L’esclava de blau

Bibliografia: Borrell, Joaquim, L’ESCLAVA DE BLAU,

Editorial, Columa jove, nº 132, Barcelona 2005

L’esclava de blau és una novel·la de detectius ambientada a la Roma clàssica de Juli Cèsar. Diomedes, grec, rep del seu oncle Alcímedes, també grec però amb residència a Roma, una herència que consisteix en el despatx d’exquirient( investigador ) i una esclava. Ell s’esperava una immensa fortuna i a falta de diners per tornar a Grècia, decideix continuar temporalment el negoci. Els clients aviat arriben, i l’esclava li ajuda a aclarir els enigmes.

La pervivència clàssica la trobem en tot el llibre: la ciutat deRoma, els seus carrers, referències mitològiques constants, els espectacles públics i privats com el circ, l’amfiteatre, les termes, les representacions teatrals… També podem comentar la portada: qui són els personatges? perquè l’autor l’ha triada  ? ( Una pista aiepomP )

Deixeu la vostra opinió, un comentari, alguns dels referens clàssics que més us han cridat l’atenció, quina cita mitològica heu trobat més adient a l’argument del llibre… Vosaltres mateixos !!! Si teniu algun dubte, cliqueu aquí i n’apareixeran un ventall de preguntes i respostes.

 

Publicat dins de General, grec, llatí | Etiquetat com a , , | 12 comentaris

Paris, Dafne i Eros

Tot va començar amb la mítica boda de Tetis y Peleo, una gran celebració a la que hi estaven convidats déus i mortals. Però Eris, la deessa de la discòrdia no va rebre la invitació de l’event, així que va jurar venjar-se, i de quina manera millor que escampant la discòrdia entre tots els convidats. Dit i fet, es va presentar a la festa amb una polsera de plata, marca Pandora, la millor de les joieries i la més cara,  que duia una inscripció que hi posava “Per a la més bella”; la va llençar sobre la taula on estaven tots els déus i va marxar. Atena, Afrodita y Hera es van barallar  per disputar-se-la entre elles. Veient el descontrol de les joves, l’entrebanc de peus i braços,  Zeus va intervenir dient que la polsera seria de qui guanyès el premi a “Mis Olimp”. El jurat i l’elecció la duria a terme  un mortal: Paris, heroi guapo i valent, membre destacat de la monarquia troiana i assidu a les revistes del cor ,  Paris, el fill del rei de Troia.

Cada deessa havia de fer-li una promesa a Paris, així que ell havia d’escollir la dona més bella segons la promesa més apetitosa que li fessin. Hera li va oferir tot el poder que pugues desitjar i el títol d’Emperador de tots els emperadors; Atena li oferí la saviesa i la victòria en qualsevol guerra futura; i per últim Afrodita li va prometre l’amor de la dona més bella del món. El jove ,sense dubtar, va proclamar guanyadora a Hera ja que podia aconseguir fàcilment tot el que desitgés, incloent el que li prometeren les altres dos candidates a la polsera.

París era un noi molt espavilat, així que va demanar a Hera que li concedís el poder de fer les coses realitat: pensar una cosa que desitges molt i aquesta apareixeria i<em>pso facto</em>. Va decidir provar el nou poder i s’imaginà una plata plena de fruita fresca i en obrir els ulls ,ja la tenia davant seu !!!. Continuà imaginant… aquest cop amb un cavall alt, gros i molt fort, i … en qüestió de segons, ja el tenia !!!. Cada dia n’aconseguia més i més sense haver-se de moure. Com era d’esperar, va pensar en la noia més bella del món i se li aparegué allí una jove donzella de pell blanca i melena dorada. Veient el descontrol de París desitjant coses, Zeus va decidir actuar, va ordenar a Eros que llancés una fletxa d’amor no correspost al príncep i la seva nova amada.

