Comencem el curs 2014-15 amb empenta!

Comencem el curs

10 consells per començar el curs

10 consells per començar el curs

S’acaba l’estiu i de nou comença el curs escolar. Després d’un temps llarg de descans, cal preparar-se per fer més fàcil i profitosa la tornada a l’escola dels vostres fills. Seguidament us fem arribar algunes recomanacions que cal tenir en compte per fer una posada a punt i començar el curs en òptimes condicions

Preparar el material escolar

  • Feu el llistat conjuntament amb els vostres fills del material necessari per al nou curs després de valorar el que ja tenen i aprofitar el del curs anterior.
  • Elaboreu un pressupost amb ells i compareu els preus en diversos establiments.
  • Feu que es responsabilitzin al màxim de les seves possibilitats en els preparatius per tornar a l’escola: folrar llibres, posar els noms, fer la motxilla… D’aquesta manera els implicareu més en el seu procés escolar.

Planificar el temps

  • Programeu conjuntament les activitats extraescolars i de lleure del curs, procurant que li quedi temps per estudiar, descansar, relacionar-se… Recordeu que convé que els més petits comparteixin temps en família i juguin a casa.
  • Tingueu en compte si el vostre fill va tenir alguna dificultat el curs anterior per preveure o organitzar activitats de suport o de reforç.

Tenir en compte el període d’adaptació

  • En el cas que el vostre fill iniciï l’escolaritat, és important que el motiveu per fer una bona entrada a l’escola.
  • En el cas que el vostre fill canviï de centre, intenteu que conegui els espais i pugui entrar en contacte amb alguns dels nous companys abans de començar el curs.
  • Si l’inici de curs provoca en el vostre fill alguna manifestació d’angoixa, contacteu amb el seu tutor per tal que pugui rebre la informació i, si escau, prendre les mesures necessàries per facilitar la seva adaptació.
  • Feu reflexionar el vostre fill sobre l’esforç i la responsabilitat que comporta començar un curs més elevat.

Recuperar hàbits i rutines

  • Torneu a marcar l’horari i reprendre els hàbits i rutines (per anar a dormir, per llevar-se, per als àpats…).

Més informació sobre l’inici del nou curs

specífics d’accés als cicles formatius es realitzaran entre l’1 i 3 de setembre de 2014. Per als 

 

Ara necessitareu una calendari on anar escrivint aquestes dades ja que les utilitzarem més avant per tal d’anar confeccionant la nostra programació. A continuació us fem a mà unes quantes adreces on-line per a generar els vostres calendaris personalitzats a les vostres necessitats per tal de seguir treballant en aquest inici de curs.

CALENDARI MENSUAL I AMB IMATGE

CALENDARI PER SETMANES O DIES

En aquest calendari podeu ficar fins a 50 setmanes, començant pel dia que voleu, títol, elegir l’idioma, si voleu que apareixi el número de setmna que és respecte de l’ini d’any, etc….

CALENDARIS AMB MOLTS FORMATS

En aquesta web trobareu molts formats, des de mensuals a quinzenals, etc…

Bon inici a tothom!!!

Font: Gencat.cat

AM

Última súperlluna de setembre!!

Des del web: ” ASTRONOMIA DES DE L’EMPORDÀ” ens expliquen que durant aquest mes de setembre…

Aquest mes esperem que la méteo es porti millor per a gaudir de l’astronomia!!

El passat mes vam tenir la súperlluna, i aquets mes encara serà molt gran! I a més aquest proper dissabte dia 6 de setembre és la Nit Internacional d’Observació de la Lluna (http://observethemoonnight.org/). Voleu venir a observar-la amb nosaltres? Doncs aquest dissabte a partir de les 21:30 estarem al passeig de Palamós, a l’alçada de l’Oficina de Turisme.

FONT: http://www.astroemporda.net/tag/efemerides/

TANCAT PER VACANCES!

Bé, estimats i estimades meves!

Ja s’apropa el moment, el gran moment de…

ingrid

i

 també de gaudir de les nostres festes: LES SANTES!!!!!!

Jo… com molts mataronins que marxen de vacances per Les Santes, faré el mateix, però penso tornar!

No abans de deixar-vos, us brindo aquest RETALLABLE del CORREFOC de les festes d’Alcúdia

i com no remeto al web de Les Festes de La Mercè de Barcelona, que ens va que ni pintat per l’època que és.

Clica sobre i vés al web de les Festes de la Mercè de Bcn!

Bones vacances i GLÒRIA A LES SANTES!

BONES FESTES A TOTS I A TOTES!

ANNA Mª

FESTIVAL DE RÀDIO A MATARÓ PARC-juny14

PER FI HEM ARRIBAT A FER LA CLOENDA TAN ESPERADA PELS NOSTRES ALUMNES I TAMBÉ ELS NOSTRES OIENTS DE RADIO5CIRERA.

El passat dimarts dia 10 varem participar en el festival radiofònic que conduí el professor del curs de ràdio Òscar Fernández i la locutora de Mataró Ràdio Mª LLuïsa Aranaz a Mataró Parc  i que els nostres nens/es van poder participar en directe  emetent el projecte sobre “Els animals en perill d’extinció”. A part varen convidar a dos familiars ( Sr. Pedro Mallada i Sr. Manuel Bétolo) a qui varen entrevistar i locutar la seva biografia en un projecte on s’englobava els continguts de medi, el format radiofònic de l’entevista i la tipologia textual informativa a través de la biografia  de cada un dels entrevistats. Entre tots han formalitzant aquestes petites intervencions, mentre que la resta dels grups havia promocionat l’espai tant a nivell escrit redactant la carta que va arribar a casa de les 350 famílies cirerenques com les 3 falques d’àudio quevarem gravar a les intal·lacions de Mataró Ràdio i les que varem gravar a l’escola Cirera. La resta del grup mentrestant va restar com a oient, participant en aquesta categoria i treballant també la comprensió oral en català a través d’un molt ben ideat concurs sobre tot allò que s’havia explicat en l’emissió respecte als treballs que les 3 escoles participants ( àngela Bransuela i Josep Mª Montserrat) havien desenvolupat. Cirera va perdre el concurs, però ens quedem amb la cara de plena satisfacció d’en Bruno després de rebre el primi de la tassa del programa!

Bruno per fi tenim una tassa de debó!!!

Volem agrair l’esforç dels pares que vareu venir a veure en directe i in situ als vostres fills a les galeries comercials! Denota el vostre interés pels projectes que fan els nois/es i això és d’agrair!

AM

Projecte “Cap el Nostre Futur”

Hem demanat a alguns pares que col·laboressin amb l’escola per a involucrar els nostres alumnes amb els oficis dels nostres pares. L’Alícia Abellán mare d’en Mario de 5è A ha col·laborat venint a la nostra classe a explicar-nos què fa quan està fora de casa!!!

Així ha estat un tros de la seva aportació:

Moltes gràcies per la vostra participació!

Els nens de 5è.

CANTÀNIA 2014

Un any més, i com és habitual en aquestes dates, el 17 de maig 2014, a les 20:30, al teatre Monumental de Mataró, es va celebrar el concert de Cantània amb el tema de la Llibertat: “La Rambla de la Llibertat”.
Van participar els/les alumnes de l’escola. Va anar molt bé i es va demostrar la bona feina de la nostra mestra de Música, Teresa Ayala i l’esforç dels nostres alumnes.
Esperem us hagi agradat.

EMISSIÓ DEL NOSTRE DEBAT HISTÒRIC A MATARÓ RÀDIO

Des de la MATARÓ RÀDIO ens confirmen que el dia que s’emetrà el nostre DEBAT HISTÒRIC SERÀ:
  • Divendres 30 de maig a les 15: 05, després de l’informatiu.

Podrem escoltar el programa que hem treballat durant el segon trimestre a llengua catalana i a medi.

  1. LA PREHISTÒRIA 
  2. ELS POBLES ROMANS I PRE-ROMANS

Sortirà per antena la peça d’àudio que vàrem anar a gravar el dia de la visita que 5è va fer a les instal·lacions de l’emissora de Mataró Ràdio.

PELS PARES QUE HO VOLGUEU ESCOLTAR EL PROGRAMA DES DE CASA CAL QUE HO FEU SEGUINT UNA D’AQUESTES OPCIONS:

  1. Localitzeu un aparell de ràdio i sintonitzeu en el dial la freqüència 89.3 de la FM.
  2. A través de l’ordinador de casa escrivint en un Google:”Escolta la ràdio en directe/ MATARÓ RÀDIO”
  3. O BÉ CLIQUEU  directament aquest enllaç: 

    Escolta la ràdio en directe | Mataró Ràdio

Esperem que us agradi la gran feina que han fet els vostres fills/es.

 

C i AM

Dictats Variats

Dictats – Edu365.cat

http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/dictats/‎

Una visita a la ciutat. Les parts del cos. Un dia d. Els esports. La llengua catalana. Caminada de nit · Els mitjans de transport · Una visita al zoològic · Els vestits

elemental

PROMO FESTIVAL “LES ESCOLES A LA RÀDIO”

L’escola Cirera de Mataró participa el dia 10 de juny al festival radiofònic que durà a terme el professor del curs de ràdio Òscar Fernández a Mataró Parc conjuntament amb la locutora Mª LLuïsa dins del magazzine ” Viu la vida, dia a dia! Els nostres nens/es podran locutar en directe formalitzant una petita intervenció d’uns 15 min, mentre que el gran grup restarà com oient, participant en aquesta categoria i treballant també la comprensió oral en català, així com la promoció d’aquest event i la redacció de la invitació a la 5ena edició d’aquest Festival de Ràdio dins aquest any de les galeries comercials, en front de la botiga Zara i Pull&Bear.

Us esperem i si no podeu venir sintonitzeu-nos en el vostre dial de la FM a Mataró Ràdio 89,3 FM.

Grafies g / j, ix / x, tg / tj, tx / ig. DictatN5

  • Dictat 1
    Text escrit. Dictat 1
    Audició (MP3). Dictat 1
  • Dictat 2
    Text escrit. Dictat 2
    Audició (MP3). Dictat 2
  • Dictat 3
    Text escrit. Dictat 3
    Audició (MP3). Dictat 3

    Grafies g / j, ix / x, tg / tj, tx / ig. Dictat

     

    1. El despatx d’en Jesús és molt lleig.

    2. Portava la caixa forta dins del cotxe.

    3. Em sembla que en Jeroni és boig.

    4. Duien un bon feix de llenya per a la xemeneia.

    5. No pot menjar xocolata perquè pateix del fetge.

     

    1. Aquell xicot era eixerit, però massa arrauxat.

    2. El metge li va receptar unes injeccions.

    3. Tenia el desig de menjar peix fregit.

    4. En aquell jeroglífic hi havia una xeringa dibuixada.

    5. Tinc xampany gelat al congelador.

     

    1. El xarop que m’ha receptat el metgegust de xiclet de maduixa.

    2. Vam plantar xiprers, geranis i un faig.

    3. Després de l’accident de cotxe va anar coixa una temporada.

    4. Vaig tan xop perquè l’aixeta del safareig quan raja esquitxa.

    5. El ginecòleg va dir a l’Àngels que el nen naixeria el maig.

     OMPLE ELS ESPAIS AMB LES PARAULES DE LA NORMA QUE FALTEN:

    1. El despatx d’en ______________és molt ______________.

    2. Portava la caixa forta dins del cotxe.

    3. Em sembla que en ______________és ______________.

    4. Duien un bon feix de llenya per a la xemeneia.

    5. No pot ______________xocolata perquè pateix del ______________.

     

    1. Aquell xicot era eixerit, però massa arrauxat.

    2. El ______________li va receptar unes ______________.

    3. Tenia el ______________de menjar peix ______________.

    4. En aquell ______________hi havia una ______________dibuixada.

    5. Tinc xampany ______________al ______________.

     

    1. El xarop que m’ha receptat el ______________té ______________de xiclet de maduixa.

    2. Vam plantar xiprers, ______________i un ______________.

    3. Després de l’accident de cotxe va anar coixa una temporada.

    4. ______________ tan xop perquè l’aixeta del ______________ quan ______________ esquitxa.

    5. El ______________va dir a l’______________ que el nen naixeria el ______________.

L’impacte de les radiacions nuclears a la salut

La radioactivitat és un fenomen pel qual alguns elements químics emeten diverses radiacions no detectables pels sentits humans.

Quan el nucli d’aquests elements es fa inestable, emet radiacions formades per partícules nuclears: radiació alfa, beta, neutrons…o per ones electromagnètiques: radiació gamma, fotons, etc.

L’home sempre ha estat exposat a aquestes radiacions, ja que la radioactivitat és un fenomem natural.

Les radiacions naturals ens venen del Sol i de les estrelles, dels elements radiactius (urani, tori, radi…) que es troben a la terra de manera natural i els podem trobar a l’aire, a l’aigua, a terra, en els aliments i, fins i tot, en el nostre propi cos. 

La radiació natural que podem rebre en un any pot quantificar-se com unes 100 unitats anomenades “milirem”.

L’home ha creat una sèrie d’aparells i hàbits socials que fa augmentar aquest nivell de radiació: aparells de televisió (per això és convenient substituir els monitors tradicionals del PC per pantalles TFT o LED’s), rellotges que donen llum verda a les fosques, deterninats aparells clínics (radiografies, radioscòpies…). L’alpinisme, l’esquí, els viatges en avió també provoquen un augment de les radiacions rebudes, ja què, a mesura que pujem, les capes de protecció de l’atmosfera són menors.

Les radiacions artificials rebudes al llarg de l’any poden situar-se, com a mitjana, en els 50 milirem.

Els éssers vius podem rebre durant un any una mitjana d’uns 150 a 170 milirem, a més d’uns 25 milirem generats pel nostre propi cos. De tota aquesta dosi, les centrals són responsables, com a mitjana, d’1 milirem/any. Tot i així, el perill continu que representa una central nuclear per a la població i l’entorn natural és prou important com per insistir, un cop més, amb la seva retirada com a sistema de producció d’electricitat.

Un apunt històric: Els raigs X foren descoberts per Roentgen en 1985. La radiactivitat natural fou descoberta en 1896 accidentalment, va deixar urani a sobre d’una placa fotogràfica i la va impressionar deixant una taca blanca, per Becquerel quan investigava amb sals d’urani. Més tard van continuar els estudis el matrimoni Curie (ell va morir a conseqüencia de la llarga exposició que va patir deles radiacions), Rutherford i d’altres investigadors.

Com pot afectar la radiació al nostre organisme? Els efectes de les radiacions es produeixen en quedar afectat l’equilibri químic del nucli de les cèl.lules i depenent, sobretot, del temps d’exposició i la dosi rebuda.

Les radiacions nuclears poden provocar malalties de gravetat diversa segons el grau d’exposició, com cataractes, hemorràgies, càncer o problemes cardiovasculars o inmunitaris.

Els efectes biològics segons els òrgans afectats (ovaris o testicles són consoderats 20 vegades més sensibles que la pell) per al càncer, o segons la susceptibilitat individual (capacitat a reparar el seu ADN).

Continuar llegint l’article a yahoo noticias.

 


Clica’m—>txernobil

El balanç de morts del desastre nuclear de Txernòbyl podria ser notablement superior al de les estimacions oficials que es van fer en el seu moment, ara ja fa 25 anys, amb fins a 93.000 morts més per càncer en tot el món, va dir Greenpeace.

Font: www.greenpeace.org/espana/news