RAPEGEM LA POESIA

poesia1

INTRODUCCIÓ

Cançó i poesia, poesia i cançó, han anat sovint caminant de bracet.

De fet la cançó culta i la poesia tenen un origen comú. Deia Léo Ferré que durant molt de temps la poesia només aconseguia el seu sexe gràcies a la corda vocal així com el violí només aconsegueix el seu amb l’arquet que el frega.

A casa nostra tenim molts exemples de poemes musicats i cantants per músics atrets per la musicalitat i el contingut dels poemes.

Aquí en teniu alguns exemples:

Podem escoltar Meritxell Gené que ha musicat molts poemes del nostre poeta lleidatà Màrius Torres com  La ciutat llunyana:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MYEqDUPVS4A[/youtube]

Un altre exemple és un poema de la nostra estimada Joana Raspall musicat per Cybee, Endavant!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=a6bZQgkpYbc[/youtube]

El poeta Miquel Martí i Pol també ha estat molt musicat, sobretot pel seu amic Lluís Llach.  Aquí teniu el vídeo de la poesia Ara mateix de Miquel Martí i Pol interpretada per Lluís Llach, Sílvia Pérez Cruz i Pep Guardiola en el concert contra la SIDA:

Aquí teniu a  Sílvia Bel , magnífica, declamant el poema de M. M. i Pol:

txarangoTambé hi ha músics, autors que fan poesia mentre canten, que sembla que cantin poesia. Un exemple és Txarango en moltes de les seues cançons. N’hi ha una concretament que té un poema a mitja cançó. Batega… que diu:

“Quan es fa de dia a la ciutat dels adormits,
tothom persegueix les hores.
Mai no s’adormen els despertadors.
Mai no es desperten les persones.
I en algun racó d’aquest desastre
el matí és un sastre que amb el sol i la persiana
embasta un vestit de llum sobre el teu cos.
Tu i jo seguirem dormint
i allargarem el somni de la nit
com un borratxo que balla mentre desmunten l’orquestra.
Que a fora s’ensorri el món.
Que caiguin mil tempestes.
Desfarem amb els peus, a poc a poc, les onades de la pressa.
Que s’ensorri el món.

O  bé la cançó No t’adormis dels mateixos Txarango, pura poesia :

“Si la nit t’ha atrapat lluny de casa
i el camí t’omple de tresors les mans,
no portis res de mi a l’equipatge,
no vull ser un vell neguit mar enllà.

Que amb el vent cap cançó no et segueixi
i els teus llavis s’oblidin de tot.
Que demà sigui lluny on despertis
i, passa a passa, balli amb tu la sort

Que mai no és tard per començar de nou,
per atrapar els teus somnis.
Que avui és sempre, encara
però tota la vida és ara, no t’adormis.
No t’adormis.

El demà desplegarà les ales.
Serem boira. Serem somnis llunyans.
Com la pols, com la pluja, com el so de les onades.
Serem l’aire que va omplir d’alegria les ciutats

Que mai no és tard per començar de nou,
per atrapar els teus somnis.
Que avui és sempre, encara
però tota la vida és ara, no t’adormis.
No t’adormis.”

Vídeo amb lletra de Batega:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bHU8USva8ro[/youtube]

rap poesia

 

 

 

 

ESCALFEM MOTORS:

1- Per entrar en contacte amb el Rap farem una primera activitat: La rutina de pensament 3-2-1 pont a partir sobre el concepte del Rap. La farem abans d’explicar què és  i d’aprofundir-hi i més tard la tornarem a fer per construir un pont entre allò que ja sabieu i els nous coneixements adquirits.

La rutina consisteix en escriure 3 IDEES, 2 PREGUNTES I 1 METÀFORA O ANALOGIA sobre el RAP.

Heu de fer aquesta rutina a partir de les imatges que teniu a continuació i del què sabeu sobre el RAP.

rap dessuadora

música urbana

 

taula de so

rap americàrap micro

2- Quan acabem posarem en comú amb el nostre grup la rutina i farem un llistat de preguntes ( que no es repetexin) que anotarem tots/es per després avaluar si les hem respost al llarg de les classes en les que parlarem del RAP.

3- Veurem i escoltarem vídeos d’alguns rapers o raperes  i després farem una altra rutina individual : Escolto, penso/sento, em pregunto. Finalment també posarem en comú les rutines amb el nostre grup si cal.

