L’ús del Bloc i altres eines TIC a l’aula de Música

El Consorci d’Educació de Barcelona ha organitzat quatre jornades destinades als professors de primària i educació infantil amb l’objectiu de presentar recursos i experiències de l’àrea de llengües, música i projectes. 

A cada sessió de treball es presentaran recursos i dues bones pràctiques.


Els que ja em coneixeu sabeu la importància que dono a l’ús del Bloc en les meves classes de música. S’ha tornat una eina imprescindible per al meu treball diari.

De l’ús que en faig del Bloc i de les altres eines TIC que he anat descobrint i que han facilitat la meva tasca diària n’he fet aquest Recull-Presentació.

Confio us sigui entenedora i reflecteixi la importància i la funcionalitat que jo li dono.

Aquest matí han arribat a l’escola “Platita” i “Broncita” !!!

Aquest matí el carter ens ha dut a l’escola un correu ben especial….. una capsa amb les dues baldufes guanyadores del 2on i 3er Premi Edublogs 2012 en la categoria de BLOCS COL.LABORATIUS, la “Platita” i la “Broncita” !!!! Han estat enviades des de Xixona, des de l’escola pública Sagrada Família.


Com aquesta escola i moltes més de tota Espanya la nostra escola va participar i participa en dos Blocs Col.laboratius: FLAUTATEKA i KANTACONMIGO, tocant la flauta i enviant cançons. Estem molt contents de tenir-les una setmana amb nosaltres !!!! I per això us dediquem el nostre ball típic, la sardana.

BENVINGUDES !!!!



Ballem una Sardana: “Marieta Cistellera”

La Marieta cistellera és una dansa cantada que ens parla de l’ofici de fer cistells. Explica l’encàrrec d’una panera per a collir clavells que fa un jove. La Marieta li respon que si els clavells haguessin de ser per ella, si que li faria la panera. Però a la darrera estrofa li deixa a entendre que ja està compromesa i que les flors que té preparades les reserva per al seu promès.

Aquesta cançó a part d’explicar aquest ofici és una sardana curta, antigament es posava al final d’un contrapàs i més endavant ja van prendre cada un independència esdevenint dos balls diferents.

La sardana curta consta de 24 compassos, 8 pels curts i 16 pels llargs, es balla en cercle i agafats de les mans. Més endavant es van començar a escriure sardanes més llargues i sense tanta rigidesa estructural, la sardana llarga.
La sardana és la dansa tradicional de Catalunya i és la que ens representa.

Amb motiu de l’arribada de “Les Baldufes Viatgeres” de Flautateka i Kantaconmigo els nens de 4rt la ballen per a rebre-les com cal !!!!

Pel mes de febrer, Carnestoltes hem de fer !!!

Com diu la dita ara al febrer celebrarem CARNESTOLTES. I com sempre, aquí a música, aprendrem un munt de cançons per a rebre com cal sa majestat el rei Carnestoltes.

En aquest wix hi trobareu, a més a més de moltes cançons, informació sobre la diada, jocs, un conte i altres activitats.


Sabeu que hi ha instruments típics per a la diada ??? Aquí us en mostro alguns…

I ara, a cantar !!!!

Al Cicle Superior ens comuniquem per l’EDMODO

Ja fa dos anys que els nois i noies del cicle superior es comuniquen gràcies a l’EDMODO, una xarxa social que els recorda en apariència al facebook, però molt diferent en altres aspectes.

A part de ser una xarxa social pensada i dissenyada per al món de l’educació, l’EDMODO els serveix com a espai virtual on interactuem”virtualment” ells i jo.

Gràcies a l’EDMODO els poso tasques, ells m’envien feines que jo  puc corregir en qualsevol moment, poden veure videos educatius que els he penjat en la biblioteca, poden saber les notes quan els corregeixo els treballs, es poden parlar entre ells, preguntar-se coses, reben medalles per la feina ben feta, tenen un calendari on consultar events i tasques,…. un munt de possibilitats que poc a poc anirem descobrint i aprenent.

ENS AGRADA ESTAR COMUNICATS,

ENS AGRADA L’EDMODO !!!

 

Parlem dels Instruments de VENT i les seves EMBOCADURES

A 4rt treballem una família d’instruments, els INSTRUMENTS de VENT. I abans de saber quins són hem de parlar i conèixer les EMBOCADURES.

L’EMBOCADURA és la part de l’instrument que està en contacte amb la boca. 

És una de les parts de l’instrument més importants ja determina en gran part el seu so. N’hi han de diferents tipus.

Les trobareu en el següent wix:

Parlem de la “Música Popular Urbana o Lleugera”

A 6è parlem de la Classificació de la Música, que dividim en dos grans grups: M.Religiosa i M.Profana.

Dins la M.Profana hem fet molt esment de la Música Culta, de la qual en coneixem molts dels compositors més representatius: Beethoven, Vivaldi, Bach, Prokófiev, Mozart, Falla, Smetana….

Però ara tractarem un altre tipus de Música: la M.POPULAR URBANA o LLEUGERA.

Us sona si parlem de Jazz, Pop, Rock, Blues, Tango, Salsa …. ? Tots aquests estils musicals formen part del que anomenem MÚSICA POPULAR URBANA o LEUGERA. Aquella que  es desenvolupa sobretot en nuclis urbans i que s’ha transmès principalment a través de cançoners i mitjans de comunicació. Que sorgeix de l’ànsia de llibertat i de l’anhel d’alliberar les emocions físiques i sensuals de la possible repressió social en què vivien ( Espirituals negres, Blues, Swing, Jazz, …. )


A l’Edmodo us he preparat una petita prova amb 10 qüestions que haureu de respondre tot mirant el wix.

ENDAVANT !!!

Hem celebrat la diada de la PAU

Aquesta tarda, al gimnàs, hem celebrat tots junts la diada de la PAU. Amb el lema “des del teu Gest, des del teu cor podem anar canviant el món” hem mostrat els uns als altres el resum del treball fet a classe. I per acabar, els nois i noies de 6è han representat la cançó El Gest del grup Kairoi.

Ha estat un dia especial, ple de bons propòsits i d’il.lusió per construir entre tots la tan necessària PAU al món. Tot va començar aquest passat dilluns quan cada nen de l’escola va penjar, en un món de paper al vestíbul de l’escola, un pòsit amb una frase sobre el gest que havia pensat.

S’han penjat “petits però grans gestos”. Us en mostrem alguns….

Aquestes fotos són d’aquesta tarda:

Ens voleu veure ???

Composem partitures per la PAU

Des de l’aula TAC, els nois i noies de 6è han treballat amb l’eina de composicioó NOTEFLIGHT. La consigna ha estat composar una breu partitura de 8 compassos per a poder interpretar amb flauta i amb una temàtica sobre la PAU.

Aquí us deixo recollides les seves composicions. Ara toca que estudiïn la seva partitura i la toquin amb flauta.

ÀNIM !!!!

ENCARA FALTEU ALGUNS PER ACABAR-LES….. NO TARDEU !!!!

Voleu veure una Dansa espectacular ???

Existeix una dansa anomenada”de les mil mans” que està circulant al voltant del món per Internet. Es tracta de 21 ballarines sordomudes que  només compten amb els senyals de les monitores distribuides en les quatre cantonades de l’escenari.

Aquestes extraordinàries artistes realitzen un espectacle visual que és al mateix temps intrigant i estremidor. El seu gran debut internacional va ser a Atenes, en la Cerimònia de Clausura dels Jocs Paralímpics del 2004.

Aquests video es va gravar a Pekin durant la celebració de les Festes de Primavera.


Thousand Hand Guan Yin és una dansa creada pel coreògraf xinès Zhang Jigang. Aquesta dansa va ser realitzada per 63 ballarins sords de Troupe Poble de la Xina amb discapacitat . Com que no podien sentir la música, hi havia 6 directors amb draps blancs que els ajudaven a sincronitzar el moviment amb la música. Aquesta dansa descriu la llegenda que el Bodhisattva Guan Yin té mil mans. Guan Yin és el bodhisattva de la compassió, venerat pels budistes com la Deessa de la Misericòrdia. El seu nom és l’abreviatura de Guan Shi Yin. Guan significa observar, mirar, o monitor, Shi significa el món; Yin significa que els sons, especialment els sons dels que pateixen. Per tant, Guan Yin és un ésser compassiu que mira per, i respon a la gent en el món que clamen per ajuda.

“Vivint en Diversitat”, una cançó a 3er per la PAU

Aquest matí els nens i nenes de 3r han cantat i ballat una bonica cançó de la Dàmaris Gelabert que parla d’una gran realitat: TOTS SOM IGUALS PERÒ DIFERENTS.

Després de parlar del significat de la cançó hem pensat que seria bo d’aprendre-la per al dia de la PAU.

Aquí teniu la lletra per si la voleu aprendre.

Vivint en La Diversitat by fterensi

I aquests som nosaltres. La càmara es mou una mica perquè ens ha gravat la Victòria, una companya de classe, i era la primera vegada que ho feia. Gràcies Victòria !

Imatges de BEETHOVEN que parlen !!!

Avui a l’aula TAC els nens i nenes de 5è hem volgut fer un treball per conèixer més BEETHOVEN i ho hem fet amb l’eina FOTOBABLE.

Aquesta eina ens permet afegir un audio enregistrat amb la nostra veu sobre una imatge que prèviament hem triat.

És una eina molt senzilla i divertida. Aquests són els nostres treballs:

PAULO

JOHN

LAURA

ZEQUIANG

CARLA

KLAUSS

Un altre cant de Pau amb BOB DYLAN i el tema “Blowing in the Wind”

Com estem treballant pel DIA de la PAU us presento un gran compositor i cantant estadounidenc del segle XX, en BOB DYLAN que ha estat tot un referent per a la seva generació.

Ell i altres joves compromesos blancs de classe mitjana i urbans, estaven convençuts que amb cançons podien combatre el comercialisme, la hipocresia, la injustícia, la desigualtat i la guerra.

Us presento el seu conegut tema “Blowing in the Wind“. També us deixo la partitura per a que l’aprenguem a toca amb flauta.

ESPERO QUE US AGRADI !!!

El cantant de rock català de Sopa de Cabra, Gerard Quintana, ha fet una versió en català que ens anirà molt bé per als qui no sabem gaire anglès !!! Entreu en el wix i la podreu escoltar.


Beethoven contribueix amb la seva música a celebrar la PAU !!!

Coneixeu l’última Simfonia composada pel cèlebre L.V.BEETHOVEN ??? Es tracta de sensacional 9ª Simfonia en re menor.

La Simfonia núm. 9 en re menor op. 125 és la darrera simfonia de Ludwig van Beethoven, acabada a principis del 1824. És una de les obres més transcendentals i, en alguns fragments també més popular, de la història de la música. El seu últim moviment, que incorpora una part de l’Ode an die Freude (Oda a l’Alegria) de Friedrich von Schiller, va ser molt innovador per l’època i va marcar un canvi decisiu en el món simfònic. És una música que s’ha convertit en un símbol de la llibertat i de la germanor entre els pobles i, des de 1986, és l’himne de la Unió Europea (UE)

A continuació la podeu escoltar i tocar amb la flauta. Us animeu ????

Si voleu saber més sobre aquesta obra cliqueu :

AUTOR

OBRA

“Els tres Tambors” una Cançó Popular Catalana que aprenem a 4rt

Atenció nois i noies de 5è i 6è, recordeu aquesta cançó que vau aprendre quan anàveu a 4rt ????

Us va agradar molt cantar-la i per això la vam enregistrar i vam fer, amb els dibuixos de la cançó, aquest video que penso ensenyar als alumnes de 4rt d’aquest any.

Es titula “Els tres tambors” i parla d’un soldat que, en tornar de la guerra, s’enamora d’una donzella que resulta ser la filla del rei de França.

L’escoltem ????






Hem descobert que la cançó acaba així…


Escoltem “Pere i el Llop”, un conte musicat per Serguei PROKÓFIEV

Què us sembla si escoltem un conte on els personatges estan representats per diferents instruments de l’orquestra ?. Es tracta del conte “Pere i el llop“.

Es tracta d’un conte musicat pel compositor rus SERGUEI PROKÓFIEV.

A continuació pots conèixer l’autor i l’obra.

L’AUTOR

ELS INSTRUMENTS

JUGUEM ???


Aprofundim en les famílies d’instruments de l’Orquestra gràcies a Benjamin BRITTEN

Guia d’Orquestra per a joves és una obra de Benjamin Britten (1913-1976) que va escriure per a un documental de la BBC de Londres amb la finalitat de familiaritzar els joves amb les seccions i els instruments musicals d’una Orquestra Simfònica.

És una bona audició per reconèixer el timbre dels instruments.

L’obra es divideix en tres parts:


A: Frase principal. (Tema)

a / Tota l’orquestra interpreta la frase principal.

b / La frase és interpretada quatre vegades per aquest ordre: secció de vent-fusta, secció de vent-metall, secció de corda fregada i percussió.

a ‘/ Tota l’orquestra repeteix el tema principal.

B: Desenvolupament. (“Variacions”)

Ordre d’aparició dels instruments i les seccions (observa que van del més agut al més greu):

1 º secció de vent fusta: flautí, flauta, Oboè, Clarinet, Fagot.

2 º secció de corda fregada: violins, violes, violoncels, contrabaixos. (Violins i violes entren alhora).
Atent s: Quin instrument sona ara?

3 º corda puntejada: arpa

4 º secció de vent metall: Trompes, trompetes, trombons, tuba. (Trombons i tuba entren simultàniament).

5 º percussió: intenta anar anotant els instruments que reconeguis.

A: Un instrument de cada secció va “cridant” a la seva família, d’un en un, fins que tota l’orquestra està en marxa per repetir el tema principal. (“Fuga”)


Fem una audició: “L’Aprenent de Bruixot”, de Paul Dukas

Recordeu que ja hem parlat altres cops de la MÚSICA DESCRIPTIVA ?

Aquest cop es tracta d’un Poema Simfònic, L’Aprenent de Bruixot“,  del compositor francès Paul DUKAS.

En el següent WIX hi trobareu informació sobre l’autor i la seva obra. Escolteu-la amb atenció, segur que us agradarà.

Com ja hem estudiat Paul Dukas, compositor francès del segle XX, va escriure L’apprenti sorcier, més coneguda pel seu títol català L’Aprenent de bruixot (1897), poema simfònic basat en un poema de Goethe, “Der Zauberlehrling”.

Aquesta peça ha gaudit d’una gran popularitat en ser utilitzada per Walt Disney en la seva pel·lícula Fantasia.

La història és la següent….

En un castell molt gran, hi vivia un mag que es passava els dies i les nits descobrint fórmules màgiques que no volia revelar a ningú.
Per això les apuntava en un llibre molt gruixut que només ell podia entendre.
El mag havia buscat un ajudant que no li prendria mai cap fórmula perquè no en sabia ni un borrall, de màgia.

Però un dia que el mag va sortir al bosc a buscar arrels per a les seves pocions, l’ajudant va voler provar si podia fer algun encanteri llegint les fórmules del llibre.
Meravellat, va veure com la seva escombra es convertia en un criat disposat a obeir-lo i li va ordenar que omplís la banyera d’aigua.
Però el llibre no deia com es podia desencantar l’escombra, i aviat tot el castell va quedar inundat.

L’aprenent de bruixot ja estava a punt d’ofegar-se quan, per sort, va arribar el mag i va desencantar l’escombra.
Això sí, abans de desencantar-la del tot, el mag va fer que l’escombra li piqués la cresta!