París boig per l’enamorament cap a Dafne, la més bella de les mortals, començà a perseguir-la, però ella desesperada per escapar ,corrè perquè no l’atrapés. Paris no enten que ella no el vulgui, acostumat a tenir-lo tot. Però és que el seu poder només converteix les coses imaginàries a la realitat material i l’amor no té res de material.

Ella cansada d’amagar-se suplicà a Zeus que ja que ella no ha fet res per merèixer això, que l’ajudi de qualsevol manera ,però no vol tornar a escapar, està cansada d’anar d’un loc a un altre, sense parar. Així que, quan Paris la perseguia pels  jardins del palau de Versailles , quan ell la tocà, a l’instant ella es converteix en un bell i florit roser.  Paris es desesperà i agafant  una llarga i dura espina ,se la clavà al cor: Allà mateix ell quedà  estés al terra,  mort. Els seus últims pensaments van ser  què hauria passat   si hagués escollit a Afrodita  i a la noia més bella del món.

Gina Miearelli
4t ESO
Ins Miquel Martí i Pol

Publicat dins de General, grec | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

OPUS musIVUM: pRÀCtica CompaRTIDA (4t i 1r Batx.)

La paraula mosaic deriva de l’ expressió llatina opus musivum, i està relacionada amb les muses, del grec μοσαι . De fet tota decoració feta en llocs consagrats a les muses rebien aquest nom, però poc a poc , el mosaic va passar a ser una mena de paviment elegant i decoratiu que es feia servir tant als edificis públics com als privats. Al segle IV a.C ja els realitzaven a Grècia amb pedretes petites i formaven dibuixos geomètrics i figuratius. A Roma, aquesta tècnica va ser introduida en temps de Sul·la tal com ens informa Plini El Vell a la seva obra ” Naturalis Historiae”.
Els Romans van fer servir diferents tècniques per a cubrir els seus paviments, tant el terra com les parets, i els podem classificar de la següent manera: opus signinum , motius geomètrics senzills, sense complicació; opus sectile, formes geomètriques més complicades, rombes, triangles, quadrats etc.;opus tessellatum, paviment fet amb tessel·les de diferents colors col·locades sobre una base de ciment i s’aconseguien mosaics geomètrics i de tema figuratiu. Una varietat d’aquest és el opus vermiculatum, paviment fet amb tessel·les minúscules i imiten la pinzellada d’una pintura.

 Els alumnes de 4t d’ESO del curs passat, a l’assignatura de llatí, després de fer una introducció a la mitologia i de l’estudi d’alguns mites, van fer uns mosaics més cassolans seguint les tècniques de l’ opus tesselatum i el vermiculatum. Es van dividir en grups de dos i van triar el model a fer, dibuixos de diferents llibres que van ampliar i de temàtica tots ells mitològica.La nostra base va ser una cartolina gran , les nostres tessel·les van sortir de retallar fulles de revistes del cor, iaxí ens van asegurar els banys de color necessaris, i ells mateixos  retallaven les tessel·les   quadrades o triangulars , grans o petites,depenent de les necessitats del dibuix. La cola, les tisores i l’inspiració de les muses van completar la feina.

Una vegada acabats, i després de veure els resultats, van fer una petita exposició al passadís de 4t, i a continuació els vaig convidar a explicar els seus treballs i les tècniques empleades als alumnes de 1r de Batx de llatí, que en aquell moment estudiaven les domus i les villae ( estructura, decoració i mobiliari). Va ser per a ells i per a mi una experiència motivadora ja que van llegir, entendre, aprendre i al final es van sentir molt útils. Us deixo la presentació de la seva feina.

Uns dels llibres que els vaig ensenyar a  classe per a que veiéssim la pervivència clàssica en els temes , en la tècnica i sobretot la seva actualitat en la decoraciçp de miralls, parets, terres, fonts, jardins … va ser aquest
Bibliografia: GOODWIN, Elaine M., Mosaicos decorativos,
Círculo de lectores, Barcelona,1994
Els torno a dir, Feliciter !!!!!

Publicat dins de General, grec, llatí | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari