ser la visió de la magnífica daina blanca.

També vam poder parlar amb l’Àlex, un dels anelladors del camp, que ens va explicar què vol dir anellar, com es fa i el perquè i també ens va ensenyar un esparver que els alumnes van poder mirar en detall i alliberar-lo.

 

Us deixo aquí unes fotos per tal que  comproveu vosaltres mateixos que els aiguamolls de l’Empordà mai no deixaran de sorprendre’ns.

 

Ens visiten els les alumnes de l’escola Lacustària de Llagostera

Els nens i nenes de 3r de Primària de l’escola Lacustària han vingut al CdA Empúries per a poder continuar aprenent sobre la vida dels grecs i dels romans, sobre el perquè van venir aquí, a Empúries, què significa aquest nom que ens van deixar, Emporion i com és que tenien un déu de la medicina, l’Asclepi o Esculapi com li deien els romans. 

A més també han pogut entendre que els nens i les nenes grecs i romans, malgrat visquessin fa tan de temps, eren molt semblants a ells i el que els agradava més de tot era el mateix, jugar!, per això també hem estat una estoneta jugant a jocs que els nostres avantpassats ja jugaven i que hem heretat.

Tots els alumnes abans de venir ja eren força experts perquè sabien un munt de coses sobre els grecs i els romans, moltes gràcies a les mestres per la feina tan ben feta. Esperem que la seva motivació continui i els animem a continuar aprenent i jugant…

…Alea iacta est!

Aquí us deixo una curiositat històrica, d’on ve l’expresió “alea iacta est!”  ?

Jornades de Camps i Entorns d’Aprenentatge a Pujalt

Hem començat el curs fent allò que més ens agrada i que tant ens convé de fer: intercanvi de bones pràctiques amb companyes i companys dels altres camps i entorns d’aprenentatge escampats pel territori. El dia a dia amb els preparatius, moments 1, elaboració de materials, revisió de la feina feta, preparació del calendari, burocràcia, etc. i sobretot amb el moment 2, és a dir, atenció als centres educatius realitzant les activitats, no ens deixa gaire estona per als intercanvis.

El company Albert Borràs, amb l’ajut del seu equip, han preparat a Pujalt les Jornades de camps i entorns d’aprenentatge, celebrades els dies 8 i 9 de gener. Dins les jornades l’Albert ens ha compartit les seves activitats estrella: treballs sobre la pressió atmosfèrica, meteorologia (aparells, presa de dades, etc) i astronomia. A més, ens ha proporcionat els espais per a l’intercanvi, l’anàlisi i el debat sobre els materials esducatius i el seu ús didàctic.

Expliquem breument com van anar els dos dies.

Dimarts, dia 8 de gener, els participants ens anem endinsant dins la boira espessa i gebradora de la zona, fins arribar a l’observatori de Pujalt, amb una temperatura d’un grau sota zero.

L’esmorzar calentet i l’escalf d’una bona companyia aviat ens fan oblidar el fred de fora i ens anima a xerrar i compartir. La primera part de la sessió consisteix a la presentació del Camp des de la seva creació i unes paraules de l’alcalde de Pujalt que mostra  la seva satisfacció i el seu agraïment per les jornades. Després l’Albert ens presenta algunes experiències que es fan a Pujalt per demostrar l’existència de la Pressió atmosfèrica i en la visita a fora a l’estació meteorològica.

 

 

Després de dinar al Casal de La Salle, a la tarda visitem el parc eòlic i l’aerogenerador “Viure de l’aire”  i el dipòsit de residus de Pujalt. Tot i el vent amestralat que ens dóna una sensació tèrmica de 5 sota zero, estem molt atents a les explicacions del guia que ens fa, un cop més, ben conscients que l’única manera de tractar els residus, especialment els plàstics, és reduir-los.

Després de l’excursioneta, tornem a les instal·lacions de l’entorn d’aprenentatge per compartir experiències entre companys. Primer veiem l’adaptació als nivells educatius de CI de primària del material de treball dels companys del Ripollès; en segon lloc, els del CdA Monestirs del Císter ens expliquen tot el treball interdisciplinar que fan en treballar els manuscrits, partint des de l’elaboració de la tinta fins al seu ús i la cal·ligrafia; finalment, els companys del Vendrell, ens mostren el seu “Escape room”, a base de maletes, claus secretes i proves d’observació, intel·ligència i imaginació.

Totes 3 experiències poden ser aplicables en les nostres activitats, així que agraïm les noves idees i maneres de treballar.

Per acabar aquesta sessió de tarda. les companyes que formen part de la xarxa de Pirineus Vius exposen el que s’està fent i expliquen el projecte del Piribus.

I encara hi ha temps per fer l’assemblea de l’APCA.

Ja tenim gana, anem a sopar?

Sopem. Dormir? No, encara no, falta la sessió d’astronomia de la nit, però amb aquesta boira espessa es fa difícil observar el cel des de dintre d’un núvol. Així doncs fem la sessió de nit amb les noves tecnologies, observant els simuladors de planetes, estrelles, galàxies i univers, de la mà del company astrònom.

