Breakout Edu, l’herència del senyor Buitoni

Publico el meu primer Breakout Edu que he realitzat, per si algú ho pot aprofitar o utilitzar. El joc s’ha realitzat pels alumnes de 3er d’ESO a la matèria de Biologia-Geologia, concretament a la unitat Alimentació . S’ha fet després d’explicar el tema i després de l’examen, amb els apunts de classe.

AMBIENTACIÓ.

Els alumnes reben una invitació per anar a dinar al restaurant italià Medusa. La invitació és d’un conegut empresari del ram de l’alimentació el milionari senyor Buitoni, cap d’una de les empreses més importants de menjar preparat italià pizzes, pasta, salses…

Els alumnes són uns experts mundials en el tema de l’alimentació però no saben que vol el senyor Buitoni. A l’hora prevista es dirigeixen al restaurant Medusa i el amo del restaurant (professor) els fa passar.

Un cop asseguts en taules de 5 en 5,   l’amo del restaurant els hi diu que té un missatge molt important per ells del senyor Buitoni i els hi posa el següent vídeo:

Imatge de previsualització de YouTube

El senyor Buitoni busca hereus, aquella taula/grup d’alumnes que resolgui les proves seran milionaris i dirigiran l’empresa Buitoni.

REPTE

Han d’esbrinar els ingredient del plat preferit del senyor Buitoni i calcular el valor calòric en Kilocalories. Per esbrinar-ho han de resoldre diferents pistes. El valor en kilocalories és una xifra de tres nombres que permet obrir un candau de combinació que tanca una caixa. Cada taula del restaurant té el mateix repte per tant aquest Breakedu és competitiu, la taula que aconsegueixi obrir abans la caixa seran els hereus del senyor Buitoni.

ELEMENTS QUE TENEN ELS ALUMNES.

Els alumnes tenen una taula parada amb forquilla, got, tovalló, plat, un ordinador amb connexió a Internet i una carta del restaurant. La carta us la podeu descarregar al següent enllaç carta modificada

La carta és així:

Bé un cop s’ha explicat el repte comencem amb la primera pista, a mesura que resolen una pista l’amo del restaurant els hi dóna la següent:

PISTES (POSADES EN SOBRES)

Sobre 1

Pista: A la carta hi ha el primer ingredient, haureu de buscar amb aquest boli. (el bolígraf té una llanterna UV que permet veure tinta invisible, passo enllaç els venen a l’Amazon per 17 € en tens 20). Amb tinta invisible està escrit el primer ingredient a la carta.

Solució: Espagueti 70 grams

Sobre 2

Pista: Avui m’he aixecat a les 8 i he esmorzat pa amb tomàquet, a les dues i treinta  hores he dinat de primer pollastre amb formatge i de postres taronja amb pebrot verd. A quina hora hauré menjat de primer peix fregit amb oli i de postres iogurts amb maduixa. El rellotge l’haureu de buscar al vostre lloc. La resposta l’heu de posar en el següent candau digital (no utilitzeu els dos punts que indiquen hora).

https://eduescaperoom.com/enigma/H56Un15VGmiz

El rellotge és el següent i està amagat  dividit en 6 porcions sota la taula amb bluetac. La solució al candau és a les 1220 . És una prova que els hi costa molt s’han de fixar en les hores i en el que menja a cada hora. Per cert per fer candau digitals podeu anar al següent enllaç  candaus digitals online.

Solució: 25 grams de rovell d’ou.

Rellotge, que s’hauria de retallar en porcions:

Sobre 3

El següent ingredient està a amagat per trobar on està heu d’ordenar els següents aliments i us dirà la clau on podeu buscar l’ingredient.

Pastanaga- Ametlla- Panceta- Canola oli- Entrecot- Remolatxa-Salxitxe

Poseu els aliments en ordre de més a menys energètic un sota l’altre i sabreu on es troba el tercer ingredient.

 

Solució: 10 ml oli

Amb les inicials dels ingredients un cop ordenats de més energètic a menys s’obté la paraula CAPSERP amb les inicials, i efectivament  la solució està a les serps del cap de Medusa que està a la carta que tenen sobre la taula. 

