Coneixes LEOPOLD MOZART i el seu “Passeig musical amb Trineu” ?

Leopold Mozart, compositor austríac (1719-1787) que ha passat a la posteritat com a pare que prudentment i sistemàticament va ajudar a desenvolupar el talent dels seus fills Maria Anna i Wolfgang Amadeus, els dos únics supervivents dels set fills que va tenir el matrimoni Mozart; com a autor del primer mètode de violí conegut mundialment i, finalment, com a compositor.

Va compondre obres de caràcter religiós, serenates, concerts, música de circumstàncies, simfonies i divertiments. Leopold Mozart compongué música «popular»   (melodia fàcil i una composició senzilla amb períodes clars perquè tothom  pogués comprendre la seva música ). Ell volia que les seves composicions agradessin el públic i li permetessin de guanyar diners.

Una de les seves obres més conegudes és “el Paseig Musical amb Trineu

El Passeig musical amb trineu és una obra «d’humor musical». Fou composta per a les festes de carnaval d’Ausgburg, al mes de gener de 1756, quinze dies abans del naixement de Wolfgang Amadeus. S’hi descriu el viatge en trineu d’un grup de persones que es dirigeixen a una festa. A mig camí descansen i després continuen el viatge; arriben a la sala de ball, ballen les danses alemanyes i, finalment, tornen a casa.

Clica sobre la imatge i sabràs més coses sobre Leopold Mozart:


Recordeu el Ballet del TRENCANOUS de P.I.Txaikovski ?

S’apropa Nadal i el Teatre del Liceu ofereix un programa d’allò més llaminer !!!!

“EL TRENCANOUS, un CONTE de NADAL”


De la mà del Ballet del Teatre Nacional de Praga podeu gaudir d’aquest entranyable “Trencanous”, obra de ballet amb partitura de Txaikovski, estrenada el 6 de desembre de 1892 al Teatre Mariinski de Sant Petersburg.

El Ballet del Teatre Nacional de Praga, fundat l’any 1883, és la companyia txeca de dansa més antiga i amb un prestigi més gran. Ara fa set anys que Petr Zusca n’ocupa la direcció artística, amb l’obertura a nous estils i la consolidació del seu renom internacional.

Continuem amb el Taller THE CITY RINGS

Aquest matí hem continuat amb el taller THE CITY RINGS que vam encetar ahir.

Després d’haver experimentat i enregistrat els sons dels nostres objectes personals avui hem posat atenció en els sons de les altres escoles. Els hem analitzat i hem intentat expressar verbalment qualitats, quins sentiments o emocions ens desperten i en quines situacions els podríem trobar.

Però sens dubte l’activitat més interessant ha estat la d’unir pistes de sons amb el programa AUDACITY per a obtenir la nostra pròpia “composició sonora”, feta amb sons dels companys de França i Bèlgica.

Val a dir que no ha estat un treball senzill… molts cops ens ha costat trobar l’adjectiu adient per definir un so, ens ha costat triar els millors sons per a la composició….. Però ens ha agradat aprendre a fer servir l’Audacity.

Aquí teniu un resum de la jornada d’avui. Gràcies Jaume i Lúa per la vostra paciència !!!

P4 i P5 van a l’Auditori de les Corts a veure un espectacle de DANSA CONTEMPORÀNIA

Aquest matí els “ocells i peixos” de P4 i P5 han anat a l’Auditori de les Corts a veure i participar d’un espectacle de DANSA CONTEMPORÀNIA, ” Bombolleta “.

Amb l’objectiu de prendre contacte amb la dansa contemporània, el teatre i l’acrobàcia aèria alhora que conèixer com i on treballa una companyia de dansa, els nens i nenes han gaudit tot desenvolupant les seves capacitats psicomotrius.

En aquest video podeu veure un resum de l’experiència:


Si voleu descaregar les fotos cliqueu aquí: FOTOS

Hem fet la primera sessió del taller THE CITY RINGS !!!

Avui ha estat la primera sessió de les sis que farem amb en Jaume i la Lúa sobre “els sons del nostre entorn“.

Hem portat objectes personals i ens han ensenyat a descobrir els diferents sons que podem produir amb ells. Hem experimentat i després, amb les gravadores, hem enregistrat els diferents sons….. fent molt silenci, és clar !!!!