Dimecres, dia 9 de gener, encetem la sessió amb una introducció de la Joana Ferrer i els monogràfics sobre didàctica i Camps d’Aprenentatge, a càrrec dels companys Àngel Sedó i Toni Bardavio. Acabem el matí, amb una visita guiada que ens fa el mateix alcalde de Pujalt a l’espai de memòria històrica.Molt interessant.

Cal dir que moltes persones es van quedar a dinar a Calaf per fer la cloenda. Encara alguns van viatjar cap a Juneda a fer un altre intercanvi amb companys de Mallorca. Nosaltres, per qüestió d’agenda, ja no vam poder participar d’aquestes activitats.

Només ens cal felicitar a l’Albert Borràs per tota la feina feta, que no és poca, i que ha culminat amb unes jornades interessants, ben organitzades i amb un ambient de treball perfecte. Així doncs, des del CdA Empúries gràcies a tots els que ho heu fet possible, especialment a tu, Albert.

La ZER Elaia fa una estada al CdA Empúries

La setmana passada van fer una estada al CdA alumnes de CM i CS de la ZER Elaia. Vàrem gaudir convivint i aprenent junts amb aquests alumnes d’escola rural, ja que estan habituats a treballar amb metodologies educatives participatives com a conseqüència, d’entre molts altres factors, d’un clar valor del treball multinivells.

A part de conèixer la història de la duna d’Empúries a través d’una activitat en GPS i de disfrutar d’un dia al Parc Natural dels Aiguamolls l’Empordà, el divendres varen conèixer de primera mà la ciutat grega i romana. Havien fet un treball previ molt aprofundit i la visita va ser d’allò més profitosa.

 

Mentre els grans relacionaven alguns dels principals mites vinculats amb espais i objectes del jaciment emporità, els més petits, després de conèixer tot el jaciment arqueològic, van acabar jugant com feien els nens i les nenes a l’àgora. Van descobrir com era una “pupa” romana (nines que imitaven el cos d’una noia quan està a punt de casar-se) i com es jugava a jocs tan coneguts com l’alea (joc dels daus), el caput et navis (cara o creu), el terni lapilli (tres en ratlla), el nuces (nous) … tot exclamant “alea iacta est” que significa literalment “s’ha tirat el dau”; és a dir, “la sort està tirada” (expressió ja pronunciada per Juli Cèsar a la Segona Guerra Civil Romana quan travessava el riu Rubicó). Van descobrir, en definitiva, que igual que nosaltres, els infants grecs i romans jugaven a qualsevol lloc, al carrer, a casa… i que fins i tot els més trapelles enganxaven monedes al terra per enganyar als grans!

Esperem que us hàgiu divertit tot treballant i, com deia Sèneca, el que d’arrel s’aprèn mai del tot s’oblida.

 

Fins la pròxima!

Visitem els Aiguamolls amb l’escola M. Àngels Anglada

Dimarts dia 30 d’octubre, l’endemà de Sant Narcís, enmig d’una treva meteorològica  que ens va deixar un dia de Sol, temperatures agradables al migdia i res de vent, vàrem recórrer els aiguamolls amb els alumnes del CM de l’escola M. Àngels Anglada. Vàrem començar explicant l’activitat i repartint prismàtics al Mas Matà; cal felicitar aquestes nenes i nens, ja que molts portaven els seus prismàtics de casa. Després vam pujar a l’observatori Senillosa per veure el paisatge de L’Empordà envoltat de muntanyes, excepte per l’est, on el Golf de Roses s’obre al mar i per veure closes i llaunes . Val a dir que, per primer cop des de l’estiu, el Cortal Blanc, la Closa d’en Puig i els estanys del Matà estan plens d’aigua, gràcies a les aportacions dels recs i a les pluges abundants dels darrers dies. De camí cap al Bruel vàrem poder observar l’agró blanc, la cigonya, fredelugues, ànecs blancs, pardals, gavians, etc. Al Bruel ens esperaven els collverds, els corbs marins, algun griset i una polla d’aigua. Després de dinar vàrem fer camí cap al Cortalet, tot caminant vàrem veure les vaques amb els esplugabous a sobre, a l’observatori “Les Daines” vàrem veure 10 daines, 9 femelles i un mascle amb la gran cornamenta; més enllà, a “Les Gantes” vam poder veure flamencs, oques, collverds, cullerots, grisets, bernats, etc.

I la darrera troballa la va fer una alumna amb molt bona vista, que va veure un ocell que no podia volar, enganxat a unes branques. La professora-biòloga va reconèixer el “falciot pàl·lid”, el va treure amb delicadesa de les branques i va explicar als alumnes que no estava ferit, només atrapat.També que els falciots tenen les potes molt curtes i les ales molt llargues i no poden començar a volar des de terra, necessiten un punt elevat.   Després vam veure que l’ocell portava una anella i la vam apuntar, 12.250,  i li vam fer fotos. Quan ja estàvem a punt d’alliberar-lo,  va arribar la veterinària del parc dels aiguamolls i ens va explicar que l’ocell era jove, que ells l’havien anellat i cuida’t  i que l’alliberarien un tros més enllà. Va ser una experiència ben especial.

Vam acabar fent una cloenda de l’activitat al Cortalet.

Gràcies nenes i nens del M Àngels Anglada, us vau portar molt bé i vàreu aprendre moltes coses! Torneu als aiguamolls amb els vostres pares, segur que ens han quedat molts ocells per descobrir!