Un bocí d’aquest rap etern:
INFORMACIÓ SOBRE NACH

4- EXPLIQUEM I APROFUNDIM EN EL RAP

4.1-  Pensa com definiries el RAP i fes-ne una definició pròpia a partir de les teves idees prèvies sobre aquest gènere musical.

4.2- Després consultem la següent definició del rap  i l’escrivim ( només la definició) en català i la comparem amb la que havíem fet nosaltres ( tan sols cal observar les diferències entre les dos).

4.3-  Llegeix la resta d’informació de la definició que acabes de consultar i escriu les idees principals d’aquesta informació.

4.4- Saps què és el Hip hop i si té alguna relació amb el RAP? Debat en petit grup aquesta qüestió i escriu el que vosaltres penseu sobre aquesta pregunta.

4.5- Ara cercareu informació sobre què és el Hip hop a internet i escriureu què és el hip-hop, quines són les seves característiques més importants i quina relació té amb el rap.

5- INVESTIGUEM UNA MICA MÉS LA HISTÒRIA DEL RAP.

A partir de les pàgines següents llegirem la història del RAP i la comentarem a classe.

Història del rap ( raperos)

Las raíces del rap

El rap como activismo ( Entrevista a Chojin)

Imagina’t que et demanen que escriguis un article breu en un bloc  dirigit a alumnes d’ESO que no saben què és i que ho volen investigar.

En aquesta activitat hauràs de fer un text expositiu explicant tot allò que creguis que és important saber sobre el rap, la seva història, origen, evolució, característiques importants i alguns exemples ( de raps o rapers) que ajudin el lector a interpretar i entendre millor la informació.

Per tant, hauràs de fer una tasca de recopilació i selecció de les idees imprescindibles i importants i escriure-les de manera coherent per acabar fent el text.

ALGUNS RAPS DE CHOJIN AMB AQUEST TO ACTIVISTA:

I algun altre rap de Chojin que val la pena escoltar:

6- Ara que sabem més cosetes sobre el RAP i tenim més informació, farem oplirem la segona columna del 3-2-1 pont.

7- Finalment acabarem amb alguna d’aquestes activitats per poder avaluar el nostre grau d’aprenentatge:

Respondre les preguntes que ens havíem fet al principi i altres que puguem afegir.

-Un mapa mental  amb les idees més importants del RAP.

POESIA I RAP

7- Creieu que la poesia té a veure amb el rap? Què creus que tenen en comú? Amb el vostre grup mireu de contestar aquesta pregunta i poseu algun exemple d’algun bocí de rap que conegueu que considereu que també pot ser poesia. Podeu buscar-lo. O bé alguna poesia que pugui ser fàcilment rapejada.

Aquí teniu alguns exemples de rapers que han rapejat poesies de poetes coneguts:

Article sobre l’estreta relació del rap i la poesia

Aquí et deixo el vídeo d’un poeta actual que rapeja: Rayden

 

I ara et toca a tu per poesia i rap. T’atreveixes?

PRODUCTES FINALS

8- Per anar escalfant la veu i aprendre a rapejar començarem rapejant poesies de poetes espanyols com hem vist que feien els SFDK. El procès serà el següent:

8.1- Cada grup tindrà adjudicat un poema i primer el recitareu o declamareu tots junts

8.2- Després triareu quina part rapeja cadascú, han de ser parts equitatives. I recitareu cadascú la vostra part.

8.3- Després triareu entre tots els del grup una base de rap que us encaixi bé i rapejareu la poesia. Podeu modificar-la de manera que us encaixi bé amb el ritme.

8.4- Finalment la rapejarem davant la resta de la classe.

Aquí teniu el document on hi ha les poesies:

Poemes per rapejar

9- Finalment rapejarem en grup una poesia pròpia.

Aquesta activitat la durem a terme dins del microprojecte RAPEGEM LA POESIA, i per tant la farem a partir de la poesia que hem creat a català.

rap

En aquest article hi teniu les pautes d’aquesta activitat i els criteris d’avaluació.

ALTRES RECURSOS:

Como rapear en 4 pasos

A més aquí tenim tres excercicis per aprendre a rapejar:

Webquest introducció a la poesia a travès del rock català.

Una resposta a RAPEGEM LA POESIA

  1. dembo diu:

    la canço de Nadal es presios

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *