Aquest 2009 celebrem el Bicentenari de la mort d’un gran músic: Franz Joseph HAYDN

FRANZ JOSEPH HAYDN morí a Viena el 31 de maig del 1809. Per això aquest any 2009 celebrem el seu bicentenari.

Franz Joseph Haydn fou un compositor austríac del Classicisme. És un representant del Classicisme vienès en la mateixa mesura que ho són Mozart i Beethoven. La seva carrera musical  va des del final del Barroc fins al principi del Romanticisme, gràcies a una vida més llarga del que era habitual a l’època.

Va néixer el 1732 en el sí d’una família modesta. El seu pare, Mathias, era constructor de carros i músic afeccionat. La seva mare, Anna Maria Koller, era cuinera a la casa del comte Harrach, senyor de Rohrau. Era el segon dels dotze fills que va tenir la parella, només sis dels quals van arribar a adults.

Als sis anys es va introduir en l’aprenentatge de la música de la mà del seu oncleAls vuit anys, i gràcies a la seva bonica veu de soprano entra com a nen cantor a la capella de la catedral de Sant Esteve de Viena. Es va continuar formant musicalment i hi va aprendre a tocar el clavecí i el violí.

En els seus últims anys, Franz Joseph Haydn creà l’oratori La Creació”, la seva  obra mestra. El compositor clàssic austríac expresà la seva  visió de la creació, como estava exposada a la Santa Bíblia. “La Creació” de Joseph Haydn és considerada  el seu més gran treball.

Aquí tens tres fragments d’aquesta obra:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/BQoNM-f9G0w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/9GMegjPz_g0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/vAxXDt9dOrE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Cicle Mitjà hem anat a l’Auditori: ” La Música de Mozart, una capsa de sorpreses”

Avui, per fi, els nens i nenes de Cicle Mitjà hem anat a l’Auditori de les Corts amb motiu de la celebració del “Dia de la Música”, organitzada pel Centre de Recursos Pedagàgics de les Corts.

Un grup de cinc músics, que també han fet d’actors, ballarins i actors, ens han fet un recorregut per la vida de W.A.MOZAT a través de la música que el genial compositor va composar en les diferents etapes.

Ha estat molt interessant i hem après més sobre Mozart.

Aquí teniu un petit resum de l’audició:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/PdXWUwfRJsU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A partir de demà al migdia el CRP penjarà fotos i videos sobre la diada. CLICA AQUÍ.

A Infantil treballem la TARDOR

Encara som a la tardor i ens agrada molt cantar cançons d’aquest època de l’any.

Però sobretot ens agraden els instruments que fan la pluja: el pal de pluja, les xinxines, les campanetes, el triangle….

Coneixes aquesta cançó de l’ARC DE SANT MARTÍ? Doncs escolta-la, t’agradarà.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/2e5TAiRmDNU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/CcNJYPjWxAk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A 3er experimentem i creem una COREOGRAFIA

Ja portem dies provant passos amb una música que ens agrada molt. Per grupets experimentem i inventem. El resultat és una coreografia.

Cada grup ha fet la seva. Quan les tinguem totes votarem la que més ens agrada i l’aprendrem tots plegats.

Ens vols veure ballant L’scúbidu ?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/B70KC0mVy5I" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Estudiem una nova Forma Musical: el CONCERT i CONCERT per a SOLISTA

Potser la Forma Musical que més et sona és la del  CONCERT.

La paraula concert, de l’italià concerto, té diferents significats però tots deriven del seu ús musical.  Deriva de l’italià concertare que té el significat de ‘afirmar, disputar‘, però també té un altre significat en el sentit contrari: ‘acceptar‘, és a dir, estar d’acord.

Del primer significat, “disputa“, en deriva la forma musical del concert per a solista o el concerto grosso, en la que dues forces, dos grups instrumentals dialoguen, s’oposen o es posen d’acord, cadascun amb el seu moment de protagonisme.

cocerto-grosso

Generalment es poden distingir en la música clàssica tres tipus de concert:

  • Concert Barroc:  Participen un o dos instruments acompanyats per una petita orquestra barroca.
  • Concert Clàssic: Participen generalment un instrument solista que juga a preguntes i respostes amb l’orquestra acompanyant. Solen constar de 3 moviments. El primer moviment sol ser allegro, i segueix la forma sonata. El segon moviment sol ser lent, generalment adagio o errant. Segueix una estructura bitemática. El tercer moviment sol ser ràpid, generalment va rondar o minueto.
  • Concert Romàntic o Virtuós:  Participen un instrument solista, amb gran capacitat expressiva i virtuosisme, que centra l’atenció del concert. L’orquestra sol tenir una finalitat acompanyant.

Escoltarem primer un concert barroc, el  concert per a solista de Vivaldi “Il Gardellino”, on l’instrument solista és la flauta.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/hRLMre5SFls" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara un de clàssic, el concert per a piano i orquestra de Mozart Coronation in D”, on l’instrument solista és el piano.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/32gsiqbjbk8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

I per acabar un concert romàntic, el pianoconcerto nº 1 de Chopin

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/oTGhwgW-s58" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ens estem preparant per al DIA de la MÚSICA, ” SANTA CECÍLIA “

D’aquí a vint dies celebrarem a l’escola la diada de SANTA CECÍLIA, la patrona de la Música.

santa-cecilia

Per això comencem ja els assaigs per a que ens surti molt bé. Enguany la festa girarà al voltant de la Música de cine i cada curs prepara una cançó, una peça de flauta o un ball sobre la música d’alguna pel.lícula.

A mida que anem aprenent la nostra actuació us la mostrarem aquí en el bloc. Avui, per exemple, els nens i nenes de han volgut que els enregistrés doncs ja s’ho saben força bé.

Aquí els teniu cantant VOIS SUR TON CHEMIN” de la peli Los chicos del coro, i tocant amb flauta LA FLOR DE LA CANTUTA.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/U4WAoPJK6qg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A han preparat dues peces de flauta: TITÀNIC i CARROS DE FUEGO. Escoltem-los !

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/_qmrF43dhOM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Els de 4rt no volen ser menys i canten com si d’un musical es tractés, la CANÇÓ DE LES BANANES.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/vCOz4koqmiw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Qui no ha escoltat L’ESCALA MUSICAL de la pel.lícula Sonrisas y Lágrimas ? Els nens de 3er la representen d’una manera ben especial.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/HqF8_xPEs6Y" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara els toca als més petits. Els ocellets de P4 fan una coreografia sobre la música de la pel.lícula LA FAMÍLIA ADAMS.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/-lEngbHoT9c" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Els de 2on us sorprendran amb aquesta súper cançó: SUPERCALIFRAGILISTICOESPIALIDOSO, de la pel.lícula de Mary Poppins.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/MdTiO4Pqbew" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A 1er ens agrada la peli de La Blancaneus i, encara que a nosaltres no ens convenç això de treballar, ho hem provat xiulant i ….. que fàcil és SI XIULES AL TREBALL !!!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/weXPLMChHGQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A que no creieu que els cargolets de P3 són uns lleons? Doncs aquí els teniu amb la cançó WHIMOWEH de la pel.lícula d’ El rei lleó.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/t6HF45kv8Vo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Els peixos de P5 s’han convertit en detectius. I si no us ho creieu mireu com busquen amb les lupes igual, igual que la famosa PANTERA ROSA.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/wWqQ5LZGnHs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Preparem la sortida a l’Auditori del DIA de la MÚSICA

Aquest any i amb motiu de la celebració del “dia de la música” el Centre de Recursos Pedagògics ha organitzat unes audicions, adreçades al cicle mitjà de primària, per acostar la música de Mozart a l’alumnat dels centres educatius de les Corts.

És una sessió en la qual cinc músics-actors-ballarins-cantants polifacètics, fan un recorregut per la vida del compositor a través de la música que va anar fent en les diferents etapes: hi ha música de piano, de cambra, òpera, dansa, participació del públic i …

dia-de-la-musica-09-mozart

Per això, abans de la sortida, potser et cal refrescar el què saps d’aquest gran músic.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/SrBxUIExetI" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Et proposo que investiguis i juguis tot descobrint qui va ser Mozart i la seva obra.

mozart-jocs

Vols escoltar dues peces de Mozart?

mozart-1

Aquestes les sentiràs a l’Auditori:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/rrk-zuuc77U" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/YofUPSyCrwo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/dPBL-kPQzkc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/AWRCuiTOex8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/NGQjtqFdP_c" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/CH2zlb1pwds" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/3vy3xEDmuGM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]


Forma Musical: L’ÒPERA

Avui parlarem d’una altra forma musical: l’ ÒPERA.

Què en saps de l’òpera?

L’òpera és un espectacle on una narració o història s’escenifica cantant, amb acompanyament orquestral i els elements escènics habituals del teatre (decoracions, vestuari). Sovint va precedida d’una introducció instrumental. El seu nom prové de la denominació italiana opera in musica (obra musicada).

En l’òpera la veu és el principal instrument.

La història de l’òpera ocupa un espai de temps de gairebé 400 anys.

Lòpera pot constar de les parts següents:

  1. INSTRUMENTALS: Obertura, Interludi, Ballet
  2. VOCALS: Ària, Duet, Trio, Quartet… Cor

Un dels més grans representants de la història de l’Òpera és  GIUSSEPE VERDI.

Escolta un tros d’una de les seves obres més conegudes, NABUCCO, en el fragment: Va pensiero

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/DzdDf9hKfJw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

I ara aquest altre fragment tan divertit i peculiar de l’òpera LA TRAVIATA. Segur que t’agradarà !!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/nSIQERjFaOA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquest ja més seriós és del fragment del ” Brindis

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/AeT7rlBNsV0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols pots escoltar les veus magnífiques de tres dels més famosos TENORS:

Plàcido Domingo

Josep Carreras

Luciano Pavarotti

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/99kjFdLFjH4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

I per últim aquí tens una òpera una mica diferent. Confio t’agradi!!!

Òpera XINESA

Vols ser feliç? Encomana’t i BALLA !!!!!

Potser tens un mal dia o les coses no et van gaire bé…… Jo tinc un remei que segur que no falla. Posa’t música que t’agradi i BALLA !!!!

El ball s’encomana, com l’alegria i les ganes de passar-ho bé.

I si no t’ho creus mira aquests dos videos i et sorprendràs.

El primer passa a l’estació de metro de Liverpool, Londres. Un grup de ballarins camuflats entre la gent de l’estació es posen a ballar de cop i volta i encomanen la resta de gent que acaba ballant també.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/6ACIWUBjkNY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

L’altre és un flashmoben un concert de Black Eyed Peas el passat mes de setembre a Chicago en el programa d’ Oprah Winfrey. Sona la cançó I gotta feeling, i davant la sorpresa de molts dels presents, el públic  comença a ballar en una coreografía perfectamente estudiada i preparada.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/WwRo0iCvoYE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si t’ha agradat això dels FLASHMOB clica aquí sobre i en podràs veure molts més. N’hi ha també en honor de Michael Jackson……

Un nou ORGUE per a la Basílica de Montserrat

A finals de 2009 un nou orgue sonarà a la muntanya de Montserrat. L’Abadia de Montserrat i l’Obra Social de la Caixa Penedès treballaran en la construcció d’aquest instrument durant gairebé tres anys.

Si vols pots apadrinar un tub….  Sí, sí, ho has llegit bé! Aquest serà un orgue construit entre tots !

orgue-montserrat

Com ja saps l’orgue és un instrument de Teclat. És el més antic dels instruments de tecla. El primer que es va construir data del 120 abans de Crist. Va ser usat pels romans i va ser adoptat per l’Església Catòlica com a acompanyament musical dels serveis religiosos a partir del segle VII.

Es classifica però com a instrument de vent de teclat i tubs. Es toca amb mans i peus, la qual cosa fa que sigui un dels instruments més complexos de tocar.

Gaudeix escoltant l’orgue amb aquesta ” Tocata i fuga en re menor de J.S. BACH ” :

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/CkEzAMvAgO0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

En aquest altre video observaràs com l’organista toca amb peus i mans. Que complicat !!!!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/O8lVPKkOGAU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols aprofondir més en el coneixement de l’orgue aquí tens més informació:

COM ÉS L’ORGUE?

TIPUS D’ORGUES

ORGUES DE CATALUNYA

ACTIVITATS

LUDWIG van BEETHOVEN: del Classicisme al Romanticisme

Avui coneixerem en profunditat un músic l’obra del qual abarca des del Classicisme fins al Romanticisme musical.

Un músic que des de  ben petits heu escoltat a classe i del qual ben segur que recordeu la temible sordesa que l’afectà. Es tracta de Ludwig Van Beethoven .

Què en saps de l’autor ?:

Ludwig van Beethoven (Bonn, 16 de desembre de 1770 – Viena, 26 de març de 1827) fou un compositor, director d’orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre,  cronològicament,  des del Classicisme fins a inicis del Romanticisme musical.

La seva vida, i per tant les seves obres, es poden dividir en tres etapes:

  1. Primera etapa, fins als 30 anys. La seva obra s’assembla molt a la de Mozart i Haydn. D’aquesta època és la coneguda peça per a piano ” Per a Elisa “
  2. Segona etapa, dels 30 als 45 anys. Beethoven supera una greu depressió a causa de la sordesa que ja veia que seria incurable. És l’època en què va escriure més obres.
  3. Tercera etapa, dels 45 als 57 anys. La sordesa de Beethoven és total. Per a comunicar-se necessitava quaderns de notes. D’aquest periode és la ” Novena Simfonia “

Considerat l’últim gran representant del classicisme vienès (després de Joseph Haydn i Wolfgang Amadeus Mozart), Beethoven va aconseguir fer transcendir a la música del Romanticisme, motivant la influència de la mateixa en una diversitat d’obres musicals al llarg del segle XIX.  El seu art es va expressar en nombrosos gèneres i encara que les simfonies van ser la font principal de la seva popularitat internacional, el seu impacte va resultar ser sobretot significatiu a les obres per a piano i música de cambra.

La seva extensa obra consta de:

  • música per a piano (32 sonates per a piano),
  • música de cambra (16 quartets de corda, 7 trios, 10 sonates per a violí i piano),
  • música vocal (lieder i una òpera: Fidelio),
  • música concertant (5 concerts per a piano i orquestra, un per a violí i orquestra)
  • música orquestral (9 simfonies, obertures, etc.).

La música del quart moviment de la novena simfonia, està basada en l’Oda a l’Alegria de Friedrich von Schiller i va ser elegida Himne de la Unió Europea.

Ara escoltaràs una obra representativa de cada una de  les tres etapes de la seva vida:

  • Primera etapa: Peça per a piano sol, ” Para Elisa “.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/yAsDLGjMhFI" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

  • Segona etapa: Una de les 32 Sonates, ” Sonata Op. 57, Appassionata “, 3er moviment .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xz7usUEPWsc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

I aquesta altra coneguda Sonata, ” Moonlight “, 1er moviment.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/oFSRs7iqAv8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

  • Tercera etapa: Fragment de la ” Novena Simfonia ” ( Oda a l’Alegria ).

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/UfotZmpyYzU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara la pots escoltar en una versió més divertida.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xpcUxwpOQ_A" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Però Beethoven en va escriure més de Simfonies. En va escriure nou. Escolta-les i averigua quin sentiment transmet amb cadascuna i quina t’agrada més.

logo-simfonies-de-beetoven

Vols jugar una mica ?

Aquí tens un memory on has d’aparellar el nom amb la foto del músic. Ànim i a jugar !

logo-memory-compositors

Classificació dels INSTRUMENTS

Com ja saps els instruments es poden classificar en tres famílies:

  1. Els de CORDA o Cordòfons
  2. Els de VENT o Aeròfons
  3. Els de PERCUSSIÓ o IdiòfonsMembranòfons

Aquí tens una  explicació de cada família amb petites audicions aclaridores.

Dins la família del Vent hem de parlar de dos instruments que no es classifiquen segons siguin de fusta o de metall. Parlem de l’orgue i l’acordió.

Si cliques sobre cada família d’instruments podràs sentir el so dels diferents instruments.

logo-titol-familia-instr logo-instr-corda
logo-instr-vent-fusta logo-instr-vent-metall
logo-instr-teclat logo-instr-percussio

Un cop escoltats tots aquests instruments i llegida la informació de l’article els nens de 5è han omplert un qüestionari per investigar i aprofondir sobre les FAMÍLIES D’INSTRUMENTS.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/93lfTA6zCo8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

A 5è tenim unes “artistes” !!!

No us ho creureu però a 5è tenim nenes que volen ser cantants de grans i per això no els ha importat cantar davant la càmara  i interpretar una cançó on hi ha participat el seu ídol Michael Jackson. Es tracta del conegut tema de WE ARE THE WORLD.

L’escoltem?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/D9ZKyYFyiFA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara els toca a la Camila, la Saray i la Sol:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/ftN3GoEwtq0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Franz SCHUBERT: Quintet per a piano i cordes, LA TRUITA

Avui parlarem d’un compositor austríac, Franz Schubert, més conegut com el mestre indiscutible del Lied.

Què en saps de l’autor ?:

Schubert va néixer a Viena el 31 de gener de 1797. Era el dotzè fill de catorze dels que només en van sobreviure cinc. La seva procedència és humil. Residia en una barriada de Viena anomenada Liechtental, on el pare era mestre. El seu pare volia que fos mestre com ell, però decidit a seguir el seu propi camí com a músic, s’hi va haver d’enfrontar.

Admirava profundament a Beethoven i malgrat viure a la mateixa ciutat, es va negar sempre a entrar en aquells altres cercles de l’alta societat. Això va repercutir en la seva obra i en la seva vida ja que mai va arribar a conèixer la fama o l’èxit. No obstant això Schubert, juntament amb Beethoven, posa els fonaments al que serà el Romanticisme. Podríem dir que Schubert representa l’essència del primer romanticisme: el lirisme, la melodia i les passions.

El seu últim desig, ser enterrat al costat de Beethoven, es va complir. Schubert morí als 31 anys per una sífilis que es complicà en una crisi tifoidal el van portar a la mort sense haver-se apropat mai al seu admirat Beethoven.

Vols escoltar la seva obra?

Una  obra ben coneguda de Schubert és la seva ” Ave Maria“. Amb la veu del tenor Luciano Pavarotti gaudiràs ben segur de la seva música.

Aquí tens petits fragments per escoltar més sobre les seves composicions. CLICA AQUÍ.

FORMA MUSICAL

“TEMA I VARIACIONS”

Amb Schubert treballarem una Forma Musical: El TEMA I VARIACIONS. Per això escoltarem l’obra ”  Quintet per a piano i cordes, La Truita “

Franz Schubert va escriure una cançó (un lied) on explicava les vicissituds d’ una truita de riu perseguida per un pescador sense escrúpols. El tema aparentment trivial li va interessar fins el punt de que posteriorment va escriure un quintet amb el mateix nom, on era fàcil endevinar el desenvolupament de la mateixa història.  El seu interès neixia de la identificació. Schubert se sentia com una truita de riu perseguida, en el seu cas perseguida per la mala sort i la indiferència dels seus coetanis. Fruït d’aquest sentiment d’identificació apareixen espontàniament durant la narració els elements biogràfics que més el varen impactar, es fa patent el seu caràcter, les seves il·lusions, la seva nostàlgia i fins i tot la posició social (com criats) que s’atorgava als músics en aquella època. La Truita és per tant una composició apassionada, divertida, de vegades malenconiosa i poètica com el mateix compositor.

Aquí tens la lletra del Lied:

La trucha

Lo mismo que una flecha por lo ágil y veloz,

sucaba el claro arroyo la trucha sin temor.

En el florido borde sentado estaba yo

mirando las andanzas del pez inocentón,

mirando las andanzas del pez inocentón.

Y muy poca distancia seguía un pescador

sus idas y venidas con suma perversión.

Las cristalinas aguas le niegan su favor

y en vano echa el anzuelo con ávido fervor,

y en vano echa el anzuelo con ávido tesón.

Furioso ante el fracaso aquel truhán movió

el légamo del cauce con pérfida intención.

Y de este modo cae la trucha, la trucha sin temor.

Al ver yo tal engaño, mi sangre se encendió.

Al ver yo tal engaño, mi sangre se encendió.

Ara la pots escoltar i veure intrepretada per un Quintet de corda. Confio t’agradi!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/wlxVTpEyMEw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Per saber més de la seva vida i obra CLICA AQUÍ.

Cantem ?

Coms als petits els agrada molt cantar els proposo de fer-ho tot veient les cançons.

Comencem per una cançó que es diu:  EL GALL I LA GALLINA

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xdoL4UGnQ_s" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

CARGOL TREU BANYA

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/8LC2jquTnco" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

EL GEGANT DEL PI

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/7VNhMue3oVo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

QUAN LES OQUES VAN AL CAMP

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/PIMfwiQk_2w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]


Molt bé, ho has endevinat ! És la cançó del PLOU I FA SOL.

I aquesta la coneixes ? Parla d’un ELEFANT molt especial !


Més Cançons…..





Ara pots ballar si vols amb EN JAN PETIT QUAN BALLA:


El nostre cos sona !!!

Per si creies que només els instruments sonen tens en aquest article dos exemples de com el COS amb el seu moviment i fent-lo percutir pot produir so, a més d’una bonica i divertida coreografia !

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qYMco5wtoBY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara pots crear tu mateix el so combinant les diferents part del cos que vols que sonin. Endavant:

logo-expressio-corporal

Estem preparant: La CASTANYADA

Encara que falten dies ja comencem a preparar la festa de la CASTANYADA i per això aquí tens unes quantes cançons que pots anar escoltant i cantant sempre que vulguis.

Aquestes són per als petits. Segur que les coneixeu, oi?











Ara us toca als de Cicle Mitjà. Us atreviu?



Per acabar escolta la TARDOR de Vivaldi:



Si vols saber més coses sobre la CASTANYADA clica sobre la castanya:

logo-castanyada

Els de 3er hem ballat a la Plaça de la Concòrdia per la Festa Major de les CORTS

Amb motiu de la celebració de la Festa Major de les Corts un grup d’escoles del Districte s’han trobat aquest matí  a la plaça de la Concòrdia per participar a l’activitat de dinamització, que organitza el Centre de Recursos Pedagògics de les Corts, “L’escola dansa per la festa Major“.

És una trobada on els nois i noies de tercer de primària ballen unes danses apreses el curs anterior i uns ballarins professionals ens mostren el seu art, acompanyats pels gegants, capgrossos i bestiari de les escoles.

Aquí teniu una petita mostra de la diada.

Si voleu veure més fotos de l’acte aquí en teniu més:

logo-festa-corts

VISCA LA FESTA MAJOR DE LES CORTS !!!!

ALBERT KETELBEY: “En un mercat persa”

Avui treballarem la MÚSICA DESCRIPTIVA amb un músic anglès anomenat Albert Ketelbey.

Què en sabem de l’autor?:

Albert Ketelbey compositor anglès (1875-1959).

Començà la seva carrera com a director d’orquestra, dirigint música de teatre. Els darrers anys de la seva vida, després de la segona guerra mundial, es dedicà a la música lleugera i popular. Fou director musical de la firma Columbia Graphophone Co.

Curiós compositor que ha arribat a la majoria de nosaltres amb tan sols tres obres musicals:  En un mercat persa, En el jardí d’un monestir i En el jardí d’un temple xinès.

Saps què és la música descriptiva?

” És aquella música que, per mitjà dels sons dels instruments i sense posar-hi paraules, explica una història, una situació, un paisatge o un sentiment.
Quan escoltis la música, pensa en el que vol explicar i pensa si et sembla que el compositor ho aconsegueix. “

En un mercat Persa és una obra amb un marcat aspecte pictòric i descriptiu que ens apropa a un concorregut mercat de Bagdad amb el seu ambient colorista. El compositor ens descriu el que passa en un dia de mercat, des del
començament, quan van arribant els diferents personatges, fins al final, quan tots pleguen i el mercat resta solitari.

Els deu quadres de què consta són:

1. Els camellers arriben.
2. Els captaires demanen almoina.
3. La princesa arriba al mercat envoltada dels seus servents.
4. Els acròbates del mercat.
5. Els encantadors de serps.
6. Arriba i passa pel mercat el califa.
7. Es tornen a escoltar els captaires.
8. La princesa se’n va.
9. Els camellers continuen el seu camí.
10. El mercat queda solitari.

Què t’imagines que està passant mentre escoltes la música?

en-un-mercat-persa

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/_keonPGsMVQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/L21i8CVk1mk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Treballem el COMPÀS

Avui parlarem del RITME i del COMPÀS. Però abans de començar vull que escoltis bé. Preparat?

logo-ritme-i-compas

Com ja saps podem trobar tres tipus de COMPÀS:

  1. COMPÀS BINARI……………  2/4
  2. COMPÀS TERNARI…………  3/4
  3. COMPÀS QUATERNARI….. 4/4

Clica aquí per saber més del compàs i poder JUGAR . T’hi animes !!!

Ara et proposo completar el compàs de 4/4 amb diferents figures. Vigila i compta bé !!!

logo-compas

Cada cop més difícil….. Ets capaç de triar quin és el COMPÀS correcte ?

logo-triar-compas

EDUARD GRIEG: ” Peer Gynt “

Avui et presento un altre comopositor de MÚSICA DESCRIPTIVA. Es tracta  d’Eduard Grieg.

Què en saps de l’autor ?:

Eduard Grieg, compositor noruec (1843-1907).

Inicià els estudis musicals amb la seva mare, que era una gran pianista. Als quinze anys els seus pares el van enviar al Conservatori de Leipzig, a Alemanya, on continuà els estudis fins al 1862. Quan va tornar a Noruega, el compositor Rikard Nordraak li feu descobrir la riquesa del folklore noruec, i de seguida se sentí atret per la idea de crear, juntament amb Nordraak, una escola de música nacional noruega; la va fundar l’any 1867 amb el nom d’Acadèmia Noruega de la Música. Les seves activitats com a pianista i director d’orquestra el van portar a viatjar per tot Europa i conèixer els compositors més importants de la seva època, com ara Wagner, Txaikovski, Liszt i Brahms. L’amistat amb escriptors del seu país, com Henrik Ibsen i Bjørnstejrne Bjørnson, va fer que musiqués molts dels seus poemes i obres de teatre. La majoria de les seves obres s’inspiren en la tradició musical del seu país.

Així va ser com va escriure PEER GYNT, música incidental per a l’obra d’Ibsen. D’aquesta gran obra avui n’escoltaràs els dos fragments més coneguts.

Escolta primer  ” El matí“.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/qAMLCDnCLzs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ara escolta “En el palau del rei de la muntanya” i fixa’t en el regulador de l’obra.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/dRpzxKsSEZg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si vols escoltar i veure l’obraPeer Gynt clica aquí sota, t’agradarà!!!

logo-peer-gynt

Autor de la música: Edvard Grieg
Autor de la lletra: Ibsen
Gènere: Música incidental
Estrena: 1876

Peer Gynt era el jove més trapella d’un poblet de Noruega. Ni treballava ni seguia les normes, i enamorava totes les noies. En un casament, es va enamorar de Solveig, una noia bonica i encantadora. Però, Peer Gynt agradava tant a totes les noies que, quan va arribar la núvia, ella li va dir:

– Oh, Peer Gynt, sóc tan desgraciada. No estimo el meu marit perquè estic enamorada de tu. Fugim junts!

Peer Gynt no s’ho va pensar dues vegades i van fugir! Però com que no l’estimava, i no li agradaven gens els compromisos, l’endemà va abandonar la núvia fugitiva per empaitar una altra noia misteriosa que es va presentar dient:

– Oh, Peer Gynt, sóc la filla del rei dels trolls. Vine a conèixer el meu pare al Palau de la Muntanya. Te’l presentaré i li diré que em vull casar amb tu? Com que això de treballar, a Peer Gynt no li agradava gaire, va pensar que fer de príncep podia ser un bon ofici. I així, a lloms d’un porc gegant, es van posar en camí cap al Palau de la Muntanya. El que Peer Gynt desconeixia era el costum dels trolls de menjar-se els convidats. I quan estaven a punt de cruspir-se’l, en aquell moment, es van sentir unes campanes que tocaven a la llunyania! I tothom sap, si més no a Noruega, que cap troll no suporta el so de les campanes!

Sense trolls a la vista, Peer Gynt va abandonar el Palau de la Muntanya i es va encaminar cap al seu poble on va retrobar Solveig que l’esperava. Al cap de pocs dies, Peer Gynt tornava a fugir, ara a l’Àfrica, on va viure aventures extraordinàries. Al desert, hi va trobar uns lladres que havien assaltat un emperador i que en veure’l van escapar cames ajudeu-me i van abandonar el seu botí. Vestit d’emperador, Peer Gynt es va presentar en un campament beduí on va ser pres per un gran profeta i tractat amb grans honors. En aquest campament, hi vivia una princesa per qui Peer Gynt es va sentir immediatament seduït. Però, al cap de pocs dies, la princesa va fugir i se li va emportar totes les riqueses.

I així va ser com Peer Gynt es va adonar que era hora de tornar al seu poble, a passar la resta dels dies amb l’única dona que estimava de veritat/ de debò, la bonica Solveig.

Vols jugar amb PEER GYNT? Clica aquí i et sorprendràs.