KAVAFIS, EN GREC I EN CATALÀ A EMPÚRIES

Ahir, els alumnes de l’institut d’Àmfissa (Grècia) i de Torroella de Montgrí, que participen, per segon any consecutiu, en un intercanvi que els ha donat la possibilitat de conèixer un nou país i de conviure uns dies amb nois i noies de la seva edat que viuen a gairebé dos mil quilòmetres de distància, van visitar el jaciment d’Empúries de la mà del nostre Camp d’Aprenentatge.

Per a tots nosaltres fou una jornada molt especial, que s’inicià amb una recepció per part de la directora de jaciment, la Dra. Marta Santos, de l’alcalde de l’Escala, el Sr. Víctor Puga, i de la regidora d’ensenyament del mateix ajuntament, la Sra. Mariona Muñoz, que lliuraren als alumnes i als professors acompanyants uns regals institucionals.

Al llarg del recorregut, els alumnes grecs i catalans van recitar, en els seus respectius idiomes, textos literaris vinculats als objectes del museu o als espais visitats. Especialment emotiva fou la interpretació del poema Sacerdot del temple de Serapis per una alumna catalana i un alumne grec, davant de les restes del temple dedicat a aquest déu en el jaciment emporità. Aquesta activitat, que s’havien preparat a consciència els alumnes abans de venir, posa de manifest un cop més que la cultura (i, més específicament, la literatura) és el millor mitjà de posar en contacte pobles i cultures diverses, agermanades, en el nostre cas, per un comú passat hel·lènic. En aquest enllaç trobareu la interpretació d’aquest poema i tot seguit reproduïm una sèrie de fotografies d’aquella inoblidable jornada.

1r d’ESO de l’Institut Vallbona d’Anoia, 4 dies al Camp

Aquesta setmana que s’acaba, han estat amb nosaltres els alumnes de 1r d’ESO de l’institut Vallbona d’Anoia, acompanyats de l’Ester i la Mònica.

El dimarts vàrem fer la presentació de les activitats i a la tarda vàrem poder descobrir la història de la duna d’Empúries i les seves particularitats amb l’ajut del GPS. El dimecres no vam estar de sort, ja que havíem d’anar a Ullastret i ens va caure una màniga d’aigua durant gran part del dia. No ens va quedar cap altre remei que activar el pla B i fer activitats dins les aules.

L’endemà dijous el dia es va llevar amb núvols i clarianes que van aguantar fins a quarts de 5 de la tarda, llavors va començar a ploure. Però vam gaudir d’un dia genial per recórrer els aiguamolls de l’Empordà, des del Mas Matà fins al Cortalet i deixar-nos sorprendre per tota la fauna primaveral que es passeja per aquells ecosistemes: cigonyes, flamencs, corbs marins, martinets, agrons, fotges, ànecs, daines, cavalls,… aquests no ens fallen mai.

Lluert, Lacerta bilineata. Foto: Rosa Rovira

Però ara a la primavera cada dia pot ser una sorpresa; aquest dijous els alumnes varen poder veure un Lluert, un preciós llangardaix de color verd.

Si en voleu saber més. cliqueu damunt l’enllaç: Lluert

I avui divendres, com a comiat, els nois i noies de l’Anoia s’han passejat per Empúries de la mà dels Déus i dels herois dels mites grecs. Que Asclepi us acompanyi  en el vostre camí educatiu!

Per cert, Ester, molta sort en les oposicions!

Recorrent la Duna d’Empúries amb l’Institut Muntaner

La Duna d’Empúries continua sent un llibre obert par als nostres estudiants del batxillerat científic. El nostre itinerari científic comença al rec del Molí, on els alumnes entenen el paper dels rius en la dinàmica litoral, coneixen la història dels desviaments dels rius Ter i Fluvià, els conseqüents moviments de sorra i la la fixació de les dunes a finals del S XIX per part de Primitiu Artigas.

RECOLLINT PETXINES A LA PLATJA DEL REC

A la platja del Rec estudiem els bivalves marins, parlem de les petxines de Collaret i caracteritzem la sorra de la platja. Al llarg de la duna veiem la vegetació psammòfila i les plantes invasores. A la platja del Pedrigolet comptem onades, descobrim que no tota la calcària és el que sembla i parlem del cicle geològic extern. Arribant al Portitxol parlem de formes del relleu litoral i del risc que aquest emblemàtic Arc del nostre paisatge pugui caure en breu.

Velella velella

Els alumnes del batxillerat científic de l’institut Ramon Muntaner varen resseguir tot aquest camí i a la platja es van trobar amb una sorpresa: les borres de vela o barquetes de Sant Pere, que havien envaït part de la platja. Sembla ser que ha estat una invasió de milers d’exemplars morts a moltes platges de la Costa Brava.

Cliqueu sobre l’enllaç:

Apareixen milers d’exemplars d’una espècie de medusa a diverses platges de la Costa Brava

Vàrem aprofitar per desmentir als alumnes la creença popular que es tracta d’una medusa i que pot picar. En realitat és una colònia de pòlips inofensius. En el següent enllaç podeu trobar-ne més informació:

Barqueta de Sant Pere (Velella velella)

JOC FINAL AL PORTITXOL

Acabem l’activitat amb un joc per posar en comú i revisar allò que hem après

Escola Ateneu Igualadí

Els nens i nenes de l’escola Ateneu Igualadí ens han visitat al CdA.

Hem après sobre ibers, grecs i romans.

MARTINET DE NIT

i als aiguamolls hem pogut observar exemplars d’ocells molt especials i també altres animals!

PICOT GARSER PETIT

AGRÓ ROIG

CADELL

CAVALLS DE LA CAMARGA

DAINA

mireu! una granota verda!!!

Moltes gràcies a tots i fins una altra!