Canola oli-Ametlla-Panceta-Salxitxe-Entrecot-Remolatxa-Pastanaga

Sobre 4

Heu de resoldre el candau digital

https://eduescaperoom.com/enigma/yk0NFUIfcMbj

Primer nombre: “Pel primer nombre està amagat a la carta, heu de completar la informació si no algú es podria trobar malament”

Segon nombre: Heu de resoldre una suma molt vitaminada.

àcid fòlic+piridoxina-riboflavina-niacina-tiamina=

Tercer nombre:  Cal calcular la TMB d’un noi de 15 anys, que pesa 70 kilograms i mesura 1,72 metres i agafar la última xifra.
Solució: el primer nombre han de completar la informació sobre intoleràncies i al·lèrgia de la carta, surt el numero 1.

El segon nombre s’ha de substituir el nom de la vitamina pel nombre corresponent, per exemple l’àcid fòlic és la B9 per tant val 9, la niacina és la vitamina B3 per tant val 3, al final dóna 9.

I el tercer nombre han de calcular la Taxa Metabòlica Basal d’un noi amb la fórmula que els hi vaig donar a classe:

TMB=66+(13,7.pes(kg))+5.alçada(cm))-6,8.anys=1783 kcal

Per tant la solució al candau és 193.

Solució del candau: Bacon 20 grams

Sobre 5 o final

Calculeu el valor energètic del plat secret i podreu ser els hereus del senyor Buitoni.

La solució és:

Els ingredients:

Espagueti 70 g

Rovell d’un ou 25 g

10 ml d’oli

20 g de bacon en tires

La informació nutricional de cada ingredient està a la carta, si utilitzen la que hi ha a Internet no servirà hi ha informació diferent.

El valor nutricional és per 100 grams:

Bacon 665 Kilocalories

Pasta 360 kilocal

Rovell 369 kilocal

Oli 900 kilocal

Solució:

Espagueti

70 g . 360 Kcal / 100 g= 252 Kcal

Rovell ou

25 g .369 Kcal / 100 g =  92, 25 Kcal

Oli. Avís: he estat dolent i amb l’oli s’ha d’utilitzar la densitat ja que 10 ml no són 10 grams.

10 ml . 0,92 g/ ml= 9,2 g. 

9,2 g . 900 Kca l/ 100 g=  82,8 Kcal

Bacon

20 g .665 Kcal /100 g= 133 Kcal

Total = 560 kcal per tant la clau del candau és 560.

 

Timeline Geology

Adaptació del joc Timeline a la cronologia de la Terra. Utilitzant el generador de cartes del Hearthstone he dissenyat 92 cartes tipus Timeline dels diferents esdeveniments que han succeït a la Terra i que defineixen les eres geològiques. Hi ha des de les diferents formacions de Supercontinents (Pangea, Rodínia i Pannotia), fins l’evolució dels homínids i els canvis produïts per l’activitat humana.

Les regles són similars al Timeline, cada jugador(en el meu cas parelles) han agafat 4 cartes, a la carta hi ha una breu descripció de l’esdeveniment acompanyat d’una imatge i un títol, la part del darrera de la carta és exactament igual però hi posa els anys en que es va produir l’esdeveniment (lògicament els alumnes no la poden girar fins que no han jugat la carta). Sobre la taula hi ha col·locats sis períodes geològics, el Quaternari, l’antic Terciari, el Mesozoic, el Paleozoic, el Proterozoic i l’Arqueà-Hadeà.

El joc comença agafant una carta de la pila la llegim i la girem, llavors ens apareix exactament els anys de l’esdeveniment col·loquem la carta al lloc que li correspongui segons l’escala geològica del taulell. Els alumnes llavors per ordre han d’anar posant les seves cartes correctament respecte les que hi ha sobre la taula, alhora també han de decidir a quin període posen la carta. Si l’alumne col·loca en ordre cronològic la carta respecte les altres guanya un punt, si a més la col·loca en el període exacte en guanya un altre. Els alumnes van col·locant cartes fins que es queden sense, lògicament el joc cada cop es torna més complicat. Un cop s’acaben les 4 cartes es recullen les que hi ha sobre la taula i es reparteixen una nova tanda de 4 cartes, però aquest cop comença a posar cartes l’alumne a la dreta de l’anterior, anem fent així successivament fins esgotar totes les cartes. Guanya el joc l’alumne que aconsegueix més punts.

El joc està pensat per jugar un màxim de 20 alumnes (s’ha de jugar llavors en parelles). Es pot jugar tant a ciències de la Terra de 1er de Batxillerat, com a ciències del món contemporani també de batxillerat com a l’optativa de 4rt d’ESO biologia-Geologia.

L’experiència ha estat bastant bona, he promès pujada de nota a la parella que guanyés. La veritat és que m’han sorprès positivament.

Per descarrega el joc i imprimir-ho ho podeu fer a partir d’aquest enllaç, està en format libreoffice. Si voleu les cartes originals també les podeu descarregar en el següent enllaç cartes originals format comprimit.

 

Representació de mapes topogràfics en 3D

Entendre els mapes topogràfics presenta certes dificultats ja que es vol representar una realitat tridimensional (el relleu) en una bidimensional(el mapa). En aquest exercici es mostra com aconseguir un model 3D a partir de un mapa topogràfic utilitzant envasos de plàstic d’amanida que apilarem. És una manera per passar un mapa topogràfic que és un model 2D a un model 3D on es pugui veure que representen les corbes de nivell. Amb un mapa topogràfic a l’escala correcta i entre 7 i 10 envasos que apilarem aconseguirem veure el relleu de la zona que hem triat. Aquesta idea la he extreta del servei geològic dels Estats Units i bàsicament l’he adaptada, aquí teniu l’enllaç original  exercici USGS.

Resultat final, Angel Island badia de San Francisco (EEUU)

Objectiu: Visualitzar un mapa 2D en un model 3D per entendre que les corbes de nivell i poder veure carenes i valls.

Material necessari:

-Entre 7 i 8 enciameres de plàstic tipus Florette o similar, han de encaixar i per tant han de ser iguals.

-Un mapa topogràfic de alguna zona de Catalunya, es poden descarregar a:

http://www.icc.cat/appdownloads/?c=fmetopo25m

Als alumnes de primer de Ciències de la Terra els hi vaig passar el següent document amb les instruccions instruccions mapa topogràfic en 3D. També es podria utilitzar a primer d’ESO adaptant els continguts.

Els resultats finals han estat els següents:

Angel Island de la badia de Sant Francisco (EEUU), realitzat amb el material original de l’activitat.

Puigmal de Llo situat a l’alta Cerdanya part francesa.

Relleu situat a la Muntanya de Montserrat, en aquest es veuen molt bé les valls:

Un altre model en 3D de Montserrat on es veu la vall on està el monestir.

Algunes reflexions/recomanacions alhora de fer el exercici:

-Triar prèviament el relleu que es representarà. Així es podrà visualitzar millor les valls i carenes.  Cal valorar, ja que també es pot avaluar que trien.

-Els millors envasos són aquells que són grans i el més transparents possible, concretament els que han donat millor resultat han estat del Mercadona uns que contenien carbassó en tires (momento publicidad chunger).

– Reutilitzar els envasos pel curs vinent. Hem de reduir els residus.

-En cas d’utilitzar en cursos inferiors s’hauria d’adaptar el material.

HealthStone joc per treballar el Sistema Immunitari

HealthStone és un joc de cartes pensat per treballar el Sistema Immunitari en l’àmbit de la matèria de Biologia-Geologia a tercer d’ESO.

És un joc de cartes basat en  Magic the Gathering i similars com el joc de cartes digital Hearthstone.  La seva principal diferència és que hi ha dos tipus de baralles:

-La baralla de patògens formada per agents infecciosos amb la missió d’infectar al contrincant.

-La baralla de defenses formada per glòbuls blancs i cartes de prevenció i tractament amb la finalitat d’evitar els danys dels patògens

Una partida de HealthStone consta de dues parts, a la primera un dels contrincants amb la baralla de patògens juga contra l’altre que porta la baralla de defenses. La segona part s’intercanvien les baralles i es fa una nova partida, guanya la persona que ha causat més danys amb la baralla de patògens.

Us podeu descarregar la baralla per imprimir-la en el següent enllaç:

Baralles del joc heathstone per imprimir.

La mecànica bàsica és la següent:

-És un joc que s’actua per torns i on s’enfronten dues persones.

-El joc es divideix en fases.

-Primera fase: robar cartes fins a tenir-ne 6.

-Segona fase: descartar-se d’una carta i posar-la cap per avall sobre la taula. La carta sacrificada a partir d’ara es pot utilitzar com energia. Només ens podem descartar d’una carta per torn.

-Tercera fase: puc utilitzar l’energia de les cartes descartades i activar alguna de les cartes que tinc a la mà.

A partir d’aquest punt la mecànica de funcionament és diferent segons si es juga amb la baralla de defenses o de patògens. Es pot descarregar els documents de regles de cada baralla en els següents enllaços, a més inclou una descripció de cada carta:

-Healthstone regles patògens.

-Healthstone regles defenses.

També he elaborat diversos vídeos per explicar la mecànica del joc:

Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube Imatge de previsualització de YouTube

Ús didàctic:

Aquest joc ens permet explicar diversos conceptes relacionats amb el funcionament del sistema immunitari com les vies de contagi, la importància de les mesures preventives per evitar el contagi, el fet que no totes les malalties es poden tractar, la immunitat secundària causada pels limfòcits, el síndrome d’immunodeficiència humana com funciona, les vacunes, el paper dels fagòcits, la resistència bacteriana.

Experiència didàctica:

Un cop acabat de treballar el tema del sistema immunitari vaig proposar als alumnes jugar unes partides al HealthStone, la meva idea era utilitzar 1 hora lectiva i penjar tot el material amb vídeos per a que es miressin les regles abans de jugar. La veritat és que és un joc massa complex i vaig haver d’explicar a classe la mecànica i encara i així alguns alumnes no jugaven bé. Per altra banda un bon nombre es van motivar força i em van demanar dedicar més hores al joc. El curs vinent si decideixo utilitzar el joc hi dedicaré més temps a explicar com funciona i així de passada podré aprofundir en els conceptes del sistema immunitari.

En cas de voler dissenyar o crear cartes similars és molt simple mitjançant la següent web:

Hearthstone generator.

 

Competència científica. Escala de certeses.

Aquesta  setmana he estat treballant la validesa d’una proposició en ciència amb els alumnes de tercer d’ESO a la matèria de Biologia-Geologia. Per fer-ho he utilitzat una document creat per en Jordi Domènech professor de ciències (val pena visitar la seva web) anomenat escala de certeses, actualment fa un curs al ICE de l’UAB anomenat Curs d’Indagació i Competència Científica molt recomanable. Amb aquest document els alumnes han de decidir quina certesa li donen a una proposició, comparant amb altres proposicions. Aquí en teniu un exemple i l’enllaç del document que he utilitzat:

Els alumnes han de donar arguments basats en models científics, en dades per exemple estadístiques, afirmacions que fa una autoritat per exemple el Departament de Salut o hàbits i consum. Us passo l’enllaç de l’article original del Jordi Domènech. L’experiència ha estat un tant agredolça per una banda els alumnes s’han posat a discutir, decidir, donar arguments però per altra banda t’adones que quan cerquen a Internet es poden perdre fàcilment, falta donar més eines quan busquen informació.

 

Mètode científic experiments amb els òrgans dels sentits

Amb els alumnes de tercer d’ESO hem treballat el mètode científic a classe després d’explicar el tema dels òrgans dels sentits. Els hi proposat una hipòtesis relacionada amb l’olfacte(que he de millorar pel curs vinent) , hem dissenyat un experiment, hem apuntat els resultats, hem tractat les dades (tant per cents i gràfiques) i finalment a les conclusions hem validat o no la nostra hipòtesis. La plantilla per fer-ho es pot descarregar aquí. Després els hi he proposat que realitzin ells un experiment, la hipòtesis és:  Les persones a mesura que ens fem grans perdem oïda i no escoltem els sons aguts. Per poder realitzar l’experiment els hi he recomanat que es descarreguin l’app Frequency Generator del Google Play, amb aquesta aplicació es poden generar sons amb el mòbil de diferents freqüències. He deixat a les seves mans el disseny, resultats tractament de dades i conclusions.

Ones de so

El Joc de la Nutrició

Durant el primer trimestre del curs de 3er ESO a Biologia-Geologia hem fet tota la funció de nutrició. Per repassar els conceptes hem jugat al Joc de la Nutrició. És un joc basat en l’oca i en el tabú. Els alumnes formen grups i han de jugar entre ells, han d’aconseguir creuar els diferents taules/aparells començant per l’aparell digestiu, després l’aparell respiratori, en tercer lloc han de passar per l’aparell circulatori, i arribar a l’aparell excretor. La mecànica del joc és igual que l’oca, es tira per torns un dau de sis i s’avança tantes caselles com indica el número, cal estar atents a les caselles especials que estan indicades a cada taulell.

A cada taulell si cauen a la casella vas, van de vas en vas i tornen a tirar si contesten una pregunta abans (igual que a l’oca); al final de cada taulell han d’endevinar una paraula relacionada però tenen prohibit dir certes paraules (igual que al tabú), si ho aconsegueixen es queden la targeta i passen al següent taulell. Guanya qui aconsegueix les 4 targetes i arriba al final. Recompensa l’ajuda del professor en l’examen final de trimestre.

Si ho voleu aprofitar us passo un l’enllaç amb tot el material, ja sigui per imprimir o per editar-ho si ho voleu adaptar:

https://drive.google.com/drive/folders/1pEIQqSUoheSM9POsuk_rnadZf9ciR7-D?usp=sharing

Realitat augmentada aplicada a l’estudi del cos humà.

A la matèria de Biologia-Geologia de 3er ESO he utilitzat la realitat augmentada en el tema de l’aparell digestiu i l’aparell respiratori.  Concretament he utilitat les aplicacions proporcionades per Augmentaty que corresponent a dos programes diferenciats:

Creator, que s’ha d’instal·lar en un PC i ens permet associar una imatge a un contingut de Realitat Augmentada(RA).

SCOPE, que s’ha d’instal·lar en un smartphone i ens permet veure la RA un cop ens descarreguem el paquet que hem creat a Creator.

He utilitzat la RA primer amb unes fitxes explicatives dels aparells digestius i respiratoris, els alumnes podien visualitzar vídeos explicatius a partir de les imatges de les fitxes. Un exemple:

Posteriorment he fet un roleplaying on els alumnes actuaven com a metges i diagnosticaven malalties associades als aparells respiratori i digestiu . Per fer-ho he explicat com és una anàlisi de sang i quines proves mèdiques podien fer, ells per la seva banda s’havien de mirar quines són les malalties que podien trobar i de quina manera es podien diagnosticar (s’ho havien de mirar a casa).

Un cop tot preparat i els alumnes degudament vestits de metge (contava nota), hem començat el joc, gràcies a la RA, els alumnes han pogut fer radiografies de pit, TAC de fetge, colonoscòpia, endoscòpies i finalment han diagnosticat malalties realitzant informes on s’aplica el mètode científic.

Us podeu descarregar tot el material per utilitzar la realitat augmentada al següent enllaç:

https://drive.google.com/drive/folders/11yYhszt3UTKOoiHUdOg8JwVoLSTbTK4Z?usp=sharing

Si voleu utilitzar directament el material creat només cal que us descarregueu l’app SCOPE i busqueu: Llibre interactiu als projectes que hi ha, us els descarregueu, els obriu i només heu d’enfocar les imatges al material imprès o a la pantalla.

Ha estat una experiència enriquidora i alhora divertida.

Joc del codi secret aplicat a Biologia-Geologia 3er ESO

Basat en el joc de taula Codi Secret de Vlaada Chvatil, he preparat un joc per utilitzar en la unitat introductòria sobre l’organització del cos humà, continguts del currículum de la matèria de Biologia-Geologia de 3er ESO:

-Organització general del cos humà. Relació entre aparells i sistemes, òrgans, teixits i cèl·lules.

He fet algunes variacions al joc i l’he organitzat per equips, he utilitzat un sistema de recompenses per l’alumnat. Al següent enllaç podeu trobar el material totalment editable en format Google Drive i les instruccions del joc per si ho voleu adaptar o aprofitar directament.

https://drive.google.com/drive/folders/1Rwgt3dhYudKQS5saPnCjMkcM8_2yazeN?usp=sharing

 

L’alimentació i el risc de malalties

En aquest article s’explica la relació que hi ha entre l’alimentació i diverses malalties. Es dóna molta importància al consum de fruita i verdura que entre els joves és poc freqüent. Es pot relacionar o adaptar fàcilment a la matèria de Biologia-Geologia de tercer d’ESO, i a més es pot treballar els continguts claus CC29. Funció de nutrició. Aliments i nutrients. Malalties i trastorns associats. I especialment la competència Competència 14. Adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin
la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.

https://elpais.com/elpais/2017/02/23/ciencia/1487836646_698553.html?id_externo_rsoc=TW_CM_CNC