Ha estat molt interessant i tenim ganes de sentir com han quedat els sons dels nostres objectes…

En aquesta presentació hi ha fotos i algun video sobre les explicacions del Jaume i la Lúa.


Si voleu descarregar fotos cliqueu aquí i s’obrirà un picasa : ALBUM FOTOS PICASA

Encetem un nou projecte: “The City Rings”

The City Rings” és un taller que Sons de Barcelona ( col·lectiu iniciat pel Grup de Tecnologia Musical de la UPF amb l’objectiu de desvetllar l’interès pel so i les tecnologies del so com a vies per conèixer e incidir en el nostre entorn, entre el públic general )  fa en col·laboració amb col·lectius similars arreu d’Europa.

Aquest taller es basa en l’interès per com els alumnes participants experimenten el seu entorn quotidià a través del so. Així com en la voluntat de dotar-los d’eines tecnològiques i estratègies creatives per interactuar amb aquest entorn sonor.

Durant el taller els alumnes fan exercicis d’escolta, enregistrament, edició i composició a partir dels sons del seu entorn quotidià.

El taller es fa simultàniament a dues o més escoles arreu d’Europa i s’intercanvien sons, composicions i comentaris a través del blog del projecte.


Audició: “El matí” de la suite “Peer Gynt”, del compositor noruec E.GRIEG

Parlem de MÚSICA DESCRIPTIVA. Es tracta d’una obra del compositor noruec Edvard Grieg.

Què en sabem de l’autor ?

Edvard Grieg, compositor noruec (1843-1907).

Inicià els estudis musicals amb la seva mare, que era una gran pianista. Als quinze anys els seus pares el van enviar al Conservatori de Leipzig, a Alemanya, on continuà els estudis fins al 1862. Quan va tornar a Noruega, el compositor Rikard Nordraak li feu descobrir la riquesa del folklore noruec, i de seguida se sentí atret per la idea de crear, juntament amb Nordraak, una escola de música nacional noruega; la va fundar l’any 1867 amb el nom d’Acadèmia Noruega de la Música.

Les seves activitats com a pianista i director d’orquestra el van portar a viatjar per tot Europa i conèixer els compositors més importants de la seva època, com ara Wagner, Txaikovski, Liszt i Brahms. L’amistat amb escriptors del seu país, com Henrik Ibsen i Bjørnstejrne Bjørnson, va fer que musiqués molts dels seus poemes i obres de teatre. La majoria de les seves obres s’inspiren en la tradició musical del seu país.

Així va ser com va escriure PEER GYNT, música incidental per a l’obra d’Ibsen. D’aquesta gran obra n’escoltarem un dels fragments més coneguts “El Matí“ i després l’aprendrem a tocar amb flauta.


Podem veure l’argument de l’obra en aquest petit video:


Una dansa de tardor: “La Malamanya”

Avui a 3er ballarem una dansa catalana:

La MALAMANYA


És ballava a Castellar de N’Hug (a les Fonts del Llobregat) per San Miquel, temps de verema i de començar la sembrada. En celebrar  la festa major eren tradicionals unes ballades, potser com a cerimònies de purificació per expulsar els mals esperits. Els nens/es voltaven tota la població, la vigília de la festa, d’una manera esbojarrada i tumultuosa.

A Castellar també ballaven una altra dansa dita  “de la Grega”.

La Malamanya en altres llocs s’anomena “Balmanya”.

Ens voleu veure ???

A 5è aprenem una nova peça amb Flauta: La Flor de la Cantuta

No hi ha peça més dolça i bonica que aquesta “FLOR DE LA CANTUTA” per agafar el gustet d’aprendre a tocar la flauta a 5è. La cantuta era la flor sagrada dels inques…..


Una flor de la cantuta en el río se cayó, púsose contento el río su perfume se llevó.

La flauta del pastor en el río se cayó,  púsose contento el río su música se llevó.

El llanto de la niña en el río se cayó,  púsose contento en el río cristalino se volvió.

El llanto y la cantuta y la flauta del pastor, pusieron contento al río que ya no los devolvió.

Segur que us encanta !!!!


Parlem de la Música CULTA

Sovint a classe parlem de grans compositors de la història de la música: Beethoven, Bach, Mozart, Vivaldi, Txaikovski…. i escoltem les seves composicions.

També diem que aquesta música la classifiquem com a música CULTA, a diferència de la M. Popular o folklòrica i de la M. Popular o LLeugera.

Potser hauríem d’anar una mica enrere i esbrinar com es classifica la música…. Us deixo una pista….

Ara que ja sabeu que la M. CULTA es classifica dins la Música Profana o no Religiosa podríem anar descobrint més coses a fi d’entendre-la millor. Us proposo un recorregut per aquest wix.

 

Com a feina de casa us deixo aquest mural de Compositors per a que l’obriu i us dediqueu a escoltar les diferents músiques representatives dels diferents compositors de M.CULTA.

Que gaudiu molt escoltant música !!!

>

2on i 1er canten i ballen preparant la Castanyada

Els nens i nenes de 1er i 2on han cantat i ballat avui cançons per preparar la festa de la Castanyada.

Els de 2on han ballat la “Dansa de la Castanya“.

Ah! en Roger i en Joaquim s’han estrenat com a directors doncs, amb el meu Ipad, han enregistrat el ball i ho han fet molt bé !!!



A 1er dues castanyeres ens han representat la cançó de “La Castanyera

Aviat penjarem el video !!!!

Els de 6è canten pel KANTACONMIGO la cançó de tardor: “La Veu del mar”

Ja fa dies que vam aprendre aquesta bonica cançó de tardor: “La Veu del mar“. I avui l’hem cantat per enviar-la al KANTACONMIGO.

La Nerea s’ha encarregat de filmar amb el meu Ipad i l’Aixa ha tingut cura de la música. Esperem que us agradi tant com a nosaltres de cantar-la.

Sentireu que parla del “llevant“. El Llevant és el punt cardinal est, i en la rosa dels vents s’anomena també llevant al vent que prové d’aquest punt cardinal. En l’àmbit dels Països Catalans, el llevant és un vent humit, ja que prové del mar.


En el WIX trobaràs les bases musicals per si la vols cantar.

Juguem a: Qui és Qui ?

Al llarg del curs parlem i escoltem molts músics de la música CULTA que ja no són entre nosaltres. Alguns ens sonen més que altres, per exemple VIVALDI i les seves “Quatre Estacions” o MOZART i la “Petita Serenata Nocturna“….

Per a que no se’ns oblidin les seves cares us he preparat aquest mural interactiu. Sobre cada músic se us obriran dues pestanyes: una sobre la seva biografia i l’altra sobre una de les seves composicions més conegudes.

Us proposo jugar a endevinar QUI és QUI. Us animeu ????

Aquest mural l’he fet amb una eina anomenada THINGLINK. Clica sobre la imatge i s’obrirà.

Tornem al repte del FLAUTATEKA !!!

Aquest matí la Carla, la Iana, la Megan, la Nadia i l’Ariadna de 5è han volgut interpretar una cançó que els ha agradat molt. Es tracta del tema “Els Esquelets“.

De fet és la primera partitura de flauta que aprenen des que han començat aquest curs…. i ho han fet genial !!! I per això han volgut que les gravés pel FLAUTATEKA.


Molt bé noies, seguiu estudiant i tocant la flauta !!!!

Treballem la Dinàmica o Intensitat amb una obra de M.de FALLA :La “Dansa Ritual del Foc”, del seu ballet “El Amor Brujo”

Aquest és MANUEL de FALLA (Espanya, 1876- Argentina, 1946)

Fou un compositor andalús de música clàssica. Amb els catalans Isaac Albéniz i Enric Granados seria el tercer dels noms que conformen la gran trilogia del nacionalisme musical espanyol. Fou també un dels primers compositors d’aquesta tradició que es va donar a conèixer a tota Europa i Amèrica, superant l’aïllament de la música hispana des del segle XVIII.

Va compondre entre altres el  ballet: “El amor brujo“ o traduit «L’amor fetiller».

És un ballet-pantomima compost per Manuel de Falla sobre un llibret de Gregorio Martínez Sierra, per a orquestra de cambra l’any 1915, i revisat per a orquestra simfònica i mezzosoprano l’any 1916.

En el següent Wix pots saber més coses d’aquest ballet, concretament de la “Dansa Ritual del Foc“, i seguir la música amb un musicograma.

Fixa’t en els signes de DINÀMICA:

pp       p      mf       f       ff      < >